De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
10-01-2017
wandelaarster - Onderwerp in een landschap.
Hallo wandelaarster.
Een heel origineel onderwerp. Al wat nodig is om een drenkeling te redden. De koude winterse sfeer heel mooi weergegeven met prima kleur en belichting. Je hebt, zeker om diepte te creëren, veel van de ladder meegenomen. Hierdoor komt de bundel touw die voor mij een echte blikvanger is vanwege de kleur en structuur volledig centraal in de foto wat de compo niet ten goede komt. Hierdoor gaat het touw de foto domineren en blijft er minder te zien van de mooie winterse achtergrond die zo ook minder de verdiende aandacht krijgt. De bedoeling is de kijker onmiddellijk naar het onderwerp te brengen en daar ben je goed in gelukt. Nadien nog even van iets meer omgeving genieten zal zeker ook geapprecieerd worden. Dit was eenvoudig op te lossen door een iets ander opnamestandpunt te kiezen. Als we nu boven nog wat bijsnijden (hoger kadreren was hier geen optie vanwege de aanzet van de ladder in de hoek) zodat de oever (horizon) niet meer zo centraal staat samen met het touw en de ring is voor mij de foto af. Een mooi onderwerp dankzij de kleuren en vormen in contrast met de achtergrond op een goede plaats en een ruimere blik op de winterse sfeer. Toch een foto die getuigt van observatievermogen en goede keuzes maken, essentieel voor boeiende fotografie. Voor de volgende opdracht verwacht ik een Close-up of macro. Succes.
Welkom bij de lessen. Ineens een heel mooie binnenkomer. De mistige sfeer prima weergegeven met de juiste belichting en kleuren al mag het van mij ietsje minder groen. Als bomenliefhebber geniet ik van de structuren mooi afstekend tegen de achtergrond. Het huis staat wel centraal maar gezien het hier eerder om een niet al te opvallend detail gaat, niet zo erg. Ik weet niet of er nog van die dikke bomen links meer stonden. Zo ja dat had je beter iets naar links gekadreerd om er een meer op te hebben. In reeksen geeft een oneven getal altijd een mooier beeld. Ook komt zo de hoek van de bomenrij en de haag op een sterk punt wat de diepte ten goede komt. De horizon staat iets onder de sterke 2/3de lijn waardoor je boven meer ruimte voor de bomen hebt en iets minder voorgrond. Dat is goed gezien. Al bij al een prima eerste inzending. Proficiat. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Succes.
Hallo Dirk. Een typisch landelijke foto met een verlaten stalletje zoals we het zo vaak zien op den buiten. Het licht van de late middagzon heel mooi vastgelegd. Compo kan dienen als voorbeeld. Het stalletje op een sterk punt, de horizon op een sterke lijn. De bomen achter het stalletje op de juiste plaats maken de compo compleet. Prima. Verder niets op aan te merken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groeten Sloeber.
Hallo Wawil. Schitterende kleuren, prima belicht en super scherp. Prima achtergrond en heel mooie dof. Wat wil je nog meer? Knap gedaan hoor die fototechnische perfectie. Wat de compo betreft heb je hier gekozen voor een heel centrale plaatsing. Soms kan dit heel mooi zijn (ronde zonnebloem) maar hier met eigenlijk een portret van een beeld komt dat minder aantrekkelijk over. Bij een portret is het meestal aanbevolen wat ruimte te laten vóór de kijkrichting. Van dit beeld vind ik voornamelijk het prachtig gebeeldhouwde gezicht met, door de neergeslagen ogen, een wat weemoedige expressie het meest interessante en artistieke. Zullen we daar dan de nadruk op leggen? Het gaat hier tenslotte om een close-up. De schouder met opgelichte hoek zullen weinigen echt boeiend vinden. Ik heb wat met de compo zitten spelen (moet je ook doen, soms zijn de resultaten verassend) met de betrachting één van de ogen meer op een sterk punt te krijgen. Mijn eerste idee was een vierkante uitsnede. Hier ging dan wel een groot deel van de vloeiende lijn van de hoed verloren samen met het haar dat er zo mooi onderuit komt. Om dit te behouden was het nodig rechts wat ruimte bij te voegen (canvas vergroot). Je had ook gewoon wat meer naar rechts kunnen kadreren. Deze uitsnede zou ik behouden. Op de wang heb ik een kleine lichtreflextie geroutoucheerd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes. Groeten Sloeber
