De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
18-08-2020
Ild - 1e inzending
Betere compositie voor spannende foto’s Ild - inzending 1 : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Ild,
Welkom in de cursus Compositie.
Je stuurde een foto in van een meerpaal op de kade langs de rivier. Dit is meteen een foto die je voor de eerste opdracht zou gekregen hebben nl "Opvallend voorwerp in het landschap"
En ik zou zeggen, het is meteen een goeie.
De meerpaal is inderdaad zeer opvallend mede door de achtergrond die door de grote afstand zeer neutraal overkomt. Hij bevindt zich ook precies op een sterk punt waardoor hij ook alle aandacht krijgt.
Er valt dus weinig op af te keuren. Wat me een beetje stoort is het stukje boot aan de kade uiterst rechts. Door de witte kleur gaat hij toch nog een deel van de aandacht opeisen zodat onze blik niet blijft hangen op de meerpaal maar verder wordt doorgetrokken. Ook een tikje meer helderheid en contrast laten de structuur van de golven wat beter uitkomen.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het stads- of dorpgezicht. Een fonteintje op een plein, een standbeeld, een bloemstuk,... keuze te over.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…
De foto die je instuurt mag best ook wat groter zijn (max 1200 px in de breedte en 900 px in de hoogte.
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen van je foto in de groep, me ook de originele onbewerkte foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Judith13 - inzending 2 : opvallend voorwerp in het landschap (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Judith13,
Je stuurde een foto in van een mooi glooiend landschap met een veldweg. Aan de linker kant een graanveld en rechts een grasveld met achteraan een heuvelrug begroeid met bomen. De prachtige wolken maken het plaatje compleet.
De veldweg begint mooi in de benedenhoeken en leidt ons verder in de foto. Op zich zeker een mooie compositie met een sterk dieptegevoel. Fijn dat je bij het inzenden van de foto ook vermeld hebt wat het opvallend voorwerp was want eigenlijk had ik door het bos de boom niet echt gezien. Verder zal je zien dat door de nabewerking en het beetje spelen met kleuren en contrasten hier wel aan te verhelpen valt. De ingezonden foto werd al wat bewerkt maar voor de bespreking vertrek ik van de RAW die je me toestuurde.
Als we de foto meer technisch bekijken zien we dat de boom ongeveer op een sterke lijn staat. De horizon loopt schuin af naar links en vertrekt rechts ongeveer op de sterke lijn om links ergens in het midden van de foto te belanden.
Bij het bekijken van de foto met die aflopende horizon en de wolken die de horizon mooi naar beneden volgen geven me sterk de indruk dat alles hier toch wat scheef staat. Als we er dan ook nog vanuit gaan dat de boom recht omhoog groeit kan dit enkel maar de idee bevestigen. Opgelet, het kan best zijn dat die boom iets scheef groeide en dat de foto inderdaad recht genomen is. Maar dat heeft even geen belang. Het komt er op neer van hoe we de foto ervaren en hoe we de werkelijkheid iets kunnen 'verbeteren'.
Hier zou ik dus zeker alles even recht trekken.
Naar mijn persoonlijke smaak ziet het er nu al heel wat beter uit. En, zonder verder iets te wijzigen, komt de horizon (die nu meer horizontaal ligt) op de sterke lijn te liggen en staat ook de boom precies op de goeie plaats. De lijnen die gevormd worden door de veldweg vertrekken uit de hoeken en lopen daarbij nog door de snijpunten. Waar ze samenkomen kan je gewoon recht door naar het dorpje in de achtergrond.
In de laatste versie heb ik dus nog wat bijgewerkt in Photoshop. Even de kleuren wat aangepast (iets minder geel wat de aandacht van het graanveld iets vermindert), de schaduwen wat opgehelderd en wat meer contrast. Normaal zouden we hier ook wat kunnen croppen zodat de boom iets groter in het geheel komt. Maar dit zou wat minder diepte geven en dat zou jammer zijn want dit is precies een sterke troef van de foto.
