Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein
ex pleziervaarder
flipperke
varen
17-02-2013
Dat opende weer andere mogelijkheden waar ik
gebruik van maakte , door mij in Brussel bij het
arbeidsbureau aan te melden als chauffeur . De
man achter het loket bekeek mijn paspoort en zegde : meneer U bent verkeerd ,
het is hier
voor chauffeurs .
Ik zei : dat weet ik , maar daar kom ik ook voor !
Als het zo zit zei de man , ga dan maar zitten ,
wat wenst U : zwaar of licht , ik zei : geef mij
maar zwaar en ik dacht bij mezelf , dat kan tegen een
stootje en zo kwam ik in een depot van het Engelse
leger terrecht in Machelen bij Vilvoorde .
Als ik die mastodonten zag staan moest ik even
slikken , maar we kregen ruimschoots de tijd om
op adem te komen , want in het begin diende we
enkel als bijrijder .
Er werden in verschillende steden defecte
vrachtwagens opgehaald en die werden gesleept
( met verschillende aan elkaar gekoppeld ) en we
moesten dan in de gesleepte voertuigen gaan zitten
om mee te sturen en te remmen waar het nodig was .
We waren met vijf chauffeurs , vier beroeps en één
leek ( ik natuurlijk ) , maar alles verliep vlot en
na een bekwaamheidstest te hebben moeten
ondergaan kwam dan het grote werk " de tanktransporters ",
maar dat viel ook mee .
Want we dienden in het begin enkel als begeleider ,
dus tijd genoeg om te zien hoe het in zijn werk ging .
Deze Diamondherkules hadden 8 versnellingen
verdeeld over 2 versnellingskasten .
De tweede was voor het zware werk , we moesten in
de Ardennen gestrande tanks gaan opladen en dat
ging soms niet vanzelf , in smalle straten was het
niet van de poes om er door te komen , maar ook dat hebben
we overleefd .
Na een tijd kwam ook hier weer een einde aan , daar
ook deze depot werd verplaatst .
Ondertussen zitten we al een eind in 1945 en het
leven begint zich te normaliseren , zodat ik er stilaan begin
aan te denken om terug mijn beroep als schipper op
te zoeken en ook dat lukte .
Na wat rond bellen had ik beet in de vorm van een
motorscheepje van 150 ton , voorzien van een Industrie motor,
het motorscheepje noemde " Sylvia " ,
weer een onbekende ... maar de kennismaking verliep
vlot , alles was naar mijn zin behalve de baas ...
Ik ga hier over uitwijden maar na een viertal
maanden hield ik het voor bekeken en ging weer terug naar
mijn schoonouders .
Nu zullen we de kat uit de boom kijken en er tijd
voor nemen , af en toe ging ik eens naar Antwerpen en liet mezelf
eens zien op de schippersbeurs .
We belanden in 1947 en tijdens één van die bezoeken
werd mij een plaats aangeboden als schipper op een
motorspits , genaamd " Paloma " van de dienst van
het sequester .
Dat zijn schepen die werden aangeslagen door het
Duitse leger en nu terug onder Belgisch staatsbeheer komen ,
het schip lag in Boom bij de scheepswerf L .
Dewinter , waar het was gebouwd .