Over mijzelf
Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein ex pleziervaarder
Foto
Foto
Foto
flipperke
varen
02-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







Niet wetende hoelang de wal dienst zou duren had ik
mij een tweedehands wagen aangeschaft om de omgeving van Leopoldstad
nu
Kinshasa te verkennen , wat later ook weer een
missing zou blijken maar ondertussen hebben we d'r toch van genoten
.
Hoelang dit heeft geduurt dat kan ik bij benadering
niet vertellen want ik had er nooit een dagboek op nagehouden , dus alles wat ik

neer pen komt uit het lange termijn geheugen van
een 90 jarige en daarom houd ik het ook zo beknopt mogelijk en dan om van
het
ene karwijtje naar het andere te zijn verhuisd kwam
de tijding dat ik kon gaan varen , wat je niet echt varen kunt noemen
...
Want mijn eerste vergunning gaf mij het recht om
als kapitein te varen op een schip niet voorzien van mechansche stuwkracht ,
een
sleepschip dus en aan iedere sleep hing de blanke
kapitein als eerste aan de sleper om de rest van de sleep " en dat waren dan nog
verschillende
schepen ( barges ) " in goede banen te leiden en
het eerste trajekt was over de Congostroom van Leopoldville ( nu Kinshasa ) naar
Port- Franqui .
De Congostroom ( zaire ) is een mooie rivier , 4373
km lang en 3000 km bevaarbaar , maar niet over de ganse breedte bevaarbaar ,
daarom is ze
ook voorzien van betonning .
Spijtig genoeg was de rivier bezaaid met water
hyacinten en aangezien er ook s' nachts werd gevaren was het soms erg moeilijk
om de ton tussen
de bloemen te lokaliseren op de radar
.
In de opvaart werd in Kwamouth , waar de kasai
rivier in de zaire stroomde , voor anker gegaan om te ontgroenen om de kasai
rivier niet te
besmetten met de hyacinten , de sleper was een
radarboot met twee raders achterop en aangedreven op stoom door hout gestookte
ketels ,
daarom moest iedere dag een post worden aangedaan
om de hout voorraad aan te vullen .
Daardoor duurde de reis ook enkele weken ,
afhankelijk van de waterstand maar dat was op het ogenblik mijn zorg nog niet ,
ik ben nu enkel
kapitein op de V1 , dat is een 80 meter lang schip
met 8 gesloten ruimen met gang tussenin , de bemanning bestond uit 1 stuurman ,
2 sondeurs ( dat
zijn handmatige diepte meters ) , 1 boy , 4
dekzwabbers ( matrozen ) en de woning was primitief , ramen enkel voorzien van
vliegengaas en luiken .
Gedurende de reis , zeker de eerste maal had m'n
ogen tekort , het was een hele nieuwe ervaring .
Spijtig hadden we in die
tijd nog geen digitale camera om al dat moois vast te leggen en zo gingen weer
verschillende maanden en reizen voorbij .
En wanneer ik op één van de reizen in kinshasa
toekwam wist de chef de beach mij te vertellen alsdat de man waar ik mijn wagen
had aan verkocht
was afgedankt en op het punt stond te vertrekken en
hij was op de vlieghaven bezig mijn wagen te verkopen dewelke ik hem op
afbetaling had verkocht
en nog niet was afbetaalt .
Ik heb dan de wagen van de chef geleend , ben naar
de vlieghaven gereden en kwam juist op tijd om te voorkomen dat mijn wagen werd
verkocht , dus die
missing was dan voorlopig weer opgelost
.
Dan kwam de tijd dat ik mijn brevet kreeg om met
schepen met mechanische voortstuwing te mogen varen .
Ik werd dan geplaatst
als tweede kapitein op een radarboot in 24u dienst met aflossing om de 4u en met
dezelfde vaarroute , de 1ste was een bekwaam en
ervaren man die er enkele dienstjaren had opzitten
, hier kon ik zeker nog wat van leren , want met een radarboot met niet
onafhankelijke raders varen en
manouvreren was niet zo simpel , daar was zeker wat
ervaring voor nodig en ook het varen met een sleep bestaande uit verschillende
barges achter en
naast elkaar was geen kinderspel en zeker niet bij
nacht .
Dan waren alle stuurmannen achterop verdwenen , dan
was het niet altijd simpel om ze binnen de tonnen te houden , maar goed we zijn
klaar met het
ontgroenen en gaan de rivier kasai opvaren  (
1150 km ) , deze was grilliger dan de Congostroom .
Zowat in de helft van het traject is er een
versmalling genaamd " de swinburnpas " in de opvaart kan het soms nog met volle
sleep , hangt van de kapitein
van de sleper en het eerste schip in de sleep af ,
maar stroomafwaarts was het praktisch niet te doen ... de pas heeft een dwarse
stroming en dan moet de
sleep voor anker en wordt per schip of twee
doorgelegt .
Ik heb het wel eens meegemaakt met de ganse sleep ,
in overleg met de kapitein , maar het was niet simpel .
Na weer enkele reizen
moest ik weer overstappen op een andere boot , hetzelfde type , andere kapitein
... maar dat ging allemaal vlot .
 



