De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
21-03-2017
Wandelaarster - onderwerp in een stadszicht.
Hallo wandelaarster.
Mooi onderwerp uitgekozen. Die handelaar heeft zijn naam goed uitgebeeld. Prima compo met het kunstwerk op de juiste plaats. Niets op aan te merken. Iets hoger kadreren had het boven wel van het kader gehouden. Toch even vermelden dat ik de camera-instellingen niet begrijp. 1/80 -F14 – iso 800. Misschien instellingen van een vorige opname vergeten aan te passen. Overkomt mij ook wel eens. Vooral de F14. Voor zulke opname zou ik eerder naar een heel grote opening gaan voor een beperkte dof zodat het onderwerp los komt van achter- en voorgrond. Mede door de iso te verlagen had je een veel snellere sluitertijd waardoor de kans op bewegingsonscherpte kleiner wordt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes.
Hallo Pitter. Mooi beeld in een perfecte compo met de moeder op een sterke lijn. Scherp zicht op de huizen erachter maar door de goede belichting en details in het beeld houdt het de blik toch enige tijd vast. Voor de afwerking zou ik er iets meer pit insteken en een beetje kantelen naar rechts. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes. Groeten Frans
Hallo keiki. Prachtig beeld in een goede compo weergegeven met de ogen op een sterk punt. Compo dus o.k. maar de afwerking kan beter. Nu komt het beeld heel donker zonder veel details wel goed los van de achtergrond. Door gebrek aan details gaat die achtergrond met veel structuur echter teveel de aandacht opeisen ten koste van jouw onderwerp. Door her beeld wat op te lichten komen de details beter naar voor. Een verdere crop (traptreden weg) zorgt voor nog minder afleiding. Tenslotte had een nog groter diafragma misschien de achtergrond iets waziger en minder aandachttrekkend gemaakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes. Groeten Sloeber
Hallo Dirk. Je hebt hier gekozen voor een beeldvullend onderwerp en daar leent zo een flatgebouw frontaal genomen zich uitstekend voor. Bij zulke beeldvullende onderwerpen valt er weinig te zeggen over de compo. Toch heb je hier nog voor wat diepte gezorgd met de huizen die de blik naar het onderwerp leiden. De plaats van de geknotte bomen links vind ik niet zo goed gekozen. De dikke knot eist enorm veel aandacht op en houdt de blik te lang vast in de voorgrond. De volgende boom had ik er liever tot beneden helemaal op gezien samen met de rode auto vooraan. Auto’s zijn niet meer weg te denken in een stadsbeeld dus mogen ze er helemaal bij op. Enkele stappen naar achter en wat lager gekadreerd had de foto wat ruimer met nog meer diepte gemaakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes. Groeten Sloeber
Hallo Pitter. Schitterende close-up met prima kleuren en scherpte. Voor de compo zou ik links bijsnijden Iets meer naar rechts kadreren was ook een optie. . Zo gaat alle aandacht nog meer naar de mooie wijzerplaat die op deze foto toch het hoofdonderwerp en blikvanger is en dan ook minder centraal komt te staan.. Door het goed gekozen lage standpuntkomt komt zo de diepte beter naar voor. Bij een close-up gaat het erom om hetgeen wat echt de aandacht verdient de foto gaat domineren zonder teveel afleiding. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groeten Sloeber
Hallo wandelaarster. Heel mooie macro in een heel aantrekkelijke compo. Prima dof. Heel creatief gemaakt. Wat een verschil met de vorige. Zulke macro’s mogen gerust van het scherm knallen. Daarom wat meer pit, scherpte en kleur ingestoken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groeten Sloeber
Hallo wandelaarster. Fototechnisch heel goed gemaakt. De verweerde wat groene plank draagt bij tot de sfeer. Prima dof die zorgt voor een iets wazige achtergrond. De compo volgens de regels. De zwarte bogen leiden teveel de aandacht af van de mooie contrasterende kleur van de primula. Wat onmiddellijk opvalt is dat je hier eenvoudig geregistreerd hebt weliswaar met eenn goede compo maar weinig creatieve beeldvorming. Het onderwerp met de plank lenen zich bijzonder goed voor een close-up met mooie diepte en de bloem (de echte aandachtstrekker) op een sterk punt. Hiervoor had je de coupe beter anders gedraaid (bloem in knop meer naar de muur) en van dichtbij gefotografeerd. Zeker de zwarte bogen vermijden. Als je met de camera niet dicht genoeg kan is nadien bijsnijden nog altijd een mogelijkheid. Een close-up moet niet steeds het hele onderwerp weergeven. Een detail is soms mooier dan het geheel. De aanpassingen geven je een idee. Door de foto te spiegelen (Ander standpunt en opstelling bij fotograferen) zien we de diepte in de leesrichting en komt zo veel rustiger over. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Maak er een echte close-up van. Neem verschillende foto’s vanuit andere standpunten en kies er dan de beste uit. Succes. Groeten Sloeber.
