De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
08-12-2016
fransgys - Close-up.
Hallo fransgys.
Bij een macro of een close-up is het meestal de bedoeling om één onderwerp in de foto er te laten uitspringen, er de nadruk op te leggen zodat alle aandacht ernaartoe gaat. Je hebt hier gekozen voor twee onderwerpen en die zo in de foto geplaatst dat de blik van de kijker voortdurend van het ene naar het andere springt. Hij zal de bedoeling van de fotograaf niet achterhalen wat de aandacht vlug doet verslappen. De kaars heb je helemaal in de hoek geplaatst. Het lijkt zo wel dat die er wel bij mag maar eigenlijk niet zo belangrijk is voor het totaalbeeld. Voor dit tafereel zie ik twee mogelijkheden. 1- De kaars verder van de muur, met de grootste lensopening genomen (minder scherptediepte of DOF) meer op een sterk punt zodat de achtergrond en het kapelletje er onscherp opstaan. De kaars krijgt zo alle aandacht. De achtergrond fungeert dan als sfeermaker zonder teveel aandacht op te eisen. 2- Enkel het kapelletje met het hoofd van het Mariabeeld op een stek punt. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Er zijn zoveel mooi interessante dingen waar je een macro of close-up kan van maken. Probeer het nogmaals. Het zal je wel lukken. Succes.
Wat een binnenkomer!!. Heel mooi landschap met schitterende kleuren en belichting. Het licht van de lage ochtendzon kleurt het dorre gras zodat het mooi afsteekt tegen de donkere ondergrond. De bomen in silhouet tegen de mooi belichte lucht. Prima compo. Knap gedaan. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Succes.
Rietjemoei - Detail van een modern gebouw 2de inzending.
Hallorietjemoei
Zie je wel dat het lukt. Deze foto toont heel mooi de lijnen en structuren van het modern gebouw. Goed uitgekozen detail. Voor de geslaagde compo vergeten we hier de sterke lijnen en punten omdat het totaalbeeld getuigd van creativiteit mede door het gekozen standpunt. Ik heb de belichting van de lucht wat aangepast. Prima afsluiter van deze les. Ja mag over naar de volgende, Ritme en Structuur. Klik even op de foto van het blog hier rechts dan kan je er meteen kennis mee maken. Ik wens je nog veel succes bij de volgende lessen.
Na lang twijfelen en nadenken heb ik toch besloten jou deze opdracht opnieuw te laten uitvoeren. Het is een heel mooie foto met schitterend ritme en structuur en goed gekozen focus in een aantrekkelijke compo. Ze zou zeker passen in een opdracht "Rondom de woning". Heb ze toch iets aangepast. “Detail van een modern gebouw” is zeker rekbaar maar in een balustrade van een terras vind ik het niet terug. De bedoeling van deze opdracht is om uit het gebouw zelf een detail te kiezen. Hierdoor krijg ik een zicht op jouw creatief vermogen om uit een soms druk, soms strak en eentonig geheel een opvallend, boeiend detail te kiezen en dat in een aantrekkelijke compo te fotograferen. Het hoeft geen close-up te zijn. Een deel van het gebouw dat de architectuur benadrukt vanuit een creatief gekozen standpunt is meestal veel boeiender. Omdat je niet dikwijls in een stad komt mag het van jouw eigen huis of eentje in de buurt zijn. Alhoewel niet dikwijls toch af en toe is zou je van die ene gelegenheid gebruik kunnen maken in een stad en, moderne gebouwen vind je niet enkel in steden. Aan jou de keuze. Een tip: tijdens een wandeling zag ik een prachtig modern gebouw. Ik vroeg aan de eigenaar die in de tuin aan het werk was of ik enkele foto’s voor een opdracht mocht nemen van zijn mooi huis. Fier als een gieter gaf hij toestemming. Hij reed zelf uit eigen beweging zijn auto in de garage zodat die niet zou storen op de oprit. Laat je maar eens goed gaan voor de laatste opdracht van deze les. Succes.
