De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
05-12-2020
Thouzowi - Eerste opdracht
Betere compositie voor spannende foto’s Thouzowi - opdracht 1 : opvallend onderwerp in het landschap (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Thouzowi,
Je stuurde voor je eerste opdracht een industrieel havenbeeld van de Gentse zeehaven met een windturbine, windmolens die we meer en meer in het zicht zullen krijgen.
Camera: Nikon D7100
Lens:
TAMRON SP 24-70mm F2.8 Di VC USD A007N
Shot at:
30 mm
Exposure:
Manual exposure, 1/800 sec, f/5.6, ISO 1600
Een zonnige dag in november is eerder een zelfzaamheid. Een voordeel is dat je niet zo lang moet wachten op het gouden uurtje. Hier merk je ook op dat het algemene beeld een goud/rode kleur krijgt van de ondergaande zon met trouwens een prachtige weerspiegeling tot gevolg.
Als we gaan kijken naar de toepassing van de regel van derden merken we op dat deze goed werd toegepast.
Misschien is het een goed idee om bij het starten van de fotobewerking even een paar hulplijnen te trekken op die derden. Je kan eventueel ook eens, zoals ik hier gebruik, een kleine canvas maken met de lijnen op 1/3 getekend. Als je dat opslaat als PNG met transparante achtergrond kan je dat makkelijk over je foto leggen als nieuwe laag en zie je direct hoe het zit met je foto. En het staat ook toe om andere dingen op te merken zoals hier waar het beeld een ietsje schuin staat. Niet direct duidelijk zichtbaar zonder die lijnen maar de rand van het water is niet 100% horizontaal en dus ook de windmolen die wat scheef staat.
Ik heb het beeld dus wat rechtgetrokken. Tegelijk heb ik ook aan de linkse zijde een klein stukje afgesneden zodat de horizon enkel nog bestaat uit die opslagtorens zonder dat stukje van een vierkant gebouw. En als je toch bezig bent kan je met wat schuiven zowel de kade als de windturbine perfect op de sterke lijnen krijgen.
Misschien dan nog een kleine opmerking die ik meestal moet maken. Probeer wat meer pit te steken in de foto tijdens de nabewerking. Nevel verwijderen (haze reduction in het Engels) of wat meer locaal contrast zijn een paar van de mogelijkheden. Wat ik hier ook heb toegepast, maar dat is ook wel een kwestie van smaak, is een lichte vignettering. Dit gaat de lucht, die toch tamelijk egaal en bleek is, wat verduisteren en ook de aandacht nog meer op het onderwerp vestigen.
Wat je zeker ook moet doen is, voor gebruik op het scherm, je foto opslaan in sRGB en niet in Adobe RGB. Niet alle programma's en browser kunnen dit uitgebreide kleurgamma aan. Je foto krijgt hierdoor niet altijd de verhoopte kleuren.
Het was dus zeker wel een goede foto waarbij de basisregels werden toegepast. Misschien even nog wat meer oog hebben voor de details. Dat rooster kan al helpen. Open de foto ook eens op vol scherm en ga op een paar passen van je pc staan.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een stadsgezicht: een standbeeld, een publiciteitsbord, een boom op een plein, momenteel een kerstman in de straat,... keuze genoeg.
Hou hier ook rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Speel met de scherpte/diepte zodat de achtergrond minder scherp wordt.
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Thouzowi - spontane inzending : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Thouzowi,
Welkom in de groep en in de cursus Compositie.
Je stuurde een foto in van een zicht op een pitoreske haven met een prachtige weerspiegeling van de huizen in het water.
Camera: Huawei ELE-L29
Lens:
HUAWEI P30 Rear Main Camera Shot at 5.6 mm (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/1,200 sec, f/1.8, ISO 50, Compensation: +1
Normaal haal ik er altijd het rooster bij met de regel van derden. Maar hier zien we dat met het beeld dat we willen weergeven dit niet echt van toepassing is.
Zoals ik al dikwijls aanhaalde is die regel van derden een vrijblijvende richtlijn en daar moet je kunnen en durven van afwijken.
Zoals je het in het voorbeeld hiernaast kan zien zou een strikte toepassing in de nabewerking wel een deel van de grote troef van de foto, namelijk de weerspiegeling in het water, doen verdwijnen. Maar ik kan natuurlijk niet inschatten in welke mate je op het terrein zelf wat zou kunnen verplaatsen om een andere compositie te bekomen. Wees ook niet bang om een uitsnede te maken die afwijkt van de traditionele 2/3 of 3/4 verhouding (er is een panorama-instelling op je toestel). Op de pc kan je elk formaat feilloos bekijken, enkel als je foto's gaat afdrukken ben je wel gebonden aan bepaalde formaten.
In de nabewerking van de foto zijn er wel een paar aandachtspunten. Aan de linker zijde zijn er een takje en een deel weerspiegeling die er maar een stukje op staan. Bij het binnenkomen van de foto (kijkrichting van links naar rechts) zijn die wel wat storend omdat die toch wat opvallen en ergens in de ooghoek blijven hangen.
Die zou ik dus zeker wegwerken. Evenzo, als je nu toch bezig bent, wat drijvende dingen op het water die we makkelijk kunnen verwijderen. Op de kade staat ook een verkeersbord met een parkeerverbod. Het staat er nu wel eenmaal, maar vooral die rode kleur vloekt hij wat in het geheel. Dus weg ermee. Het andere bord uiterst rechts is grijs van kleur en minder storend. Zeker door de wagen die er achter staat is die ook moeilijker weg te werken. Hier ook een gouden regel: als je de fotobewerking niet goed onder de knie hebt of je het niet perfect kan wegwerken: blijf er af. Niets is in mijn ogen meer storend dan in een foto te zien dat er mee geknoeid is.
Iets wat ook opvalt, en dat niet zozeer met de nabewerking te maken heeft maar wel beter kan bij de opname zelf, is de belichting van de foto.