Prachtig met de DOF gewerkt. Door het kiezen van een groot diafragma bekom je zo een heel mooie achtergrond waar het scherptepunt goed tegen afsteekt. Door dit scherptepunt echt centraal te plaatsen verliest de foto veel aan dynamiek en diepte. Door een standpunt meer naar links te kiezen en iets hoger te kadreren wordt de foto eleganter met meer diepte en de scherpte op een sterk punt. Toch een goede aanzet tot het betere close-up fotowerk. Voor de volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorp- of stadszicht. Succes.
Hallo Jokertu. Modern met een mooie doorkijk naar oud. Goed gezien. Prima compo met de “Ingang” op de juiste plaats. Aantrekkelijk lijnen- en vlakkenspel waarbij het dak en de schouw toch enigszins buiten de toon vallen en de strakheid boven wat teniet doen. Ik vermoed dat je in de hoek rechtsonder wat gekloond hebt. Opletten hiermee. Het kan een foto mooier maken maar hier zit er een kink in de verticale lijnen. Ik vind het altijd boeiend om met zulke foto’s wat te experimenteren met de compo.Met deze laatste opdracht bewijs je dat je de basisregels van de compo beheerst. Je mag overgaan naar de volgende les” Ritme en Structuur”. Meld je aan bij Marsje voor de eerste opdracht en klik zeker op het blog hier rechts voor een kennismaking. Ik wens je nog veel succes met de volgende lessen. Groeten Sloeber
Hallo Dirk. Ik heb je deze opdracht laten overdoen met de bedoeling een echte close-up te maken. Een close-up is een foto van een geheel of gedeelte van een onderwerp van dichtbij genomen (sterk inzoomen kan ook). De bedoeling is om dat onderwerp of deel zodanig te fotografen dat opvalt en zich duidelijk onderscheidt van de rest. Dit kan je bekomen door het de foto te laten domineren of er te laten uitspringen door de scherptediepte (DOF) heel beperkt te houden (groot diafragma-klein F-getal) en enkel het gewilde deel scherp te tonen. Van dat alles vind ik niets terug in jouw foto. De bankt valt wel enigszins op door de kleur maar moet fel concurreren met de prachtige boom erachter. Als totaalbeeld zeker niet mis met een goede compo maar het is geen close-up. De foto is genomen met een, ik vermoed primelens, 50mm. F1.4. Een pracht van een objectief waar men heel creatief mee kan omspringen. Ik heb dezelfde vandaag op mijn camera geschroefd en ermee op pad gegaan om enkele close-ups te maken, allemaal met F1.4. en puntgericht scherpgesteld. Echt niet moeilijk. Gewoon zo dicht mogelijk een goede compo maken, scherpstellen en afdrukken. Je hebt me geschreven dat je het een heel boeiende opdracht vind. Probeer het ook zo eens en verras mij met een creatieve foto. Succes. Groeten Sloeber.