Zeker al een zeer goede foto om te beginnen.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een dorps- of stadsomgeving: een standbeeld, een reclamebord, een zitbank,... keuze genoeg.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 4 : Opvallend onderwerp in het stadsbeeld (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Je stuurde een nieuwe foto voor je 2e opdracht: “opvallend onderwerp in en stadsgezicht”.
Camera: Panasonic DMC-G7
Lens:
G Vario 14 - 140 mm (f/3.5-5.6)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,000 sec, f/4.9, ISO 200
Je hebt gekozen voor een opvallend onderwerp op dezelfde locatie als vorige maal. Je hebt dus wel oog om elementen op te merken in een geheel. Dat is een belangrijk pluspunt.
De gekozen reuze bloempot met boom heb je op de perfecte plaats gezet, op de sterke verticale lijn links. Het terras dat kunnen we aanzien als de horizon, staat ook op de onderste sterke lijn.
De foto werd genomen met een brandpuntafstand van 46 mm (equivalent van 92 mm in FF). Ik ken natuurlijk de situatie niet ter plaatse en weet dus niet in welke mate je nog verder achteruit kon om dan nog meer in te inzoomen. Volgens de exifs gaat je lens tot 140 mm (equivalent van 280 mm in FF). Misschien daar zo mogelijk toch proberen gebruik van de maken.
Dit gaat de scherpte diepte nog verkleinen. Maar het is wel dat toestellen met een "kleine" sensor in vergelijking meer kunnen inzoomen dan met een Full Frame. Dit biedt een zeker voordeel omdat je er op uit kan trekken met een beperkt materiaal (in gewicht en volume) en toch heel wat mogelijkheden hebt op het terrein. Daartegenover staat dat je minder mogelijkheden hebt om te gaan spelen met bv die scherpte/diepte. Hier moeten we dus ook zeker rekening mee houden bij de beoordeling van de foto en het geven van adviezen. Daarom dan ook dat dit resultaat, zonder enige bewerking achteraf, zeker lovenswaardig is.
Als het dus echt niet mogelijk om de nodige effecten rechtstreeks te bereiken via je toestel kan je hier eventueel een lichte vignet toepassen. Door de iets donkerder randen ga je de aandacht meer trekken op je onderwerp en de achtergrond wat minder laten opvallen.
Zeker niet overdrijven hierin omdat het anders onnatuurlijk gaat overkomen wat ook niet mooi is. Zeker niet proberen een artificiële "Blur" aan te brengen met een of andere filter, tenzij je natuurlijk een crack bent in Photoshop of andere software. Je maakt snel onnatuurlijke randen die de foto om zeep helpen. Ook hier kan "less is more" zijn.
Nieuwe opdracht
Voor de nieuwe opdracht ga je op zoek naar een modern gebouw. Deze nieuwe moderne gebouwen hebben meestal een strakke look, met zichtbare lijnen die gevormd worden door de ramen, balkons of decoratieve elementen (dikwijls uit staal of aluminium). Als we hier een bepaald detail gaan uitlichten geeft dit mooie grafische effecten.
Naast de regel van derden gaan we vooral aandacht besteden aan het verloop van het lijnenspel. Het heeft steeds de voorkeur om lijnen vanuit een hoekpunt te laten vertrekken met mooie diagonalen tot gevolg.
Twijfel ook niet om je foto bij te snijden waar nodig om dit alles te laten slagen. Stap zonodig af van de standaardformaten.
Stuur naast de foto in de groep ook het origineel privé naar henri.lombaerts@hotmail.com. Dit maakt het makkelijker om correcties en simulaties te maken. Het mag zeker ook de raw-versie zijn.
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 3 : Opvallend onderwerp in het stadsbeeld (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Je stuurde een foto voor je nieuwe opdracht: “opvallend onderwerp in en stadsgezicht”.
Camera: Panasonic DMC-G7
Lens:
14 mm (Max opening f/3.5)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/2,000 sec, f/4, ISO 200
De brandweerwagen als speeltuig op een speelplein is inderdaad opvallend, niet alleen door zijn kleur maar ook door zijn imposant volume. Daar is de opdracht zeker al geslaagd.
Je hebt ook aandacht gehad voor de opmerkingen betreffende de regel van derden. Het centrum van de wagen staat op een sterk punt. Maar toch zijn er een paar aandachtspuntjes waar we moeten aan werken.