Je hebt met je smartphone blijkbaar een zeer lichtgevoelig toestel. En ik begrijp dan ook niet zo goed de instelling bij de opname. We zien duidelijk dat de foto over het algemeen overbelicht is. En als we in de exif kijken dan zien we dat je een zeer grote lensopening gebruikt hebt (f/1,8) en een belichtingsafwijking van +1.
Mogelijk is het bij een smartphone minder eenvoudig om daar wat instellingen aan te passen. Je zal eens goed in de handleiding moeten bladeren. Maar bij deze zonnige omstandigheden moet je, als dat mogelijk is, zeker een kleinere lensopening gebruiken (wat hier bij een landschap ook een grotere scherpte diepte gaat geven) en als je een belichtingsafwijking gaat toepassen dient die hier zeker negatief te zijn, en niet de belichting nog gaan versterken. Ik denk dat je hier met een waarde 0 al een hele verbetering zou hebben.
Dus hier in de nabewerking zeker de belichting wat gaan minderen en er wat meer contrast in steken
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, … keuze genoeg.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 5 : Detail van een modern gebouw (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Je stuurde een nieuwe foto voor je opdracht: “detail van een modern gebouw”.
Camera: Panasonic DMC-G7
Lens:
G Vario 14 - 140 mm (f/3.5-5.6) shoot at 61mm (122 in 35 eq)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/5,2, ISO 250
Je hebt gekozen voor het centrale gedeelte van een gevel die gekenmerkt wordt door veel glas en een opvallend ruitvormig rasterwerk in wat ik vermoed staal of aluminium. Het bevat dus zeker voldoende elementen om het boeiend te maken.
In de compositie die je naar voor brengt staat de witte betonnen dwarsbalk bijna op de onderste sterke lijn. Maar zoals ik al zei is deze regel van derden indicatief en kan er gerust licht van afgeweken worden. Tot daar klopt het plaatje dus wel maar het raster brengt wel iets anders aan het licht dat niet zo opviel op het origineel. De verticale lijnen staan perfect recht maar horizontaal schort er toch wel wat.
De horizontale lijnen lopen naar links omlaag. Dit komt doordat je niet perfect recht voor het gebouw stond bij de opname. Zeker bij een onderwerp met veel grafische elementen is dit makkelijk storend maar als de afwijking niet té groot is, zoals hier, kunnen we daar gemakkelijk iets aan veranderen in de nabewerking.
Hoe het precies te doen hangt af van het programma dat je gebruikt. Bij Photoshop bv is dat in het menu Bewerken -> transformatie -> perspectief. Hier kan je ook 'vervormen' gebruiken. Persoonlijk vind ik deze laatste optie makkelijker werken. Het komt er op neer dat je het hoekpunt waar de lijnen te laag komen omhoog gaat trekken tot de lijn mooi recht loopt. Indien de verticale lijnen niet recht zouden lopen kan je dat punt ook naar links op rechts trekken tot het beeld klopt. Doe dat eventueel ook met de andere hoekpunten indien nodig. Maar niet overdrijven, je kan de foto verbeteren maar mirakels kunnen natuurlijk niet. In vele gevallen zal er ook wat moeten gecropt worden omdat er soms aan de randen transparante delen gaan ontstaan.
Wat de compositie verder betreft vind ik persoonlijk dat er tamelijk veel op staat om nog van een detail te kunnen spreken. Door het rechttrekken zijn de bovenste rasters ook niet meer gesloten. Dit maakt dat het geheel minder strak oogt en wat slordig. In de weerkaatsing van het raam onderaan heb je links ook een lichtinval die verschillend is van de andere delen en stoort wat in de symetrie die het geheel anders wel uitstraalt.
Hier kunnen we gaan bijsnijden tot de bovenrand van de foto precies gelijk valt met het kader van het raster. Het afwijkend raam links valt zo ook buiten beeld. Het geheel oogt ook veel evenwichtiger.
Wat je ook opmerkt is dat de rechte horizontale lijnen ietsjes gebogen zijn. Dit valt enkel op als je ze hier precies op de rand gaat plaatsen. Dit komt door kleine afwijkingen die veroorzaakt worden door de lens. Dit is normaal en bij alle lenzen wat het geval zeker als men op de uitersten gaat in- of uitzoomen. Soms herkent de bewerkingssoftware de lens die gebruikt werd en gaat hij dat automatisch bijstellen. Anders moet je het manueel wat gaan bijstellen zoals ik hier gedaan heb. Bij Photoshop gebeurt dat in de Camera-Raw filter.
Maar er zijn nog andere mogelijkheden met deze gevel door telkens een andere uitsnede te gaan maken. Dit was hier mogelijk door dat je me het raw-bestand toegestuurd hebt en de foto's hier voor de groep relatief klein zijn. Zoals al zo dikwijls aangehaald is het altijd beter dat je bij cadreren van je foto reeds rekening houdt met wat je precies wil vastleggen. Let zeker ook op kleine storende details zoals wat voorwerpen die binnen in de hall staan en door de deurvensters zichtbaar zijn. Dit moet je bij sterkere close-up zeker wat wegwerken
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht gaan we op zoek naar iets dat je hier bij deze foto (misschien ongewild) al hebt gebracht : symetrie.
We gaan dus op zoek een onderwerp dat zo gebracht wordt dat beide helften van de foto precies een spiegelbeeld vormen, of toch bijna. Volledige symetrie komt in de natuur zeer weinig voor. Een dreef met bomen heeft nooit precies dezelfde bomen langs beide zijden maar geeft toch de indruk van symetrisch te zijn. Dit noemt men pseudo-symetrie.
En het is vooral naar dit soort symetrie dat we op zoek gaan. Een dreef zoals ik al aanhaalde, maar ook de kerkstoelen met de middengang bv., een straatbeeld met aan beide zijden een zitbankje, een straat met aan beide zijden geparkeerde wagens,... let wel op mocht je een foto gaan nemen van in het midden van de straat, zoek liever een straat die op een T eindigt zodat je veilig op de stoep kan staan. Kan ook in een parkeergarage of een parking zijn. De wagens hoeven aan beide zijden niet indentiek te zijn zolang het algemeen beeld maar symetrisch lijkt. Een ander dankbaar onderwerp, maar moeilijker om goed te realiseren is de weerspiegeling van bv een kasteel of een brug in een vijver of rivier. Symetrie kan dus ook horizontaal zijn, zolang beide helften maar (bijna) identiek zijn.
Gelieve terug je originele RAW te bezorgen zodat ik er makkelijker mee aan de slag kan.
Betere compositie voor spannende foto’s Zonneke2 - 2e inzending: opvallend onderwerp in het landschap (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Zonneke2,
Je stuurde een foto in van een een prachtige zonnebloem. En je kan er inderdaad niet naast kijken. Maar er valt nog meer interessants te vertellen.
Camera: Panasonic DMC-G80
Lens:
LUMIX G VARIO 12-60/F3.5-5.6
Shot at:
36 mm
Exposure:
Manual exposure, 1/640 sec, f/5.6, ISO 200
Als we de foto technisch bekijken zien we dat de horizon (scheiding tussen de weide en de bomenrij) perfect op de bovenste sterke lijn ligt. De bloem zelf staat ook perfect op de rechtse sterke verticale lijn. Perfect om een boeiende foto te bekomen volgens de regel van derden. (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html).
En zoals ik al vertelde is er nog meer interessants te tonen. Dit is ook de reden waarom ik vraag om me privé ook de originele foto toe te sturen. We zien dat de horizon hier ongeveer in het midden staat. Je hebt de regels dus goed begrepen en dit aangepast in de nabewerking. Eens deze principes een routine worden moet je proberen om dit ook te zien op het moment dat je de foto gaat nemen. Het komt altijd de kwaliteit ten goede als je weinig moet wegknippen.
We gaan het nu nog even hebben over de nabewerking. Hoewel we dit niet echt tot de "fotografie" kunnen rekenen is het wel een essentieel deel om de kwaliteit van de foto te verbeteren.
Als we naar de algemene inhoud van de foto bekijken kunnen we naast de groene achtergrond nog 2 kleuren ontdekken die de foto beheersen : het gele van de bloem en het paarse van wat ik vermoed Lavendel te zijn. Dit zijn nu ook precies complementaire kleuren zoals je kan zien op bijgevoegde schema.
Dit komt in de foto niet echt tot zijn recht door een paar elementen die kunnen aangepast worden.
De weide is wat overbelicht en daar gaan we wat meer contrast aan geven. Ik deed het hier in Photoshop
In de witbalans heb ik bij de temperatuur -13 toegepast en bij de kleur +21. Hierdoor gaat het paarse meer opvallen. Hier zou men bij de kleur ook eventueel het paars en magenta wat kunnen verhogen maar men moet wel opletten dat het paarse de gele bloem niet gaat overheersen.
Dit was dus zeker een prima inzending.
Nieuwe opdracht
Probeer bij deze nieuwe opdracht dus reeds van bij de opname na te denken over de compositie.
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een dorps- of stadsgezicht: een standbeeld, fonteintje, lantaarnpaal, zitbank, ... waarom geen verkeersbord, flitspaal,... keuze genoeg wees creatief.
Hou dus opnieuw rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond.
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Etienne52 - inschrijving : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Etienne52,
Welkom in de cursus Compositie.
Je stuurde een foto in van een landschap. Waarschijnlijk een stuk landbouwgrond dat onlangs geoogst werd. Rechts staat de maïs ook klaar hiervoor.
Camera: Canon EOS 700D
Lens:
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
Shot at:
19 mm
Exposure:
Auto exposure, Not Defined, 1/1000 sec, f/4, ISO 100
Als we de foto technisch bekijken zien we dat de horizon ongeveer op de onderste sterke lijn ligt. Een goed begin om een boeiende foto te bekomen volgens de regel van derden (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html). De bovenste of onderste sterke lijn hangt af van de plaats waar we het accent willen op leggen, de lucht of de grond.
En hier zit een beetje het probleem met deze foto. Een doorsnee landschap zonder echte eyecatcher is een zeer ondankbaar onderwerp dat je zeer moeilijk boeiend kan maken.
Ook maak je minimaal gebruik van de mogelijkheden van je toestel. Dit toestel kan foto's nemen van 18 MP (5184 x 3456). Deze foto werd genomen op de laagst mogelijke resolutie van 720 x 480 px. Dit maakt dat je, als je wat gaat vergroten om meer details te zien, je direct een onscherp beeld krijgt.
Voor zover een nabewerking in dit kleine formaat mogelijk is kunnen we wat meer contrast steken en proberen de schaduwen (van de maïs) wat helderder maken.Ook kan je wat croppen om iets meer naar een panorameformaat te gaan.
Nieuwe opdracht
Voor je aan de nieuwe opdracht begint dien je eens te kijken naar de instellingen van je toestel. Zorg er voor dat je de foto's neemt op het grootst mogelijke formaat. Zo kan je betere resultaten halen in de nabewerking en kan je ook wat bijsnijden indien nodig, en toch nog voldoende foto over houden om toonbaar te zijn. Plaats de foto in de groep ook in het grootst toegelaten formaat (1200 x 900 px). Vergeet niet je naam op de foto te plaatsen. Breng in je bericht zeker ook de code in %%FOTOBIJLAGE1%% zodat de foto direct zichtbaar is in het bericht.
Voor de eerste opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, een bank langs een wandelpad, een boer met tractor,… keuze genoeg.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond.
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Zonnetje2 - inzending 1 : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Zonnetje2,
Welkom in de cursus Compositie.
Je stuurde een foto in van de afbraakwerken van het St-Pietersziekenhuis in Leuven, een enorm groot gebouw dat eigenlijk nooit in gebruik geweest is. Het hoofdonderwerp is de grijpkraan in volle actie, af te leiden uit het stof dat opgewekt wordt. We kunnen het beschouwen als een opvallend onderwerp in het stadsgezicht wat één van de onderwerpen is van deze cursus.
