Over mijzelf
Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein ex pleziervaarder
Foto
Foto
Foto
flipperke
varen
16-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







Maar laat ons de dingen niet vooruit lopen en eerst
zien hoe we in Kikwit geraken .
Ongeveer halfweg het trajekt leggen we aan en maken
we kennis met een daar wonende koloniaal , een koppel uit Kortrijk
,
ze hebben daar een bedrijf en het zijn zeer
vriendelijke mensen , we worden al uitgenodigd om de avond bij hun door te
brengen .
Het was zeer gezellig en we zullen dat verder ook
in de toekomst doen , 's morgens gaan we verder na te zijn uitgewuifd door onze

nieuwe kennissen en zo gaat het verder , de andere
posten zijn meestal Portugezen .
Zo komen wij op bestemming zonder hinder en
zo volgt de ene reis de andere op tot het einde van mijn term .
Op één van de afvaarten moeten wij een afgedankte
stoomketel opladen , deze lag een eind land inwaarts en die moesten wij eerst

tot aan het water zien te krijgen en dan op de
barge laden .
Dat was niet vanzelfsprekend want alles moest
uitterhand gebeuren en met de middelen die we hadden , maar uiteindelijk is het
toch
gelukt en in de afvaart hadden we een paar
hinderlijke passen , dan ging de sleep voor anker en moest er met de boot
achterwaarts
afdrijvend gepeilt worden voor de doorgang te
vinden en op de kaart te zetten met een paar aanknopingspunten aan de wal en dan
de
sleep weer oppikken en het er dan maar op wagen ,
wat niet altijd lukte .



16-03-2013 om 10:15 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
11-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.







Op het laatste moment kreeg ik nog bericht dat ik
de gehospitaliseerde kapitein moest meenemen naar Banningville en dan maar
vertrekken met drie barges
op sleeptouw , dit werd dan mijn eerste reis als
gezagvoerder , dus eindelijk kapitein !
Nog even overleggen met de kapitein van de
passagierboot en dan kopvoor naar beneden , alles verliep tot hier naar wens tot
om een uur of tien mijn
passagier wakker werd en even kwam zien waar we al
waren , de man keek achterop en verschoot dat al de kajuiten van de sleep
nog intakt waren en ik
heb de telegraaf niet éénmaal gehoord zei hij
.
Ik zei " waarom moesten die eraf misschien " ? Ik
snapte wel waarom want de rivier was erg bochtig en met momenten vaarden
wij gewoon onder een dak
van bomen . Maar goed verder geen komentaar en de
reis verliep verder vlot en we kwamen heelhuids in Banningville na onderweg wat
te hebben gelost en
geladen , dit alles gebeurde uit ter hand en bij
aankomst stond mijn echtgenote en dochter mij al op te wachten want ik was al
enkele dagen onderweg en dan
kon er worden ingescheept na eerst nog wat
opgeruimd te hebben .
De boot was voorzien van een teak dek , dat werd
iedere dag gebriekt ( schuren met puimsteen ) en dat was nodig want we liepen
altijd blootvoets aan dek ,
de bemanning was daar niet zo gelukkig mee , maar
ik had een goede ploeg ... het wonderbare was dat ze me allemaal kenden want
mijn reputatie was me
voor gegaan , hoe ? Zeker met de tamtam
.
Na enkele dagen waren we goed gesetteld en
vertrokken wij voor de eerste opvarende reis met drie barges geladen op
waterstand want de rivier is erg
wispelturig wat de waterstand betreft en ook de
zandbanken verplaatsten zich geregeld in die mate waar je opvarend vaart is in
de afvaart niet meer geldig .
Maar goed dat is voor later laat ons eerst maar
eens naar boven kruipen , want dat is het " erg langzaam " en onderweg wordt er
weer gelost en geladen en
iedere avond werd de boot vol gestouwd met hout
voor de ketels , de reis neemt dan ook verschillende dagen in beslag en je bent
helemaal op uzelf aangewezen ,
verantwoordelijk voor de lading en het stouwen
ervan op de verschillende stopplaatsen . Ook het uitbetalen van de lonen van de
bemanning en zelfs
dokter spelen hoorde erbij
.



11-03-2013 om 15:09 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)


Archief per week
  • 09/03-15/03 2015
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Inhoud blog

  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!