GENT - Volvo Cars Gent krijgt binnenkort steun uit brede politieke hoek. Senator Tony Van Parys (CD&V) eist een overlegplatform, dat onze regio moet verdedigen in Brussel. Het moet de hele Gentse kanaalzone uit de economische crisis helpen.
Senator Van Parys zette de lijnen van zijn plan uit na een onderhoud met premier Leterme, waarbij hij zijn ongerustheid over de mogelijke verkoop van Volvo Cars Gent liet weten.
'De premier maakte meteen duidelijk dat hij mijn ongerustheid deelt', zegt Van Parys. 'Hij had eerder al contacten met de sector. Daaruit volgde een akkoord, maar ik wil meer. Er moet een provinciaal overlegplatform komen, met sterkhouders uit alle partijen die een structureel gesprek met de regering moeten voorbereiden. Als regio kunnen we niet achterblijven. Het initiatief is volgens mij noodzakelijk want onze kanaalzone is zwaar getroffen door de economische crisis.'
Professor Hendrik Van Landeghem, gespecialiseerd in industrieel beheer, denkt dat Volvo en de politici nog wel even tijd zullen hebben alvorens het tot een verkoop komt: 'Het is niet echt een goed moment. Wie heeft er nog geld voor een dergelijke aankoop? In Europa zit het geld bij BMW en Porsche, maar die zullen wellicht geen interesse hebben. Dan moet je al snel naar China en India, als je het kapitaal wilt vinden. Zij zullen dan wel het goede moment afwachten, wanneer de koersen nog laag zijn maar er wel zicht is op een groeiende markt.'
Hoe de toekomst in Gent er zal uitzien, is minder duidelijk voor professor Van Landeghem. 'De koper zal alleszins een goede fabriek in handen krijgen. Het merk Volvo zal zich dan wellicht moeten gaan heroriënteren. Er is een overvloed aan kleine wagens dus richten ze zich best op hun sterkte: de ruime familiewagens die veiligheid en kwaliteit combineren. In Amerika bijvoorbeeld is daar veel vraag naar.'
De voormalige Volvo-baas Peter Leyman maakt zich net als Van Parys zorgen over zijn fabriek: 'Ik sta er nu wel wat buiten, maar ik kan je garanderen dat dit mij raakt', zegt hij. 'Voor Ford is het natuurlijk een logische stap want Volvo is niet echt winstgevend en kon de jongste jaren ook geen groei waarmaken. Een overname zal volgens mij echter niet voor meteen zijn. Ik vermoed dat concurrenten niet zitten te wachten op Volvo en stilletjes zullen afwachten tot Ford nog dieper daalt. Dan kunnen ze de meer interessante takken afsnoepen. Los daarvan blijf ik geloven in het merk Volvo. Dat is heel sterk, maar als de cijfers niet volgen, sta je natuurlijk nergens.'
Wat zeggen ze op de werkvloer? Arbeider Daniel Synave uit Wetteren windt er geen doekjes om. 'Een verkoop zal een goede zaak zijn. De afgelopen tien jaar heeft Ford alles gedaan om ons leeg te melken. We verloren stilaan alles: de lonen gingen naar beneden, er konden geen geschenken meer af en niemand mocht nog een beurs bezoeken. Volvo kan best wel op eigen benen staan, misschien best samen met Volvo Trucks. En als dat niet lukt, dan hoop ik op een Duitse overname', zegt Daniel nog. 'Voor mijn job vrees ik nog niet', voegt hij eraan toe. 'Na 35 jaar werken in de fabriek hoop ik toch dat ze mij zullen sparen.' (frv)
9.000 werknemers wachten bang doemscenario Volvo Cars af
9.000 werknemers wachten bang doemscenario Volvo Cars af Moederbedrijf Ford overweegt Zweedse autobouwer te verkopen
GENT - 'Wie weet komt onze Gentse fabriek in handen van een Chinees of een Indiaas bedrijf. Niemand kan voorspellen wat er zal gebeuren.' De onrust bij de werknemers van de Gentse vestiging van Volvo is groot nu Ford overweegt om zijn Zweedse dochter te verkopen.
Een definitieve beslissing is er nog niet genomen, maar gisteren maakte de Amerikaanse autobouwer Ford wel bekend dat er plannen bestaan om Volvo Cars te verkopen. Een complete verrassing is dat niet. Ford zit al langer in slechte papieren. Om aanspraak te maken op financiële steun van de Amerikaanse overheid moet het een herstelplan kunnen voorleggen. Een verkoop van Volvo Cars kan daar deel van uitmaken.
Voor de 4.500werknemers van Volvo Cars en nog eens zoveel medewerkers in de toeleveringsbedrijven is het bang afwachten. 'Want wie zal er nog geïnteresseerd zijn om Volvo Cars te kopen', vraagt ABVV-vakbondsafgevaardigde Rudi Schatteman zich af. 'Ik weet niet of er veel spelers op de markt zijn die genoeg geld hebben om een automerk over te kopen wetende dat dat bedrijf verlies maakt.'
In Zweden is er zelfs al sprake van staatssteun voor Volvo Cars. 'Dat zou zich wel eens tegen Gent kunnen keren', gaat Schatteman verder. 'Als de Zweedse overheid geld pompt in Volvo Cars, dan zal ze dat in de eerste plaats doen om de plaatselijke tewerkstelling veilig te stellen. De fabriek in Gent kan daar de dupe van worden. Wij mogen dan nog zo'n efficiënt bedrijf zijn tegen politieke beslissingen kunnen wij niet op.'
Donderdag zitten de vakbonden bij elkaar tijdens een Europese ondernemingsraad. 'Wij hopen daar iets meer te vernemen, want vandaag is de onzekerheid groot', gaat ACV-vakbondsafgevaardigde Gino Hautekeete verder 'Het kan echt alle richtingen uit. Volvo Cars Gent is een zeer sterk bedrijf dat zeker concurrentieel is ten opzichte van andere autofabrieken, maar het is wel belangrijk dat er blijvend in geïnvesteerd wordt. Ford heeft dat tot nu toe altijd gedaan, maar dat bedrijf verkeert vandaag in grote moeilijkheden.'
Voor de directie van Volvo Cars Gent is het nu vooral zaak de kalmte te bewaren. 'De berichten over een mogelijke verkoop veranderen niet veel aan onze situatie', zegt woordvoerder Mark De Mey. 'Wij moeten blijven focussen op het verbeteren van onze resultaten ongeacht wie de eigenaar is van Volvo Cars. Wij moeten verder blijven werken,want we zijn zeker niet slecht