Een heel mooi beeld van de kerstsfeer met veel diepte in een prima centrale compo. Er is veel te zien op de foto maar wat ik hier mis is het “onderwerp”. Ik vermoed dat je de opdracht, onderwerp in dorps- of stadszicht, niet goed begrepen hebt. De bedoeling is om een onderwerp zodanig te fotograferen dat het onmiddellijk de aandacht opeist als hoofdmotief en toch nog laat zien dat het in een stad of dorp gefotografeerd werd. Zeker niet de gemakkelijkste opdracht maar het geeft een idee van hoe je, gebruik makende van het standpunt, afstand tot onderwerp en eventueel gekozen diafragma deze klus zou klaren. Hiervoor is enige creativiteit vereist en die kan je met deze oefenig alleen maar naar een hoger peil brengen. Ik ga je deze opdracht opnieuw laten overdoen. Lees zeker mijn vorige besprekingen hier omtrent. Met de huidige kerstversieringen overal mag dat zeker geen probleem zijn. Succes. Omdat ik deze foto toch heel mooi vind hier enkele tips om ze nog beter te maken. Eerst de donkere delen en schaduwen oplichten om meer doortekening te krijgen in de kerstbomen die er nu heel donker en zonder details bijstaan. Ook het perspectief wat aangepast zodat alles mooi recht komt te staan. Tenslotte iets gekanteld zodat de mooie symmetrie perfect wordt.
Welkom bij de lessen met een mooi landelijk beeld waar aan de compo wel wat veranderd moet worden. De horizon staat hier tamelijk centraal zodat die de foto in twee snijdt. Soms kan dit mooie effecten geven bvb. bij weerspiegelingen maar bij gewone landschappen vermijd je dat best. Een landweg die begint vanuit een hoek en diagonaal door de foto loopt is altijd een heel gewild onderdeel dat zorgt voor diepte. Jij laat de weg hier heel dicht tegen het kader eindigen zodat de blik van de kijker uit foto getrokken wordt. Dat mag nooit de bedoeling zijn. Een landschap moet één geheel vormen en de blik in zijn geheel vasthouden zonder dat de toeschouwer hier moeite voor moet doen. De instellingen van de camera (1/1000 en F4) zijn niet onmiddellijk de juiste voor dit soort landschapsfotografie. Hier is het de bedoeling alles scherp op de foto te hebben, van voor tot achter. Dat doe je best met een kleiner diafragma (groter F-getal). Dus hier sluitertijd naar beneden en diafragma naar boven. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Succes.
Hallo jokertu. En eenvoudig onderwerp goed weergegeven. Heel beeldvullend met centrale compo. Hierdoor lijkt het onderwerp wat rond te zweven in de foto. De vorm van het onderwerp met vooral het staartje bovenaan leent zich niet zo goed voor zulke centrale uitsnede. Door onderaan iets bij te snijden en links wat toe te voegen vermijd je dit en komt het onderwerp op een meer aantrekkelijke plaats. Voor de volgende opdracht veracht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groeten Sloeber.
Welkom bij de lessen. Prachtige binnenkomer. Je hebt de sfeer van een mooie zonsondergang met opkomende mist perfect weergegeven met heel mooie zachte kleuren en de kerktoren als goed gekozen sfeervol element. Voor de compo heb je hier gekozen om de horizon ver onder de sterke 2/3de lijn te plaatsen. Vermits die sterke lijn geen wet van Meden en Perzen is heb je er hier goed mee gedaan. Teveel van de toch eentonige voorgrond had de foto zeker niet beter gemaakt. Je hebt dus gekozen voor heel veel lucht. Prima. Wat mij hier wel onmiddellijk opviel was de indeling van het beeld nl. onder het landschap, in het midden de mooie kleuren en boven de egale blauwe lucht. Zo’n indeling gaat de kijker hier onbewust in verwarring brengen. Mijn blik verspringt hier voortdurend van het ene vlak naar het andere en terug wat mij een onrustig gevoel geeft. Zeker niet de bedoeling bij zo'n rustgevend beeld. Nu kan je onmiddellijk stellen dat het daar zo was op dat ogenblik en daarin moet ik je gelijk geven. Is het doel van fotografie echter niet datgene weergeven, gekozen uit een geheel, zoals de fotograaf het wilt voorstellen en ervaart. Weinigen zullen bij het aanschouwen van die zonsondergang al dat blauw boven ervaren als heel genietbaar. Door zo bij te snijden bekom je een veel evenwichtiger beeld dat de essentie van de waarneming weergeeft en toont waar je echt van genoten hebt, het mistige landschap en de prachtige kleuren. Al de rest is overtollige beeldvulling. Negatieve (lege) ruimte kan in een foto soms heel mooie effecten geven. Hier werkt die eerder afleidend en overbodig. Wat ik meestal als storend ervaar in die zonsondergangen met zulke kleuren en horizontale structuren zijn condenssporen van vliegtuigen die het natuurlijk, rustgevend aspect teniet doen. Gelukkige beschikken we bij digitale fotografie over de mogelijkheid om te klonen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Probeer bij deze opdracht echt rekening te houden met sterke punten en lijnen. Succes.