Camera: Panasonic DMC-G80
Lens:
LUMIX G VARIO 12-60/F3.5-5.6
Shot at:
18 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/100 sec, f/14, ISO 200
Als we de foto technisch bekijken zien we dat het hoofdonderwerp tamelijk ver in de rechter bovenhoek staat waardoor het ijzeren hek op de voorgrond de eerste aandacht gaat opeisen. Ook het gebouw op de achtergrond links neemt een wat te prominente plaats in.
Een van de belangrijkste regels om een boeiende foto te bekomen is de regel van derden (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html). Als je foto begint te bekijken in de leesrichting (van links naar rechts) moeten de eerste elementen die je tegenkomt dienen om de aandacht af te leiden naar het hoofdonderwerp. Hier ging mijn eerste blik over en weer tussen het ijzeren hek en het achterliggende gebouw om dan uitendelijk via de kleine kraan (die dan wel weer op een sterk punt staat) bij het hoofdonderwerp te belanden. Die weg is eigenlijk te lang om het echt boeiend te houden.
Hier kunnen we beter een deel van de overbodige elementen weglaten. Zo komt het hoofdonderwerp dichter bij de sterke verticale lijn rechts te staan. Onze blik komt ook sneller bij het onderwerp terecht.
Het standpunt, in kikvorsperspectief, is goed gekozen. Alleen zou ik dus hier meer inzoomen zodat de kraan precies op de sterke lijn komt te staan.
Ik mis ook wat scherpte op het hoofdonderwerp. Ik denk dat er scherpgesteld geweest is op het ijzeren hek. Logisch gezien de prominente plaats. Probeer, afhankelijk van de mogelijkheden van je toestel, scherp te stellen op één punt of enkel het centrale gedeelte van het beeld. Stel scherp en hou de sluiterknop half ingedrukt. Maak dan de gewenste compositie (zonder nog te gaan zoomen). En druk dan af. Misschien ook de lensopening wat groter maken. Je nam de foto met opening F14. Een grotere lensopening bv f8 of groter gaat de sluitersnelheid vergroten wat bewegingsonscherpte kan voorkomen. Deze grotere lensopening gaat ook de scherpte/diepte verminderen zodat, in combinate met een sterker inzoomen, de achtergrond wat meer flou wordt en het onderwerp meer gaat afsteken.
In de nabewerking misschien dan ook wat de schaduwen wat oplichten en wat meer contrast geven.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, een bank langs een wandelpad, een boer met tractor,… keuze genoeg.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond.
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Ild - inzending 1 : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Ild,
Welkom in de cursus Compositie.
Je stuurde een foto in van een meerpaal op de kade langs de rivier. Dit is meteen een foto die je voor de eerste opdracht zou gekregen hebben nl "Opvallend voorwerp in het landschap"
En ik zou zeggen, het is meteen een goeie.
De meerpaal is inderdaad zeer opvallend mede door de achtergrond die door de grote afstand zeer neutraal overkomt. Hij bevindt zich ook precies op een sterk punt waardoor hij ook alle aandacht krijgt.
Er valt dus weinig op af te keuren. Wat me een beetje stoort is het stukje boot aan de kade uiterst rechts. Door de witte kleur gaat hij toch nog een deel van de aandacht opeisen zodat onze blik niet blijft hangen op de meerpaal maar verder wordt doorgetrokken. Ook een tikje meer helderheid en contrast laten de structuur van de golven wat beter uitkomen.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het stads- of dorpgezicht. Een fonteintje op een plein, een standbeeld, een bloemstuk,... keuze te over.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…
De foto die je instuurt mag best ook wat groter zijn (max 1200 px in de breedte en 900 px in de hoogte.
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen van je foto in de groep, me ook de originele onbewerkte foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Judith13 - inzending 2 : opvallend voorwerp in het landschap (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Judith13,
Je stuurde een foto in van een mooi glooiend landschap met een veldweg. Aan de linker kant een graanveld en rechts een grasveld met achteraan een heuvelrug begroeid met bomen. De prachtige wolken maken het plaatje compleet.
De veldweg begint mooi in de benedenhoeken en leidt ons verder in de foto. Op zich zeker een mooie compositie met een sterk dieptegevoel. Fijn dat je bij het inzenden van de foto ook vermeld hebt wat het opvallend voorwerp was want eigenlijk had ik door het bos de boom niet echt gezien. Verder zal je zien dat door de nabewerking en het beetje spelen met kleuren en contrasten hier wel aan te verhelpen valt. De ingezonden foto werd al wat bewerkt maar voor de bespreking vertrek ik van de RAW die je me toestuurde.
Als we de foto meer technisch bekijken zien we dat de boom ongeveer op een sterke lijn staat. De horizon loopt schuin af naar links en vertrekt rechts ongeveer op de sterke lijn om links ergens in het midden van de foto te belanden.
Bij het bekijken van de foto met die aflopende horizon en de wolken die de horizon mooi naar beneden volgen geven me sterk de indruk dat alles hier toch wat scheef staat. Als we er dan ook nog vanuit gaan dat de boom recht omhoog groeit kan dit enkel maar de idee bevestigen. Opgelet, het kan best zijn dat die boom iets scheef groeide en dat de foto inderdaad recht genomen is. Maar dat heeft even geen belang. Het komt er op neer van hoe we de foto ervaren en hoe we de werkelijkheid iets kunnen 'verbeteren'.
Hier zou ik dus zeker alles even recht trekken.
Naar mijn persoonlijke smaak ziet het er nu al heel wat beter uit. En, zonder verder iets te wijzigen, komt de horizon (die nu meer horizontaal ligt) op de sterke lijn te liggen en staat ook de boom precies op de goeie plaats. De lijnen die gevormd worden door de veldweg vertrekken uit de hoeken en lopen daarbij nog door de snijpunten. Waar ze samenkomen kan je gewoon recht door naar het dorpje in de achtergrond.
In de laatste versie heb ik dus nog wat bijgewerkt in Photoshop. Even de kleuren wat aangepast (iets minder geel wat de aandacht van het graanveld iets vermindert), de schaduwen wat opgehelderd en wat meer contrast. Normaal zouden we hier ook wat kunnen croppen zodat de boom iets groter in het geheel komt. Maar dit zou wat minder diepte geven en dat zou jammer zijn want dit is precies een sterke troef van de foto.
Zeker al een zeer goede foto om te beginnen.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een dorps- of stadsomgeving: een standbeeld, een reclamebord, een zitbank,... keuze genoeg.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 4 : Opvallend onderwerp in het stadsbeeld (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Je stuurde een nieuwe foto voor je 2e opdracht: “opvallend onderwerp in en stadsgezicht”.
Camera: Panasonic DMC-G7
Lens:
G Vario 14 - 140 mm (f/3.5-5.6)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,000 sec, f/4.9, ISO 200
Je hebt gekozen voor een opvallend onderwerp op dezelfde locatie als vorige maal. Je hebt dus wel oog om elementen op te merken in een geheel. Dat is een belangrijk pluspunt.
De gekozen reuze bloempot met boom heb je op de perfecte plaats gezet, op de sterke verticale lijn links. Het terras dat kunnen we aanzien als de horizon, staat ook op de onderste sterke lijn.
De foto werd genomen met een brandpuntafstand van 46 mm (equivalent van 92 mm in FF). Ik ken natuurlijk de situatie niet ter plaatse en weet dus niet in welke mate je nog verder achteruit kon om dan nog meer in te inzoomen. Volgens de exifs gaat je lens tot 140 mm (equivalent van 280 mm in FF). Misschien daar zo mogelijk toch proberen gebruik van de maken.
Dit gaat de scherpte diepte nog verkleinen. Maar het is wel dat toestellen met een "kleine" sensor in vergelijking meer kunnen inzoomen dan met een Full Frame. Dit biedt een zeker voordeel omdat je er op uit kan trekken met een beperkt materiaal (in gewicht en volume) en toch heel wat mogelijkheden hebt op het terrein. Daartegenover staat dat je minder mogelijkheden hebt om te gaan spelen met bv die scherpte/diepte. Hier moeten we dus ook zeker rekening mee houden bij de beoordeling van de foto en het geven van adviezen. Daarom dan ook dat dit resultaat, zonder enige bewerking achteraf, zeker lovenswaardig is.
Als het dus echt niet mogelijk om de nodige effecten rechtstreeks te bereiken via je toestel kan je hier eventueel een lichte vignet toepassen. Door de iets donkerder randen ga je de aandacht meer trekken op je onderwerp en de achtergrond wat minder laten opvallen.
Zeker niet overdrijven hierin omdat het anders onnatuurlijk gaat overkomen wat ook niet mooi is. Zeker niet proberen een artificiële "Blur" aan te brengen met een of andere filter, tenzij je natuurlijk een crack bent in Photoshop of andere software. Je maakt snel onnatuurlijke randen die de foto om zeep helpen. Ook hier kan "less is more" zijn.
Nieuwe opdracht
Voor de nieuwe opdracht ga je op zoek naar een modern gebouw. Deze nieuwe moderne gebouwen hebben meestal een strakke look, met zichtbare lijnen die gevormd worden door de ramen, balkons of decoratieve elementen (dikwijls uit staal of aluminium). Als we hier een bepaald detail gaan uitlichten geeft dit mooie grafische effecten.
Naast de regel van derden gaan we vooral aandacht besteden aan het verloop van het lijnenspel. Het heeft steeds de voorkeur om lijnen vanuit een hoekpunt te laten vertrekken met mooie diagonalen tot gevolg.
Twijfel ook niet om je foto bij te snijden waar nodig om dit alles te laten slagen. Stap zonodig af van de standaardformaten.
Stuur naast de foto in de groep ook het origineel privé naar henri.lombaerts@hotmail.com. Dit maakt het makkelijker om correcties en simulaties te maken. Het mag zeker ook de raw-versie zijn.
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 3 : Opvallend onderwerp in het stadsbeeld (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Je stuurde een foto voor je nieuwe opdracht: “opvallend onderwerp in en stadsgezicht”.
Camera: Panasonic DMC-G7
Lens:
14 mm (Max opening f/3.5)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/2,000 sec, f/4, ISO 200
De brandweerwagen als speeltuig op een speelplein is inderdaad opvallend, niet alleen door zijn kleur maar ook door zijn imposant volume. Daar is de opdracht zeker al geslaagd.
Je hebt ook aandacht gehad voor de opmerkingen betreffende de regel van derden. Het centrum van de wagen staat op een sterk punt. Maar toch zijn er een paar aandachtspuntjes waar we moeten aan werken.
Wat er opvalt is dat de wagen rechts in het beeld geplaatst is, in zijn rijzichting. Hij “rijdt” dus bijna het beeld uit. Onderaan de foto is er ook een lange schaduwzone met ook een personage in donkere kledij. Op de invloed hiervan komen we later nog terug. Uitgaande van de plaats van het donkere personage, is er blijkbaar een dieper voetpad. Daar beneden een standpunt innemen zou je onderwerp “hoger” plaatsen waardoor het meer prominent in beeld komt. Eventueel, vanuit je huidig standpunt, even knielen, kan ook al helpen.
Het is natuurlijk niet mogelijk om vanaf een bestaande foto een ander standpunt te gaan simuleren maar we gaan toch even proberen. De simulaties zijn zoals steeds gemaakt op basis van de bestaande foto en kunnen dus niet weergeven wat je zou krijgen door een ander standpunt ter plaatse. Bij de laatste voorbeelden komt de wagen bv te krap in het kader te staan waardoor je nog weinig van het stadszicht ziet.
Vooreerst de donkere voorgrond met donker personage vermijden. Een stap verder is ook het voertuig plaatsen zodat hij “in” de foto rijdt en niet tegen de rand aan. Dit is wat de compositie betreft.
Nu gaan we ook even kijken op de belichting en instellingen van het toestel. De foto bevat een aantal grote contrastverschillen. De donkere voorgrond waar we al op wezen, maar ook de heldere gevels in de achtergrond (vooral links). Dus een hele klus voor ons toestel om dat te gaan beheersen.
