Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 103 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein
ex pleziervaarder
flipperke
varen
09-10-2013
En die heb ik dan ten laatste gevonden in de vorm van een Valk Kruiser van 12,80 m liggend op het droge bij Hoboken yachtclub . Het schip was in goede staat maar de eigenaar was al 8 maanden aan het betimmeren en er stond nog niets in . Dus maar proberen van daar zelf iets van te maken , is misschien weer een goede ondervinding ... een boot betimmeren , achteraf bekeken zou ik het niemand niet aanraden er aan te beginnen . Ik ben begonnen met er alles uit te slopen wat er al wel in stond en dan maar beginnen met inbouwen , dat viel niet mee ... ik maakte kennis met een bedrijf die prefab meubels maakte voor pleziervaartuigen en ik wou daar enkele platen teak fineer gaan kopen , maar die man weigerde pertinent mij die te verkopen . Hij wou eerst weten wat ik daarmee wou doen . Toen ik hem vertelde dat ik een boot wou betimmeren , stelde hij voor eerst de boot eens komen te bekijken . Als hij dat gedaan had maakte hij een berekening hoeveel platen ik wel zou nodig hebben gehad en dan moest ik alles ineens kopen voor de goede reden alsdat anders de nerven niet op mekaar zouden volgen . Dat was dus de reden waarom ik 1 plaat niet kon bekomen en dan heb ik met hem een akkoord gesloten om het grootste gedeelte prefab te maken , wat hij dan ook heeft gedaan en dan moest ik achteraf zelf alles inbouwen en aanpassen . Het was proffecioneel uitgevoerd , alles met ronde hoeken zoals het hoort . Na 8 maanden dagelijks er aan te hebben gewerkt was de boot klaar om te varen , de motor een DAF 105 PK die heb ik dan ook nagekeken , de gasolie pomp vernieuwd en al hetgeen dat verder moest vernieuwd worden . In tussentijd had ik de boot al te water gelaten en naar Klein-Willebroek gebracht , wat gemakkelijker was voor verder af te werken . Toen alles in orde was hebben we een proefvaart gedaan naar Temse , ik en mijn echtgenote zeker vonden de flying bridge maar niks en binnen sturen op de Valk dat was ook niks , geen goed zicht ... en hier eindigd dan het leven van de Valk Kruiser , want ik heb hem dan meteen verkocht . Het heeft me zeker veel geleerd en weer een hoop ondervinding opgedaan . Dus zaten we weer meteen zonder boot .
Ondertussen weer op zoek naar een boot met veel ondervinding en heel wat kieskeuriger . Het heeft dan ook nog enkele maanden geduurd voor ik mijn goesting had gevonden . Na een ongewenst verlof in het ziekenhuis werd het tijd de draad weer op te nemen toen ik op een dag een aankondiging zag in een watersport tijdschrift waar een jonge Aquanaut Beauty werd aangeboden , het lag in de Lemmer , dat was natuurlijk een eindje rijden maar ge moet er wat voor over hebben he , dus vertrok ik naar de Lemmer . Ik had hem rap gevonden , hij lag in een verkoopshaven , de boot was eigendom geweest van een verhuurbedrijf welke over de kop was gegaan ... de boot had maar één reis gedaan , werd aangedreven door een Ford Lehman van 135 PK en was mooi ingericht . Ik had mijn slaapzak meegenomen en na wat palaberen met de verkoper mocht ik op de boot overnachten en dat gaf mij de gelegenheid alles eens grondig na te zien , ook de motor en na een rustige nacht werd s' morgens de koop gesloten . In het volgende weekend ben ik de boot samen met een neef gaan halen , we vertrokken de zaterdag morgend rond 7u30 en wij hadden vrijdag de nacht op de boot geslapen .