Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 103 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein
ex pleziervaarder
flipperke
varen
09-01-2014
Na weer een ongewild verlof in het ziekenhuis zal
ik de draad weer opnemen .
De aquanaut beauty was werkelijk een beauty en een
zeer gemakkelijk bootje , fantastisch stuurwerk en
goede vaar eigenschappen en wendbaarheid , dus
alles naar wens . Ik heb er dan ook vele jaren plezier aan beleefd
!
De eerste jaren hebben wij het meeste in Frankrijk
gevaren , om te beginnen was Parijs aan de beurt .
Naar Parijs zijn we verschillende malen geweest ,
ik had vrienden daar die daar met een woonboot
afgemeerd lagen net aan de eifeltoren , daar kon ik
dus steeds terrecht . Daar lag ik gerust om Parijs te bezoeken en dan gingen
we steeds wat verder de Seine op naar Melun
waar ook vrienden woonden , die ons dan kennis
lieten maken met de omgeving oa Fontainbleau , zijn
kasteel en bos , we reden dan wel eens tot de
boorden van de Loire , dat was steeds gezellig .
Zo trokken we ieder jaar verder Frankrijk binnen en
als we het hier wat hadden bekeken dan kwam de
beneden Seine aan de beurt .
Maar bij ons laatste verblijf in Melun hebben we
onze vrienden ingescheept en meegenomen naar huis,
dat was voor hun ook een nieuwe ervaring
.
Het was helder en droog weer , maar veel wind en
die zat dwars ... dat viel tegen op het ijsselmeer . De tocht met een
onbekende boot , alles wat niet vast stond zweefde door de boot , het was als
maidentrip
een helse karwij tot wij achter de dam van de
houtribsluis waren .
Maar goed ik wist meteen wat de boot kon verdragen,
het was zowat 7 BF maar we moesten verder , we zijn
naar Schoonhoven gaan overnachten .
Het was dan ook al 20 u , dus iets meer dan 12u aan
één stuk gevaren ! We waren nu wel aan rust toe , het
was genoeg geweest voor die dag .
De volgende morgend was de wind gaan liggen , dus
wij met de eb de Lek af , dat ging lekker ...
We zijn in Hansweert beneden de sluis gaan
overnachten , maar voor we zover waren hadden we de eerste tegenslag
.
In de sluis moesten wij wel even wachten op een
sleepboot en ik had dan ook de motor stil gelegd , toen de sluis
terug
open ging was de motor niet aan de praat te krijgen
... de sleepboot heeft mij langs zij genomen tot aan de stijger en
dan maar gaan zoeken wat er loos was .
Na veel zoeken en ten laatste de
gebruikershandleiding van de motor te hebben uitgepluist kwamen we tot de
ontdekking dat er een veiligheid op de
keerkoppeling zat en als de bedieningshendel niet juist in neutraal stond
was starten niet mogelijk .
Ge moet het maar weten he .
Maar goed het was opgelost en dat gebeurt maar
éénmalig ! Dus 's morgens een vroege tij en met gewassen water
vertrokken en met de middag lagen we aangemeerd op
onze ligplaats in Klein - Willebroek .
Ik had hem rap gevonden , hij lag in een
verkoopshaven , de boot was eigendom geweest van een verhuurbedrijf . Dit
verhuurbedrijf was over de kop gegaan en de boot had maar 1 reis gedaan en werd
aangedreven door een
Ford Lehmann van 135 PK en was mooi ingericht
.
Ik had mijn slaapzak meegenomen en na wat palaberen
met de verkoper mocht ik op de boot overnachten en
dat gaf mij de gelegenheid alles eens grondig na te
zien , ook de motor en na een rustige nacht werd s'morgens
de koop gesloten .
In het volgend weekend ben ik de boot samen met een
neef gaan halen , we vertrokken de zaterdagmorgend
rond 7u30 en wij hadden vrijdag de nacht op de boot
geslapen .
Ondertussen weer op zoek naar een boot met veel
ondervinding en heel wat kieskeuriger !
Het heeft dan ook nog enkele maanden geduurd voor
ik mijn goesting had gevonden .
Na een ongewenst verlof in het ziekenhuis werd
het tijd de draad weer op te nemen toen ik
op een dag een aankondiging zag in een watersport
tijdschrift waar een jonge aquanaut beauty
werd aangeboden , het lag in de Lemmer. Het was
natuurlijk een eindje rijden maar ja , ge moet er wat voor over hebben ... dus
vertrok ik
naar de Lemmer .
En die heb ik dan ten laatste gevonden in de vorm van een Valk Kruiser van 12,80 m liggend op het droge bij Hoboken yachtclub . Het schip was in goede staat maar de eigenaar was al 8 maanden aan het betimmeren en er stond nog niets in . Dus maar proberen van daar zelf iets van te maken , is misschien weer een goede ondervinding ... een boot betimmeren , achteraf bekeken zou ik het niemand niet aanraden er aan te beginnen . Ik ben begonnen met er alles uit te slopen wat er al wel in stond en dan maar beginnen met inbouwen , dat viel niet mee ... ik maakte kennis met een bedrijf die prefab meubels maakte voor pleziervaartuigen en ik wou daar enkele platen teak fineer gaan kopen , maar die man weigerde pertinent mij die te verkopen . Hij wou eerst weten wat ik daarmee wou doen . Toen ik hem vertelde dat ik een boot wou betimmeren , stelde hij voor eerst de boot eens komen te bekijken . Als hij dat gedaan had maakte hij een berekening hoeveel platen ik wel zou nodig hebben gehad en dan moest ik alles ineens kopen voor de goede reden alsdat anders de nerven niet op mekaar zouden volgen . Dat was dus de reden waarom ik 1 plaat niet kon bekomen en dan heb ik met hem een akkoord gesloten om het grootste gedeelte prefab te maken , wat hij dan ook heeft gedaan en dan moest ik achteraf zelf alles inbouwen en aanpassen . Het was proffecioneel uitgevoerd , alles met ronde hoeken zoals het hoort . Na 8 maanden dagelijks er aan te hebben gewerkt was de boot klaar om te varen , de motor een DAF 105 PK die heb ik dan ook nagekeken , de gasolie pomp vernieuwd en al hetgeen dat verder moest vernieuwd worden . In tussentijd had ik de boot al te water gelaten en naar Klein-Willebroek gebracht , wat gemakkelijker was voor verder af te werken . Toen alles in orde was hebben we een proefvaart gedaan naar Temse , ik en mijn echtgenote zeker vonden de flying bridge maar niks en binnen sturen op de Valk dat was ook niks , geen goed zicht ... en hier eindigd dan het leven van de Valk Kruiser , want ik heb hem dan meteen verkocht . Het heeft me zeker veel geleerd en weer een hoop ondervinding opgedaan . Dus zaten we weer meteen zonder boot .
Ondertussen weer op zoek naar een boot met veel ondervinding en heel wat kieskeuriger . Het heeft dan ook nog enkele maanden geduurd voor ik mijn goesting had gevonden . Na een ongewenst verlof in het ziekenhuis werd het tijd de draad weer op te nemen toen ik op een dag een aankondiging zag in een watersport tijdschrift waar een jonge Aquanaut Beauty werd aangeboden , het lag in de Lemmer , dat was natuurlijk een eindje rijden maar ge moet er wat voor over hebben he , dus vertrok ik naar de Lemmer . Ik had hem rap gevonden , hij lag in een verkoopshaven , de boot was eigendom geweest van een verhuurbedrijf welke over de kop was gegaan ... de boot had maar één reis gedaan , werd aangedreven door een Ford Lehman van 135 PK en was mooi ingericht . Ik had mijn slaapzak meegenomen en na wat palaberen met de verkoper mocht ik op de boot overnachten en dat gaf mij de gelegenheid alles eens grondig na te zien , ook de motor en na een rustige nacht werd s' morgens de koop gesloten . In het volgende weekend ben ik de boot samen met een neef gaan halen , we vertrokken de zaterdag morgend rond 7u30 en wij hadden vrijdag de nacht op de boot geslapen .