Weeral een heel mooie sfeerfoto. Prima de kleuren van de lage zon en het berijpte gras weergegeven. Een eenvoudig onderwerp dat zeker past in deze agrarische omgeving. Wat de compo betreft heb je hier een mooi compromis gekozen met betrekking tot sterke lijnen en punten. De horizon er iets boven en het onderwerp er iets onder. Prima. Vanuit dit standpunt zie ik ook geen andere oplossing. Ook een mooie dieptelijn met de bomen en afsluiting die mooi eindigen op een sterk punt. Voor mezelf zou ik de foto zo croppen. De horizon echt op een sterke lijn en links die halve boom weg. Zulke mooie rij knotwilgen zie ik liever beginnen met een hele boom zodat de blik echt in de foto blijft en er langs het kader niet uitgetrokken wordt. Wel opletten met de camera-instellingen. F5.6 is een tamelijk grote opening voor zulke foto’s. Met een kleiner diafragma (hier iso 100 verhogen) bekom echte scherpte van voor tot achter. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Bij een macro of een close-up is het meestal de bedoeling om één onderwerp in de foto er te laten uitspringen, er de nadruk op te leggen zodat alle aandacht ernaartoe gaat. Je hebt hier gekozen voor twee onderwerpen en die zo in de foto geplaatst dat de blik van de kijker voortdurend van het ene naar het andere springt. Hij zal de bedoeling van de fotograaf niet achterhalen wat de aandacht vlug doet verslappen. De kaars heb je helemaal in de hoek geplaatst. Het lijkt zo wel dat die er wel bij mag maar eigenlijk niet zo belangrijk is voor het totaalbeeld. Voor dit tafereel zie ik twee mogelijkheden. 1- De kaars verder van de muur, met de grootste lensopening genomen (minder scherptediepte of DOF) meer op een sterk punt zodat de achtergrond en het kapelletje er onscherp opstaan. De kaars krijgt zo alle aandacht. De achtergrond fungeert dan als sfeermaker zonder teveel aandacht op te eisen. 2- Enkel het kapelletje met het hoofd van het Mariabeeld op een stek punt. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Er zijn zoveel mooi interessante dingen waar je een macro of close-up kan van maken. Probeer het nogmaals. Het zal je wel lukken. Succes.
Wat een binnenkomer!!. Heel mooi landschap met schitterende kleuren en belichting. Het licht van de lage ochtendzon kleurt het dorre gras zodat het mooi afsteekt tegen de donkere ondergrond. De bomen in silhouet tegen de mooi belichte lucht. Prima compo. Knap gedaan. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Succes.
Rietjemoei - Detail van een modern gebouw 2de inzending.
Hallorietjemoei
Zie je wel dat het lukt. Deze foto toont heel mooi de lijnen en structuren van het modern gebouw. Goed uitgekozen detail. Voor de geslaagde compo vergeten we hier de sterke lijnen en punten omdat het totaalbeeld getuigd van creativiteit mede door het gekozen standpunt. Ik heb de belichting van de lucht wat aangepast. Prima afsluiter van deze les. Ja mag over naar de volgende, Ritme en Structuur. Klik even op de foto van het blog hier rechts dan kan je er meteen kennis mee maken. Ik wens je nog veel succes bij de volgende lessen.