Fototechnisch perfect beeld. Heel mooie belichting waardoor er zelfs nog goede details zichtbaar zijn in de glanzende riemen van de ton waar het licht zo mooi op valt. Ook schitterende kleuren en scherpte. Knap gedaan. Wat de compo betreft heb je hier gekozen voor een tamelijke centrale plaatsing van het onderwerp. Op zich is daar niets mis mee op voorwaarde dat het totaalbeeld zich daarvoor leent met gewoonlijk een neutrale achtergrond zodat het onderwerp extra aandacht krijgt. Bvb. ronde zonnebloem tegen wazige egale achtergrond. Wat mij hier onmiddellijk opviel is de toch de wat lege, oninteressante ruimte links waarin het blauwe silhouet in de achtergrond nogal veel aandacht opeist ten koste van het eigenlijke onderwerp. Door die ruimte te verkleinen komt de ton op een sterke lijn, onder de volle aandacht van de kijker. Nu zullen velen zich nog bezighouden met het lezen van de tekst op de blauwe band, het bestuderen van het halve venster en uitstekende balkons waardoor het onderwerp weeral in de verdrukking komt. De tweede uitsnede (die mijn voorkeur geniet) maakt dat het onderwerp echt de foto domineert en de kijker onmiddellijk vasthoudt zonder teveel afleiding in de achtergrond. Samen met de schaduwen, het ritme en de structuren van de muur krijg je zo een aangenaam rustig beeld. Een andere manier om drukke achtergronden te vermijden is dichtbij het onderwerp gaan staan en fotograferen met de grootste lensopening. Zo kan je een beperkte dof (scherptediepte) bekomen die de achtergrond wazig maakt. Zeker eens proberen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Schitterende kleuren en belichting die in de witte delen heel mooi de details toont. Knap werk. Je hebt hier gekozen voor een centrale compo. Goed gezien voor zo’n paddenstoel alleen. Tussen die prachtige herfstkleuren staat hij niettegenstaande zijn witte goed afstekende kleur wel wat te schreeuwen om aandacht. M.a.w. hij heeft veel concurrentie van zijn omgeving en dat vermijd je best bij close-up- of macrofotografie. Daarom zou ik opteren voor een vierkante meer beeldvullende uitsnede of beter nog een 4:3 met de paddenstoel op een sterke lijn. Er blijft nog voldoende zichtbaar van de mooie herfstkleuren en het onderwerp krijgt meer aandacht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Het doet altijd plezier te zien dat de lessen een positieve invloed hebben op de prestaties van de leerling. Heel mooie foto. Prima compo en kleurenpalet. De paddenstoel springt eruit zonder storende elementen errond. Ook dankzij de scherpte op de juiste plaats en de geweldige dof. Knap gedaan. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of (liefst) een detail ervan.
fransgys - Onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
Hallo fransgys.
Een hele verbetering tegenover jouw vorige inzending. Prachtig zicht op de mooie gevels met het kunstwerk erbij als mooi onderwerp en sfeerbrenger. Ik vermoed dat je hier voor een vierkante uitsnede hebt gekozen om de mooie gevels te tonen zonder teveel afleiding links en een eentonige gevel rechts. Dat is je goed gelukt. Hierdoor komt het kunstwerk wel dicht tegen de rand. Ik heb de foto dikwijls bekeken en me ingebeeld daar te staan maar zie geen ander in te nemen standpunt om het kunstwerk meer in het beeld te krijgen en de mooie achtergrond zo te behouden. Dus, nood breekt wet. Je hebt er een fraai beeld van gemaakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Wat een onderwerp! Een prachtig kasteel in een mooie landelijke omgeving. Het onderwerp domineert wel de foto maar je hebt er voldoende van de omgeving bij om er een aantrekkelijk beeld van te maken. Het einde van de wei heb je op een sterke lijn geplaatst. Goed zo. Het kasteel staat centraal wat hier wel mag voor zulk groot onderwerp van zo dichtbij. Mooi beeld maar de afwerking kan beter. De foto komt heel somber over voor genomen te zijn op zo’n zonnige dag. Ik heb de schaduwen wat opgelicht en de belichting wat verhoogd zodat er meer detail van het gebouw te zien is. De foto rechtgezet. Hierdoor verliest de rechtse koe haar kop wat niet zo fraai is, dus die gekloond. Van de brede donkere schaduw op de voorgrond een stukje afgesneden. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Bij deze foto zit de compo goed. Je hebt hier gekozen voor een heel beperkte DOF. De scherpte staat mooi op een sterk punt. De afwerking en beeldvorming kan beter. De foto is overbelicht zodat de witte pado veel concurrentie krijgt van andere lichte delen en objecten. Ook de scherpte op de bladeren links werken heel afleidend van het onderwerp. Het onderwerp wordt helemaal opgeslorpt door de omgeving. Bij het fotograferen van zo’n klein onderwerp komt het erop aan dit echt naar voor te brengen (er doen uitspringen) zonder afleidende dingen errond. Nu zullen velen zeggen, het was daar zo en ik wil dat zo weergeven. O.k. maar waar gaat het in de macrofotografie om? De aandacht van de kijker daar brengen waar wij het willen, het van dichtbij gefotografeerde onderwerp. Teveel afleidende zaken zal de aandacht van de kijker vlug doen verslappen, hij zal het onderwerp zelf minder boeiend vinden. Je moet hem vastpinnen op het onderwerp. Ik neem gewoonlijk een klein schaartje mee waarmee ik takjes of grashalmen kan verwijderen zonder de pado te beschadigen. Je doet hiermee de natuur heus geen geweld aan. De bladeren hier linksonder dichtbij het onderwerp in hetzelfde focusgebied had ik verwijderd. Wat ik normaal terplaatse verwijder heb ik hier gedaan met de crop-tool. De bladeren wazig gemaakt (teveel om te croppen). De belichting verminderd en de lichte delen extra selectief verdonkerd. Ook iets meer contrast opgezet. Probeer als je een onderwerp ziet en het wil fotograferen met een ingebeeld kader een idee te krijgen van hoe de foto er uiteindelijk zal uitzien. Wees heel kritisch bij het beoordelen van de foto terplaatse op het scherm van de camera, één van de grote voordelen van digitale fotografie. En vooral stop niet na één foto. Probeer verschillende belichtingen, diafragma’s en standpunten. Hoe beter de opname hoe minder werk nadien. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Hoe rekening met de tips en maak er iets moois van. Succes.
Hallo rietjemoei. Daar even uitrusten op het dorpsplein van een rustig zuiders dorp met de kleuren van de beginnende herfst onder een stralend blauwe hemel. Heerlijk. Je maakt het me weeral heel gemakkelijk. Gewoon kijken en genieten, niet aan te veranderen of aan te passen. Perfecte compo met jouw man op een sterk punt. Het einde van het dorpsplein op een sterke lijn. Mooie diepte, eindigend op een kleurrijke gevel. De schaduw breekt de eentonigheid van het plein en geeft een extra mooie-hefstdag-toets. Goede camera-instelling voor perfecte scherpte en belichting. Prima werk. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groeten Sloeber.
Hallo Rene6. Een foto genomen vanuit een goed overwogen standpunt. Mooi kleurenpallet waarbij de blauwe lucht een handje geholpen heeft. Prima compo met de hoek van het gebouw op een sterke lijn en mooie diagonalen. Had je nu iets hoger gekadreerd dan was het perfect. Van hoge gebouwen kan je beter onderaan wat verliezen dan een stuk van de top afsnijden. Het kan soms de kijker nieuwsgierig maken naar wat er daar boven te zien is maar hier is dat niet het geval. Hij weet het dus laat het dan maar zien. Het maakt het beeld ook mooi volledig. Toch een mooie afsluiter van deze les. Je mag overgaan naar de volgende les Ritme & Struktuur. Klik hier rechts even op de foto van het blog zo kan je er meteen kennis mee maken. Ik wens je nog veel succes met de volgende lessen. Groeten Sloeber.
Een heel mooie foto met een prachtig opvallend detail dat heel goed past in dit landschap. Prima kleuren en scherpte. De boom op een sterke lijn samen met de horizon. De weg zorgt voor een mooie diepte. De schaduwen maken de foto af. Heel goed gedaan. Niets op aan te merken. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Een fraai kleurenspel met veel ritme en structuur. Het zebrapad en de rode loper geven de aanzet tot een mooie diepte. Het enige wat ik hier jammer vind is dat het einde van het gebouw zo dicht tegen het kader komt. Door iets meer naar rechts te kadreren had je het gebouw meer ruimte gegeven en valt die opvallende blauwe parkingplaat weg. Ik heb ook het perspectief wat aangepast zodat het gebouw wat rechter staat. Toch een mooi detail genomen vanuit een goed gekozen standpunt. Je hebt deze lessenreeks met vrucht doorlopen en mag over naar de volgende les. Ik wens je daarbij nog veel succes.