Je hebt je toestel voor de lichtmeting ingesteld op matrix-meting (bij sommige merken noemt dat anders bv multi-segment). Hierbij gaat hij een analyse maken van het ganse beeld en proberen daar een patroon in te herkennen. Bij sommige merken maakt hij gebruik van een geïntegreerde database van honderden foto’s waarin hij een gelijkenis probeert te vinden. Maar dat lukt niet altijd en dus maakt hij een gemiddelde. Maar bij het grote contrastverschil (met een grote donkere oppervlakte) in de foto heeft dit als resultaat dat de donkere partijen iets opgelicht worden waardoor de lichtere partijen iets overbelicht. En we zien dit duidelijk, vooraan in het donkere gedeelte zijn toch nog details zichtbaar, de witte gevel dit wat overbelicht is en de zandvlakte die eerder lijkt op rijstpap met heel weinig details. Hier kunnen we aan verhelpen door bv de onnuttige donkere partij te vermijden. We kunnen ook de instelling van je toestel te veranderen van matrix meting naar zone-meting. Hierbij gaat hij slechts een centraal gedeelte van het beeld gebruiken om de belichting te regelen. (Dit kan afhangen van toestel tot toestel). In de nabewerking kan je wel steeds een en ander gedeeltelijk aanpassen zeker als je in RAW fotografeert. Maar het is altijd beter om reeds bij de opname het zo goed mogelijk te doen.
De achtergrond is ook bijna even scherp als de voorgrond waardoor het nogal warrig lijkt. Om hieraan te verhelpen moeten we vooral uitkijken naar de mogelijkheden van het toestel en van de lens. Zoals al aangehaald geeft een grote lensopening (kleine F-waarde) minder scherptediepte en geeft de telestand ook minder scherpte-diepte. Je zette je toestel op A (vaste lensopening) en gebruikte een waarde van f 1/4.0 wat ongeveer het maximum is van je lens (f 1/3.5), dat is dus prima. Anderzijds heb je wel de foto genomen met een zoom-stand van 14 mm (overeenkomstig in 35 mm formaat met 28 mm volgens je sensor). Dit is dus een sterke groothoek wat dus de scherpte/diepte zeer groot maakt. Als we dus de achtergrond iets meer flou willen maken zou het dus beter zijn mocht je iets meer afstand nemen en dan gaan inzoomen. Mogelijk kan je niet de perfectie bereiken maar het resultaat kan er enkel wel bij varen.
Nieuwe opdracht
Misschien nog even op stap gaan in de stad op zoek naar een opvallend onderwerp. Het hoeft niet zo massaal groot te zijn. Een kleiner beeldje van dichter bij genomen waardoor de achtergrond “flou” wordt kan perfect zijn. Denk aan de regel van derden en zeker ook aan de kijk- /loop- /rijrichting.
Stuur naast de foto in de groep ook het origineel privé naar henri.lombaerts@hotmail.com. Dit maakt het makkelijker om correcties en simulaties te maken. Het mag zeker ook de raw-versie zijn.
Betere compositie voor spannende foto’s Judith13 - inzending 1 : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Judith13,
Welkom (terug) in de cursus Compositie.
Je stuurde een foto in van een vlak landschap met vooraan een rietveld en daarachter een soort moeras of ven. Boven de horizon een aantal cumuluswolken die zeker de aandacht vragen. Kortom genoeg elementen om een beeld te krijgen van een omgeving die rust uitstraalt.
Als we de foto meer technisch bekijken zien we dat de horizon ook weer pal in het midden staat. Dit is een foutje dat bij de meeste beginners voorkomt. Een van de belangrijkste regels om een boeiende foto te bekomen is de regel van derden (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html). Je moet een foto bekijken alsof je er zou instappen. En hierbij kom je in het grote dichte rietveld terecht. Dit is eigenlijk het saaiste gedeelte van de foto en neemt 1/3 van de foto in beslag.
Wat voor mij de foto gaat aantrekkelijk maken is het mooie wolkendek. We kunnen er hier dus best voor opteren om de horizon op de onderste sterke lijn te plaatsen, het rietveld wordt ingekort en de wolken krijgen meer ruimte. Het midden van de interessantste wolk komt hierbij ook op een sterk punt te liggen.
Moeten we het toch nog even hebben over het formaat. De foto die je instuurde was 1200 x 900 groot.
Nochtans heeft je Sony een sensor met een verhouding van 2x3 dacht ik. Dit betekent dat de je foto gaan bijsnijden bent zodat hij meer vierkant is gaan lijken dan de oorspronkelijke vorm. Ik vermoed dat je de foto genomen hebt omdat je onder de indruk was van de wijdheid van het landschap met zijn kalmte en rust. Dat effect van wijd en groots doe je teniet door dit eerder vierkant formaat te kiezen. Vergelijk het met het kijken naar een oude TV met beeldbuis in vergelijking met de huidige flatscreens in 16:9 formaat.
In de laatste versie heb ik nog wat bijgewerkt in Photoshop. Het stukje boom rechts in het midden stoorde nog wat, dus wat extra gecropt. En dan wat met de knopjes gespeeld. De lucht en wolken waren nogal bleekjes terwijl de voorgrond eerder aan de duister kant was. Dus even de hooglichten en het wit wat geminderd, de schaduwen iets opgelicht en zeker ook wat meer contrast gegeven. De wolken krijgen meer structuur maar ook in de paar dennenboompjes op de voorgrond is meer structuur te zien.
Zeker toch al een goed begin.
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, … keuze genoeg.
Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…
Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 2 : Opvallend onderwerp in het langschap (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Dit maal heb je gekozen voor een bankje langs een wandelweg in het bos. Wat direct opvalt is dat je er dit maal wel op gelet hebt om het onderwerp op een sterkt punt te plaatsen.
In het landschap kan je ook een aantal lijnen ontdekken die vanuit de linker hoek vertrekken en het zicht leiden via het onderwerp naar een soort “horizon” onderaan de bomenrij op de achtergrond. Ook de weg leidt hier naartoe.