Na lang twijfelen en nadenken heb ik toch besloten jou deze opdracht opnieuw te laten uitvoeren. Het is een heel mooie foto met schitterend ritme en structuur en goed gekozen focus in een aantrekkelijke compo. Ze zou zeker passen in een opdracht "Rondom de woning". Heb ze toch iets aangepast. “Detail van een modern gebouw” is zeker rekbaar maar in een balustrade van een terras vind ik het niet terug. De bedoeling van deze opdracht is om uit het gebouw zelf een detail te kiezen. Hierdoor krijg ik een zicht op jouw creatief vermogen om uit een soms druk, soms strak en eentonig geheel een opvallend, boeiend detail te kiezen en dat in een aantrekkelijke compo te fotograferen. Het hoeft geen close-up te zijn. Een deel van het gebouw dat de architectuur benadrukt vanuit een creatief gekozen standpunt is meestal veel boeiender. Omdat je niet dikwijls in een stad komt mag het van jouw eigen huis of eentje in de buurt zijn. Alhoewel niet dikwijls toch af en toe is zou je van die ene gelegenheid gebruik kunnen maken in een stad en, moderne gebouwen vind je niet enkel in steden. Aan jou de keuze. Een tip: tijdens een wandeling zag ik een prachtig modern gebouw. Ik vroeg aan de eigenaar die in de tuin aan het werk was of ik enkele foto’s voor een opdracht mocht nemen van zijn mooi huis. Fier als een gieter gaf hij toestemming. Hij reed zelf uit eigen beweging zijn auto in de garage zodat die niet zou storen op de oprit. Laat je maar eens goed gaan voor de laatste opdracht van deze les. Succes.
Fototechnisch perfect beeld. Heel mooie belichting waardoor er zelfs nog goede details zichtbaar zijn in de glanzende riemen van de ton waar het licht zo mooi op valt. Ook schitterende kleuren en scherpte. Knap gedaan. Wat de compo betreft heb je hier gekozen voor een tamelijke centrale plaatsing van het onderwerp. Op zich is daar niets mis mee op voorwaarde dat het totaalbeeld zich daarvoor leent met gewoonlijk een neutrale achtergrond zodat het onderwerp extra aandacht krijgt. Bvb. ronde zonnebloem tegen wazige egale achtergrond. Wat mij hier onmiddellijk opviel is de toch de wat lege, oninteressante ruimte links waarin het blauwe silhouet in de achtergrond nogal veel aandacht opeist ten koste van het eigenlijke onderwerp. Door die ruimte te verkleinen komt de ton op een sterke lijn, onder de volle aandacht van de kijker. Nu zullen velen zich nog bezighouden met het lezen van de tekst op de blauwe band, het bestuderen van het halve venster en uitstekende balkons waardoor het onderwerp weeral in de verdrukking komt. De tweede uitsnede (die mijn voorkeur geniet) maakt dat het onderwerp echt de foto domineert en de kijker onmiddellijk vasthoudt zonder teveel afleiding in de achtergrond. Samen met de schaduwen, het ritme en de structuren van de muur krijg je zo een aangenaam rustig beeld. Een andere manier om drukke achtergronden te vermijden is dichtbij het onderwerp gaan staan en fotograferen met de grootste lensopening. Zo kan je een beperkte dof (scherptediepte) bekomen die de achtergrond wazig maakt. Zeker eens proberen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Schitterende kleuren en belichting die in de witte delen heel mooi de details toont. Knap werk. Je hebt hier gekozen voor een centrale compo. Goed gezien voor zo’n paddenstoel alleen. Tussen die prachtige herfstkleuren staat hij niettegenstaande zijn witte goed afstekende kleur wel wat te schreeuwen om aandacht. M.a.w. hij heeft veel concurrentie van zijn omgeving en dat vermijd je best bij close-up- of macrofotografie. Daarom zou ik opteren voor een vierkante meer beeldvullende uitsnede of beter nog een 4:3 met de paddenstoel op een sterke lijn. Er blijft nog voldoende zichtbaar van de mooie herfstkleuren en het onderwerp krijgt meer aandacht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Het doet altijd plezier te zien dat de lessen een positieve invloed hebben op de prestaties van de leerling. Heel mooie foto. Prima compo en kleurenpalet. De paddenstoel springt eruit zonder storende elementen errond. Ook dankzij de scherpte op de juiste plaats en de geweldige dof. Knap gedaan. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of (liefst) een detail ervan.
fransgys - Onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
Hallo fransgys.