Een niet alledaags onderwerp met een heel opvallende kleur dat onmiddellijk alle aandacht opeist samen met de diepte gevormd door het voetpad haag straat en bomen. Heel interessante locatie. Het onderwerp, de brievenbus, krijgt hier wel wat concurrentie van de dikke stammen rechts. De bedoeling is om het onderwerp als hoofdmotief weer te geven in een aantrekkelijke geheel zonder teveel afleiding. Hier gaat mijn blik voortdurend van de brievenbus naar de stammen waar de halve stam tegen het kader dan nog mijn zicht uit de foto dreigt te trekken. Door zo bij te snijden bekomen we vijf verbeteringen. 1-Het einde van de diepte (voetpad-haag-straat-bomen) eindigt op een sterk punt wat de foto minder statisch (registrerend) maakt. 2-Het voetpad snijdt de foto niet meer in twee gelijke delen. Weeral minder statisch en dynamischer. 3-De foto wordt rustiger met nog meer aandacht naar het onderwerp zonder afleidende objecten wat de kijker misschien onbewust maar zeker zal waarderen. 4-De haag , de hoofd-dieptelijn, vertrekt zo vanuit de hoek zonder de eentonigheid van het stuk straat en de dikke stammen als mededingers voor aandacht. 5-Het onderwerp komt zo meer op de plaats die het verdient nl. op een sterke lijn meer in het beeld. Dat beeld had je kunnen bekomen door iets meer in te zomen of een stap dichter en dan meer naar links te kadreren. Het eerste zicht op een te fotograferen beeld, landschap of situatie, is zelden het goede. Foto’s maken vanuit verschillende goed overwogen standpunten geven doorgaans die ene foto die je echt wou. “Zoomen met de benen” of zelf dichterbij of verderaf gaan staan geeft soms verbluffend betere resultaten. Bij deze opdracht kan werken met verschillende lensopeningen (scherptediepte of DOF) vooral van dichtbij ook verrassende resultaten opleveren. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Hou rekening met mijn tips, laat je fantasie en creativiteit op volle toeren draaien en verras me met een knappe foto. Succes.
Hallo knut. Je hebt in deze close-up gekozen voor een centrale plaatsing van het onderwerp. Zulke bloemen lenen zich daar uitsteken voor. Maar dan best een enkele alleen frontaal genomen. Hier met de andere bloemen erbij verlies je de symmetrie zo noodzakelijk voor een mooie centrale uitsnede. Eén enkele zonnebloem bvb. in een enterale compo geeft een mooi beeld. Bij een vierkante uitsnede zie je duidelijk wat ik bedoel met gemis aan symmetrie. Hier geeft een meer klassieke kadrering met het hart van de bloem op een sterk punt een betere foto. Door dichter bij het onderwerp te komen en een ander standpunt te kiezen verminder je ook de afleidende bloemen in de drukke achtergrond en komt het onderwerp duidelijk meer naar voor. Niet evident bij zulke opnames maar met wat zoeken en eventueel enkele bloemen wat weg te buigen lukt het wel. De bedoeling van een close-up of macro is om het onderwerp zonder teveel storende elementen errond er te laten uitspringen. Probeer bij zulke foto’s het diafragma zo groot mogelijk te houden. Dat geeft minder scherptediepte (DOF) waardoor de achtergrond meer wazig en dus minder afleidend wordt ten voordele van het onderwerp. Als je dan nog de bloem evenwijdig met de censor (op één vlak) fotografeert kan je die er helemaal scherp op krijgen. Zeker het proberen waard, succes gegarandeerd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of (liefst) een detail ervan. Succes. Groeten Sloeber