Je zou het geheel nog wat meer dynamiek kunnen geven door er voor te zorgen dat dit soort “horizon” op de bovenste horizontale sterke lijn komt te staan. Het bankje komt wel iets hoger te staan maar blijft toch op de sterke verticale lijn. Dit heeft ook het voordeel dat de lijnen dit onderaan links vertrekken ook echt het perspectief van het bankje volgen. De weg vertrekt hier ook precies vanuit de rechter benedenhoek.
Misschien in de toekomst het onderwerp ook wat meer op de voorgrond plaatsen zodat het nog meer de aandacht gaat trekken. Als hierbij een klein beetje afgeweken wordt van de sterke lijn of het sterke punt is dat niet zo erg.
Bij de fotobewerking heb ik ook wat kleine aanpassingen gedaan. Het gedeelte gras dat in de zon ligt is wat overbelicht (gelukkig niet verbrand). Ik heb de hooglichten (highlights) en het wit wat verminderd zodat je hier meer structuur krijgt.
Het algemene contrast werd ook even verhoogd.
Vertrekkende van de reeds uitgesneden en verkleinde foto geven deze bewerkingen hier natuurlijk geen topresultaat. Probeer dus bij het nemen van de foto de perfecte compositie reeds zoveel mogelijk te benaderen. Ga bij het plaatsen van de foto in de groep ook zoveel mogelijk naar de maximale afmetingen van 1200 px breed en 900 px hoog.
Al bij al dus al een flinke stap voorwaarts. Proficiat
Nieuwe opdracht
Voor de volgende opdracht gaan we op zoek naar een opvallend onderwerp in een stads- of dorpsgezicht. Dit is wezenlijk verschillend van wat je tot nu toe gedaan hebt. De achtergrond van het bankje is hier tamelijk egaal en dus niet storend tov het onderwerp. Bij een stadsgezicht is het dikwijls zo dat de achtergrond nogal druk kan zijn. We moeten er hier dus voor zorgen dat het onderwerp echt tegenover de achtergrond uitsteekt. Dit krijg je bijna automatisch als het onderwerp voldoende verwijderd is van de achtergrond.
Maar soms is dit niet altijd mogelijk. Dan moeten we gaan spelen met het diafragma en de keuze voor tele of groothoek. Hou er dan ook rekening mee dat een groot diafragma (kleine f-waarde) je minder scherpte/diepte geeft dan een klein diafragma (grote f-waarde). Eventueel dien je sluitersnelheid of iso waarde wat aan te passen indien nodig. Ook bij de telestand van je lens krijg je minder scherpte/diepte dan bij een groothoekstand. Als je dus de achtergrond ‘flou’ wil hebben kan je dus beter wat afstand nemen en gaan inzoomen.
Met de combinatie van beide elementen moet je tot een goed resultaat kunnen komen. Probeer het een en ander dus even uit. Verschillende diafragma’s en verschillend standpunt. De regel van derden blijft hier ook geldig. Ook eens naar links en rechts gaan om te zien van waaruit de achtergrond het mooist is.
Betere compositie voor spannende foto’s Flora68 - inzending 1 : vrij onderwerp (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
Beste Flora68,
Welkom bij de lessen met je eerste inzending van een landschap.
Wat zien we hier op de foto? Vooraan een veld met wat ik vermoed een maïsaanplanting. Achteraan een talud die een mooie rechte horizon vormt met daarboven een bomenrij waarvan er een aantal merkbaar groter zijn dan de anderen.
Eigenlijk kan ik niet echt goed uitmaken wat precies de bedoeling was van deze foto en wat dus eigenlijk het onderwerp is. Was het de maïs die je uiterst rechts in rijen naar de achtergrond ziet lopen, of waren het de grotere bomen ?
Als je even naar de omschrijving van de lessen bekijkt zal je zien dat er één zeer belangrijke regel is : de regel van derden. (https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html) Het onderwerp op een sterk punt of sterke lijn plaatsen maakt de foto onmiddellijk veel interessanter. En dit is zeker het geval met de horizon.
In je foto staat de horizon ongeveer in het midden. Je moet dus gaan bepalen wat je het belangrijkste vindt. Wil je de aandacht trekken op de maïs plaats je de horizon op de bovenste horizontale lijn zodat alle aandacht hier naartoe gaat. Als je, zoals hier verder in de bewerking, het belangrijkste element de bomenrij is ga je de horizon op de onderste lijn zetten zodat de bomen alle ruimte en dus ook belangstelling krijgen. Hiernaast gaan we dan ook proberen om de opvallendste bomen om de verticale sterke lijn te krijgen.
Het geheel lijkt al een stukje dynamischer hoewel er toch nog een echt aandachtspunt ontbreekt. Ik denk ook dat je de kans gemist hebt om eventjes een paar stapjes naar links te zetten.
Aan de rechter zijde van het maïsveld kan je mooi de lijnen volgen die naar de horizon lopen. Maar meer naar links kijk je nu in op de zijkant van die rijen en krijg je een egaal groen vlak. Mocht je meer naar links gaan staan zouden deze rijen centraal naar je onderwerp leiden wat een extra zou toevoegen.
Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het landschap. Dat kan een opvallende eenzame boom zijn, een paard in de wei, een hooimijt, een toren, … Plaats dit op een sterke lijn of sterk punt en beslis waar je horizon moet komen te liggen.
Lees nog eens de aandachtspunten van de les na. Een pluspunt zou bv zijn mocht je in het landschap ook een paar lijnen kunnen vinden (een muurtje, een weg, een beekje,…) die je van het inkijkpunt (de linker zijde van de foto) gaan leiden naar je onderwerp.
Betere compositie voor spannende foto’s Bianca2 - inzending 3 : onderwerp in een dorps- of stadszicht
Hello Bianca,
Eerst en vooral sorry dat de reactie op je inzending wat op zich liet wachten. Klik op de voorbeelfoto's om de grote versie te zien.
Dit is inderdaad wel een opvallend onderwerp zoals gevraagd was. Je kan er niet naast kijken. Net als bij je vorige inzending staat dit onderwerp ook wel weer pal centraal. De bomen links en rechts leiden het zicht wel naar de toren maar blijven toch wel ergens in de ooghoeken hangen.
