Arbeidsongeval
De gevolgen van een arbeidsongeval zijn vaak niet onmiddellijk te overzien. Neem daarom je voorzorgen. Volg steeds deze regels op.
Laat je onderneming iedere verwonding noteren in het register voor eerste hulp. Van zijn kant moet jouw werkgever ieder ongeval binnen 8 kalenderdagen aangeven bij zijn verzekering.
Vraag een afschrift van de aangifte, zeker als het ongeval leidt tot arbeidsongeschiktheid. In de aangifte moet staan:
Waar, wanneer, hoe ... het ongeval gebeurde;
Naam en adres van de getuigen.
Bezorg binnen 48 uren een medisch attest aan je werkgever en binnen 8 kalenderdagen aan de verzekering. Voor een eventuele tussenkomst van het ziekenfonds moet je hetzelfde doen als wanneer je ziek bent (zie de rubriek ziekte). Indien de verzekering problemen opwerpt, ben je in ieder geval gedekt door de ziekteverzekering.
Vraag jouw délégué naar de plaats van het ongeval te komen kijken. Misschien kan hij de maatregelen verbeteren om in de onderneming ongevallen te voorkomen.
Als je moeilijkheden ondervindt, neem dan contact op met het ABVV. Onze vakbond zal jou met raad en daad bijstaan en indien nodig jouw belangen verdedigen voor de rechtbank.
Ongevallen op weg van en naar het werk worden beschouwd als arbeidsongevallen. De aangifte moet gebeuren bij de verzekering van jouw werkgever. Raadpleeg een geneesheer en hou zorgvuldig alle medische attesten bij.