De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
30-11-2018
Carmen2 - Detail van een modern gebouw.
Hallo Carmen.
Een droomlocatie voor wie details van moderne gebouwen wilt fotograferen. Je hebt er een prima deel uitgekozen. De foto komt wel nogal druk over. De kijker zal even proberen het geheel te ontcijferen maar zal dat niet lang volhouden. En dat is nu juist het doel van een detail. De blik vastpinnen op iets dat onmiddellijk alle aandacht vasthoudt. Een rustige meer eenvoudige (less is more!!) foto zal meer inslaan en zeker langer bekeken worden. Je hebt gekozen voor een centrale compo, prima. Hiermee bekom je mooie resultaten voornamelijk bij symmetrische foto’s. Dat wordt hier deels teniet gedaan door de asymmetrie van de objecten rondom. De digitale fotografie heeft ons de mogelijkheid gegeven om composities te maken die met één shot bijna niet te bekomen zijn. Eén van die mogelijkheden is kroppen of bijsnijden. Zelf maak ik er veelvuldig gebruik van. De eerste krop geeft een foto met centrale positionering, de V als blikvanger met tamelijk symmetrisch effect. Een eyecatcher waar men zeker wat langer zal naar kijken. Het is nog actueel ook in deze tijd van herdenkingen en vredeswensen. De tweede krop plaatst de aanzet van de V samen met de verticale lijn exact op een sterke lijn met diepte naar rechts. Iets drukker maar het zet de kijker er toe aan wat te fantaseren over de rest van de constructie.
Je hebt deze reeks met vrucht doorlopen. Je hebt een goed gevoel voor compositie. Blijven oefenen en foto’s kritisch bekijken. Je mag over naar de volgende les. Bekijk hier rechts even dat blog en meld je aan bij de lesgever. Nog veel succes met de volgende lessen.
Carmen2 - onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
Hallo Carmen.
Bij deze foto zie je duidelijk dat ze genomen is in een stad waar veel volk rondhangd, ontdanks de mooie dof nog duidelijk zichtbaar. Prima compo met het standbeeld op een sterke lijn. Opdracht volbracht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes.
Heel fraaie close-up met prima dof die het onderwerp er echt doet uitspringen. Voor de compo zou ik links en onder wat bijsnijden. Zo wordt het hoofd, waar het hier toch om gaat, nog meer benadrukt met het midden ervan exact op een scherp punt. Zo ook minder toch wat afleidend wit links. Prima foto maar… de opdracht was “Onderwerp in een dorps- of stadsZICHT”. Van dat dorps- of stadszicht vind ik hier weinig of niets terug. Deze foto zou ook genomen kunnen zijn op een industrieterrein voor een kantoorgebouw. De bedoeling van deze, voor de meeste de moeilijkste, opdracht is om na te gaan hoe je in een soms drukke plaats met eventueel wat volk erbij toch een foto kan maken waar een onderwerp meteen opvalt. Dat allemaal in een aantrekkelijke, volgens de regels, compositie. Daarom ga ik je deze opdracht laten overdoen. Succes.
Bezige dar waarop de stuifmeelkorrels prachtig scherp te zien zijn. Mooie macro in een heel goede compo met de dar op een sterk punt en zicht op de bloem. Prima werk. Mooie compo en kleuren. Wel opletten voor overbelichte uitgebrande delen. Ze verminderen details en leiden de aandacht af van het onderwerp. Hier vooral het helle licht vlak voor het kopje. Wat schaduw kan hier een oplossing bieden. Ik heb in Ligtroom geprobeerd het wat te verbeteren maar te felle overbelichting daar valt weinig aan te verhelpen. Voor de les toch een geslaagde foto. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Voor de meesten de moeilijkste opdracht. Lees zeker eens de vorige besprekingen omtrent deze opdracht. Succes.
Een rustig beeld met veel structuur van het strand bij laag water. Mooi lijnenspel van de blauwe zee en het zand in contrast met de verticale lijnen van het onderwerp. De rotsen op de achtergrond geven extra diepte. De persoon in de voorgrond geeft zeker een meerwaarde en rustpunt maar heeft wel wat concurrentie van de lichte rots die mij het eerste opviel en waar mijn blik wat lang bleef hangen. Pas nadien keek ik via de persoon naar het goed gekozen onderwerp. Als je een onderwerp in een landschap als blikvanger wilt zorg je er best voor dat er niet teveel afleidende zaken bijstaan. Door onder wat te croppen bekom je een veel rustiger beeld waarin het onderwerp onmiddellijk alle aandacht naar zich trekt. De persoon zal nadien bekeken worden als welkom rustpunt. Voor de compositie komt het onderwerp zo ook minder centraal, bekom je een perfecte 2/3de verdeling en krijgt de mooie lucht iets meer aandacht die hij zeker verdient. Je hebt oog voor het kadreren van mooie delen in een landschap. Een gave die je zeker nog veel prachtige foto’s zal bezorgen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes.