Wat er opvalt is dat de wagen rechts in het beeld geplaatst is, in zijn rijzichting. Hij “rijdt” dus bijna het beeld uit. Onderaan de foto is er ook een lange schaduwzone met ook een personage in donkere kledij. Op de invloed hiervan komen we later nog terug. Uitgaande van de plaats van het donkere personage, is er blijkbaar een dieper voetpad. Daar beneden een standpunt innemen zou je onderwerp “hoger” plaatsen waardoor het meer prominent in beeld komt. Eventueel, vanuit je huidig standpunt, even knielen, kan ook al helpen.
Het is natuurlijk niet mogelijk om vanaf een bestaande foto een ander standpunt te gaan simuleren maar we gaan toch even proberen. De simulaties zijn zoals steeds gemaakt op basis van de bestaande foto en kunnen dus niet weergeven wat je zou krijgen door een ander standpunt ter plaatse. Bij de laatste voorbeelden komt de wagen bv te krap in het kader te staan waardoor je nog weinig van het stadszicht ziet.
Vooreerst de donkere voorgrond met donker personage vermijden. Een stap verder is ook het voertuig plaatsen zodat hij “in” de foto rijdt en niet tegen de rand aan. Dit is wat de compositie betreft.
Nu gaan we ook even kijken op de belichting en instellingen van het toestel. De foto bevat een aantal grote contrastverschillen. De donkere voorgrond waar we al op wezen, maar ook de heldere gevels in de achtergrond (vooral links). Dus een hele klus voor ons toestel om dat te gaan beheersen.
Je hebt je toestel voor de lichtmeting ingesteld op matrix-meting (bij sommige merken noemt dat anders bv multi-segment). Hierbij gaat hij een analyse maken van het ganse beeld en proberen daar een patroon in te herkennen. Bij sommige merken maakt hij gebruik van een geïntegreerde database van honderden foto’s waarin hij een gelijkenis probeert te vinden. Maar dat lukt niet altijd en dus maakt hij een gemiddelde. Maar bij het grote contrastverschil (met een grote donkere oppervlakte) in de foto heeft dit als resultaat dat de donkere partijen iets opgelicht worden waardoor de lichtere partijen iets overbelicht. En we zien dit duidelijk, vooraan in het donkere gedeelte zijn toch nog details zichtbaar, de witte gevel dit wat overbelicht is en de zandvlakte die eerder lijkt op rijstpap met heel weinig details. Hier kunnen we aan verhelpen door bv de onnuttige donkere partij te vermijden. We kunnen ook de instelling van je toestel te veranderen van matrix meting naar zone-meting. Hierbij gaat hij slechts een centraal gedeelte van het beeld gebruiken om de belichting te regelen. (Dit kan afhangen van toestel tot toestel). In de nabewerking kan je wel steeds een en ander gedeeltelijk aanpassen zeker als je in RAW fotografeert. Maar het is altijd beter om reeds bij de opname het zo goed mogelijk te doen.
De achtergrond is ook bijna even scherp als de voorgrond waardoor het nogal warrig lijkt. Om hieraan te verhelpen moeten we vooral uitkijken naar de mogelijkheden van het toestel en van de lens. Zoals al aangehaald geeft een grote lensopening (kleine F-waarde) minder scherptediepte en geeft de telestand ook minder scherpte-diepte. Je zette je toestel op A (vaste lensopening) en gebruikte een waarde van f 1/4.0 wat ongeveer het maximum is van je lens (f 1/3.5), dat is dus prima. Anderzijds heb je wel de foto genomen met een zoom-stand van 14 mm (overeenkomstig in 35 mm formaat met 28 mm volgens je sensor). Dit is dus een sterke groothoek wat dus de scherpte/diepte zeer groot maakt. Als we dus de achtergrond iets meer flou willen maken zou het dus beter zijn mocht je iets meer afstand nemen en dan gaan inzoomen. Mogelijk kan je niet de perfectie bereiken maar het resultaat kan er enkel wel bij varen.
