De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
22-10-2017
Beertje2 - Macro of close-up.
Hallo Beertje.
Mooie paddenstoel genomen vanaf een goed gekozen laag standpunt. Prima DOF en mooie zachte kleuren. Voor de compo heb je het hoogste deel op een scherp punt geplaats. Meestal is dat goed maar hier wilt het oog wat anders en kan je best iets afwijken van die regel. De ruimte rechts had je beter links gelaten. Zo komt de compo evenwichtiger over en bekom je een mooie diagonaal van onder links naar rechts (de leesrichting). We wijken dan wel iets af van de regel maar vermits de stam nu exact op een sterke lijn komt bekom je een goede opbouw van het beeld. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw.
Hallo Boukje. Twee vliegen in één klap. Een mooi standbeeld op een sterke lijn voor een mooi huis. Zeker geslaagde compositie. Als totaalbeeld waar veel op te zien is kan dat tellen. Als het de bedoeling is om het standbeeld er te laten uitspringen krijgt het wel veel concurrentie van zijn omgeving. Mijn blik wordt er steeds van weggetrokken door de lantaarnpaal, via het verkeersbord ertussen. Door zo te kroppen en eventueel te klonen pin je de toeschouwer vast op het beeld zelf en zal hij het zeker langer bekijken en bestuderen Dan is de opdracht volledig gelukt. Je had ook iets meer naar links kunnen kadreren om zo het beeld meer in de foto te zetten, echt op de sterke lijn zonder de paal. Ik zie op de exifs dat je de foto genomen hebt in de stand “Landscape”. In deze stand wordt het diafragma zoveel mogelijk dichtgeknepen (kleine lensopening) om veel scherptediepte te bekomen. Heel goed voor landschappen maar niet geschikt om onderwerpen te isoleren van de achtergrond door een kleine DOF (Depth of Field of scherptediepte). Zeker oefenen met handmarige instellingen. Je zal versteld staan van het resultaat. Als voorbeeld heb ik bij jouw foto selectief de achtergrond wazig gemaakt (geeft nooit hetzelfde resultaat als genomen met grote lensopening). Zo krijgt het standbeeld nog meer aandacht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes. Groeten Sloeber
Je hebt hier gekozen voor een centrale compo met de horizon pal in het midden om de weerspiegeling zo groot mogelijk te maken. Meestal geeft dat mooie resultaten. Hadden de bomen nu een mooie herfstkleur gehad en de lucht nog meer doortekening met mooi gevormde wolken tegen blauw of een kleurrijke zonsondergang dan was jouw opzet helemaal geslaagd. Nu komt het geheel nogal eentonig over waardoor het gebouw zo mooi in de natuur wat op de achtergrond verdwijnt. Door onderaan flink bij te snijden gaat alle aandacht naar dat onderwerp met zijn mooie weerspiegeling. De weerspiegeling van het riet, prieeltje en de bomen erachter maken het geheel af. De grote eentonige weerspiegeling van de boom rechts hoeft voor mij niet net als het grote wateroppervlak op de voorgrond. De kijker zal die er heus wel bij fantaseren als hij dat wilt. Nu gaat al zijn aandacht naar het onderwerp met mooie weerspiegeling. De eendjes krijgen zo ook meer de aandacht die ze verdienen. Ineens bekom je ook een perfecte compo met de horizon op een sterke lijn. Bij landscapsfotografie telt soms ook de regel: “Less is more”. Je mocht de foto ook nog iets meer rechtzetten. Voor mij wordt het dan een heel mooie foto van een onderwerp in een landschap. Daarom verwacht ik voor de volgende opdracht, wat eigenlijk de eerste is, een overzichtelijk landschap. Succes.