Welkom bij de les. Een mooie binnenkomer. Altijd een uitdaging door de duinen lopen en er een aantrekkelijk detail vastleggen. Daar ben je goed in geslaagd. De doorkijk naar de zee verhoogt de sfeer. Wat iedere landschapsfotograaf onmiddellijk zal opvallen is de horizon pal in het midden. Daarmee kan je soms mooie resultaten bekomen zoals een weerspiegeling van het onderwerp in rimpelloos water. Voor landschappen en vergezichten geeft dit meestal een minder fraai resultaat. De foto wordt vlak symmetrisch zonder spanning tussen voor- en achtergrond. Meestal wordt met de 2/3de regel de horizon boven of onder op de sterke lijn geplaatst. Met jouw foto kan je twee kanten uit.
1- Horizon boven. Hierdoor gaat meer aandacht naar de duinen waar je via de voorgrond naartoe geleidt wordt. Ook zo een mooie diepte in de foto.
2- De horizon onder. Alle aandacht gaat nu echt naar de duinen dankzij de egale prachtige blauwe lucht. Voor sommigen misschien iets te vakantiebrochure-achtig. Het blijft een kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat naar de eerste uitsneden met mooie diepte en structuur in de voorgrond. Met een uitgesproken (dramatische) wolkenlucht ga ik voor de tweede.
De structuren in het zand en de kleuren heb ik nog meer naar voor gebracht door de hoge lichten wat te verminderen en het contrast wat te verhogen.
Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto waarin de aandacht gaat naar een onderwerp in een landschap. Succes.
Een fraai beeld uit de natuur. Niets op aan te merken. Mooi uitgekozen onderwerp met prima kleuren en belichting. Het einde van de waterpartij (horizon) op een sterke 2/3de lijn. Mooi fotowerk dat menig natuurliefhebber zeker kan bekoren. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Grappig beeldje, heel toepasselijk voor de koude periode die we meegemaakt hebben. Heel mooi gefotografeerd met prima kleuren en scherpte tegen een neutrale achtergrond. Je hebt het nogal centraal in het beeld geplaatst met het oog bijna exact in het midden. Bij profielfoto’s zoals deze kan je dat best vermijden. Door rechts meer ruimte te laten komt het oog meer op een sterk punt. Toch heel fraaie close-up. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Twee prachtige ivoren beeldjes die je prima opgesteld hebt met de gezichten naar elkaar. Het geeft een zekere intimiteit aan de foto. Bij zulke foto is het soms de vraag waar laat ik de open ruimte voor een mooie compo volgens de regel van derden. Normaal gaat die naar de kant waar het gezicht naar kijkt. Hier heb je dus twee mogelijkheden. Je hebt het dominante mannelijke beeld dat wat neerkijkt op het onderdanig kijkende vrouwelijke op een sterke lijn geplaats en dat vind ik heel goed. Wat ik me wel afvraag is waarom dat wazige beeld in de achtergrond erbij moest. Het werkt heel afleidend. Wegklonen geeft een veel rustiger beeld met alle aandacht naar het onderwerp in een compo volgens de regels. Voor mij hoeft die open ruimte hier echter niet. Ik zou zelfs nog een stap verder gaan en er een vierkante uitsnede van maken met de beide beeldjes op een sterke 2/3de lijn. Ze verdienen het om volledig het beeld te vullen zonder meer. Wat de verdere afwerking betreft vind ik vooral het linkse beeld wat hel verlicht en koud overkomen. Hierdoor gaat de mooie zachte ivoorkleur verloren. Door de hoge lichten en witte tinten te verminderen plus iets minder blauw bekom je terug die warme kleur van ivoor. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Welkom bij de lessen. Meteen met een goede binnenkomer. Mooie diepte, wel opletten met lijnen die de blik uit de foto trekken. Hier kon het niet anders maar zulke lijnen laten eindigen op een sterk punt in de foto geeft doorgaans een beter resultaat. Wat onmiddellijk opvalt is het grote bord en de grote driehoek gras die samen met de vangrail teveel aandacht opeisen ten nadele van het onderwerp en het landschap erachter. Ze worden de hoofdrolspelers in de voorgrond. Ik denk niet dat dát hier de bedoeling was. Het bord klonen, vermijden door ander standpunt, is al beter maar dan blijven nog dat grote grasoppervlak en vangrail teveel aandacht opeisen. Bij landschapsfotografie telt soms ook de regel “Less is more” ofte een detail zegt soms meer dan een geheel. Hier zou ik het meer houden bij die boot (op een sterk punt) wat voorbeplating en de mooie natuur in de achtergrond. De horizon komt zo ook op een sterke 2/3de lijn. De hoogspanningsmast werkt hier zeker niet storend en zorgt voor wat extra diepte en evenwicht. Je hebt oog voor mooie dingen in het landschap, een prima begin. Deze foto voldoet perfect aan de volgende opdracht, een onderwerp in een landschap. Daarom had ik voor de volgende opdracht graag van jou een foto van een overzichtelijk landschap. Succes.