Onderwerp en omgeving lenen zich volgens mij van op dit standpunt niet zo goed voor een foto in landschapformaat. Hier zou ik dus ook eerder opteren voor een portret versie.
Bij deze versie zal je zien dat de toren exact op een sterke lijn komt te staan wat de foto interessanter maakt. Hierbij heb ik ook in photoshop wat bewerkingen gedaan : Ik heb het perspectief wat bijgewerkt zodat de toren wat minder achterover lijkt te hellen. Links boven heb ik het bladerdek wat bijgeknipt. De wolken lenen zich perfect om zo iets weg te klonen. Zo komt de toren wat meer vrij te staan. Ik heb ook het blauw een tikje verminderd omdat het net boven de toren wat onnatuurlijk overkomt.
Tenslotte heb ik ook wat geëxperimenteerd met wat je zou kunnen bereiken door een iets anders standpunt in te nemen. Het feit dat de fontein niet pal in het midden van de toren staat geeft ook wat extra diepte aan je foto. Dit is natuurlijk een simulatie en dus niet perfect.
Ik zou nu dus aanraden om dezelfde opdracht nog eens te hernemen en rekening te houden met de tips hierboven. Stel de iso-waarden gerust wat hoger in zodat je een hogere sluitertijd krijgt. Zo vermijdt je eventuele bewegingsonscherpte.
Wat uitleg over dit blog en de cursus Compositie :
Hier op dit blog worden, uitsluitend voor de leden van de Sennet mailgroep digitale fotografie, beoordelingen over digitale foto's verstrekt. De 'docenten' zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. Er worden niet echt lessen gegeven, maar op basis van verschillende opdrachten en de verbetering en commentaar hierop brengen we je stap voor stap en op je eigen ritme de nodige kennis bij om de kwaliteit van je foto's te verbeteren.
Je geeft zelf het startschot door 1 nieuwe foto welke niet ouder is dan 14 dagen via de groepsmail in te zenden.Zet in de onderwerpregel "Cursus compositie".
Je stuurt pas weer 1 foto in als je eerdere inzending hier op het blog besproken is en je de nieuwe opdracht hebt ontvangen.
Gelieve géén randen rond je foto te plaatsen.
De foto moet aan de algemene richtlijnen van de mailgroep voldoen, dat is maximaal 1.200 pixels in de breedte en 900 pixels in de hoogte. De foto's zijn maximaal 500 kb groot(zwaar). De exif-gegevens moeten in de foto zitten.
Download en installeer eventueel een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer om je foto's adequaat te verkleinen.
Wanneer de docent vindt dat je voldoende kennis hebt mag je door naar de volgende groep. Dan stuur je zelf weer een foto op gebruikelijke wijze in maar noemt dan de groepsnaam van de volgende groep.
Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. Veel fotoplezier toegewenst.
De bezige bij, voorbode van de zomer heb je nogal centraal in het beeld geplaatst. Iets meer naar boven en links kadreren zou meer van de bloem en minder achtergrond laten zien. Het beestje komt dan van rechtsonder in de foto gekropen in een mooie diagonaal. Toch minder statisch wat de compo van zulke foto’s van insecten in actie zeker ten goede komt. Alleen het kopje of een insect frontaal genomen kan heel mooi zijn in een centrale positie. Hier is het meer een profielfoto van het hele lijf. Je hebt de foto genomen met een sluitertijd van 1/40 sec. Dat is erg traag voor bewegende insecten. De iso van 100 kan gerust flink wat hoger voor een snellere sluitertijd. De scherpte zal er wel bij varen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Wat een prachtige foto. Ik heb er lang naar gekeken en genoten van de compo en kleuren. Een landschap hoeft niet steeds bomen en natuur te zijn. Ook zulke zaken lenen er zich uitstekend voor. Knap fotowerk. Het einde van de bogenbrug plus de hoge hangbrug, een mooi rustpunt en blikvanger, op een sterk punt. De horizon op een sterke 2/3de lijn. Door de lange sluitertijd (LT) van 8 sec. krijgt de lucht en het water een zachte uitstraling. Perfect. Voor mezelf zou ik rechts bijsnijden zodat het spel van licht en kleuren van de bogen mooi binnen de foto valt en niet de blik er dreigt uit te trekken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes.
PS. Je mag de foto tot 1200 in de breedte zetten. Zulke foto's verdienen dat, lekker groot.
Welkom bij de lessen. Mooi landschap waar ik met veel plezier wat langer naar kijk en geniet van de kleuren, licht en weerspiegeling. Heel goede compo met de horizon op een sterke lijn en de berken op een sterk punt. Prima voor de eerste opdracht. Beetje spijtig van de uitgebrande plekken in de practige wolkenlucht. Met wat knip en plakwerk kan je dit aanpassen. Opletten met de zwaarte van de foto, die mag max. 500KB zijn. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp in een landschap. Succes.
Welkom bij de lessen. Je toont hier een heel mooi stukje natuur aan het water. Je hebt ervoor gekozen om de diepte tussen de twee heuvels tamelijk centraal te plaatsen. Prima idee maar het pad rechts werk eerder afleidend en trekt de aandacht weg van het mooie bos. Door zo bij te snijden komt het dal perfect in het midden en bekom je een symmetrie die hier het beeld nog meer versterkt. Ik heb de foto wat aangepast. Er zit een waas over. Ook de oever van het meer rechtgezet. Opletten met de zwaarte van de foto, die mag max. 500KB zijn. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp in een landschap. Succes.
Welkom bij de lessen. Jouw eerste inzending toont een wat desolaat winterlandschap waarin je onderaan wat bij te snijden de voorgrond mooi in beeld brengt zonder eentonig te worden. Het dorre gras staat in mooi contrast met het groen. De drie grote graspollen rechtsonder zorgen voor een mooi rustpunt in het geheel. Ook komt de horizon zo op een perfecte 2/3de lijn. De mooie lucht maakt de foto af. Eerste opdracht prima volbracht. Voor de volgende opdracht verwacht ik nog een foto van een landschap maar ditmaal met een onderwerp dat onmiddellijk alle aandacht opeist. Succes.