Hallo ghkamp. Schitterend sfeerbeeld met heel mooie avondkleuren. Zoals je zelf aanhaalt maakt de buizerd hier de foto en deel van de sfeer. Een opvallend onderwerp hoeft niet steeds heel groot te zijn. Heel goed gezien. Wat de compo bederft heb je hier waarschijnlijk gekozen voor heel veel lucht om de gloed van de late zon erbij te hebben. Daardoor komt de horizon een flink stuk onder de sterke 2/3de lijn. Voor vlakke landschappen met prachtige wolkenluchten kan dit zeker een pluspunt zijn. Hier komt daardoor het onderwerp wat in de verdrukking en neemt de toch enigszins eentonige lucht de bovenhand. Het onderwerp verdient een betere, meer prominente plaats in het totaalbeeld. Ik ben zeker geen voorstander van grote eentonige voorgronden maar hier zit er nog genoeg structuur in en blijf je iets onder de sterke lijn, dus niet dominant met nog ruim voldoende zonnegloed. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Dat zicht moet je niet te ruim nemen. Concentreer je vooral op het onderwerp, het standpunt en de focus. Zolang maar iets in de achtergrond erop wijst dat de foto in een dorp of stad genomen is. Succes. Groeten Sloeber
Een hele verbetering tegenover jouw vorige inzending. Toch blijft het een tamelijk ruim overzicht van deze stoep en de dingen die er opstaan. Je had denkelijk het kunstwerk voor ogen als opvallend onderwerp. Goed gezien en op de juiste plaats gezet ware het niet dat die helrode bloempot ook veel aandacht opeist en dat is teveel van het goede. Als je echt het kunstwerk “In the picture” wou zetten had je die bloempot er beter niet bijgenomen. Nu verwar je de toeschouwer. Wat bedoeld de fotograaf hier? Wou hij een totaalbeeld, dan mocht het nog ruimer en niet in portretstand, of alle aandacht naar het kunstwerk? De blik springt voorduren van het ene onderwerp naar het andere wat de interesse vlug verslapt en de foto minder boeiend doet overkomen. Door zo bij te snijden krijg je wat de bedoeling is. Het kunstwerp als aandachtspunt en blikvanger heel mooi verlicht op de goede plaats. De rode hond, voetganger en boom zorgen voor een aantrekkelijke diepte. Dit alles zonder storende, afleidende elementen. Maak voor jezelf uit naar welke van de twee foto’s het langst en met de meeste interesse zal gekeken worden. Ik ben alvast zeker dat het de aanpassing zal zijn. Blijf erop oefenen en wees heel kritisch voor jezelf. Maar verschillende opnames vanuit verschillende standpunten (kost toch niets). Misschien heb je het wat moeilijk als passanten je zo bezig zien. Niets van aantrekken. Tegenwoordig loopt bijna iedereen met een camera rond en de mensen zijn het heus wel gewoon hoor. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Hallo Knut. Een mooie foto van een gezellige markt op een mooi stadsplein. Ik vermoed echtere dat je de opdracht verkeerd begrepen hebt. Deze was een onderwerp in een stadszicht. Hiermee bedoel ik dat je een opvallend onderwerp isoleert en zo fotografeert zodat je nog kan zien dat het in een dorp of stad is. Deze opdracht is misschien de moeilijkste maar het geeft me een idee van jouw visie op de compositie en hoe je een onderwerp op een aantrekkelijke, creatieve manier toont. Zo’n marktgebeuren is eerder een evenement en geen detail. Ik zie daar nochtans een onderwerp dat heel goed voor de opdracht kan gebruikt worden nl. de ijsreclame. Door flink te kroppen krijg je al een beter zicht op de opdracht. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Als je er even rondloopt en bekijkt vanuit verschillende standpunten, eventueel een laag, kan je er zeker een mooie creatieve foto van maken met nog voldoende zicht op de stadsomgeving. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Het mag natuurlijk een ander onderwerp zijn maar hoeft niet echt. Maak er het beste van en verras mij met een mooie foto. Succes. Groeten Sloeber.
Heel mooie binnenkomer voor de aanvang van de les. De horizon staat wel niet exact op een sterke 2/3de lijn maar het mooie landschap en de fleurige voorgrond die voor een fraaie diepte zorgt hebben hier voorrang op de eentonige lucht. Dus heel goed gecomponeerd. De zachte tinten oker zorgen voor een mooie vlakverdeling in contrast met het groen en leiden de blik rustig naar het dorp op de heuvel die je op de juiste plaats in het beeld geplaats hebt. Heel mooie genietbare landschapsfoto. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Probeer deze keer exact de regels van sterke punten en lijnen te volgen. Succes.