Nieuwe opdracht
Misschien nog even op stap gaan in de stad op zoek naar een opvallend onderwerp. Het hoeft niet zo massaal groot te zijn. Een kleiner beeldje van dichter bij genomen waardoor de achtergrond “flou” wordt kan perfect zijn. Denk aan de regel van derden en zeker ook aan de kijk- /loop- /rijrichting.
Stuur naast de foto in de groep ook het origineel privé naar henri.lombaerts@hotmail.com. Dit maakt het makkelijker om correcties en simulaties te maken. Het mag zeker ook de raw-versie zijn.
Betere compositie voor spannende foto’s Judith13 - inzending 1 : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Judith13,
Welkom (terug) in de cursus Compositie.
Je stuurde een foto in van een vlak landschap met vooraan een rietveld en daarachter een soort moeras of ven. Boven de horizon een aantal cumuluswolken die zeker de aandacht vragen. Kortom genoeg elementen om een beeld te krijgen van een omgeving die rust uitstraalt.
Als we de foto meer technisch bekijken zien we dat de horizon ook weer pal in het midden staat. Dit is een foutje dat bij de meeste beginners voorkomt. Een van de belangrijkste regels om een boeiende foto te bekomen is de regel van derden (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html). Je moet een foto bekijken alsof je er zou instappen. En hierbij kom je in het grote dichte rietveld terecht. Dit is eigenlijk het saaiste gedeelte van de foto en neemt 1/3 van de foto in beslag.
Wat voor mij de foto gaat aantrekkelijk maken is het mooie wolkendek. We kunnen er hier dus best voor opteren om de horizon op de onderste sterke lijn te plaatsen, het rietveld wordt ingekort en de wolken krijgen meer ruimte. Het midden van de interessantste wolk komt hierbij ook op een sterk punt te liggen.
Moeten we het toch nog even hebben over het formaat. De foto die je instuurde was 1200 x 900 groot.
Nochtans heeft je Sony een sensor met een verhouding van 2x3 dacht ik. Dit betekent dat de je foto gaan bijsnijden bent zodat hij meer vierkant is gaan lijken dan de oorspronkelijke vorm. Ik vermoed dat je de foto genomen hebt omdat je onder de indruk was van de wijdheid van het landschap met zijn kalmte en rust. Dat effect van wijd en groots doe je teniet door dit eerder vierkant formaat te kiezen. Vergelijk het met het kijken naar een oude TV met beeldbuis in vergelijking met de huidige flatscreens in 16:9 formaat.
In de laatste versie heb ik nog wat bijgewerkt in Photoshop. Het stukje boom rechts in het midden stoorde nog wat, dus wat extra gecropt. En dan wat met de knopjes gespeeld. De lucht en wolken waren nogal bleekjes terwijl de voorgrond eerder aan de duister kant was. Dus even de hooglichten en het wit wat geminderd, de schaduwen iets opgelicht en zeker ook wat meer contrast gegeven. De wolken krijgen meer structuur maar ook in de paar dennenboompjes op de voorgrond is meer structuur te zien.
Zeker toch al een goed begin.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, … keuze genoeg.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 2 : Opvallend onderwerp in het langschap (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Dit maal heb je gekozen voor een bankje langs een wandelweg in het bos. Wat direct opvalt is dat je er dit maal wel op gelet hebt om het onderwerp op een sterkt punt te plaatsen.
In het landschap kan je ook een aantal lijnen ontdekken die vanuit de linker hoek vertrekken en het zicht leiden via het onderwerp naar een soort “horizon” onderaan de bomenrij op de achtergrond. Ook de weg leidt hier naartoe.
Je zou het geheel nog wat meer dynamiek kunnen geven door er voor te zorgen dat dit soort “horizon” op de bovenste horizontale sterke lijn komt te staan. Het bankje komt wel iets hoger te staan maar blijft toch op de sterke verticale lijn. Dit heeft ook het voordeel dat de lijnen dit onderaan links vertrekken ook echt het perspectief van het bankje volgen. De weg vertrekt hier ook precies vanuit de rechter benedenhoek.