De bedoeling van deze les is het beheersen en toepassen van de regel van derden. Zoals ik al zo dikwijls schreef geen wet van Meden en Perzen maar toch een goede leidraad voor een beginnend fotoraaf, vaak toegepast door gevorderde en profs. Na voldoende kennis ervan kan er nadien van afgeweken worden om een foto soms net dat ietsje meer te geven. Deze foto toont weliswaar een heel mooi huis dat het hele beeld vult. Prima voor een brochure of catalogus. Ik vind er echter geen blikvanger of aandachtspunt in een stadszicht in terug. En dat is nu net de bedoeling van deze opdracht. Een onderwerp in een dorp of stad zodanig fotograferen dat het alle aandacht naar zich trekt op een volgens de regels juist geplaatste sterk punt.
Verder over deze foto. Laten we nu aannemen dat de opdracht was een foto van een gebouw voor een folder, zonder rekening te houden met de comporegels dan nog kon het beter. Het aanpalende huis met helverlichte raam en het stuk witte auto trekken alle aandacht weg van het onderwerp waar men zonder afleiding zou moeten van genieten. Enige nabewerking kan soms welkom zijn. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Lees zeker eens mijn vorige besprekingen van dit onderwerp en maak er iets mooi van. Succes.
Een jonge eik als onderwerp in een landschap. Altijd mooi, vooral als hij zo goed in de compo geplaatst is. De horizon staat wel niet op een sterke lijn maar meer eentonige voorgrond zou de foto zeker niet verbeteren. De achtergrond met gekleurde boom de weidepaaltjes zorgen voor een mooie diepte. De koeien maken het landelijke tafereel af. Goede doortekening in de schaduwen. Heel goed gedaan. Ik heb de foto wat bewerkt voor meer pit en kleur in de lucht. Zou ze niet iets meer naar rechts mogen gekanteld worden? Qua compo zeker geslaagd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Een mooi leuk beeldje van een koppeltje op wandel dat nieuwsgierig rondkijkt in een prima close-up. Ik heb er lang naar gekeken en verschillende compo-variaties op losgelaten. Heel interessant. Zoals jij het brengt is duidelijk te zien dat het beeldje op een kast of schap staat. Dat verminderd de illusie dat ze in de verte iets in het oog houden. Ik krijg de indruk dat ze aan een straat staan te wachten om over te steken en het verkeer in het oog houden. Door horizontaal te spiegelen kijken ze in de voor ons aangenamere leesrichting (van links naar rechts) wat een rustiger beeld geeft. Als we nu die hoek klonen en iets meer in pano-formaat gaan (rechts een stukje bijgeplakt, canvas vergroot, en onder iets gekropt) krijgen we rechts een grotere ruimte die de illusie vergroot dat ze in de verte iets interessant zien. Je brengt zo een verhaaltje, ietsje actie in de foto wat het altijd boeiender maakt. Nu blijft, door de boord tussen vlak en muur, nog de illusie dat ze voor een hoge witte muur staan. Niet bepaald een idyllische plaats voor een zo uitgedost wandelend koppeltje. Door die boord te klonen staan ze als het ware in het luchtledige zonder afleidende elementen en kan de kijker er zijn fantasie op loslaten, ze plaatsen in een denkbeeldige omgeving naar keuze. Dit had je misschien kunnen bereiken met het beeldje op een andere plaats en ander standpunt in te nemen. Een compositie is niet alleen strikt de regel van derden toepassen maar ook zorgen voor een aangenaam beeld dat zonder teveel afleiding wat langer da aandacht vasthoud en eventueel een verhaal verteld. Toch een goede close-up die zeker past in een brochure of catalogus. De kleuren mochten van mij ook minder gesatureerd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Heel mooie binnenkomer. Prachtig stukje natuur heb je eruit gekozen. Een goed oog is het begin van mooie foto’s. Twee zaken die beter kunnen vallen hier onmiddellijk op. 1- De horizon snijdt de foto horizontaal exact in twee gelijke delen. Soms kan je daar een mooi effect mee bekomen maar als beginnend landschapsfotograaf kan je dat best vermijden en die horizon op een sterke 2/3de lijn plaatsen. Dit kan zowel boven als onder. 2- De volledig uitgebrande lucht. Heel moeilijk te vermijden met zulk tegenlicht en overheersende donkere deel in de foto. De lichtmeter kan dit mij normale instelling net aan. Hoe dit te voorkomen zou ons hier te ver leiden. Op het web kan je hierover veel info vinden. Ook krijg je hierdoor dat heiige in de achtergrond. Bij verre berglandschappen soms heel mooi maar in dit prachtig kleurrijke detail best te vermijden. Je had dit kunnen oplossen door veel lager te kadreren en nadien eventueel wat voorgrond weg te croppen Ik zou hier die lucht gewoon wegsnijden. Zo gaat alle aandacht naar het essentiële zonder verblind te worden door de uitgebrande lucht. De compo wordt zo heel mooi met een rustige achtergrond, het water dat mooie diepte geeft vertrekkend uit de hoek en eindigend op een sterk punt. De beplating in de voorgrond vorm een diagonaal weeral vertrekkend uit een hoek en eindigend op een sterk punt, mooi in contrast met de vlakke horizon. Al bij al toch een foto die getuigd van een goede observatie. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een detail in een landschap. Succes.
PS. Je mag met een foto foto in landschap tot 1200x800 gaan. Veel leuker voor mij om te beoordelen en eventueel aan te passen.
Hallo Beertje. Mooi stadsbeeld dat het gezellige samenzijn goed weergeeft rond een aantrekkelijk onderwerp. Prima kleuren scherpte en compo. De sterke lijn loopt exact door het midden van de kiosk. Heel goed gezien. Ik heb hier al enkele keren geschreven dat die 2/3de indeling geen wet van Meden en Perzen is. Alhoewel je hier een mooi overzicht geeft van het plein met zijn bezoekers zou je ook alle aandacht enkel naar de kiosk kunnen brengen in een vierkante uitsnede. Het is natuurlijk de persoonlijke smaak die hier bepalend is. Opdracht prima gelukt met dit fraai standsbeeld waarvan ik het perspectief wat aangepast heb om de gebouwen mooi recht te zetten. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groeten Sloeber
Schitterende kleuren en goed scherp. Wat de compo betreft zit je bijna helemaal goed. Al ik de foto bekijk gaat mijn blik onmiddellijk naar de lichtgekleurde pluizen die je als onderwerp gefotografeerd hebt. Dat is goed. Wat mij minder enthousiast maakt is dat mijn blik via de wegvliegende pluizen helemaal uit het beeld getrokken wordt terwijl er rechts nog zoveel scherp te zien is. M.a.w. het geheel komt nogal verwarrend en druk over. Dat vermijd je best bij een close-up of macro. Bij zulke foto’s moet het onderwerp er echt uitspringen zonder teveel afleiding errond of in de achtergrond. Bij deze opname niet zo’n gemakkelijke opdracht gezien de drukte erom heen. Dit kan je deels oplossen door te fotograferen met een zo groot mogelijk diafragma (kleinste getal). Bij jouw camera is dat F2.8 op volle groothoek. Hierdoor word de achtergrond waziger, dus minder opvallend en storend. Ook een grotere afstand onderwerp-achtergrond vergroot dit effect. Nu hoor ik je onmiddellijk zeggen: “Ja maar dat heb je niet altijd in de hand”. Niet op het eerste zicht maar meestal wel. Als je goed rondkijkt vind je wel het onderwerp meer afgezonderd. Je kan ook enkele takjes achter het onderwerp wegbuigen of eventueel afknippen. Dat laatste natuurlijk enkel als het mag en kan. Bij zulke distels ga je er de natuur heus geen geweld mee aandoen. Om je een idee te geven van het resultaat bij grote lensopening (weinig DOF - Depth of Field of scherptediepte) heb ik de foto plaatselijk vervaagd. Dit blijft meestal een noodoplossing. Ik ga je deze opdracht opnieuw later uitvoeren. Maak er een foto van waarin het onderwerp van mijn scherm spat zonder teveel drukte errond. Succes.
Het goed gekozen onderwerp vormt een mooie diagonaal en diepte in het landschap tegen een prachtige achtergrond. Bij zulke opnames is het meestal beter om die onderwerpen op een sterk punt te laten eindigen en niet zo centraal in het beeld. Het maakt de compo evenwichtiger, zorgt voor nog meer diepte en maakt het geheel aangenamer om naar te kijken. Ook de diagonaal dichter uit een hoek laten vertrekken verfraait de foto. Ik heb terug de belichting wat aangepast voor meer details in de mooie achtergrond en minder hel licht op de loper waardoor daar ook meer doortekening. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Welkom bij de les. Heel mooie binnenkomer. Schitterend landschap met als blikvanger de vijver met een heel mooie weerspiegeling. De horizon staat wel niet exact op een sterke 2/3de lijn maar lager kadreren zou teveel eentonige voorgrond en minder mooie wolken tonen. Dus een goed compromis en opdracht geslaagd. Ik heb de belichting wat aangepast om meer details te verkrijgen in de toch wat overbelichte lucht en de nogal donkere onderbelichte bomen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp in een landschap. Succes.
Beertje-Onderwerp in een landschap - 3de inzending.
Hallo Beertje.
Die is mooi. Prima kleuren, belichting en helemaal volgens de regel van derden. Het stalletje op een sterk punt en de paaltjes iets lager vertrekken, dan sierlijk eindigend op een sterke lijn. De bomen er helemaal op tegen een mooie lucht. Prima hoor. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps of stadszicht. Voor mij en veel anderen de moeilijkste. Lees zeker eerst mijn vorige commentaren en tips betreffende deze opdracht. Succes.
beertje - onderwerp in een landschap-2de inzending.
Hallo beertje. Een kleine verbetering tegenover de vorige inzending. Het stalletje staat nu wel verder van de rand maar horizontaal pal in het midden van de foto samen het einde van de weide en de paaltjes die hier als horizon fungeren. Die lijn snijdt de foto middendoor, iets dat je meestal best vermijdt. De grote schaduw in de voorgrond maakt de foto niet fraaier, eerder eentonig. Dit had je eenvoudig kunnen vermijden door hoger te kadreren. Zo stond er ook meer op van de mooi verlichte bomen en de blauwe lucht, een ideale achtergrond. Ik ga je deze opdracht nogmaals laten overdoen. Die regel van derden moet je echt beheersen hoor wil je in de toekomst landschappen mooi fotograferen. Succes. Groeten. Sloeber
Welkom bij de lessen. Wat een binnenkomer. Heel mooie foto, prachtige kleuren en belichting. Prima compo met een heel aantrekkelijke diepte. Schitterende lucht. Wel opletten voor uitgebrande delen in de witte wolken. Het enige wat ik zou vermeden hebben zijn die takken links in het beeld. Laaghangende takken kunnen zorgen voor een heel mooie omkadering en geven dikwijls extra diepte aan een foto. Hier gaan die takken eerder storen en de blik uit het beeld trekken en dat kan je best verlijden. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in het landschap. Succes.
Ik veronderstel dat het opvallend onderwerp van de opdracht hier dat stalletje is. De achterkant van een grazend schaap is nu niet bepaald een blikvanger. Geen probleem, het stalletje verdient alle aandacht. Niets zo rustgevend als een stalletje in een wei met enkele dieren erbij en mooie bomen op de achtergrond. Heel goed opgemerkt. Het schaap vult goed de wat eentonige voorgrond en verhoogt hel landelijke. Waarom heb je dat stalletje zo in de hoek geplaats (verdrongen)? Het verdient toch alle aandacht en een plaats meer “in” de foto. Iets meer naar links en een beetje hoger kaderen had beter geweest. Een 16:9 uitsnede geeft doorgaans meer ruimte aan een landschap. Ook komt het midden van het stalletje zo op een sterkt munt i.p.v. enkel het rechtse deel. Iets minder voorgrond brengt hier de aandacht meer naar het onderwerp. Ik maak zelden slechts 1 foto van een landscap. Steeds enkele met een iets andere kadrering. Nadien kan je in alle rust op groot scherm er de beste uitkiezen. De andere gaan onmiddellijk naar de prullenmand. Eventueel iets bijsnijden kan de foto dan nog verbeteren. Als je in de zoeker van jouw camera een raster kan plaatsen (zie handleiding) raad ik je aan dat te doen. Staat er bij mij altijd in. Een heel handig hulpmiddel voor het volgen van de regel van derden. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Die regel van derden moet je echt beheersen hoor. Volg die in het begin heel fanatiek, later kan je er eventueel wat van afwijken. Zolang je die regel niet echt beheerst zal je bij de volgende opdrachten steeds moeilijkheden tegenkomen. Plaats het onderwerp nu echt op een sterk punt en sterke lijn. Focus op het midden ervan. Bij grotere onderwerpen kan je wat afwijken om ze echt “in” de foto en eerste blik van de kijker te plaatsen. Je zal merken, op den duur wordt het reflex waar je niet lang meer hoeft over na te denken. Het onderwerp mag ook onderaan op een sterk punt hoor. Met een mooi zicht erachter bekom je ook mooie beelden.Succes.
Een mooi lijnenspel en vlakverdeling in deze landschapsfoto. Toch weeral weinig rekening gehouden met de regel van derden. Ik zou daar in het vervolg toch echt op letten hoor. Die regel vormt de basis voor een mooie compo. Als we deze foto nu tot een 16:9 uitsnede bijsnijden (vaak gebruikt voor landschapsfotografie) zitten we al veel dichter bij die regel. De horizon, het einde van de weilanden komt dan op een sterke lijn en de hoop stenen op een sterk punt. Dit had je ook kunnen bereiken door lager te kadreren. Zo begint de onderste afsluiting ook mooi uit een hoek wat de diagonaal meestal ten goede komt. Een blauwe lucht met mooie afgetekende wolken is heel mooi. Hier mag van die toch eentonige lucht een stuk af. De aandacht gaat zo ook meer naar het landschap zelf. Toch een hele verbetering met jouw vorige inzending. Dus goed bezig zou ik zeggen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een opvallend onderwerp in een landschap. Hou vooral rekening met de regel van derden en sterke punten. Succes.
Hallo beertje. Van harte welkom bij de lessen. Prachtige groene lentekleuren, prima belichting en goed scherp. Je hebt het begrip “landschap” wel breed geïnterpreteerd en misschien de opdracht niet goed begrepen. Je toont hier een mooi detail uit een landschap en dat was nu niet meteen de bedoeling van deze opdracht. De bedoeling is een overzichtelijk landschap zodat ik kan oordelen hoe het gesteld is met jouw kennis van de regel van derden, sterke lijnen en punten. Moest dit voor jou totaal vreemd zijn, je vindt er veel info over op het net. Even googelen op Regel van derden. Zoals je kan zien staat er op jouw foto nerens een aandachtspunt op een sterke lijn of sterk punt. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen mogelijk en dit is niet steeds een regel van Meden en Perzen. Voor de les gaan we wel beginnen met die regels te volgen. Eenmaal je die goed beheerst kan je er eventueeln wat van afwijken om jouw foto een extra creatieve inbreng te geven. Probeer het dus opnieuw, het zal wel lukken. Een landschap vind je overal en het hoeft niet steeds een spectaculair te zijn. Succes. Groeten Sloeber
Hallo Keiki. Mooi beeldvullend detail. Prima kleuren en belichting. Goed opgemerkt en een knappe foto van gemaakt. Prima compo. Het enige wat ik zou veranderen is links iets verder van het kader zodat het onderwerp wat meer ruimte krijgt en zo meer “in” de foto blijft. Ik heb ook het contrast en de scherpte iets verhoogd om de structuur onder de oversteek nog meer te benadrukken. Je hebt deze les met succes doorlopen en geeft blijk van voldoende kennis van de compositie om over te gaan naar de volgende les Ritme & Structuur. Meld je aan bij Marsje voor de eerste opdracht en klik zeker hier rechts om kennis te maken met het blog. Ik wens je nog veel succes met de volgende lessen. Groeten Sloeber.