Een alleenstaande molen in een weids landschap zonder storende elementen is altijd een uitdaging voor landschapsfotografen. Waar plaats ik de molen en wat neem ik erbij van de omgeving? Hier werd je dan nog extra verwend door de kleurrijke haag en de weg die erlangs loopt. Dit alles in contrast met de groene weide. Je hebt gekozen om er veel van de weide op te hebben. Dit gaat wat ten koste van de diepte gevormd door de haag en weg. Bij landschapsfotografie geeft het laten eindigen van zo’n diepte elementen zo dicht mogelijk bij een sterk punt altijd die net iets mooiere evenwichtige compo. Niettegenstaande het grote vlak van de weide komt jouw foto nogal samengedrukt over. Ik weet niet of er links nog open ruimte was maar zo ja dan zou ik die benut hebben. Door meer naar links te kadreren creëer je meer diepte en ruimte. De kijker wordt langs de weg naar het onderwerp getrokken, zal er wat langer naar kijken zonder afleiding van de open ruimte rechts. De scheiding tussen het grote groene eentonige vlak en de fraaie herfstkleuren kleuren bevindt zich niet langer meer in het midden van de foto. Hier zou ik zelfs durven kiezen voor een 16:9 uitsnede wat het geheel nog eleganter maakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een Macro of close-up. Succes.
Welkom bij de lessen. Prima compo. Goed rekening gehouden met de 2/3de regel. De horizon en bomen op een sterke lijn. Niets op aan te merken. Voor de volgende opdracht graag een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes.
Welkom bij de les. Mooie binnenkomer. Een zuiders dorpje, mooie heuvels en een idyllische baai. Dit alles met heel mooie kleuren. Wat de compo betreft zondig je tegen de regel van drie al had je hier een alternatief. Het stukje voorgrond geeft een mooie diepte. Daarvoor heb je het dorp en de achterste waterlijn horizontaal in het midden geplaatst. Zulke landschappen laat je best niet in twee gelijke delen snijden door dat soort lijnen. Dit had je kunnen voorkomen door meer naar achter te gaan en hoger te kadreren. Van de mooie lucht mocht er zeker ook meer op. De foto mag ook wat kantelen. De oever loopt rechts opmhoog. Voor de vollende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes
Welkom bij de lessen. Je hebt hier met de weg een mooie diepte gecreëerd. Onmiddellijk vallen hier twee beginnersfouten op. Was bij mijn eerste foto's ook zo hoor. 1- De horizon staat pal in het midden. Soms kan dit een mooi effect geven zoals bij een weerspiegeling in water waar boven en onder de waterlijn identiek hetzelfde te zien is. Bij een landschap kan je dat best vermijden. 2- De weg eindigt ook pal in het midden. Een weg of omheining geven meestal een mooie diepte die nog beter wordt als ze vertrekken vanuit een hoek en eindigen op een sterk punt boven of onder. Hier had je daarvoor een ander standpunt kunnen kiezen. Meer naar links of rechts. Een beeld componeren vanuit verschillende standpunten geeft meestal een beter resultaat. Probeer 'eerste zicht en klikfoto's' te vermijden door vanop verschillenden plaatsen het beeld te bekijken en te kadreren. Ik heb er hier enkele mogelijkheden van aanpassingen bijgezet. Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk van de mooie lucht behouden, dus minder toch wat eentonige voorgrond. De eerste geeft nu een weidser panorama met meer aandacht voor de mooie lucht en herfstkleuren. De foto komt wel heel symmetrisch over. De bank en boom geven een mooi evenwicht er is minder van de weg te zien die de foto zo dominant in twee snijdt. Mijn voorkeur gaat naar de laatste met de bankt als rustgevend onderwerp, meer aandacht voor de mooie herfstkleuren en lucht plus het einde van de weg en de bank op sterke punten alsook de horizon op een sterke 2/3de lijn. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes.