Een mooie feestverlichting. Je hebt de boom op een sterke lijn geplaatst. De doorlopende straat met rode huizen in de achtergrond zorgen voor diepte. Je hebt er een heel overzichtelijk beeld van gemaakt waardoor het onderwerp wel wat concurrentie (afleiding) krijgt van het witte hoekhuis links en zo niet echt alle aandacht opeist. De ruime voorgrond maakt dat het onderwerp op grote afstand wat opgeslorpt wordt door de omgeving. Door enkele stappen dichter te gaan voorkom je dit. Het beeld wordt zo ook rustiger met meer aandacht naar het onderwerp. Natuurlijk kan er nadien bijgesneden worden maar als men de mogelijkheid heeft om een mooie compo te maken tijdens het fotograferen door het onderwerp vanuit verschillende standpunten te benaderen heeft dat toch steeds de voorkeur. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes.
De leeuw staat erop met heel mooie kleuren, goed scherp en prima belicht. De compo kan beter. Je toont hier een compo waar niet over nagedacht werd met de regels in het achterhoofd en heel slordig is afgewerkt. Foto helt ook over naar rechts. Ik noem zoiets een “Zien en klik foto” zonder vooraf een beeld te vormen van hoe de foto er uiteindelijk zal uitzien. Een veel voorkomende fout bij beginnelingen. Zomaar erop los klikken zonder terplaatse na te denken over de compo en hoe die te maken zonder nadien veel te hoeven knippen en plakken. Je hebt het beeld heel centraal geplaatst met de kop helemaal boven een sterke lijn. Had het beeld voorwaarts recht in de lens gekeken kon dit nog te overwegen zijn. Nu laat je best meer ruimte in de kijkrichting. Die hoge centrale positie is meestal een plaats waar de kijker moeite moet doen om langer naar te kijken. De grote sokkel zorgt voor een ander afleidingspunt onderaan zodat de blik voortdurend van boven naar beneden gaat en zo het beeld heel onrustig en niet uitgebalanceerd maakt (was het eerste waar mijn oog opviel toen ik de foto opende en heeft weinnig sierwaarde). Met wat knip en plakwerk wordt het heel anders. De kop op een sterk punt, ruimte in kijkrchting geen afleiding onderaan. Het beeld krijgt zo alle aandacht dat het verdient en de foto zal zeker wat langer bekeken worden. Een goede kadrering terplaatse zou later veel werk uitgespaard hebben. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Probeer er eens een echte close-up van te maken (zie 2de inzending van wawil hieronder). Hou rekening met mijn tips, de sterke lijnen en punten. Maak er iets moois van. Succes.
Waar men gaat langs Vlaamse wegen… . Een heel mooi kapelletje in een natuurlijke omgeving. Velen zullen hier tijdens een wandeling door de mooie landelijke streek even tot rust komen. Prima compo met het kapelletje en de horizon op een sterke lijn met een mooie invoerende lijn van het pad ernaar. Heel goed gedaan. Een beetje spijtig dat de achtergrond wat overbelicht is (ingebrand). Dit had je deels kunnen voorkomen door de belichting aan te passen. Iets onderbelichten was hier aangewezen. Nadien kunnen donkere delen eventueel wat opgelicht worden. Met ingebrande delen kan men nadien niets meer aanvangen. Ik heb er iets groene zweem uitgehaald en wat meer pint ingestoken (bij het RGB histogram de linkse schuiver iets naar rechts getrokken). Voor de volgende opdracht verwacht ik een Macro of Close-up. Succes.
Tijdens het fotograferen van dit mooie borstbeeld heb je enkele cruciale punten over het hoofd gezien. De as van het beeld staat perfect op een sterke verticale 2/3de lijn. Goed gedaan. Je hebt het hoofd echter heel hoog boven in het beeld geplaatst (plaats in een foto die het minste aandacht krijgt) , denkelijk om de uitleg onder erbij te hebben. Vermits de tekst onleesbaar is en het grote witte vlak nogal veel aandacht opeist was dit niet zo’n goed idee. Door hoger te kadreren had het hoofd op een sterk punt gestaan met minder van de witte plaat eronder. De dame kijkt naar het kader. Bij zulke foto’s van personen of beelden (het is min of meer een portret) zorgt men best voor een kijkrichting naar de grootste ruimte. Dus hier helemaal naar rechts kadreren. Misschien was het daar iets minder druk in de achtergrond. Nu bevat die veel kleuren en objecten die heel afleidend werken ten opzichte van het onderwerp. Vooral de viswinkel met rode zonnetent en opschrift is op die plaats (sterk punt) een echte blikvanger. De opdracht “Onderwerp in een stadszicht” is misschien wat misleidend. De bedoeling is om een onderwerp zodanig te fotograferen dat het alle aandacht opeist maar men nog duidelijk kan zien dat het in een stad gefotografeerd is. Hier zullen de kijkers wel even naar het beeld kijken maar nadien zeker geïnteresseerd zijn in de winkels en wegwijzers erachter. Zo schiet de foto haar doel helemaal voorbij. De achtergrond wazig houden is ook een optie. Dit kan je bekomen door van heel dichtbij te fotograferen met de grootste lensopening. Of van ver met de tele inzomen, eveneens met de grootste lensopening. Ik ga je deze (moeilijkste maar ook meest boeiende) opdracht laten overdoen. Bekijk het onderwerp vanuit verschillende standpunten. Loop er even rond en hou vooral rekening met de achtergrond. Experimenteer met de mogelijkheden van jouw prachtige camera waarmee je zeker een waaw-foto kan maken. Lees misschien ook de vorige besprekingen over deze opdracht. Succes.
Een heel origineel onderwerp. Al wat nodig is om een drenkeling te redden. De koude winterse sfeer heel mooi weergegeven met prima kleur en belichting. Je hebt, zeker om diepte te creëren, veel van de ladder meegenomen. Hierdoor komt de bundel touw die voor mij een echte blikvanger is vanwege de kleur en structuur volledig centraal in de foto wat de compo niet ten goede komt. Hierdoor gaat het touw de foto domineren en blijft er minder te zien van de mooie winterse achtergrond die zo ook minder de verdiende aandacht krijgt. De bedoeling is de kijker onmiddellijk naar het onderwerp te brengen en daar ben je goed in gelukt. Nadien nog even van iets meer omgeving genieten zal zeker ook geapprecieerd worden. Dit was eenvoudig op te lossen door een iets ander opnamestandpunt te kiezen. Als we nu boven nog wat bijsnijden (hoger kadreren was hier geen optie vanwege de aanzet van de ladder in de hoek) zodat de oever (horizon) niet meer zo centraal staat samen met het touw en de ring is voor mij de foto af. Een mooi onderwerp dankzij de kleuren en vormen in contrast met de achtergrond op een goede plaats en een ruimere blik op de winterse sfeer. Toch een foto die getuigt van observatievermogen en goede keuzes maken, essentieel voor boeiende fotografie. Voor de volgende opdracht verwacht ik een Close-up of macro. Succes.
Welkom bij de lessen. Ineens een heel mooie binnenkomer. De mistige sfeer prima weergegeven met de juiste belichting en kleuren al mag het van mij ietsje minder groen. Als bomenliefhebber geniet ik van de structuren mooi afstekend tegen de achtergrond. Het huis staat wel centraal maar gezien het hier eerder om een niet al te opvallend detail gaat, niet zo erg. Ik weet niet of er nog van die dikke bomen links meer stonden. Zo ja dat had je beter iets naar links gekadreerd om er een meer op te hebben. In reeksen geeft een oneven getal altijd een mooier beeld. Ook komt zo de hoek van de bomenrij en de haag op een sterk punt wat de diepte ten goede komt. De horizon staat iets onder de sterke 2/3de lijn waardoor je boven meer ruimte voor de bomen hebt en iets minder voorgrond. Dat is goed gezien. Al bij al een prima eerste inzending. Proficiat. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Succes.
Hallo Dirk. Een typisch landelijke foto met een verlaten stalletje zoals we het zo vaak zien op den buiten. Het licht van de late middagzon heel mooi vastgelegd. Compo kan dienen als voorbeeld. Het stalletje op een sterk punt, de horizon op een sterke lijn. De bomen achter het stalletje op de juiste plaats maken de compo compleet. Prima. Verder niets op aan te merken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groeten Sloeber.
Hallo Wawil. Schitterende kleuren, prima belicht en super scherp. Prima achtergrond en heel mooie dof. Wat wil je nog meer? Knap gedaan hoor die fototechnische perfectie. Wat de compo betreft heb je hier gekozen voor een heel centrale plaatsing. Soms kan dit heel mooi zijn (ronde zonnebloem) maar hier met eigenlijk een portret van een beeld komt dat minder aantrekkelijk over. Bij een portret is het meestal aanbevolen wat ruimte te laten vóór de kijkrichting. Van dit beeld vind ik voornamelijk het prachtig gebeeldhouwde gezicht met, door de neergeslagen ogen, een wat weemoedige expressie het meest interessante en artistieke. Zullen we daar dan de nadruk op leggen? Het gaat hier tenslotte om een close-up. De schouder met opgelichte hoek zullen weinigen echt boeiend vinden. Ik heb wat met de compo zitten spelen (moet je ook doen, soms zijn de resultaten verassend) met de betrachting één van de ogen meer op een sterk punt te krijgen. Mijn eerste idee was een vierkante uitsnede. Hier ging dan wel een groot deel van de vloeiende lijn van de hoed verloren samen met het haar dat er zo mooi onderuit komt. Om dit te behouden was het nodig rechts wat ruimte bij te voegen (canvas vergroot). Je had ook gewoon wat meer naar rechts kunnen kadreren. Deze uitsnede zou ik behouden. Op de wang heb ik een kleine lichtreflextie geroutoucheerd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes. Groeten Sloeber
Een heel mooi beeld van de kerstsfeer met veel diepte in een prima centrale compo. Er is veel te zien op de foto maar wat ik hier mis is het “onderwerp”. Ik vermoed dat je de opdracht, onderwerp in dorps- of stadszicht, niet goed begrepen hebt. De bedoeling is om een onderwerp zodanig te fotograferen dat het onmiddellijk de aandacht opeist als hoofdmotief en toch nog laat zien dat het in een stad of dorp gefotografeerd werd. Zeker niet de gemakkelijkste opdracht maar het geeft een idee van hoe je, gebruik makende van het standpunt, afstand tot onderwerp en eventueel gekozen diafragma deze klus zou klaren. Hiervoor is enige creativiteit vereist en die kan je met deze oefenig alleen maar naar een hoger peil brengen. Ik ga je deze opdracht opnieuw laten overdoen. Lees zeker mijn vorige besprekingen hier omtrent. Met de huidige kerstversieringen overal mag dat zeker geen probleem zijn. Succes. Omdat ik deze foto toch heel mooi vind hier enkele tips om ze nog beter te maken. Eerst de donkere delen en schaduwen oplichten om meer doortekening te krijgen in de kerstbomen die er nu heel donker en zonder details bijstaan. Ook het perspectief wat aangepast zodat alles mooi recht komt te staan. Tenslotte iets gekanteld zodat de mooie symmetrie perfect wordt.
Welkom bij de lessen met een mooi landelijk beeld waar aan de compo wel wat veranderd moet worden. De horizon staat hier tamelijk centraal zodat die de foto in twee snijdt. Soms kan dit mooie effecten geven bvb. bij weerspiegelingen maar bij gewone landschappen vermijd je dat best. Een landweg die begint vanuit een hoek en diagonaal door de foto loopt is altijd een heel gewild onderdeel dat zorgt voor diepte. Jij laat de weg hier heel dicht tegen het kader eindigen zodat de blik van de kijker uit foto getrokken wordt. Dat mag nooit de bedoeling zijn. Een landschap moet één geheel vormen en de blik in zijn geheel vasthouden zonder dat de toeschouwer hier moeite voor moet doen. De instellingen van de camera (1/1000 en F4) zijn niet onmiddellijk de juiste voor dit soort landschapsfotografie. Hier is het de bedoeling alles scherp op de foto te hebben, van voor tot achter. Dat doe je best met een kleiner diafragma (groter F-getal). Dus hier sluitertijd naar beneden en diafragma naar boven. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Succes.