Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein
ex pleziervaarder
flipperke
varen
03-10-2013
Ik heb de sjalk naar Couillet gevaren , beneden Charleroi waar ik bij Paul ( een vriend die daar een werkplaats had aan de Samber ) voorlopig kon blijven liggen om wat werken te laten uitvoeren . Paul had het stuurwerk verandert en de koelwater toevoer aangepast , ondertussen had ik een ligplaats in Landelies boven de sluis in de stuwarm te midden in het groen , maar verlaten en onveilig ... wat later zou blijken , want er werd 2 maal ingebroken , enkel om vernieling aan te brengen ... wat natuurlijk weer een hoop werk meebracht . Later kreeg ik gezelschap van nog een paar boten , maar het werd er niet beter op , een tijd later ben ik verhuisd naar Viesville boven de sluis voor de deur van de sluismeester , met toelating van de conducteur binnen de 50 meter . Daar lag ik veilig en daar heb ik dan gelegen tot in 1982 , tot ik gestopt ben met werken ... ondertussen was de boot voor mij een ontspanning na een drukke werkdag , ik heb ook nog de motor gereviseerd , van varen kwam er vooreerst niet veel van terrecht . In het weekend even een rondje in het kanaal en dat was het . In de verlof ging ik in Nieuwpoort liggen om op adem te komen , later zijn we dan een paar maal naar Nederland geweest , naar Zierikzee en wat rondgescharreld op de Oosterschelde . In 1982 heb ik de boot naar Klein-Willebroek gevaren en daar ben ik dan ook gaan wonen , wat later heb ik de boot op de werf gezet en grondig opgeknapt en wanneer de werken waren beeindigt en de boot terug in het water lag bood zich een koper aan die verliefd was op de sjalk , ik heb hem dan maar verkocht . Ik was dan 60 en in pensioen en na enkele maanden zonder boot begon de verveling weer toe te slaan met het onvermijdelijke gevolg ... terug op zoek naar een boot .
Eerst een ligplaats gezocht op het Veerse Meer , waar ik de tijd had om alles na te zien en in orde te maken en wat te roderen op het Veerse Meer . Want het gedacht was het naar huis te varen dan kon ik er rustig aan werken en toen kwam de dag dat wij vertrokken naar huis , maar dat verliep niet allemaal van een leien dakje . We gingen langs Wemeldinge en Hansweert buiten en langs de Westerschelde naar Antwerpen , maar de tij viel wat tegen en het was al donker als we daar toe kwamen en dan gingen de poppen aan het dansen . Geen navigatie verlichting , geen ankerlicht , de motor liep warm ... dus maar de haven van Dredging binnen gevaren , wat niet was toegelaten ... dirrekt kreeg ik al bewaking aan boord , maar na wat onderhandelen kon ik daar overnachten .... de helft van de nacht in de machinekamer doorgebracht . De politieboot was ook komen overnachten maar die vroegen niets , 's morgens gingen ze mee uit de haven en volgden mij tot hangaar 1 en zonder verdere problemen zijn wij Wintam binnen gevaren en verder het zeekanaal op naar Brussel , het was nog vroeg en zijn we doorgevaren over het kanaal Brussel - Charleroi tot in Lot . Mijn echtgenote die had er meteen haar goesting van , maar met veel overredingskracht hebben wij het toch nog een tijdje vol gehouden tot we andere tekortkomingen ontdekten . De afstand werd ook een probleem , iedere vrijdagavond op rijden om de zaterdag wat op het Veerse Meer rond te toeren en de zondag namiddag terug , eigenlijk onzinnig , maar dat komt men pas te weten door ondervinding en over de winter ellende zullen we maar niet praten . Zo kwam aan dit hoofdstuk ook weer een einde en met wat geluk heb ik hem daar ter plaatse verkocht . Nu ging het leven weer zijn normale gang ... werken , eten , slapen , wat rond toeren en dat was het dan . Na een tijdje werd dat wat teveel , ik had een zeer druk werk en te weinig ontspanning , dus het verlangen naar het water stak weer de kop op , dus op zoek naar wat anders en op een dag zag ik in een watersportblad : te koop een fries schutje omgebouwd tot motorboot , dus een sjalkje van ongeveer 15 meter lang , een bedford 4 cyl. Het lag ergens bij Rdam in de buurt . Dus maar even gaan bezichtigen en keuren ... maar niet goed genoeg , wat natuurlijk later zal blijken . De motor had een lek aan de olie dichting achteraan , ik had een specialist meegenomen en die vondt die lek niet erg ( had hij niet moeten zeggen in het bijzijn van de verkoper ) , maar het was gebeurt , nog wat gepingeld en de koop werd afgesloten . De woonst was komfortabel , wel wat aan verbetering toe , maar dat was latere zorg .