Misschien in de toekomst het onderwerp ook wat meer op de voorgrond plaatsen zodat het nog meer de aandacht gaat trekken. Als hierbij een klein beetje afgeweken wordt van de sterke lijn of het sterke punt is dat niet zo erg.
Bij de fotobewerking heb ik ook wat kleine aanpassingen gedaan. Het gedeelte gras dat in de zon ligt is wat overbelicht (gelukkig niet verbrand). Ik heb de hooglichten (highlights) en het wit wat verminderd zodat je hier meer structuur krijgt.
Het algemene contrast werd ook even verhoogd.
Vertrekkende van de reeds uitgesneden en verkleinde foto geven deze bewerkingen hier natuurlijk geen topresultaat. Probeer dus bij het nemen van de foto de perfecte compositie reeds zoveel mogelijk te benaderen. Ga bij het plaatsen van de foto in de groep ook zoveel mogelijk naar de maximale afmetingen van 1200 px breed en 900 px hoog.
Al bij al dus al een flinke stap voorwaarts. Proficiat
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht gaan we op zoek naar een opvallend onderwerp in een stads- of dorpsgezicht. Dit is wezenlijk verschillend van wat je tot nu toe gedaan hebt. De achtergrond van het bankje is hier tamelijk egaal en dus niet storend tov het onderwerp. Bij een stadsgezicht is het dikwijls zo dat de achtergrond nogal druk kan zijn. We moeten er hier dus voor zorgen dat het onderwerp echt tegenover de achtergrond uitsteekt. Dit krijg je bijna automatisch als het onderwerp voldoende verwijderd is van de achtergrond.
Maar soms is dit niet altijd mogelijk. Dan moeten we gaan spelen met het diafragma en de keuze voor tele of groothoek. Hou er dan ook rekening mee dat een groot diafragma (kleine f-waarde) je minder scherpte/diepte geeft dan een klein diafragma (grote f-waarde). Eventueel dien je sluitersnelheid of iso waarde wat aan te passen indien nodig. Ook bij de telestand van je lens krijg je minder scherpte/diepte dan bij een groothoekstand. Als je dus de achtergrond ‘flou’ wil hebben kan je dus beter wat afstand nemen en gaan inzoomen.
Met de combinatie van beide elementen moet je tot een goed resultaat kunnen komen. Probeer het een en ander dus even uit. Verschillende diafragma’s en verschillend standpunt. De regel van derden blijft hier ook geldig. Ook eens naar links en rechts gaan om te zien van waaruit de achtergrond het mooist is.
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 1 : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Welkom bij de lessen met je eerste inzending van een landschap.
Wat zien we hier op de foto? Vooraan een veld met wat ik vermoed een maïsaanplanting. Achteraan een talud die een mooie rechte horizon vormt met daarboven een bomenrij waarvan er een aantal merkbaar groter zijn dan de anderen.
Eigenlijk kan ik niet echt goed uitmaken wat precies de bedoeling was van deze foto en wat dus eigenlijk het onderwerp is. Was het de maïs die je uiterst rechts in rijen naar de achtergrond ziet lopen, of waren het de grotere bomen ?
Als je even naar de omschrijving van de lessen bekijkt zal je zien dat er één zeer belangrijke regel is : de regel van derden. (https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html) Het onderwerp op een sterk punt of sterke lijn plaatsen maakt de foto onmiddellijk veel interessanter. En dit is zeker het geval met de horizon.
In je foto staat de horizon ongeveer in het midden. Je moet dus gaan bepalen wat je het belangrijkste vindt. Wil je de aandacht trekken op de maïs plaats je de horizon op de bovenste horizontale lijn zodat alle aandacht hier naartoe gaat. Als je, zoals hier verder in de bewerking, het belangrijkste element de bomenrij is ga je de horizon op de onderste lijn zetten zodat de bomen alle ruimte en dus ook belangstelling krijgen. Hiernaast gaan we dan ook proberen om de opvallendste bomen om de verticale sterke lijn te krijgen.
Het geheel lijkt al een stukje dynamischer hoewel er toch nog een echt aandachtspunt ontbreekt. Ik denk ook dat je de kans gemist hebt om eventjes een paar stapjes naar links te zetten.
