Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein
ex pleziervaarder
flipperke
varen
21-02-2013
Maar al die tijd heb ik wel steeds voeling gehouden
met de scheepvaart , dat is mijn geluk en het water lokt nog steeds
.
Op een dag kreeg ik een aanbod om voor mijn eigen
te beginnen ( als zelfstandige dus ) , in de vorm van een
motorscheepje van 150 ton , voorzien van een GM
motor van 165 PK , wat aan de hoge kant is wat later zal blijken .
Maar de prijs is aanlokkelijk en bij de eigenaar af
te betalen , kleine nette woonst en we zijn daar dan maar mee gestart en
dat heeft een hele tijd goed gelopen tot ik
tot de vaststelling kwam dat de motor meer verbruikte alsdat ik
kon
verdienen .
Dan heb ik mij tot de eigenaar gewend met de vraag
of hij het goed vond dat ik een lichtere motor in het schip plaatste en
hij zag geen bezwaar , hij zei dat het mijn schip
was , dus doe maar ...
Na wat rondkijken heb ik kontakt genomen met een
werkhuis dewelke motoren in schepen plaatsten en we kwamen overeen
voor een ruil , mijn motor tegen een vernieuwde
lichtere motor + de nodige aanpassingen aan het schip op een tijd van 30
werkdagen .
Ik had eens poolshoogte genomen bij een sleepboot
dewelke daar in reparatie lag en die man beweerde dat alles naar wens verliep
,
wat later een fabeltje leek , want de 30 dagen
werden 3 maanden , met de nodige ergernis .
Ik zal er niet verder over uitwijden en
uiteindelijk is het toch gelukt met veel zelf te doen en het werd tijd , want de
kas geraakte leeg ...
maar het ergste moest nog komen .
Ik nam vervoer aan van graan met bestemming
Herbiere op het centrumkanaal , na lossing ging ik mij melden bij de DRB (
dienst voor
regeling der binnenvaart ) en groot was mijn
verwondering als ik daar een aangetekend schrijven vond van de eigenaar dewelke
mij in
gebreken stelde , daar ik een minderwaardige motor
in zijn schip had geplaats en onmiddelijk mijn schuld moest aflossen
.
Dat heeft mij geleerd dat alles op papier moet
staan en ondertekend , want praten vult geen gaten ... maar om zomaar
dirrekt het nodige
kapitaal te vinden was niet vanzelf sprekend , maar
uiteindelijk is het me dat toch gelukt ook met de nodige ergernis wat later zal
blijken .
Maar we doen verder , moeten niet bij de pakken
blijven zitten en achter regen komt zonneschijn .
We zijn begonnen in 1949 en zijn nu al een aantal
jaren bezig , we zijn nu in 1953 .