Na niet lang genoeg en goed te hebben rondgekeken kocht ik een tweedehands motorkruisertje van 10 meter in Friesland gebouwd . Voorzien van een motor : perkins 4 cyl. maar dit bleek al gauw mijn eerste miskleun te zijn . Ik was in de waan dat er enkel eerlijke mensen waren , maar ook dat was mijn missing , het bootje lag in een jachthaven in Wolpartsdijk op het Veerse Meer en bij de eerste gelegenheid zouden wij naar Veere varen maar halverwege viel de motor stil en was niet meer te starten. Bij het openen van het luik zag ik wat er haperde , water in de olie , het schuim kwam uit het kleppendeksel . Een voorbij varend motorjacht opgeroepen en die was bereid mij op sleeptouw te nemen terug naar de haven , maar dat liep niet van een leien dakje . Het helpende motorjacht was tweemotorig en die zette er alles op ... ( dus volle gas ) , maar de Angele : zo noemde mijn bootje was erg scherp en dat scheerde geweldig , met veel schrik zijn we toch in de haven belandt en wat nu ? Bij de pakken blijven zitten dat hielp niet dus mijn overall aan en uitbreken , mee nemen naar huis ... dat was mijn eerste ondervinding met de pleziervaart . Eenmaal thuis kon ik bij een bevriend garagehouder het nodige gereedschap gebruiken en mocht ik zelf mijn motor reviseren en ook van zijn deskundige hulp genieten , een week verlof genomen en de werken konden beginnen ... bij het demonteren kwam ook de reden van de panne tevoorschijn , ze hadden de carter gebruikt als oliekoeler door er een vaste bodem in te lassen van erg dun materiaal en daar zat een klein gaatje in en dat was de boosdoener . Dus ik heb de motor een ganse revisie gegeven en het volgende weekend stond hij terug in de boot . Ik had natuurlijk een hoop bewonderaars en die waren verbaasd dat hij nog dirrekt startte ook , dus dat was weer opgelost en weer een ondervinding rijker .


|