02-03-2013 om 13:39 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Alles verloopt verder naar wens zonder al teveel problemen en op een zonnige dag ergens in mei denk ik , lagen wij te wachten op vervoer in Antwerpen Loobroekdok , het was de laatste tijd niet erg rooskleurig in de binnenvaart zeker niet voor kleine schepen . We lagen daar bij vrienden en er werd wat gebuurd en er werd over het één en ander gepraat en die man vertelde mij dat hij een aanvraag had gedaan voor Belgisch Congo . Hij was al een tijdje bezig en hij trachtte mij te overhalen om mee te gaan en dus ook mij kandidaat te stellen en ik moest nu een brief schrijven en hij zou mee gaan om te zien of ik hem wel poste en dat gebeurde ook .
Maar ik had met hem een weddenschap aangegaan dat ik binnen de maand ofwat in Congo zou zijn . Een paar dagen na het posten van mijn brief werd ik in Brussel ontboden voor het afleggen van een examen en 23 juli zette ik mijn voeten op Congolese bodem , van mijn vriend nog geen spoor dus ik had mijn weddenschap gewonnen , maar ik zat wel met een schip dat moest verkocht worden en heb dan de volmacht gegeven aan mijn geldschieter om het te verkopen en gelukkig gebeurde dat de dag voor ik vertrok . We zouden dat wel regelen bij mijn terugkeer , dus na 3 jaar , dat was de duur van mijn kontrakt , mijn vriend arriveerde een paar maand later , maar in Congo moesten wij nog een examen afleggen ... ik had dat al achter de rug en mijn vriend werd gebuist en was zo terug in Belgie , mij achterlatend maar goed ... ik had er geen spijt van . Ik werd weer een ondervinding rijker , mijn vrouw en dochter waren mee dus everybody happy .
Het was lage waterstand op de Congostroom , dus moesten we even wachten om te gaan varen en ondertussen moest ik allerhande karwijtjes opknappen o.a. het laden en lossen van de schepen controleren en met de havenboot de schepen verleggen inden nodig . De havenboot dat was een geval appart ( de boot noemde Maluku ) , de boot was versiert met autobanden rondom en dat was wel nodig , de boot werd aangedreven door een dirrekt omkeerbare AWA motor , dus geen koppeling en de bediening gebeurde met een telegraaf , hiermede gaf men orders door naar de machine kamer die de machinist moest uitvoeren . Om een achteruit te bekomen wordt de motor dan eerst stil gezet , de nokenas gekeerd en de motor terug gestart , dat gebeurde met geperste lucht . Maar het gebeurde als men achteruit vroeg dat de machinist verscheen in de machinekamerkap , zijn armen in de lucht stak en zei geen lucht, dus geen achteruit en daarom dus die autobanden en dat was een belevenis op zich ... !! Wij hadden een woning toegewezen gekregen , niet de grote luxe maar comfortabel , dus we hadden het naar wens , wel met de onvermijdelijke hinder van allerhande ongedierte ... te veel om op te noemen en wat last van de hitte , maar ja dat hoorde erbij en maar afwachten wat verder zou komen .  

02-03-2013 om 09:54 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)


Archief per week
  • 09/03-15/03 2015
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Inhoud blog

  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!