Aan de rechter zijde van het maïsveld kan je mooi de lijnen volgen die naar de horizon lopen. Maar meer naar links kijk je nu in op de zijkant van die rijen en krijg je een egaal groen vlak. Mocht je meer naar links gaan staan zouden deze rijen centraal naar je onderwerp leiden wat een extra zou toevoegen.
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het landschap. Dat kan een opvallende eenzame boom zijn, een paard in de wei, een hooimijt, een toren, … Plaats dit op een sterke lijn of sterk punt en beslis waar je horizon moet komen te liggen.
Lees nog eens de aandachtspunten van de les na. Een pluspunt zou bv zijn mocht je in het landschap ook een paar lijnen kunnen vinden (een muurtje, een weg, een beekje,…) die je van het inkijkpunt (de linker zijde van de foto) gaan leiden naar je onderwerp.
Betere compositie voor spannende foto’s Bianca2 - inzending 3 : onderwerp in een dorps- of stadszicht
Hello Bianca,
Eerst en vooral sorry dat de reactie op je inzending wat op zich liet wachten. Klik op de voorbeelfoto's om de grote versie te zien.
Dit is inderdaad wel een opvallend onderwerp zoals gevraagd was. Je kan er niet naast kijken. Net als bij je vorige inzending staat dit onderwerp ook wel weer pal centraal. De bomen links en rechts leiden het zicht wel naar de toren maar blijven toch wel ergens in de ooghoeken hangen.
Onderwerp en omgeving lenen zich volgens mij van op dit standpunt niet zo goed voor een foto in landschapformaat. Hier zou ik dus ook eerder opteren voor een portret versie.
Bij deze versie zal je zien dat de toren exact op een sterke lijn komt te staan wat de foto interessanter maakt. Hierbij heb ik ook in photoshop wat bewerkingen gedaan : Ik heb het perspectief wat bijgewerkt zodat de toren wat minder achterover lijkt te hellen. Links boven heb ik het bladerdek wat bijgeknipt. De wolken lenen zich perfect om zo iets weg te klonen. Zo komt de toren wat meer vrij te staan. Ik heb ook het blauw een tikje verminderd omdat het net boven de toren wat onnatuurlijk overkomt.
Tenslotte heb ik ook wat geëxperimenteerd met wat je zou kunnen bereiken door een iets anders standpunt in te nemen. Het feit dat de fontein niet pal in het midden van de toren staat geeft ook wat extra diepte aan je foto. Dit is natuurlijk een simulatie en dus niet perfect.
Ik zou nu dus aanraden om dezelfde opdracht nog eens te hernemen en rekening te houden met de tips hierboven. Stel de iso-waarden gerust wat hoger in zodat je een hogere sluitertijd krijgt. Zo vermijdt je eventuele bewegingsonscherpte.
Wat uitleg over dit blog en de cursus Compositie :
Hier op dit blog worden, uitsluitend voor de leden van de Sennet mailgroep digitale fotografie, beoordelingen over digitale foto's verstrekt. De 'docenten' zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. Er worden niet echt lessen gegeven, maar op basis van verschillende opdrachten en de verbetering en commentaar hierop brengen we je stap voor stap en op je eigen ritme de nodige kennis bij om de kwaliteit van je foto's te verbeteren.
Je geeft zelf het startschot door 1 nieuwe foto welke niet ouder is dan 14 dagen via de groepsmail in te zenden.Zet in de onderwerpregel "Cursus compositie".
Je stuurt pas weer 1 foto in als je eerdere inzending hier op het blog besproken is en je de nieuwe opdracht hebt ontvangen.
Gelieve géén randen rond je foto te plaatsen.
De foto moet aan de algemene richtlijnen van de mailgroep voldoen, dat is maximaal 1.200 pixels in de breedte en 900 pixels in de hoogte. De foto's zijn maximaal 500 kb groot(zwaar). De exif-gegevens moeten in de foto zitten.
Download en installeer eventueel een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer om je foto's adequaat te verkleinen.
Wanneer de docent vindt dat je voldoende kennis hebt mag je door naar de volgende groep. Dan stuur je zelf weer een foto op gebruikelijke wijze in maar noemt dan de groepsnaam van de volgende groep.
Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. Veel fotoplezier toegewenst.
De bezige bij, voorbode van de zomer heb je nogal centraal in het beeld geplaatst. Iets meer naar boven en links kadreren zou meer van de bloem en minder achtergrond laten zien. Het beestje komt dan van rechtsonder in de foto gekropen in een mooie diagonaal. Toch minder statisch wat de compo van zulke foto’s van insecten in actie zeker ten goede komt. Alleen het kopje of een insect frontaal genomen kan heel mooi zijn in een centrale positie. Hier is het meer een profielfoto van het hele lijf. Je hebt de foto genomen met een sluitertijd van 1/40 sec. Dat is erg traag voor bewegende insecten. De iso van 100 kan gerust flink wat hoger voor een snellere sluitertijd. De scherpte zal er wel bij varen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Wat een prachtige foto. Ik heb er lang naar gekeken en genoten van de compo en kleuren. Een landschap hoeft niet steeds bomen en natuur te zijn. Ook zulke zaken lenen er zich uitstekend voor. Knap fotowerk. Het einde van de bogenbrug plus de hoge hangbrug, een mooi rustpunt en blikvanger, op een sterk punt. De horizon op een sterke 2/3de lijn. Door de lange sluitertijd (LT) van 8 sec. krijgt de lucht en het water een zachte uitstraling. Perfect. Voor mezelf zou ik rechts bijsnijden zodat het spel van licht en kleuren van de bogen mooi binnen de foto valt en niet de blik er dreigt uit te trekken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes.
PS. Je mag de foto tot 1200 in de breedte zetten. Zulke foto's verdienen dat, lekker groot.
Welkom bij de lessen. Mooi landschap waar ik met veel plezier wat langer naar kijk en geniet van de kleuren, licht en weerspiegeling. Heel goede compo met de horizon op een sterke lijn en de berken op een sterk punt. Prima voor de eerste opdracht. Beetje spijtig van de uitgebrande plekken in de practige wolkenlucht. Met wat knip en plakwerk kan je dit aanpassen. Opletten met de zwaarte van de foto, die mag max. 500KB zijn. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp in een landschap. Succes.
Welkom bij de lessen. Je toont hier een heel mooi stukje natuur aan het water. Je hebt ervoor gekozen om de diepte tussen de twee heuvels tamelijk centraal te plaatsen. Prima idee maar het pad rechts werk eerder afleidend en trekt de aandacht weg van het mooie bos. Door zo bij te snijden komt het dal perfect in het midden en bekom je een symmetrie die hier het beeld nog meer versterkt. Ik heb de foto wat aangepast. Er zit een waas over. Ook de oever van het meer rechtgezet. Opletten met de zwaarte van de foto, die mag max. 500KB zijn. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp in een landschap. Succes.
Welkom bij de lessen. Jouw eerste inzending toont een wat desolaat winterlandschap waarin je onderaan wat bij te snijden de voorgrond mooi in beeld brengt zonder eentonig te worden. Het dorre gras staat in mooi contrast met het groen. De drie grote graspollen rechtsonder zorgen voor een mooi rustpunt in het geheel. Ook komt de horizon zo op een perfecte 2/3de lijn. De mooie lucht maakt de foto af. Eerste opdracht prima volbracht. Voor de volgende opdracht verwacht ik nog een foto van een landschap maar ditmaal met een onderwerp dat onmiddellijk alle aandacht opeist. Succes.