Een hele verbetering tegenover jouw vorige inzending. Prachtig zicht op de mooie gevels met het kunstwerk erbij als mooi onderwerp en sfeerbrenger. Ik vermoed dat je hier voor een vierkante uitsnede hebt gekozen om de mooie gevels te tonen zonder teveel afleiding links en een eentonige gevel rechts. Dat is je goed gelukt. Hierdoor komt het kunstwerk wel dicht tegen de rand. Ik heb de foto dikwijls bekeken en me ingebeeld daar te staan maar zie geen ander in te nemen standpunt om het kunstwerk meer in het beeld te krijgen en de mooie achtergrond zo te behouden. Dus, nood breekt wet. Je hebt er een fraai beeld van gemaakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Wat een onderwerp! Een prachtig kasteel in een mooie landelijke omgeving. Het onderwerp domineert wel de foto maar je hebt er voldoende van de omgeving bij om er een aantrekkelijk beeld van te maken. Het einde van de wei heb je op een sterke lijn geplaatst. Goed zo. Het kasteel staat centraal wat hier wel mag voor zulk groot onderwerp van zo dichtbij. Mooi beeld maar de afwerking kan beter. De foto komt heel somber over voor genomen te zijn op zo’n zonnige dag. Ik heb de schaduwen wat opgelicht en de belichting wat verhoogd zodat er meer detail van het gebouw te zien is. De foto rechtgezet. Hierdoor verliest de rechtse koe haar kop wat niet zo fraai is, dus die gekloond. Van de brede donkere schaduw op de voorgrond een stukje afgesneden. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Bij deze foto zit de compo goed. Je hebt hier gekozen voor een heel beperkte DOF. De scherpte staat mooi op een sterk punt. De afwerking en beeldvorming kan beter. De foto is overbelicht zodat de witte pado veel concurrentie krijgt van andere lichte delen en objecten. Ook de scherpte op de bladeren links werken heel afleidend van het onderwerp. Het onderwerp wordt helemaal opgeslorpt door de omgeving. Bij het fotograferen van zo’n klein onderwerp komt het erop aan dit echt naar voor te brengen (er doen uitspringen) zonder afleidende dingen errond. Nu zullen velen zeggen, het was daar zo en ik wil dat zo weergeven. O.k. maar waar gaat het in de macrofotografie om? De aandacht van de kijker daar brengen waar wij het willen, het van dichtbij gefotografeerde onderwerp. Teveel afleidende zaken zal de aandacht van de kijker vlug doen verslappen, hij zal het onderwerp zelf minder boeiend vinden. Je moet hem vastpinnen op het onderwerp. Ik neem gewoonlijk een klein schaartje mee waarmee ik takjes of grashalmen kan verwijderen zonder de pado te beschadigen. Je doet hiermee de natuur heus geen geweld aan. De bladeren hier linksonder dichtbij het onderwerp in hetzelfde focusgebied had ik verwijderd. Wat ik normaal terplaatse verwijder heb ik hier gedaan met de crop-tool. De bladeren wazig gemaakt (teveel om te croppen). De belichting verminderd en de lichte delen extra selectief verdonkerd. Ook iets meer contrast opgezet. Probeer als je een onderwerp ziet en het wil fotograferen met een ingebeeld kader een idee te krijgen van hoe de foto er uiteindelijk zal uitzien. Wees heel kritisch bij het beoordelen van de foto terplaatse op het scherm van de camera, één van de grote voordelen van digitale fotografie. En vooral stop niet na één foto. Probeer verschillende belichtingen, diafragma’s en standpunten. Hoe beter de opname hoe minder werk nadien. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Hoe rekening met de tips en maak er iets moois van. Succes.
Hallo rietjemoei. Daar even uitrusten op het dorpsplein van een rustig zuiders dorp met de kleuren van de beginnende herfst onder een stralend blauwe hemel. Heerlijk. Je maakt het me weeral heel gemakkelijk. Gewoon kijken en genieten, niet aan te veranderen of aan te passen. Perfecte compo met jouw man op een sterk punt. Het einde van het dorpsplein op een sterke lijn. Mooie diepte, eindigend op een kleurrijke gevel. De schaduw breekt de eentonigheid van het plein en geeft een extra mooie-hefstdag-toets. Goede camera-instelling voor perfecte scherpte en belichting. Prima werk. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groeten Sloeber.