Over mijzelf
Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein ex pleziervaarder
Foto
Foto
Foto
flipperke
varen
17-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Maar het schip was in erbarmelijke staat en zeker de woonst , dus het eerste werk was deze bewoonbaar te maken alvorens te verhuizen en hij moest ook nog uit het water , zo verliep er weer een hele tijd alvorens we het schip in bezit namen . Er waren meerdere schepen die onder het beheer van het sequester vaarden en die zorgden dan ook voor het vervoer , er was een walkapitein in dienst en die bezorgde ons orders . Als we aan de werf klaar waren dan moesten wij eerst nog naar Gent voor een motor revisie , dit gebeurde bij ABC werkhuizen , waar de motor was gebouwd . Als alles klaar was dan werden eerst een paar binnenlandse reizen gedaan als proef , dan begon het grote werk ... en dat was voor mij ook weer allemaal nieuw , de motor ... een tweetact diesel 2 cyl. 80PK werd met lonten en geperste lucht in bedrijf gebracht , dat alles was een koud kunstje . Dan kreeg ik orders om in Auvelais piriet ( kopererts ) te gaan laden voor Duisburg op de Rhein , dat was voor mij ook weer het grote onbekende en ik was ook nog niet in het bezit van de nodige papieren ( rheinpatent ) . Gelukkig werd er in die tijd nog niet zo nauw gekeken , maar de 80PK voor een spits geladen op 2,10 M diepgang dat was niet vanzelfsprekend . Gelukkig viel ik bij een buurman van dezelfde firma met een zwaardere motor en die nam mij mee op sleeptouw tot de bestemming , daar gingen natuurlijk wel een paar dagen overheen . De bestemmeling was de Kupferhutte , het lossen gebeurde met reusachtige grijpers die net in het schip pasten , na lossing lade ik op dezelfde plaats zinkoxide " hetwelke gloeiend heet in het schip kwam en zo erg dat er van tijd tot tijd moest geblust worden . Het blussen gebeurde met dezelfde grijpers , de lading was bestemd voor Balenwezel en dat heeft zich verscheidene malen herhaalt , ondertussen had ik wel in Antwerpen een examen gedaan voor het bekomen van een Rheinpatent en gekregen , dat was ook weer voor mekaar . De volgende verrassing was in Mol , zand laden met bestemming Basel ( Zwitserland ) , dit wel binnendoor Frankrijk , ook weer een grote onbekende , het was in de zomer va 1947 en snikheet ... tot overmaat van ramp was er een stremming op het kanaal en aan de voet ( tunnel ) van Foug kwamen wij vast te zitten en dat voor lange tijd . De vaart verderop was leeg gepompt en er viel lange tijd geen druppel water , hoelang we daar gelegen hebben weet ik bij benadering niet meer te vertellen . Ik ga hier niet over uitwijden wat we in die tussentijd allemaal hebben uitgespookt om de tijd te doden . Maar op een gegeven moment konden wij opschuiven tot in Nancy en daar zat het weer dicht , de bestemmeling : een glasfabriek wachtte ondertussen op zijn lading in die mate dat er werd besloten de lading over te laden op het spoor en het langs die weg ter bestemming te brengen .  

17-02-2013 om 17:38 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Dat opende weer andere mogelijkheden waar ik gebruik van maakte , door mij in Brussel bij het arbeidsbureau aan te melden als chauffeur .
De man achter het loket bekeek mijn paspoort en zegde : meneer U bent verkeerd , het is hier voor chauffeurs . Ik zei : dat weet ik , maar daar kom ik ook voor ! Als het zo zit zei de man , ga dan maar zitten , wat wenst U : zwaar of licht , ik zei : geef mij maar zwaar en ik dacht bij mezelf , dat kan tegen een stootje en zo kwam ik in een depot van het Engelse leger terrecht in Machelen bij Vilvoorde . Als ik die mastodonten zag staan moest ik even slikken , maar we kregen ruimschoots de tijd om op adem te komen , want in het begin diende we enkel als bijrijder . Er werden in verschillende steden defecte vrachtwagens opgehaald en die werden gesleept ( met verschillende aan elkaar gekoppeld ) en we moesten dan in de gesleepte voertuigen gaan zitten om mee te sturen en te remmen waar het nodig was . We waren met vijf chauffeurs , vier beroeps en één leek ( ik natuurlijk ) , maar alles verliep vlot en na een bekwaamheidstest  te hebben moeten ondergaan kwam dan het grote werk " de tanktransporters ", maar dat viel ook mee . Want we dienden in het begin enkel als begeleider , dus tijd genoeg om te zien hoe het in zijn werk ging . Deze Diamondherkules hadden 8 versnellingen verdeeld over 2 versnellingskasten . De tweede was voor het zware werk , we moesten in de Ardennen gestrande tanks gaan opladen en dat ging soms niet vanzelf , in smalle straten was het niet van de poes om er door te komen , maar ook dat hebben we overleefd . Na een tijd kwam ook hier weer een einde aan , daar ook deze depot werd verplaatst . Ondertussen zitten we al een eind in 1945 en het leven begint zich te normaliseren , zodat ik er stilaan begin aan te denken om terug mijn beroep als schipper op te zoeken en ook dat lukte . Na wat rond bellen had ik beet in de vorm van een motorscheepje van 150 ton , voorzien van een Industrie motor, het motorscheepje noemde " Sylvia " , weer een onbekende ... maar de kennismaking verliep vlot , alles was naar mijn zin behalve de baas ... Ik ga hier over uitwijden maar na een viertal maanden hield ik het voor bekeken en ging weer terug naar mijn schoonouders . Nu zullen we de kat uit de boom kijken en er tijd voor nemen , af en toe ging ik eens naar Antwerpen en liet mezelf eens zien op de schippersbeurs . We belanden in 1947 en tijdens één van die bezoeken werd mij een plaats aangeboden als schipper op een motorspits , genaamd " Paloma " van de dienst van het sequester . Dat zijn schepen die werden aangeslagen door het Duitse leger en nu terug onder Belgisch staatsbeheer komen , het schip lag in Boom bij de scheepswerf L . Dewinter , waar het was gebouwd .

17-02-2013 om 16:04 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







Dan maar proberen wat anders te vinden ,
ondertussen ging ik mijn licht opsteken bij een bevriend garagehouder

en na een paar weken kreeg ik van hem een
bekwaamheidsattest , dan heb ik prompt een aanvraag gedaan
aan het ministerie van verkeer en ik kreeg mijn
rijbewijs opgestuurd .



17-02-2013 om 14:32 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)


Archief per week
  • 09/03-15/03 2015
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Inhoud blog

  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!