Je maakt het me heel gemakkelijk. Prima heel originele creatieve foto. Mooie compo en kleuren. Door de lange sluitertijd wat beweging in de hand waardoor de actie wordt benadrukt. Knap gemaakt. Voor de volgende opdracht graag een foto met aandacht voor een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Hallo Mic. Welkom bij de lessen. Een heel mooie binnenkomer. Prachtig landschap met mooie rustige voorgrond en het dorp in de verte. Alles mooi gevat in één beeld. Knap. Bij landschapsfotografie telt soms ook de regel “Less is more”. Door enkele stappen dichter te komen, in te zoomen of nadien bij te snijden bekomt men een rustiger beeld met dat erin wat jij mooi en belangrijk vindt. De toeschouwer zal het je in dank afnemen en de foto zeker wat langer bekijken zonder afleidende delen of objecten tegen de kaders die de blik uit de foto trekken. Hier gaat het dan om de halve bomen links en rechts. Als we die wegsnijden krijgen we een rustig beeldvullend geheel met alle onderwerpen mooi “in” de foto. Je hebt de compo denkelijk zo gekozen om de boom links op een sterke lijn te plaatsen. In principe is dat oké. In een landschap primeert de totaalbeeld soms meer dan een exacte toepassing van de 2/3de regel. De boom staat nu niet meer op een sterke lijn maar nog voldoende in het beeld als onderdeel van het totaalplaatje. De linkse koe die toch wat afleidend en dus overbodig is valt dan ook weg. Door onder bij te snijden verminder je de toch wat eentonige voorgrond en gaat er meer aandacht naar de koeien die steeds voor extra rust en sfeer zorgen. Het einde van de weide komt zo op een sterke lijn wat de compo ten goede komt. Je hebt oog voor mooie delen in een landschap. Nu nog wat aan het totaalbeeld werken en je bent een prima landschapsfotograaf. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes. Groeten Sloeber.
Welkom bij de lessen. Je toont hier een typisch landelijk tafereel van een pas gemaaid maïsveld met mooie bomen in de achtergrond. De compo benaderd heel dicht de 2/3de regel. De boom links bijna op een scherp punt en de horizon bijna op een sterke lijn. Zeker niet slecht voor een eerste inzending. Het kan echter beter. Vooreerst die takken rechtsboven. Een omkadering van takken kan soms een mooi effect en diepte geven, een doorkijk. Hier vind ik ze eerder storend en heel afleidend van de rest. Mijn blik gaat steeds van de bomen naar die takken wat de foto die toch rust zou moeten uitstralen heel onrustig maakt. De meeste kijkers gaat dit gauw vervelen. Rechts heb je een deel van de boerderij en de boom erbij genomen. Zulke zaken tegen het kader plakken kan je meestal best vermijden. Ze trekken de blik uit de foto wat zeker niet de bedoeling is bij een landschap. Door de aanpassing krijg je een veel rustiger beeld met alle details “in” de foto. Door boven bij te snijden komt de horizon perfect op een sterke lijn en vergroot je de diepte. Je krijgt zo minder van de toch wat eentonige lucht boven en meer aandacht voor de structuren in de voorgrond die de blik mooi naar de verte leiden. Zonder de takken wordt het een heel ruimtelijk en weids zicht zonder storende elementen. Ik heb de donkere delen iets opgelicht. De lichte iets verdonkerd plus iets meer contrast voor betere doortekening in de lucht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes.
Mooie landelijke foto, een schoolvoorbeeld van de perfecte compositie. De weg in een mooie diagonaal die ons samen met de lijnen in het veld naar de boom op een sterk punt leiden. De horizon op een sterke lijn. Knap gemaakt. Voor de volende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Hallo NEF. Welkom bij de les. Prachtige binnenkomer. Heel mooie lijnenspel, vlakverdeling en kleuren. Prima compo met de horizon op een sterke 2/3de lijn. Ik heb de foto de voorbije dagen dikwijls bekeken en er telkens van genoten. Knap werk. Wat ik wel een beetje spijtig vind is dat mijn blik steeds naar die bomen links gerokkend wordt wat de rust en eenvoud die zo’n foto moet uitstralen wat verstoord. Waarom niet iets meer naar rechts kadreren om dat te vermijden? Zo komt de samenvloeiing van het bruine en gele vlak ook dichter bij het sterke punt en meer “in” de foto. De sporen rechts lopen dan verder door naar de horizon wat toch extra diepte geeft. De lucht heb ik iets aangepast voor meer doortekening en contrast met het mooi verlichte deel op het veld. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail in een landschap. Succes. Groeten Sloeber.
Een veel gefotografeerd onderwerp zo’n boei op het strand. Daar zijn mooie foto’s van te maken. Vooral als je het touw of ketting waaraan ze bevestigd zijn mee in het beeld neemt om extra diepte te creëren. Spijtig dat het touw hier bijna volledig onder het zand ligt. Hier zorgen de sporen in het toch wat eentonige zand dan voor een diagonaal die de blik naar de zee leidt. Goed gezien. De compo klopt met het centrum van de boei op een sterk punt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes