Er heerst vandaag een erg bedrukte sfeer bij autoconstructeur Ford in Genk. Dat heeft alles te maken met de bekendmaking van de beslissing welke van de resterende 3.300 tijdelijke werknemers volgend jaar nog met een startbaanovereenkomst aan de slag kunnen blijven. Dat zijn er slechts 192. De tijdelijke werknemers werden opgeroepen om zich vandaag, gespreid over de ganse dag, aan te melden bij hun 'foremannen' om hun lot te vernemen.
Niet meer aan de slag Volgens de vakbonden ligt de opkomst van het aantal tijdelijke werknemers aan de hoge kant en dit ondanks het feit dat de meesten onder hen al wisten waar ze aan toe waren. Diegenen wiens contract eind deze maand officieel afliep, wisten immers dat ze volgend jaar niet meer bij Ford aan de slag zouden kunnen, zo verduidelijkt Ludo Copermans van het ACV.
Beloftes niet nagekomen De directie van Ford Genk maakte eerder deze week op de valreep bekend dat de productie volgend jaar andermaal gaat verlaagd worden tot 800 wagens per dag, er een vierdagenweek komt, de weekendploeg tijdelijk opgedoekt wordt en dat 200 tijdelijke werknemers ondanks eerdere beloftes toch geen vast contract krijgen. In plaats daarvan krijgen 192 tijdelijke werknemers een startbaanovereekomst tot 2009 of 2010.
Gemengde gevoelens De vakbonden staan naar eigen zeggen met gemengde gevoelens tussen het personeel. Ze beseffen enerzijds dat de drastische terugval in de autoverkoop tot bijkomende maatregelen noopte, maar wijzen er anderzijds ook op dat het nooit gezien is dat de afspraken die in een cao vastgelegd zijn, eenzijdig verbroken worden.
Afspraken in cao verbroken Ten tijde van de wilde staking bij de Ford-toeleveranciers en bij Ford Genk zelf afgelopen januari werd er een pact van sociale vrede gesloten. De afspraken werden in een cao gegoten, waarin de directie zich ook engageerde om aan 200 tijdelijke werknemers een vast contract te verlenen.
Onderoud met Europese Ford-directie "Wij als vakbonden zijn onze afspraken nagekomen, maar dat kan niet gezegd worden van de Europese Ford-directie. We hebben begin volgend jaar dan ook aangedrongen op een onderhoud met de Europse Ford-directie in een poging om hen ertoe te bewegen om alsnog de beloofde vaste contracten aan 200 werknemers te verlenen", zo zegt Copermans.
Voor de haven van Gent was 2008 een absoluut recordjaar op het vlak van de overslagcijfers, zowel voor de binnenvaart als voor de maritieme overslag. Havenschepen Sas Van Rouveroij verwacht voor 2009 een negatieve groei, maar denkt dat de Gentse haven minder onder de crisis zal lijden dan de andere Vlaamse havens.
Record De haven sluit het jaar af met een maritieme overslag van 27 miljoen ton, een groei van 8 procent. Daarmee wordt het vorige record gebroken, dat al dateert uit 1985. Ook de binnenvaart breekt het record uit 1990, met een overslag van 20 miljoen ton of een groei met 13 procent. De binnenvaart en zeevaart samen zorgen zo voor een groei van 9,8 procent.
Vooral landbouwproducten Vooral de overslag van landbouwproducten is in 2008 gestegen: daar is er een toename van 833.345 ton, of 37,5 procent meer dan in 2007. Ertsen en metaalresiduen nemen nog steeds de belangrijkste plaats in, maar daar is de stijging, met 539.880 ton of 6,8 procent meer bescheiden.
Negatieve verwachtingen voor 2009 "Ik verwacht zeker een negatieve groei voor de Gentse haven volgend jaar", zegt Van Rouveroij, "maar die zal lager liggen dan de andere havens in Vlaanderen. De automotive is in onze haven op vlak van tonnage vrij beperkt, en we verwachten nieuwe goederenstromen. Ik verwacht vooral een aanzienlijke daling op vlak van werk". De verdere ontwikkeling van het Kluizendok, de komst van Bio Base Europe en de inzet op nieuwe trafieken moeten de economische schade beperken