Dikwijls en lang naar deze toch speciale foto gekeken èn van genoten. Je hebt hier wel een groot detail uitgekozen maar door de heel mooie structuur van de gevel zeker niet eentonig dus heel knap opgemerkt. Bij zulke composities is het nutteloos om rekening te houden met sterke lijnen en punten. Die mogen we gerust verwaarlozen omdat hier het totaalbeeld en de vlakverdeling primeert. Wat ik bij deze foto vanaf de eerste aanblik wat jammer vond zijn de ramen links. Zij trokken mijn blik steeds weg van de mooie gevel die zoveel te bieden heeft qua kleur en structuur dat de foto en ikzelf er wat onrustig van werden. Die ramen croppen bracht al een veel rustiger beeld. Nu geprobeerd met een diagonaal die de foto perfect in twee verdeeld, na alles nietjes recht gezet te hebben. Heel déja-vue. Met dat buizensysteem nogal dominant tegenover de gevel werd het moeilijk kiezen wat nu het hoofddetail moest worden. De gevel had van in het begin mijn voorkeur. Uiteindelijk tot de laatste uitsnede gekomen die mij volledig kan bekoren. (scrollen tot je enkel die foto ziet zonder afleiding van die erboven) Een stilistisch rustig beeld waarbij het heerlijk genieten is van de mooie structuren en kleuren in de gevel, ondersteund door het buizensysteem. Je hebt met deze les bewezen de grondbeginselen van de compositie goed te beheersen. Blijven oefenen, snijden en plakken, maar vooral proberen om tijdens de opname een zo goed mogelijke compo te bekomen. Je mag over naar de volgende les Ritme en Structuur. Meld je aan bij Marsje en klik zeker hier rechts om kennis te maken met het blog. Nog veel succes bij de volgende lessen.
Een beetje onverwacht maar toch mooie detail uitgekozen. Heel mooi lijnenspel met nog wat structuur erbij. Je hebt de foto hier denkelijk wat gekanteld om de diagonale lijn boven links exact vanuit de hoek te laten vertrekken. Dat die lijn in de schaduw over het kruis doorloopt is mooi meegenomen. Een goed uitganspunt voor de compositie. Dat kruis en die diagonalen maken de foto. Ik zou die dan volledig benutten voor het totaalbeeld zonder verdere afleidingen. Het gaat hier toch om een “detail”. Het kruis zou ik om te beginnen recht op een sterke lijn plaatsen met de kruising op een sterk punt. Nu staat die kruising tamelijk centraal nogal rond te zweven zonder een echte blikvanger te zijn. Door de andere diagonaal linksonder ook vanuit de hoek te laten vertrekken krijg ja aan die kant een mooie aanzet van de twee in contrast met de verticale en horizontale lijn van het kruis. Dat de schuine hoek van de muur nu ook op een sterk punt komt brengt de foto mooi in balans. Je hebt met deze les en jouw foto’s bewezen dat je de grondbeginselen van de compositie aardig onder de knie hebt. Verder oefenen en experimenteren zal jouw fotografisch peil zeker nog verhogen. Je mag over naar de volgende les Rime en Stuctuur. Meld je aan bij Marsje en klik zeker hier rechts om er kennis mee te maken. Nog veel succes met de lessen.