Je hebt hier gekozen om het onderwerp centraal te plaatsen en frontaal te fotograferen zodat het onmiddellijk alle aandacht opeist. Prima compo als het enkel om het onderwerp te doen is. De foto zou zeker te gebruiken zijn in een studie over monumenten of een hulde aan onze vissers. Ik heb de neiging zulke foto’s gewoon registrerende kijk-en-klik-foto’s te noemen. Er is een groot verschil tussen ‘kijken’ en ‘zien’. Hier ga je er recht op af zonder de verdere mogelijkheden van een mooie compo en/of sfeer te ontdekken, ‘zien’. Had je hier meer naar rechts gestaan met de voet van het monument dicht bij het rechtse kader, de zuil op een sterke lijn zodat de glazen flatgevels een mooi diepte met veel ritme en structuur erin vormen. Ik weet niet waar het monument precies staat maar misschien kon er zelf een stukje van de zee of het strand bij. Zo geef je ook meteen de sfeer weer van waar het staat aan onze volgebouwde Vlaamse kustlijn met het onderwerp als rustpunt en blikvanger. Het zou de opdracht, in een stads’zicht’, ook beter benaderen. Voor je begint te fotograferen eerst rustig de omgeving verkennen, de mogelijkheden voor mooie compo’s ontdekken door het onderwerp vanuit verschillende standpunten te fotograferen. Ook eens proberen vanuit een laag kikvorsperspectief wat meestal een creatief beeld geeft. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw.
PS. Ik heb de kleuren, belichting en perpectiefvertekening wat aangepast.
Opvallend perspectief dankzij de groothoek en goed gekozen standpunt. Mooi horizontaal en verticaal lijnenspel met prima vlakverdeling in een aangename compo. Opdracht geslaagd. Je hebt een goed oog voor composities. Je kan je aanmelden voor de volgende les. Bezoek zeker ook het blog ervan hier rechts op de pagina. Succes.
Prima beeld van een gezellig stadszicht. De tramrails leiden de blik in een boog naar het gekozen onderwerp de tram die je mooi op een sterkpunt geplaatst hebt. Opdracht geslaagd. Alleen zou ik hier nog een perspectiefcorrectie toepassen om de gebouwen iets rechter te zetten. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of een detail ervan. Succes.
Close-up van een technisch stilleven. De elementen mooi samengebracht in een aantrekkelijk beeld. Door de onderste moer exact op een sterk punt te plaatsen komt het volledige onderwerp wel heel centraal in de foto. Zeker prima voor een catalogus of brochure maar willen wij niet wat meer dynamiek in onze foto’s? Door wat hoger en meer naar rechts te kadreren bekom je dit, een minder statisch beeld met het begin van de drie elementen op een sterk punt en het fraaie lijnenspel wat meer diepte. Door de felle verlichting van boven bekom je mooie reflecties maar ook veel uitgebrande delen wat heel afleidend werkt en de foto minder aantrekkelijk maakt. De donkere vlek in de linkse hoek boven had ik proberen te vermijden. Oefenen met verschillende belichtingen en nabewerking kan hier een oplossing bieden. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Welkom bij de lessen. Een mooie foto van een prachtig rustig landschap. De horizon op een sterke lijn met het einde van het water op een sterk punt. Prima compo exact volgens de regels. Veel fotografen houden halsstarrig vast aan een 4:3 uitsnede, zelfs voor landschappen. Hier zou ik meer naar 16:9 gaan. Door minder toch niet zo spectaculaire boven- en onderkant wordt het landschap nog wijder en krijgt het de volle aandacht die het verdient.
Er zitten geen exifs bij de foto. Omdat het jouw eerste is heb ik ze aanvaard. In de toekomst zal ik ze moeten weigeren. Vergeet bij het verkleinen niet om aan te vinken “Exifs behouden”.
Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een landschap met een mooi aantrekkelijk onderwerp.
De resten van een dode knotwilg zijn altijd een aantrekkelijk detail in een landschap. Goed gezien. Je plaats het onderwerp wel heel centraal vooraan in de foto zodat het samen met het donkere gedeelte rechts en de voorgrond onmiddellijk alle aandacht vasthoudt. Men moet er zich echt van losrukken om ook nog wat te genieten van het mooie landschap erachter. De bedoeling was een mooi landschap met een onderwerp dat wel de aandacht trekt en tevens dienst doet als rustpunt maar niet de foto zodanig domineert dat het landschap in de verdrukking komt. De aangepaste uitsnede en compo geeft een rustiger beeld. Het onderwerp op een sterk punt met de lijnen in het hooi die de blik vanuit een hoek naar de rest van het vergezicht leiden. Door minder voorgrond gaat er meer aandacht naar de rest van de foto door de vloeiendere overgang, de kijker moet er niet overspringen om van de rest te genieten.
Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes.