De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
10-08-2019
underdog - onderwerp in een stadszicht.
Hallo underdog.
Prima beeld van een gezellig stadszicht. De tramrails leiden de blik in een boog naar het gekozen onderwerp de tram die je mooi op een sterkpunt geplaatst hebt. Opdracht geslaagd. Alleen zou ik hier nog een perspectiefcorrectie toepassen om de gebouwen iets rechter te zetten. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of een detail ervan. Succes.
Close-up van een technisch stilleven. De elementen mooi samengebracht in een aantrekkelijk beeld. Door de onderste moer exact op een sterk punt te plaatsen komt het volledige onderwerp wel heel centraal in de foto. Zeker prima voor een catalogus of brochure maar willen wij niet wat meer dynamiek in onze foto’s? Door wat hoger en meer naar rechts te kadreren bekom je dit, een minder statisch beeld met het begin van de drie elementen op een sterk punt en het fraaie lijnenspel wat meer diepte. Door de felle verlichting van boven bekom je mooie reflecties maar ook veel uitgebrande delen wat heel afleidend werkt en de foto minder aantrekkelijk maakt. De donkere vlek in de linkse hoek boven had ik proberen te vermijden. Oefenen met verschillende belichtingen en nabewerking kan hier een oplossing bieden. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Welkom bij de lessen. Een mooie foto van een prachtig rustig landschap. De horizon op een sterke lijn met het einde van het water op een sterk punt. Prima compo exact volgens de regels. Veel fotografen houden halsstarrig vast aan een 4:3 uitsnede, zelfs voor landschappen. Hier zou ik meer naar 16:9 gaan. Door minder toch niet zo spectaculaire boven- en onderkant wordt het landschap nog wijder en krijgt het de volle aandacht die het verdient.
Er zitten geen exifs bij de foto. Omdat het jouw eerste is heb ik ze aanvaard. In de toekomst zal ik ze moeten weigeren. Vergeet bij het verkleinen niet om aan te vinken “Exifs behouden”.
Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een landschap met een mooi aantrekkelijk onderwerp.
De resten van een dode knotwilg zijn altijd een aantrekkelijk detail in een landschap. Goed gezien. Je plaats het onderwerp wel heel centraal vooraan in de foto zodat het samen met het donkere gedeelte rechts en de voorgrond onmiddellijk alle aandacht vasthoudt. Men moet er zich echt van losrukken om ook nog wat te genieten van het mooie landschap erachter. De bedoeling was een mooi landschap met een onderwerp dat wel de aandacht trekt en tevens dienst doet als rustpunt maar niet de foto zodanig domineert dat het landschap in de verdrukking komt. De aangepaste uitsnede en compo geeft een rustiger beeld. Het onderwerp op een sterk punt met de lijnen in het hooi die de blik vanuit een hoek naar de rest van het vergezicht leiden. Door minder voorgrond gaat er meer aandacht naar de rest van de foto door de vloeiendere overgang, de kijker moet er niet overspringen om van de rest te genieten.
Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes.
Je hebt hier gekozen voor een mooie doorkijk met prima omkadering van de bladeren. Hierdoor komt de horizon niet exact op een sterke 2/3de lijn maar de mooie wolkenlucht is zeker een pluspunt. De herhaling van het lijnenspel geeft diepte. Het rode dak zorgt enigszins voor een rustpunt in het landschap. Opdracht zeker geslaagd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een mooi aandachttrekkend detail in een landschap. Succes.
Tijdens de oogstperiode is een vers gemaaid weiland met balen hooi of stro een heel dankbaar onderwerp voor landschappen met mooie composities. Het probleem is meestal het kiezen van een geschikt standpunt zodat er geen balen tegen of op het kader liggen. Objecten die afgesneden worden tegen de kaders trekken meestal de blik uit de foto wat beter vermeden wordt.
Door bij te snijden zoals hieronder wordt het beeld veel rustiger met het onderwerp (detail) op de voorgrond helemaal in de foto. Ook benaderd de mooie vlakverdeling zo meer de 3-delige horizontale indeling.
De opdracht was een overzichtelijk landschap. Dat vind ik hier niet echt in terug. De foto is genomen met 140 mm. met de cropfactor erbij dus 210 mm. zeker niet geschikt voor deze opdracht al hebben landschappen meer in detail genomen met tele ook hun waarde. Probeer het voor de volgende opdracht met een mooi wijds landschap, zoomlens op de kleinste brandpunt en zeker rekening houdend met de 3/4de regel en sterke punten. Mocht je nog zo een weiland met balen tegenkomen dan kunnen mijn foto’s je zeker inspiratie bezorgen. Succes.
De ontluikende bloemknoppen van een rododendron zijn een gewild onderwerp voor macrofotografie. Bij deze foto wou je er ook veel van de frisgroene bladeren bij. Prima kombinatie maar hier eisen ze teveel aandacht op ten nadele van de knop die toch het eigenlijke onderwerp is. Mede door het hoge positioneren boven heel dicht tegen het kader gaat mijn blik voornamelijk naar de bladeren eronder. Ook de linkse overbelichte knop met uitgebrande delen werk storend en heel afleidend. Maak van deze close-up een echte macro met de knop als blikvanger op een sterk punt en je bekomt een rustige foto waar men zeker wat langer naar zal kijken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Mooi landelijk beeld met een bijpassende jachthond die door de mooie doorkijk de omgeving afspeurt. De hond staat goed op een sterk punt. Prima compo. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up.
Een knotwilg, grazende koeien en een bomenrij in de achtergrond. Alle ingrediënten voor een mooi landelijk landschap. Heel goed gezien. De soms storende windturbines moeten we er stilaan leren bijnemen. In zo een overzichtelijk landschap is een rustpunt heel welkom om zoals het woord het zegt de blik even te laten rusten. De knotwilg neemt die taak heel goed op zich maar krijgt toch wat concurrentie van de windmolen rechts die de rust enigszins komt verstoren. Vooral omdat ze allebei op ongeveer dezelfde afstand van het kader staan. De knotwilg staat als mooi rustpunt te dicht tegen het kader ver van een sterke 2/3de lijn. Door meer naar links de kadreren krijg je een heel ander, veel rustiger en evenwichtiger beeld. De blik gaat nu eerst naar de prachtige knotwilg,. Daarna is het genieten van de rustige omgeving die links zeker wat verder mag doorlopen. De molen staat nu bijna buiten het geheel waardoor die minder stoort. Hem klonen zou een optie zijn maar vermits we er toch meer en meer gaan tegenkomen moeten we er leren rekening mee houden tijdens het fotograferen. Kan soms heel creatieve foto’s opleveren dus laten staan. Toch een prima binnenkomer die bewijst dat je oog hebt voor de mooie dingen in de natuur. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend, eender welk, onderwerp in een landschap. Succes.
Deze foto mag in het boek “De perfecte compositie”. Scheidingen op de sterke lijnen en kruising op een sterk punt. Mooie vlakverdeling met prima structuren. De schuine lijn geeft extra dynamiek. Knappe afsluiter van deze lessenreeks. Op naar de volgende “Ritme en structuur”. Succes.
Een bruggetje is altijd een gewillig onderwerp om te fotograferen. Het riviertje vertrekt mooi uit een hoek maar door de brug pal in het midden zowel horizontaal als verticaal te plaatsen bekom je een centrale compo wat de foto heel statisch en wat saai maakt. Om te beginnen had je lager kunnen kadreren. Het beekje krijgt dan voorrang op de toch wat eentonige achtergrond met meer diepte in de foto en de brug op een sterke lijn . Meer naar rechts had de brug niet zo centraal geplaatst en laten eindigen dicht bij een sterk punt. Het grote groen vlak geeft hier geen meerwaarde. Ik heb iets blauw verminderd en een beetje rood toegevoegd wat de kleuren wat warmer en realistischer maakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Welkom bij de lessen. Mooie binnenkomer. Het gebouw met graffiti in de natuur contrasterend tegen het bos met een verscheidenheid aan tinten en boomvormen. Goed gezien. Je hebt niet teveel van de toch wat eentonig voorgrond erop gezet. Waardoor de horizon, hier de lijn van het bos onderaan, niet exact op een sterke 2/3de lijn valt. Hier geef ik daar de voorkeur aan. Het gebouw dicht bij het kader links van het sterke punt om zoveel mogelijk van de bomen erop te hebben. Die prachtige boom rechts had ik er liever helemaal op gehad, los van het kader. Hiervoor had je meer naar links moeten gaan, zelfs dichter bij het gebouw om zo ook een mooie diepte te bekomen met het gebouw op de voorgrond en de bomen erachter eindigend met de grote in de diepte. Het zou het beeld minder statisch maken. Door iets meer naar links te kadreren was het gebouw exact op een sterk punt gekomen. Door boven wat bij te snijden de horizon dichter bij de sterke lijn. De lucht is niet zo spectaculair dat er echt veel van moet op staan. Iets meer in detail gaan geeft soms een veel rustiger en evenwichtig geheel met hier nog steeds de prachtige achtergrond. Voor de kleur heb ik wat blauw verminderd. Deze foto zou heel geschikt zijn voor de volgende opdracht, onderwerp in een landschap. Het zal voor jou dan zeker lukken om er iets moois van te maken. Succes
Tof dat je ook de originele foto meegestuurd hebt. Je toont hier perfect wat bijsnijden en bewerken met een foto doet. Schitterend werk. Daarom plaats ik ze er als eerste bij. Ook de uitleg die je erbij gaf. Heel leerrijk. De selectieve verscherping is echt een pluspunt. Perfecte foto van een stadszicht met een onderwerp dat toch een verhaal verteld nl. de van de stad genietende toeristen. Verder heb ik hier niets aan toe te voegen. Je maakt het me heel gemakkelijk. Bedankt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes.
Groeten Sloeber
“Ik heb een meeuw weggemoffeld die zich niet aan de aanwijzingen van de regisseur hield. Ik heb een selectieve verscherping gebruikt om de diagonale as te verbeteren. En een andere Spanjaard buiten het beeld gesneden omdat hij de verkeerde kant op liep. De hoogte is de volledige hoogte van de originele opname. Ik denk dat ik een leuke diagonaal of 2 heb en een interessante diepte met rustige (?) fond en voldoende lucht. Die lucht is een beetje donkerder gemaakt.”
Eerst toch even opmerken dat jouw foto veel te groot werd ingezonden. 6000x4000 en 6.52 Mb. terwijl 1200x900 en 500Kb. het maximum mag zijn. Ik heb ze voor de eerste keer zelf verkleind. Wel op letten, in de toekomst moet ik ze weigeren. Een foto verkleinen gaat heel eenvoudig met het gratis te downloaden programma BDSizer.
Prachtig die besneeuwde bomen. Je hebt de horizon volgens de compositieregelregels perfect op een 2/3de sterke lijn geplaatst. Zoals ik hier al beschreven heb is die 2/3de regel geen Wet van Meden en Perzen die nooit mag overtreden worden. Die lijn wat hoger of lager kan soms een heel andere en betere foto geven. Hier zou ik zeker hoger gekadreerd hebben voor meer van de bomen en minder van de toch tamelijk eentonige voorgrond. Grote eentonige voorgronden hebben soms hun verdienste om extra diepte te creëren in bvb strandfoto’s. Hier zie ik er het nut niet van in. Je stond toch al tamelijk dicht bij het einde zodat het ruimte-effect weg valt en dus weinig kan benadrukt worden. Door onderaan te croppen gaat de aandacht meer naar de mooie structuren van de bomen. De boom en het object rechts tegen het kader zie ik eerder als storende elementen, ze trekken de blik uit het beeld zodat het geheel wat onrustig wordt voor de kijker. Toch een prima binnenkomer die getuigd dat je oog hebt voor mooie dingen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp dat de aandacht vasthoud in een landschap. Succes.
Een droomlocatie voor wie details van moderne gebouwen wilt fotograferen. Je hebt er een prima deel uitgekozen. De foto komt wel nogal druk over. De kijker zal even proberen het geheel te ontcijferen maar zal dat niet lang volhouden. En dat is nu juist het doel van een detail. De blik vastpinnen op iets dat onmiddellijk alle aandacht vasthoudt. Een rustige meer eenvoudige (less is more!!) foto zal meer inslaan en zeker langer bekeken worden. Je hebt gekozen voor een centrale compo, prima. Hiermee bekom je mooie resultaten voornamelijk bij symmetrische foto’s. Dat wordt hier deels teniet gedaan door de asymmetrie van de objecten rondom. De digitale fotografie heeft ons de mogelijkheid gegeven om composities te maken die met één shot bijna niet te bekomen zijn. Eén van die mogelijkheden is kroppen of bijsnijden. Zelf maak ik er veelvuldig gebruik van. De eerste krop geeft een foto met centrale positionering, de V als blikvanger met tamelijk symmetrisch effect. Een eyecatcher waar men zeker wat langer zal naar kijken. Het is nog actueel ook in deze tijd van herdenkingen en vredeswensen. De tweede krop plaatst de aanzet van de V samen met de verticale lijn exact op een sterke lijn met diepte naar rechts. Iets drukker maar het zet de kijker er toe aan wat te fantaseren over de rest van de constructie.
Je hebt deze reeks met vrucht doorlopen. Je hebt een goed gevoel voor compositie. Blijven oefenen en foto’s kritisch bekijken. Je mag over naar de volgende les. Bekijk hier rechts even dat blog en meld je aan bij de lesgever. Nog veel succes met de volgende lessen.
Carmen2 - onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
Hallo Carmen.
Bij deze foto zie je duidelijk dat ze genomen is in een stad waar veel volk rondhangd, ontdanks de mooie dof nog duidelijk zichtbaar. Prima compo met het standbeeld op een sterke lijn. Opdracht volbracht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes.
Heel fraaie close-up met prima dof die het onderwerp er echt doet uitspringen. Voor de compo zou ik links en onder wat bijsnijden. Zo wordt het hoofd, waar het hier toch om gaat, nog meer benadrukt met het midden ervan exact op een scherp punt. Zo ook minder toch wat afleidend wit links. Prima foto maar… de opdracht was “Onderwerp in een dorps- of stadsZICHT”. Van dat dorps- of stadszicht vind ik hier weinig of niets terug. Deze foto zou ook genomen kunnen zijn op een industrieterrein voor een kantoorgebouw. De bedoeling van deze, voor de meeste de moeilijkste, opdracht is om na te gaan hoe je in een soms drukke plaats met eventueel wat volk erbij toch een foto kan maken waar een onderwerp meteen opvalt. Dat allemaal in een aantrekkelijke, volgens de regels, compositie. Daarom ga ik je deze opdracht laten overdoen. Succes.
Bezige dar waarop de stuifmeelkorrels prachtig scherp te zien zijn. Mooie macro in een heel goede compo met de dar op een sterk punt en zicht op de bloem. Prima werk. Mooie compo en kleuren. Wel opletten voor overbelichte uitgebrande delen. Ze verminderen details en leiden de aandacht af van het onderwerp. Hier vooral het helle licht vlak voor het kopje. Wat schaduw kan hier een oplossing bieden. Ik heb in Ligtroom geprobeerd het wat te verbeteren maar te felle overbelichting daar valt weinig aan te verhelpen. Voor de les toch een geslaagde foto. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Voor de meesten de moeilijkste opdracht. Lees zeker eens de vorige besprekingen omtrent deze opdracht. Succes.
Een rustig beeld met veel structuur van het strand bij laag water. Mooi lijnenspel van de blauwe zee en het zand in contrast met de verticale lijnen van het onderwerp. De rotsen op de achtergrond geven extra diepte. De persoon in de voorgrond geeft zeker een meerwaarde en rustpunt maar heeft wel wat concurrentie van de lichte rots die mij het eerste opviel en waar mijn blik wat lang bleef hangen. Pas nadien keek ik via de persoon naar het goed gekozen onderwerp. Als je een onderwerp in een landschap als blikvanger wilt zorg je er best voor dat er niet teveel afleidende zaken bijstaan. Door onder wat te croppen bekom je een veel rustiger beeld waarin het onderwerp onmiddellijk alle aandacht naar zich trekt. De persoon zal nadien bekeken worden als welkom rustpunt. Voor de compositie komt het onderwerp zo ook minder centraal, bekom je een perfecte 2/3de verdeling en krijgt de mooie lucht iets meer aandacht die hij zeker verdient. Je hebt oog voor het kadreren van mooie delen in een landschap. Een gave die je zeker nog veel prachtige foto’s zal bezorgen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes.
Welkom bij de les. Een mooie binnenkomer. Altijd een uitdaging door de duinen lopen en er een aantrekkelijk detail vastleggen. Daar ben je goed in geslaagd. De doorkijk naar de zee verhoogt de sfeer. Wat iedere landschapsfotograaf onmiddellijk zal opvallen is de horizon pal in het midden. Daarmee kan je soms mooie resultaten bekomen zoals een weerspiegeling van het onderwerp in rimpelloos water. Voor landschappen en vergezichten geeft dit meestal een minder fraai resultaat. De foto wordt vlak symmetrisch zonder spanning tussen voor- en achtergrond. Meestal wordt met de 2/3de regel de horizon boven of onder op de sterke lijn geplaatst. Met jouw foto kan je twee kanten uit.
1- Horizon boven. Hierdoor gaat meer aandacht naar de duinen waar je via de voorgrond naartoe geleidt wordt. Ook zo een mooie diepte in de foto.
2- De horizon onder. Alle aandacht gaat nu echt naar de duinen dankzij de egale prachtige blauwe lucht. Voor sommigen misschien iets te vakantiebrochure-achtig. Het blijft een kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat naar de eerste uitsneden met mooie diepte en structuur in de voorgrond. Met een uitgesproken (dramatische) wolkenlucht ga ik voor de tweede.
De structuren in het zand en de kleuren heb ik nog meer naar voor gebracht door de hoge lichten wat te verminderen en het contrast wat te verhogen.
Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto waarin de aandacht gaat naar een onderwerp in een landschap. Succes.