Politieke steun voor Volvo en Gentse kanaalzone
GENT - Volvo Cars Gent krijgt binnenkort steun uit brede politieke hoek. Senator Tony Van Parys (CD&V) eist een overlegplatform, dat onze regio moet verdedigen in Brussel. Het moet de hele Gentse kanaalzone uit de economische crisis helpen.
Senator Van Parys zette de lijnen van zijn plan uit na een onderhoud met premier Leterme, waarbij hij zijn ongerustheid over de mogelijke verkoop van Volvo Cars Gent liet weten.
'De premier maakte meteen duidelijk dat hij mijn ongerustheid deelt', zegt Van Parys. 'Hij had eerder al contacten met de sector. Daaruit volgde een akkoord, maar ik wil meer. Er moet een provinciaal overlegplatform komen, met sterkhouders uit alle partijen die een structureel gesprek met de regering moeten voorbereiden. Als regio kunnen we niet achterblijven. Het initiatief is volgens mij noodzakelijk want onze kanaalzone is zwaar getroffen door de economische crisis.'
Professor Hendrik Van Landeghem, gespecialiseerd in industrieel beheer, denkt dat Volvo en de politici nog wel even tijd zullen hebben alvorens het tot een verkoop komt: 'Het is niet echt een goed moment. Wie heeft er nog geld voor een dergelijke aankoop? In Europa zit het geld bij BMW en Porsche, maar die zullen wellicht geen interesse hebben. Dan moet je al snel naar China en India, als je het kapitaal wilt vinden. Zij zullen dan wel het goede moment afwachten, wanneer de koersen nog laag zijn maar er wel zicht is op een groeiende markt.'
Hoe de toekomst in Gent er zal uitzien, is minder duidelijk voor professor Van Landeghem. 'De koper zal alleszins een goede fabriek in handen krijgen. Het merk Volvo zal zich dan wellicht moeten gaan heroriënteren. Er is een overvloed aan kleine wagens dus richten ze zich best op hun sterkte: de ruime familiewagens die veiligheid en kwaliteit combineren. In Amerika bijvoorbeeld is daar veel vraag naar.'
De voormalige Volvo-baas Peter Leyman maakt zich net als Van Parys zorgen over zijn fabriek: 'Ik sta er nu wel wat buiten, maar ik kan je garanderen dat dit mij raakt', zegt hij. 'Voor Ford is het natuurlijk een logische stap want Volvo is niet echt winstgevend en kon de jongste jaren ook geen groei waarmaken. Een overname zal volgens mij echter niet voor meteen zijn. Ik vermoed dat concurrenten niet zitten te wachten op Volvo en stilletjes zullen afwachten tot Ford nog dieper daalt. Dan kunnen ze de meer interessante takken afsnoepen. Los daarvan blijf ik geloven in het merk Volvo. Dat is heel sterk, maar als de cijfers niet volgen, sta je natuurlijk nergens.'
Wat zeggen ze op de werkvloer? Arbeider Daniel Synave uit Wetteren windt er geen doekjes om. 'Een verkoop zal een goede zaak zijn. De afgelopen tien jaar heeft Ford alles gedaan om ons leeg te melken. We verloren stilaan alles: de lonen gingen naar beneden, er konden geen geschenken meer af en niemand mocht nog een beurs bezoeken. Volvo kan best wel op eigen benen staan, misschien best samen met Volvo Trucks. En als dat niet lukt, dan hoop ik op een Duitse overname', zegt Daniel nog. 'Voor mijn job vrees ik nog niet', voegt hij eraan toe. 'Na 35 jaar werken in de fabriek hoop ik toch dat ze mij zullen sparen.' (frv)
|