Zoeken in blog

Wat uitleg:

De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.

Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag.
De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd.
*
Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep.
Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen.
*
Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie 
Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is.
Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden.
De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar).
Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer.
*


Veel fotoplezier toegewenst door het team!

Inhoud blog
  • Betere compositie t.a.v Chris
  • Betere compositie t.a.v Jackie
  • Betere compositie t.a.v. Chris
  • Betere compositie t.a.v. Ditje
  • Betere compositie t.a.v. Zonnetje2
  • Ditje - 4e inzending
  • Zonnetje2 - 6e inzending
  • Zonnetje2 - 5e inzending
  • Ditje - Opdracht 2
  • Ditje - Opdracht 1
  • Ditje - spontane inzending
  • Thouzowi - 2e opdracht
  • MarcoC - 2e inzending
  • Zonnetje2 - 4e inzending
  • Flora68 - 6e inzending
  • MarcoC - 1e inzending
  • Zonnetje2 - 3e inzending
  • Thouzowi - Eerste opdracht
  • Thouzowi - spontane inzending
  • Flora68 - 5e inzending
  • Zonnetje2 - 2e inzending
  • Etienne52 - Vrije inzending
  • Zonnetje2 - 1e inzending
  • Ild - 1e inzending
  • Judith13 - 2e inzending
  • Flora68 - 4e inzending
  • Flora68 - 3e inzending
  • Judith13 - 1e inzending
  • Flora68 - 2e inzending
  • Flora68 - 1e inzending
  • Bianca2 - Inzending 3
  • Beginnen met foto's inzenden voor bespreking compositie
  • Bianca-macro.
  • Bianca2-onderwerp in een landschap.
  • leopoldus - landschap
  • Bianca2 - landschap
  • Judith13 - Landschap.
  • Myriam VH - Onderwerp in een dorps of stadszicht.
  • underdog - modern gebouw.
  • underdog - onderwerp in een stadszicht.
  • underdog - close-up.
  • Achilles - Landschap.
  • underdog - detail in een landschap.
  • underdog - landschap 2
  • underdog - landschap.
  • MyriamVH - Macro of close-up.
  • MyriamVH - Onderwerp in een landschap.
  • MyriamVH - Landschap.
  • NEF - Detail van een modern geouw.
  • Rikkie - Onderwerp in een landschap.
  • myo - landschap
  • NEF - Onderwerp in een stadszicht.
  • rikkie - landschap.
  • Carmen2 - Detail van een modern gebouw.
  • Carmen2 - onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
  • Carmen2 - Onderwerp in een dorps- of stadszicht.
  • Carmen2 - macro.
  • Carmen2 - Onderwerp in een landschap.
  • Carmen2 - Landschap
  • Caske - Landschap.
  • fransgys - Close-op-2
  • Rikkie03 - close-up.
  • caske - onderwerp in een landschap.
  • Rikkie - Onderwerp in een landschap.
  • Rikkie3 - Landschap.
  • Janis19 - Landschap.
  • Dolcevita - Landschap.
  • Nef - Close-up.
  • Mic - Landschap.
  • Pallieter-Landschap.
  • NEF - Onderwerp in een landschap.
  • NEF - Landschap.
  • Tony-Co Close-up.
  • Beertje2 - Macro of close-up.
  • Baukje2 - Onderwerp in een stadszicht.
  • Ladybug - Onderwerp in een landschap.
  • T.a.v. Baukje2 voor de les Betere COmpositie.
  • Tony-Co - onderwerp in een landschap.
  • Baukje2 - close-up 2de inzending.
  • Tony-co - Eerste inzending-landschap.
  • Beertje1 - onderwerp in een stadszicht.
  • Baukje2 - macro os close-up.
  • Baukje2 - onderwerp in een landschap
  • Baukje2 - landschap
  • Beertje-Onderwerp in een landschap - 3de inzending.
  • beertje - onderwerp in een landschap-2de inzending.
  • Oli- - Landschap.
  • beertje_1 onderwerp in een landschap.
  • beertje - landschap 2de inzending.
  • beertje - Landschap
  • Keiki - Detail van een modern gebouw.
  • Wandelaarster - Detail van een modern gebouw.
  • Pitter - Detail van een modern gebouw.
  • Wandelaarster - onderwerp in een stadszicht.
  • Pitter - Onderwerp in een stadszicht.
  • Keiki-Onderwerp in een stad-2de inzending.
  • DirkPH - onderwerp in een stadszicht.
  • Pitter - close-up.
  • Wandelarster - macro.
  • Wwandelaarster - Close-up.
    Foto
    De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in.
    Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je:
    Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan.
    Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
    Betere compositie
    Hoe maak ik boeiende foto's?
    30-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnetje2 - 5e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Zonnetje2 - 5e inzending: deel van een modern gebouw
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)

    Beste Zonnetje2,

    Voor deze opdracht kwam je uit bij een gebouw met veel glas, metalen gedeelten en een strakke sobere gevel. Achter de venster zien we een persoon die flink doorstapt. Mondmasker, witte kledij kunnen doen vermoeden dat het hier gaat om een beeld van een ziekenhuis. Zeker in deze coronatijden zorgt dit voor een verhaal achter de foto en dit maakt de foto al direct interessant.

    Camera: Panasonic DMC-G80
    Lens: LUMIX G VARIO 12-60/F3.5-5.6
    Shot at: 60 mm
    Exposure: Manual exposure, 1/320 sec, f/8, ISO 200

    De sterke verticale lijnen vallen te samen met het verticale frame rond de ramen en de bovenste sterke lijn valt gelijk met de onderste rand van de donkere schaduw in de achtergrond. Dat het personage hier iets meer centraal staat maakt niet zo veel uit omdat het hier om het gebouw gaat. Het personage dient hier meer om het gebouw te situeren in zijn functie.

    Er zijn een paar elementen waar je in het vervolg wat moet op letten. Deze foto is gecropt uit een ruimer geheel. Aan de linker zijde zie je nog een minuscuul randje van de zijgevel. Daar zou ik dus een tikje meer afsnijden. Daarnaast hebben we rechtsboven nog een driehoekje van de lucht en dit stoort een beetje. Anderzijds zit je met een tamelijk groot bovengedeelte van de foto waar dus ook wat af mag.

    Nu zit je hier nog een soort "aanhangsel" onderaan dat de aandacht afleidt van de grote glaspartij. Hier zou ik ook een stukje afsnijden waarbij je de keuze hebt om af te snijden onderaan de grijze betonbalk (de bruintinten vallen af) of net iets onder de ramen.
    Ik zou niet boven de betonnen rand afsnijden omdat je anders met die groene railing zit die iets schuin afloopt en je foto scheef zou doen lijken.

    Het groenachtig gekleurd zonnewerend glas zorgt natuurlijk voor wat aparte kleuren. Maar door de context heeft men wel onmiddellijk door hoe dit komt. Dit soort onderwerp leent zich ook uitstekend voor een omzetting naar zwart/wit. Hierbij heb je ook de mogelijkheid om meer accent te leggen op bepaalde onderdelen door de omzetting kleur per kleur te gaan aanpassen. Vanuit de originele versie is het ook mogelijk een nog kleinere uitsnede te maken waardoor je meer de aandacht gaat leggen op het personnage.

    Nieuwe opdracht

    Je hebt al een heel parcours afgelegd en begint goed door te hebben waar het om gaat.

    Voor deze opdracht gaan we een macro of close-up maken. We gaan dus een voorwerp (of iemand) van (heel) dichtbij fotograferen zodat het (bijna) beeldvullend is. Hierbij hoeft het onderwerp er zelfs niet helemaalop te staan. Bv een portret in profiel waarbij bv alleen het gezicht in beeld staat en niet het achterhoofd. Beperk je ook tot één enkel onderwerp. Bv wel een beeldje tegen een kale muur maar niet tegen een muur waar een schilderijtje aan hangt.

    Let zeker op de scherptediepte. Zorg dat de scherpte op het juiste punt ligt, zeker bij macro (= eigenlijk een extreme close-up). Hou ook steeds de regel van derden in het achterhoofd.

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me nu ook weer de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    zonnetje00.jpg (477.9 KB)   
    zonnetje01.jpg (107.7 KB)   
    zonnetje02.jpg (88.7 KB)   
    zonnetje03.jpg (68.1 KB)   
    zonnetje04.jpg (67.1 KB)   
    zonnetje05.jpg (69.9 KB)   
    zonnetje06.jpg (143.9 KB)   

    30-04-2021 om 16:17 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    28-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ditje - Opdracht 2

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Ditje - Opdracht 2 - Opvallend onderwerp in het landschap
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Ditje,


    Bedankt voor de inzending van je tweede opdracht.

    Camera: Nikon D7000
    Lens: AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6G
    Shot at: Shot at 70 mm (35mm film equiv: 105mm)
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,000 sec, f/4.5, ISO 200

    Je stuurde ons twee maal een foto in. Het is de bedoeling dat je wacht op de commentaar van de lesgever vooraleer je een nieuwe foto instuurt. Ik zal me dus beperken tot de bespreking van de eerste, die trouwens ook de betere van de twee is.

    Qua toepassing van de regel van derden zit het hier ook weer tamelijk goed. De kapel staat mooi op de sterke lijn links. Misschien wel iets meer ruimte geven bovenaan. Met een iets lager standpunt in te nemen en door de foto iets meer naar omhoog te nemen zal de horizon ook precies op de sterke horizontrale lijn komen te liggen en zal onderaan ook een stukje van de modder afgesneden worden (die niet het mooiste gedeelte van de foto is).

    Probeer ook wat meer contrast te steken in je foto tijdens de nabewerking. De mogelijkheden hier hangen af van de software die je gebruikt. Dikwijls heb je een functie "nevel verwijderen" en (locaal) contrast die je kan gebruiken.

    Bekijk je foto eens goed en denk na of alle aandacht gaat naar je onderwerp. Zijn er geen dingen die storend werken en de aandacht afleiden. Het is immers niet mogelijk om tijdens de opname alles te ontwijken.

    Hier is het vooral de grote plas die de aandacht trekt. Ook de takken links zijn wat storend.
    De klomp onderaan de deur ligt er ook nog altijd (zie vorige inzending). Helemaal in de achtergrond is er ook de witte camionette die de aandacht trekt. In de 2de foto heb ik dit alles weggewerkt.


    Nieuwe opdracht

    Voor de volgende opdracht gaan we ook terug naar een opvallend onderwerp maar dit maal in een stads- of dorpsgezicht. Deze opdracht is niet eenvoudig daar het in een stadsgezicht meestal zeer druk is en het niet evident is om een onderwerp mooi de aandacht te laten trekken.

    Naast het letten op de regel van derden, zal je ook oog moeten hebben voor de scherptediepte. Je kan een onderwerp laten uitkomen door er voor te zorgen dat er voldoende blur zit op de achtergrond. Een grote lensopening (= een klein f-getal) geeft minder scherptediepte. Ook de telestand geeft minder scherptediepte dan de groothoekstand. Probeer hier dan ook maximaal gebruik van te maken. Ga iets verder staan en zoom wat meer in. Zorg er ook voor dat het onderwerp niet te dicht tegen de randen plakt.
    Besteed ook voldoende aandacht aan de nabewerking zoals het wegwerken van kleine storende elementen zoals hier die klomp die rechts onderaan ligt.

    Post je bewerkte foto in de groep en stuur me ook je originele onbewerkte versie zoals genomen (raw ?) privé naar henri.lombaerts@hotmail.com eventueel via wetransfer als het te zwaar is. Dit heb je tot nu toe nog niet gedaan.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (425.2 KB)   
    01.jpg (187.9 KB)   
    02.jpg (215.3 KB)   
    02b.jpg (211.9 KB)   
    03.jpg (204.7 KB)   

    28-04-2021 om 12:09 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    10-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ditje - Opdracht 1

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Ditje - Opdracht 1 - Opvallend onderwerp in het landschap
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Ditje,


    Bedankt voor de inzending van je eerste echte opdracht.

    Camera: Nikon D7000
    Lens: 34 mm (35mm film equiv: 51mm)
    Shot at: 34 mm
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,000 sec, f/7.1, ISO 200

    Je stuurde ons dit maal een foto van een kapelletje. Zelf noem je het oud en krom, en daar zitten de wortels van de achterstaande boom wellicht wel voor iets tussen.

    Qua toepassing van de regel van derden zit het goed. De kapel staat mooi op de sterke lijn links. De horizon ligt nogal in het midden maar vermits noch de voorgrond noch de lucht een eyecatcher zijn heeft het hier minder belang.

    MAAR (een grote maar) niet alleen de kapel staat scheef, zowat alles op de foto, en zeker al die lelijke elektriciteitspaal aan de rechter zijde (die wel degelijk wat scheef staat). Dit is toch wel iets dat je ook moet zijn opgevallen. Elektriciteitspalen staan soms wel wat scheef maar toch. Ook de huizen in de achtergrond staan scheef en de verlichtingspalen op de baan in de achtergrond. Dit is dus iets dat je in de toekomst zeker moet aanpassen vooraleer iets in te sturen. Waarschijnlijk heb je de horizon als referentie genomen maar die kan nu eenmaal licht glooiend zijn.

    In de bewerking hier heb ik het beeld rechtgetrokken op basis van de boom in de achtergrond links en een verlichtingspaal in de achtergrond rechts.

    Qua compositie staat die elektriciteitspaal daar ook zeer in de weg. Die had je makkelijk kunnen vermijden door een paar stappen naar rechts te zetten en zelf iets naar links te draaien en er zo voor te zorgen dat die paal net buiten beeld valt. Je komt zo ook iets meer frontaal voor de kapel waardoor de datum boven de deur beter zichtbaar is en je misschien ook een inkijk krijgt binnenin.

    Ik heb geprobeerd het iets te corrigeren in Photoshop maar dit valt echt niet goed te krijgen omdat alles wat te krap in het kader komt te zitten. Dit is enkel om een idee te geven van wat ik bedoel.


    Nieuwe opdracht

    Ik denk dat je er best nog eens opnieuw op uit trekt. De locatie en het onderwerp zijn zeker geschikt en kunnen een mooi beeld opleveren. Let dus even op je standpunt zoals ik al aangaf. Let er op dat je foto recht staat. Een horizon kan je, behalve aan zee, nooit beschouwen als absolute referentie. Neem de tijd en bekijk wat je allemaal in beeld krijgt. Zet eens een stapje opzij of naar achter. Neem de foto eventueel iets ruimer zodat je in de nabewerking nog wat kan rechttrekken of bijsnijden indien nodig.
    Het mag natuurlijk ook altijd een ander onderwerp zijn maar het kan wellicht leerrijk zijn om op de zelfde locatie te staan en dan in praktijk toe te passen wat hier aangegeven werd.
    Besteed ook voldoende aandacht aan de nabewerking zoals het wegwerken van kleine storende elementen zoals die klomp die rechts onderaan ligt. Die had je eventueel ook eventjes kunnen achter de hoek leggen zodat die niet zichtbaar is op de foto.

    Post je bewerkte foto in de groep en stuur me ook je originele versie zoals genomen (raw ?) privé henri.lombaerts@hotmail.com eventueel via wetransfer als het te zwaar is.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (431.1 KB)   
    01.jpg (747.9 KB)   
    02.jpg (735.3 KB)   
    04.jpg (675.7 KB)   

    10-04-2021 om 00:00 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    01-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ditje - spontane inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Ditje - Spontane inzending
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Ditje,


    Welkom bij de cursus compositie met je eerste spontane inzending.

    Camera: Nikon D7000
    Lens: 42 mm (35mm film equiv: 63mm)
    Shot at: 42 mm
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/10 sec, f/4.8, ISO 200

    Je stuurde ons een stilleven, een schotel met een aantal eieren, een glas met wat bloemen en in de achtergrond aan de muur een schilderij van Paul Quaghebeur, Kuurnese kunstschilder.

    Misschien toch even de aandacht trekken op de regels betreffende de grootte van de foto's. De foto hier is wel 1200 px breed, maar ook wel 941 pixels hoog, dus een stukje boven het maximum van 900. Voor deze eerste inzending zien we dat door de vingers maar in het vervolg dien je toch te zorgen dat beide afmetingen binnen de limieten blijven.

    Qua toepassing van de regel van derden zit het niet zo slecht. De onderkant van het schilderij (die we een beetje kunnen zien als een kunstmatige horizon) ligt nagenoeg op de bovenste sterke lijn. Het bord met eieren had iets lager gemogen zodat de onderste sterke lijn iets meer door het midden van het bord zou lopen.

    Inhoudelijk is er wel een en ander te vertellen. Op gebied van kleur en sfeer vind ik het best geslaagd, mooie zachte pastelkleuren die goed bij elkaar passen.

    Maar alles zit veel te krap in het kader, zowel links (bloemen) als rechts (het bord) is er een stukje afgesneden. Aan de zijde van de bloemen is het nog aanvaardbaar, maar ik zou het glas toch iets meer naar achter zetten. Dan kan het bord iets naar voor en iets naar het midden zodat het er volledig op staat. Zo lossen we ook het probleem met de regel van derden op. De bloemen mogen eventueel wel iets over het bord hangen.

    Het bord is rechts ietsjes overbelicht zodat daar geen tekening meer zichtbaar meer is. Daar iets minder belichten (bv kleinere lensopening) en compenseren door bv gebruik van een karton waarmee je het zonlicht weerkaatst op de achtergrond en de bloemen ofwel in de nabewerking door de schaduwen wat op te lichten.

    Het tafeldoekje dat opgeplooid ligt oogt nogal slordig en breekt de mooie lijn die van links naar de rechter benedenhoek loopt. Ook links boven is nog een randje te zien dat beter weggewerkt wordt. Ook op de tafel zijn een paar gebruikssporen die wat kunnen bijgewerkt worden. Hier kan eventueel een lichte vignette hulp bieden.

    Het was hier dus zeker een goede binnenkomer waarbij de basisregels ongeveer werden toegepast. Let vooral op de details.


    Nieuwe opdracht

    Voor je eerste echte opdracht ga je op zoek naar een OPVALLEND element in het landschap. Een koe of paard in een weide, een eenzame boom aan de horizon, een rustbank of een kapelletje langs een wandelpad. Kortom iets dat je aandacht trekt.
    Vorm met je handen eens een rechthoek en probeer een uitsnede te maken van het stuk dat je op de foto wil. Probeer er de regel van drie in te passen maar hou vooral rekening met het verhaal dat je wil vertellen.
    Besteed ook voldoende aandacht aan de nabewerking zoals het wegwerken van kleine storende elementen.

    Hou rekening met de maxima van de groep (1200 x 900 px). Post je bewerkte foto in de groep en stuur me ook je originele versie op groot formaat (raw ?) privé henri.lombaerts@hotmail.com eventueel via wetransfer als het te zwaar is.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (192.9 KB)   
    01.jpg (124.4 KB)   
    02.jpg (119.6 KB)   

    01-04-2021 om 11:37 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    13-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thouzowi - 2e opdracht

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Thouzowi - opdracht 2 : opvallend onderwerp in een stadsgezicht
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Thouzowi,


    Je stuurde voor je tweede opdracht een zicht op de kade met een grote hijskraan. De stad ligt grotendeels in de verre achtergrond met rechts nog een paar daken zichtbaar achter de kade.

    Camera: Nikon D7100
    Lens: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR
    Shot at: 18 mm
    Exposure: Manual exposure, 1/5,000 sec, f/3.5, ISO 640, Compensation: +1/3

    Een zonnige dag in januari. De lichte mist over het water geeft mooi het koude gevoel weer dat men heeft bij een winterochtend..

    Als we kijken naar de compositie zien we dat de horizon mooi op de sterke lijn ligt. Het opvallend onderwerp ± op de rechtse verticale lijn. De kade vertrekt mooi in de rechter benedenhoek en schept een mooie diepte in het beeld.



    Er valt dus echt weinig aan af te keuren. Persoonlijk vind ik hem een ietsjes overbelicht. Maar ik zou toch voorzichtig met de eventuele aanpassingen omdat anders die mooie mistige sfeer verloren zou gaan.

    Ik heb hier geprobeerd de algemene belichting iets te verminderen en ook zwart en schaduw iets te verdonkeren. Om te compenseren t.o.v. de mist heb ik in Photoshop de functie 'nevel verwijderen' dan weer iets negatief gezet, dus eigenlijk wat nevel toevoegen. Het verschil is miniem en niet zeker dat men op ieder scherm de nuance zal zien.

    Ik heb toch mijn bedenkingen bij de instellingen van het toestel. De foto is genomen met een iso-waarde van 640 (wat zeker ook geen ruis geeft) maar dan ga je kiezen voor een snelheid van 1/5000 sec wat absoluut niet nodig is voor een statisch onderwerp. Daarnaast werk je met een grote lensopening (f 3,5) en ga je ook nog voor 1/3 overbelichten. Eigenlijk gaat het hier om instellingen die elkaar wat gaan tegenwerken.

    Met dit helder weer zou ik zeker gaan voor een ISO waarde van 100. De zon op de lichte mist heeft nog een verhelderend effect zodat ik hier eerder zou gaan voor een negatieve compensatie.


    Het was hier dus zeker weer een goede foto waarbij de basisregels perfect werden toegepast. Denk even na over het evenwicht binnen de belichtingsdriehoek. Probeer het geheel laag te houden. Als je de elementen binnen die driehoek tegen elkaar laat opbieden kom je uiteindelijk tot extreme waarden.


    Nieuwe opdracht

    Voor de nieuwe opdracht ga je op zoek naar een modern gebouw. Deze nieuwe moderne gebouwen hebben meestal een strakke look, met zichtbare lijnen die gevormd worden door de ramen, balkons of decoratieve elementen (dikwijls uit staal of aluminium). Als we hier een bepaald detail gaan uitlichten geeft dit mooie grafische effecten.

    Met de regel van derden in gedachten, gaan we hier vooral aandacht besteden aan het verloop van het lijnenspel. Het heeft steeds de voorkeur om lijnen vanuit een hoekpunt te laten vertrekken met mooie diagonalen tot gevolg.
    Twijfel ook niet om je foto bij te snijden waar nodig om dit alles te laten slagen. Stap zonodig af van de standaardformaten of geef wat minder aandacht aan de regel van derden.

    Stuur naast de foto in de groep ook het origineel privé naar henri.lombaerts@hotmail.com. Dit maakt het makkelijker om correcties en simulaties te maken. Het mag zeker ook de raw-versie zijn (eventueel ook via wetransfer).

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    0.jpg (415.9 KB)   
    1.jpg (125.1 KB)   
    2.jpg (113.1 KB)   

    13-03-2021 om 11:56 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    03-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MarcoC - 2e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    MarcoC - inzending 2 : opvallend onderwerp in het landschap
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste MarcoC,


    Je stuurde een foto in voor je eerste opdracht, opvallend onderwerp in het landschap.


    Camera: Nikon D3100
    Lens: 18-300mm f/3.5-6.3 Shot at 56 mm
    Exposure: Auto exposure, Not Defined, 1/320 sec, f/9, ISO 100


    Het opvallende onderwerp is het groepje schapen in de weide met even verder een soort kreek met bomenrij en in de achtergrond wat huizen en bomen. Als we naar de indeling van de foto kijken zien we dat de schapen op de onderste sterke lijn staan en het voorste schaap zelfs precies op een sterk punt. Dit klopt dus met de regels en toch is die foto niet echt boeiend.

    Als we een foto bekijken doen we dat automatisch in de leesrichting omdat we dat zo gewoon zijn. En hier moet onze blik, bij het binnenkomen in de foto, over een heel stuk achtergrond die niets bijbrengt ter ondersteuning van het onderwerp en dus eigenlijk nutteloos is. In het nevenstaande voorbeeld is hier dus wat bijgeknipt, bij de opname zou je hier dus wat moeten dichter gaan (als dat mogelijk is) of wat meer inzoomen. De schapen gaan zodoende direct meer gaan opvallen. Bij het bijsnijden is er op gewaakt dat de schapen op de sterke lijn bleven staan.

    Verder komt de foto ook zeer somber over. De lucht is vrijwel egaal grijs met toch een 2-tal opvallend geel/oranje vlekken en dit enkel ter hoogte van de takken van de bomen. (Door de bewerking ?).
    Komt daarbij dat de schapen ook een donker bruine vacht hebben wat het geheel natuurlijk niet ten goede komt.Uit de exif-gegevens blijkt ook dat de lichtmeting op multi-segment stond. Hierbij gaat het toestel rekening houden met de hoeveelheid licht van het ganse beeld en gaat proberen een goed evenwicht te vinden maar daarbij ook vooral rekening houden met de grootste vlakken (hier dus vooral de lucht en het helder groene gras). Met de schapen wordt hierbij dus minder rekening gehouden waardoor ze eigenlijk wat te weinig belicht zijn.

    Hier zou het dus beter zijn om de lichtmeting te doen in het midden van het scherm met de scherpstelling op het middenpunt. Het komt er dus op aan om eerst de kadrering te doen zoals je de foto wil nemen, het onderwerp in het midden van je scherm brengen, de sluiterknop half ingedrukt houden zodat het toestelling zijn regeling doet, en dan terugdraaien tot je opnieuw op het gewenst standpunt komt. Dan kan je afdrukken en heb je de goeie belichting en scherpstelling van je onderwerp.

    Het is in de nabewerking natuurlijk mogelijk een en ander recht te trekken zoals hierboven maar bij een foto met nogal weinig contrast is dat natuurlijk niet zo evident. Bij de 2e bewerking werd de lucht wat blauw ingekleurd.

    Nieuwe opdracht

    Voor je tweede opdracht ga je op zoek naar een OPVALLEND element in een stadsgezicht. Een kiosk op de markt, een standbeeld, een bloembak, maar het kan even goed een persoon zijn, een reclamebord voor de deur van de bakker, een verkeersbord voor omleiding,...

    Probeer ook om lijnen te ontdekken die de blik naar het onderwerp gaan leiden. Let ook op het standpunt. Als je even door de knieën gaat en dus ietsjes omhoog fotografeert zal je onderwerp groter lijken en nog meer opvallen t.o.v. de achtergrond. Fotografeer ook met een grotere lensopening (= kleiner f getal) zodat je minder scherptediepte krijgt. Stel indien nodig ook je ISO-waarde wat hoger in.

    Post zoals deze keer je bewerkte foto in de groep en stuur me ook je originele versie (raw ?) privé henri.lombaerts@hotmail.com eventueel via wetransfer als het te zwaar is.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (218.6 KB)   
    01.jpg (181.5 KB)   
    02.jpg (176 KB)   
    03.jpg (196.1 KB)   
    04.jpg (220.2 KB)   

    03-02-2021 om 17:50 geschreven door Henlo


    >> Reageer (1)
    01-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnetje2 - 4e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Zonnetje2 - 4e inzending: opvallend onderwerp in een stadsgezicht
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)

    Beste Zonnetje2,

    Dit maal spitste je je aandacht op een aantal beelden in een soort klei of terracota. Het zou misschien leuk zijn om er in de toekomst ook een woordje uitleg bij te geven, waar het gefotografeerd is en wat het voorstelt. Via de exifgegevens heb ik kunnen achterhalen dat het gaat om de Conversaties langs de Voer in Bertem

    Camera: Panasonic DMC-G80
    Lens: LUMIX G VARIO 12-60/F3.5-5.6
    Shot at: 53 mm
    Exposure: Manual exposure, 1/640 sec, f/5.6, ISO 100

    Het is hier een zeer goede voorstelling van een van de grotere beeldenpartijen. De oever van de Voer die in de linker onderhoek vertrekt vormt een mooie lijn die ons naar de beelden leidt. De interessantste personnages die links en rechts in profiel staan precies op de sterke lijnen wat toont dat je de regel van 3 wel heel goed onder de knie hebt.

    De beelden in de achtergrond hebben een mooie DOF en geven diepte aan het beeld.

    Hoewel het eigenlijk niet echt een 'stadsgezicht' is vind ik het een zeer geslaagde foto. Misschien nog een detail in de nabewerking: ik zou de hooglichten iets verminderen omdat de rug van het middenste personnage door zijn helderheid nogal wat de aandacht trekt. Om het personnage rechts wat uit de schaduw te halen kan je de schaduwen wat oplichten (eventueel lokaal) en tegelijk de zwarten een klein tikje donkerder maken. Dit laatste gaat ook nog wat meer tekening geven in de beelden.

    Nieuwe opdracht

    Zoals ik al zei heb je duidelijk de regel van 3 onder de knie. En ook het zoeken van lijnen in het beeld. Dit zal je zeker van pas komen in je volgende opdracht waar we op zoek gaan naar een deel van een modern gebouw. Deze gebouwen tonen meestal strakke lijnen door metalen elementen in de constructie, grote glaspartijen, terrassen, enz... Dikwijls gaan de architecten ook te werk met lijnen die niet altijd horizontaal of verticaal zijn.

    Ga dus op zoek naar zo een modern gebouw waarin deze elementen je aanspreken. Het gaat dus niet om het ganse gebouw maar om het onderdeel dat het meest je aandacht trekt. Probeer met de foto te vertellen wat je voelt bij het zien van dit gebouw. Hier zijn de lijnen met hun beginpunt, eindpunt en richting belangrijk. Zorg dat er evenwicht is in je foto. Je kennis van de regel van 3, hoewel hier minder belangrijk, zal je hier zeker in helpen

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me nu ook weer de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (671.4 KB)   
    01.jpg (144.4 KB)   
    02.jpg (145.6 KB)   

    01-02-2021 om 11:47 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    25-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flora68 - 6e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Flora68 - inzending 6 : Symetrie
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Flora68,


    Je stuurde een nieuwe foto voor je opdracht: “symetrie”.

    Camera: Panasonic DMC-G7
    Lens: G Vario 14 - 140 mm (f/3.5-5.6) shoot at 24mm
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/640 sec, f/5.6, ISO 200


    Je hebt dit maal gekozen voor een laan met bomen aan beide zijden.

    In de compositie starten beide randen van de baan in de onderhoeken wat zeer goed is. De baan loop recht door om een bocht naar rechts te maken die begint op de sterke lijn.

    De winterzon doet de schaarse bladeren mooi oplichten zonder de rest van het beeld te verkleuren.
    Kortom een beeld dat perfect zou passen in een andere cursus over diepte.

    Maar als het gaat om symetrie zijn er toch een paar zaken die niet kloppen.

    Eerst en vooral de bocht waar we het al over hadden. Die maakt dat vanaf de onderste sterke lijn het beeld links en rechts niet meer identiek zijn. De bomen aan beide zijden staan er niet gelijkmatig maar dat hoeft niet voor een pseudo-symetrie. Maar die verlichtingspaal rechts doet de symetrie toch ook echt geen goed.

    Graag wil ik hierbij verwijzen naar een foto van Thuis die een paar dagen geleden in de groep stond. Dit is werkelijk perfect in mijn ogen. Links en rechts zijn ook niet perfect gelijk, dat is in de werkelijke wereld ook praktisch onmogelijk. Maar alle elementen zijn links en rechts aanwezig.


    Nieuwe opdracht

    Het is geen gemakkelijke opdracht maar dat is juist de uitdaging en zo leer je veel bij. Probeer even opnieuw. Zorg er voor dat de symetrie blijft doorlopen over de ganse foto. Als je in een kerk midden aan de ingang blijft staan en je kijkt naat het altaar heb je meestal wel een bijna-perfecte symetrie tussen links en rechts. Een parking met een rij auto's links en rechts. Een gang met deuren links en rechts. Of maak zelf een opstelling : twee rijen glazen of tassen op tafel (met egale achtergond), er zijn best wat voorbeelden te vinden. Een kanaal bv strekt zich ook dikwijls recht uit over een lange afstand.

    Gelieve ook terug je originele RAW te bezorgen zodat ik er makkelijker mee aan de slag kan.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (320.3 KB)   
    01.jpg (298.8 KB)   
    02.jpg (302.7 KB)   
    03.jpg (465.1 KB)   

    25-01-2021 om 19:56 geschreven door Henlo


    >> Reageer (1)
    20-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MarcoC - 1e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    MarcoC - inzending 1 : vrij onderwerp
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste MarcoC,


    Welkom bij de lessen met je eerste inzending van een landschap.


    Camera: Nikon D3100
    Lens: 18-300mm f/3.5-6.3 Shot at 18 mm
    Exposure: Auto exposure, Program AE, 1/200 sec, f/7.1, ISO 200


    Het gaat om een bomenrij in een grote weide. Gewoonlijk langs een beekje of padje. Een landschap zoals we er veel kunnen aantreffen in Vlaanderen.

    Aan de kleuren te zien is deze foto genomen bij zonsondergang

    Als je even naar de omschrijving van de lessen kijkt zal je zien dat er één zeer belangrijke regel is : de regel van derden. (https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html)
    Het onderwerp op een sterk punt of sterke lijn plaatsen maakt de foto onmiddellijk veel interessanter. Met een lange bomenrij zonder echte eye-catcher is dat natuurlijk niet zo evident.

    We merken direct op dat de horizon hier wel zeer laag staat in de foto. En vanuit je standpunt is het inderdaad niet mogelijk er iets meer voorgrond op te krijgen.
    Meer achteruitgaan of meer uitzoomen is niet direct een oplossing omdat het onderwerp dan wel wat klein zou uitvallen. Misschien had je hier beter wat door de knieën gegaan en iets omhoog gefotografeerd. Zo had je er vooraan wat meer gras gekregen en zouden de bomen er met een soort kikvorsperspectief en statiger op gestaan.

    Wat de foto verder betreft zien we dat die door de laagstaande zon zeer oranje kleurt. Het is nu eenmaal zo dat het toestel de kleuren registreert zoals ze door de sensor worden opgevangen, weliswaar bijgewerkt door de automatische witbalans.

    Maar dat systeem is niet even efficient als het menselijk oog en brein. Als je bij zonsondergang een wit blad bekijkt dan zal je dat ook als wit zien. En dat komt omdat je brein weet dat dit wit is en dus zal je dat ook als wit ervaren. De witbalans gaat ook op zoek een aanknopingspunt waarvan het vermoed dat het wit is om zo de kleur aan te passen. En dat lukt niet altijd, zeker als er, zoals hier, niets wit of grijs aanwezig is.

    Dit is dan ook de reden had we hier gaan moeten ingrijpen met een fotobewerkingsprogramma. En met een zeer sterke oranjezweem is dat niet altijd evident. Het komt er vooral op neer om het oranje er zoveel mogelijk uit te halen. En hier niet alleen de kleur maar ook de lichtintensiteit. Eveneens het gele, maar in veel mindere mate.
    Door de vermindering van de lichtintensiteit van oranje en geel zal je aan de andere kant misschien wel de schaduwen wat moeten oplichten. Ik heb ondertussen ook aan de linker zijde wat storende takjes verwijderd.

    Nieuwe opdracht

    Voor je eerste echte opdracht ga je op zoek naar een OPVALLEND element in het landschap. Een koe of paard in een weide, een eenzame boom aan de horizon, een rustbank of een kapelletje langs een wandelpad. Kortom iets dat je aandacht trekt.
    Vorm met je handen eens een rechthoek en probeer een uitsnede te maken van het stuk dat je op de foto wil. Probeer er de regel van drie in te passen maar hou vooral rekening met het verhaal dat je wil vertellen.
    Besteed ook voldoende aandacht aan de nabewerking (rechttrekken, kleur, contrast,...)

    Maak je foto voldoende groot en benader zoveel mogelijk de maxima van de groep (1200 x 900 px). Post je bewerkte foto in de groep en stuur me ook je originele versie (raw ?)privé henri.lombaerts@hotmail.com eventueel vie wetransfer als het te zwaar is.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    Inzending01-1.jpg (256.6 KB)   
    Inzending01-2.jpg (156.2 KB)   
    Inzending01-3.jpg (228.5 KB)   

    20-01-2021 om 16:49 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    11-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnetje2 - 3e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Zonneke2 - 3e inzending: opvallend onderwerp in een stadsgezicht
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)

    Beste Zonneke2,

    Je stuurde een foto in van een Bord dat we allemaal zeker al wel eens zien staan hebben in deze periode.

    Camera: Panasonic DMC-G80
    Lens: LUMIX G VARIO 12-60/F3.5-5.6
    Shot at: 60 mm
    Exposure: Manual exposure, 1/2000 sec, f/5.6, ISO 100


    Wat we direct zien is dat de foto technisch gezien vrijwel perfect is. Het bord perfect op de sterke lijn.

    En uitzonderlijk scherp als we naar bepaalde details kijken.

    Maar ik vrees dat we hiermee ook ongeveer alles verteld hebben. Als we een foto nemen gaat het om een verhaal dat we willen vertellen aan de toeschouwer. En hier gaat het om een gemeente (mijn buurgemeente trouwens) waar her en der borden staan om te wijzen op de maskerplicht. En als we het verhaal compleet willen maken moeten we alle elementen er in opnemen: het stadszicht en het bord waar we de aandacht willen op trekken. En hierop gaan we proberen de regel van drie toe te passen.


    Maar hier heb ik eerder het gevoel dat je de regel van 3 als basis hebt genomen en dan geprobeerd er het stadszicht in te proppen. En hierdoor blijft er hier van het stadsgezicht niet zo veel meer over en staat het bord er niet helemaal op. Het komt zo eerder over als storend.

    Het bord staat waarschijnlijk op een paaltje en dat paaltje maakt ook wezenlijk deel uit van het feit dat het bord er 'staat' in het stadsbeeld.

    In dit geval zou ik zeker gemaakt hebben dat zowel bord als paal er op zouden staan waardoor je ook automatisch wat meer stadsgezicht zal krijgen. Hier heb ik dus een soort simulatie gemaakt van hoe ik het zou zien. Wellicht niet perfect maar het geeft een idee van waar ik naartoe wil. Maar hier je krijgt direct de weerspiegeling van het verhaal: het opvallend bord "staat" in het stadsbeeld en krijgt toch voldoende aandacht.


    Nieuwe opdracht

    Hier gaan we het nog even opnieuw proberen. Probeer een evenwicht te vinden in alles wat je wil tonen op de foto. En ik blijf het herhalen, de regel van derden is belangrijk maar blijft een hulpmiddel dat niet in weg mag staan van de inhoud (het verhaal).

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (405.1 KB)   
    01.jpg (101.5 KB)   
    02.jpg (24.2 KB)   
    3.jpg (83.5 KB)   

    11-01-2021 om 18:50 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    05-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thouzowi - Eerste opdracht

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Thouzowi - opdracht 1 : opvallend onderwerp in het landschap
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Thouzowi,


    Je stuurde voor je eerste opdracht een industrieel havenbeeld van de Gentse zeehaven met een windturbine, windmolens die we meer en meer in het zicht zullen krijgen.

    Camera: Nikon D7100
    Lens: TAMRON SP 24-70mm F2.8 Di VC USD A007N
    Shot at: 30 mm
    Exposure: Manual exposure, 1/800 sec, f/5.6, ISO 1600

    Een zonnige dag in november is eerder een zelfzaamheid. Een voordeel is dat je niet zo lang moet wachten op het gouden uurtje. Hier merk je ook op dat het algemene beeld een goud/rode kleur krijgt van de ondergaande zon met trouwens een prachtige weerspiegeling tot gevolg.

    Als we gaan kijken naar de toepassing van de regel van derden merken we op dat deze goed werd toegepast.

    Misschien is het een goed idee om bij het starten van de fotobewerking even een paar hulplijnen te trekken op die derden. Je kan eventueel ook eens, zoals ik hier gebruik, een kleine canvas maken met de lijnen op 1/3 getekend. Als je dat opslaat als PNG met transparante achtergrond kan je dat makkelijk over je foto leggen als nieuwe laag en zie je direct hoe het zit met je foto. En het staat ook toe om andere dingen op te merken zoals hier waar het beeld een ietsje schuin staat. Niet direct duidelijk zichtbaar zonder die lijnen maar de rand van het water is niet 100% horizontaal en dus ook de windmolen die wat scheef staat.



    Ik heb het beeld dus wat rechtgetrokken. Tegelijk heb ik ook aan de linkse zijde een klein stukje afgesneden zodat de horizon enkel nog bestaat uit die opslagtorens zonder dat stukje van een vierkant gebouw. En als je toch bezig bent kan je met wat schuiven zowel de kade als de windturbine perfect op de sterke lijnen krijgen.

    Misschien dan nog een kleine opmerking die ik meestal moet maken. Probeer wat meer pit te steken in de foto tijdens de nabewerking. Nevel verwijderen (haze reduction in het Engels) of wat meer locaal contrast zijn een paar van de mogelijkheden. Wat ik hier ook heb toegepast, maar dat is ook wel een kwestie van smaak, is een lichte vignettering. Dit gaat de lucht, die toch tamelijk egaal en bleek is, wat verduisteren en ook de aandacht nog meer op het onderwerp vestigen.

    Wat je zeker ook moet doen is, voor gebruik op het scherm, je foto opslaan in sRGB en niet in Adobe RGB. Niet alle programma's en browser kunnen dit uitgebreide kleurgamma aan. Je foto krijgt hierdoor niet altijd de verhoopte kleuren.


    Het was dus zeker wel een goede foto waarbij de basisregels werden toegepast. Misschien even nog wat meer oog hebben voor de details. Dat rooster kan al helpen. Open de foto ook eens op vol scherm en ga op een paar passen van je pc staan.


    Nieuwe opdracht

    Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een stadsgezicht: een standbeeld, een publiciteitsbord, een boom op een plein, momenteel een kerstman in de straat,... keuze genoeg.

    Hou hier ook rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Speel met de scherpte/diepte zodat de achtergrond minder scherp wordt.

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (376.2 KB)   
    01.jpg (154 KB)   
    02.jpg (110.8 KB)   
    03.jpg (104.9 KB)   

    05-12-2020 om 12:06 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    15-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thouzowi - spontane inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Thouzowi - spontane inzending : vrij onderwerp
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Thouzowi,


    Welkom in de groep en in de cursus Compositie.

    Je stuurde een foto in van een zicht op een pitoreske haven met een prachtige weerspiegeling van de huizen in het water.

    Camera: Huawei ELE-L29
    Lens: HUAWEI P30 Rear Main Camera Shot at 5.6 mm (shot wide open)
    Exposure: Auto exposure, Program AE, 1/1,200 sec, f/1.8, ISO 50, Compensation: +1

    Normaal haal ik er altijd het rooster bij met de regel van derden. Maar hier zien we dat met het beeld dat we willen weergeven dit niet echt van toepassing is.

    Zoals ik al dikwijls aanhaalde is die regel van derden een vrijblijvende richtlijn en daar moet je kunnen en durven van afwijken.

    Zoals je het in het voorbeeld hiernaast kan zien zou een strikte toepassing in de nabewerking wel een deel van de grote troef van de foto, namelijk de weerspiegeling in het water, doen verdwijnen. Maar ik kan natuurlijk niet inschatten in welke mate je op het terrein zelf wat zou kunnen verplaatsen om een andere compositie te bekomen. Wees ook niet bang om een uitsnede te maken die afwijkt van de traditionele 2/3 of 3/4 verhouding (er is een panorama-instelling op je toestel). Op de pc kan je elk formaat feilloos bekijken, enkel als je foto's gaat afdrukken ben je wel gebonden aan bepaalde formaten.


    In de nabewerking van de foto zijn er wel een paar aandachtspunten. Aan de linker zijde zijn er een takje en een deel weerspiegeling die er maar een stukje op staan.
    Bij het binnenkomen van de foto (kijkrichting van links naar rechts) zijn die wel wat storend omdat die toch wat opvallen en ergens in de ooghoek blijven hangen.

    Die zou ik dus zeker wegwerken. Evenzo, als je nu toch bezig bent, wat drijvende dingen op het water die we makkelijk kunnen verwijderen. Op de kade staat ook een verkeersbord met een parkeerverbod. Het staat er nu wel eenmaal, maar vooral die rode kleur vloekt hij wat in het geheel. Dus weg ermee. Het andere bord uiterst rechts is grijs van kleur en minder storend. Zeker door de wagen die er achter staat is die ook moeilijker weg te werken.
    Hier ook een gouden regel: als je de fotobewerking niet goed onder de knie hebt of je het niet perfect kan wegwerken: blijf er af. Niets is in mijn ogen meer storend dan in een foto te zien dat er mee geknoeid is.


    Iets wat ook opvalt, en dat niet zozeer met de nabewerking te maken heeft maar wel beter kan bij de opname zelf, is de belichting van de foto.

    Je hebt met je smartphone blijkbaar een zeer lichtgevoelig toestel. En ik begrijp dan ook niet zo goed de instelling bij de opname. We zien duidelijk dat de foto over het algemeen overbelicht is. En als we in de exif kijken dan zien we dat je een zeer grote lensopening gebruikt hebt (f/1,8) en een belichtingsafwijking van +1.

    Mogelijk is het bij een smartphone minder eenvoudig om daar wat instellingen aan te passen. Je zal eens goed in de handleiding moeten bladeren. Maar bij deze zonnige omstandigheden moet je, als dat mogelijk is, zeker een kleinere lensopening gebruiken (wat hier bij een landschap ook een grotere scherpte diepte gaat geven) en als je een belichtingsafwijking gaat toepassen dient die hier zeker negatief te zijn, en niet de belichting nog gaan versterken. Ik denk dat je hier met een waarde 0 al een hele verbetering zou hebben.

    Dus hier in de nabewerking zeker de belichting wat gaan minderen en er wat meer contrast in steken

    Nieuwe opdracht

    Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, … keuze genoeg.

    Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    00-00.jpg (636.1 KB)   
    00-01-b.jpg (444.6 KB)   
    00-01.jpg (640.1 KB)   
    00-02.jpg (631 KB)   
    00-03.jpg (669.6 KB)   

    15-11-2020 om 00:00 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    05-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flora68 - 5e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Flora68 - inzending 5 : Detail van een modern gebouw
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Flora68,


    Je stuurde een nieuwe foto voor je opdracht: “detail van een modern gebouw”.

    Camera: Panasonic DMC-G7
    Lens: G Vario 14 - 140 mm (f/3.5-5.6) shoot at 61mm (122 in 35 eq)
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/5,2, ISO 250


    Je hebt gekozen voor het centrale gedeelte van een gevel die gekenmerkt wordt door veel glas en een opvallend ruitvormig rasterwerk in wat ik vermoed staal of aluminium. Het bevat dus zeker voldoende elementen om het boeiend te maken.

    In de compositie die je naar voor brengt staat de witte betonnen dwarsbalk bijna op de onderste sterke lijn. Maar zoals ik al zei is deze regel van derden indicatief en kan er gerust licht van afgeweken worden. Tot daar klopt het plaatje dus wel maar het raster brengt wel iets anders aan het licht dat niet zo opviel op het origineel. De verticale lijnen staan perfect recht maar horizontaal schort er toch wel wat.

    De horizontale lijnen lopen naar links omlaag. Dit komt doordat je niet perfect recht voor het gebouw stond bij de opname. Zeker bij een onderwerp met veel grafische elementen is dit makkelijk storend maar als de afwijking niet té groot is, zoals hier, kunnen we daar gemakkelijk iets aan veranderen in de nabewerking.

    Hoe het precies te doen hangt af van het programma dat je gebruikt. Bij Photoshop bv is dat in het menu Bewerken -> transformatie -> perspectief. Hier kan je ook 'vervormen' gebruiken. Persoonlijk vind ik deze laatste optie makkelijker werken. Het komt er op neer dat je het hoekpunt waar de lijnen te laag komen omhoog gaat trekken tot de lijn mooi recht loopt. Indien de verticale lijnen niet recht zouden lopen kan je dat punt ook naar links op rechts trekken tot het beeld klopt. Doe dat eventueel ook met de andere hoekpunten indien nodig. Maar niet overdrijven, je kan de foto verbeteren maar mirakels kunnen natuurlijk niet. In vele gevallen zal er ook wat moeten gecropt worden omdat er soms aan de randen transparante delen gaan ontstaan.

    Wat de compositie verder betreft vind ik persoonlijk dat er tamelijk veel op staat om nog van een detail te kunnen spreken. Door het rechttrekken zijn de bovenste rasters ook niet meer gesloten. Dit maakt dat het geheel minder strak oogt en wat slordig. In de weerkaatsing van het raam onderaan heb je links ook een lichtinval die verschillend is van de andere delen en stoort wat in de symetrie die het geheel anders wel uitstraalt.

    Hier kunnen we gaan bijsnijden tot de bovenrand van de foto precies gelijk valt met het kader van het raster. Het afwijkend raam links valt zo ook buiten beeld. Het geheel oogt ook veel evenwichtiger.

    Wat je ook opmerkt is dat de rechte horizontale lijnen ietsjes gebogen zijn. Dit valt enkel op als je ze hier precies op de rand gaat plaatsen.
    Dit komt door kleine afwijkingen die veroorzaakt worden door de lens. Dit is normaal en bij alle lenzen wat het geval zeker als men op de uitersten gaat in- of uitzoomen. Soms herkent de bewerkingssoftware de lens die gebruikt werd en gaat hij dat automatisch bijstellen. Anders moet je het manueel wat gaan bijstellen zoals ik hier gedaan heb. Bij Photoshop gebeurt dat in de Camera-Raw filter.

    Maar er zijn nog andere mogelijkheden met deze gevel door telkens een andere uitsnede te gaan maken. Dit was hier mogelijk door dat je me het raw-bestand toegestuurd hebt en de foto's hier voor de groep relatief klein zijn. Zoals al zo dikwijls aangehaald is het altijd beter dat je bij cadreren van je foto reeds rekening houdt met wat je precies wil vastleggen. Let zeker ook op kleine storende details zoals wat voorwerpen die binnen in de hall staan en door de deurvensters zichtbaar zijn. Dit moet je bij sterkere close-up zeker wat wegwerken






    Nieuwe opdracht

    Voor de volgende opdracht gaan we op zoek naar iets dat je hier bij deze foto (misschien ongewild) al hebt gebracht : symetrie.

    We gaan dus op zoek een onderwerp dat zo gebracht wordt dat beide helften van de foto precies een spiegelbeeld vormen, of toch bijna. Volledige symetrie komt in de natuur zeer weinig voor. Een dreef met bomen heeft nooit precies dezelfde bomen langs beide zijden maar geeft toch de indruk van symetrisch te zijn. Dit noemt men pseudo-symetrie.

    En het is vooral naar dit soort symetrie dat we op zoek gaan. Een dreef zoals ik al aanhaalde, maar ook de kerkstoelen met de middengang bv., een straatbeeld met aan beide zijden een zitbankje, een straat met aan beide zijden geparkeerde wagens,... let wel op mocht je een foto gaan nemen van in het midden van de straat, zoek liever een straat die op een T eindigt zodat je veilig op de stoep kan staan. Kan ook in een parkeergarage of een parking zijn. De wagens hoeven aan beide zijden niet indentiek te zijn zolang het algemeen beeld maar symetrisch lijkt. Een ander dankbaar onderwerp, maar moeilijker om goed te realiseren is de weerspiegeling van bv een kasteel of een brug in een vijver of rivier. Symetrie kan dus ook horizontaal zijn, zolang beide helften maar (bijna) identiek zijn.

    Gelieve terug je originele RAW te bezorgen zodat ik er makkelijker mee aan de slag kan.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (97.2 KB)   
    01.jpg (280.7 KB)   
    02.jpg (395.4 KB)   
    03.jpg (414.6 KB)   
    04.jpg (415.2 KB)   
    05.jpg (682.6 KB)   
    06.jpg (314 KB)   

    05-11-2020 om 20:19 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    28-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnetje2 - 2e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Zonneke2 - 2e inzending: opvallend onderwerp in het landschap
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)

    Beste Zonneke2,

    Je stuurde een foto in van een een prachtige zonnebloem. En je kan er inderdaad niet naast kijken. Maar er valt nog meer interessants te vertellen.

    Camera: Panasonic DMC-G80
    Lens: LUMIX G VARIO 12-60/F3.5-5.6
    Shot at: 36 mm
    Exposure: Manual exposure, 1/640 sec, f/5.6, ISO 200

    Als we de foto technisch bekijken zien we dat de horizon (scheiding tussen de weide en de bomenrij) perfect op de bovenste sterke lijn ligt. De bloem zelf staat ook perfect op de rechtse sterke verticale lijn. Perfect om een boeiende foto te bekomen volgens de regel van derden. (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html).

    En zoals ik al vertelde is er nog meer interessants te tonen. Dit is ook de reden waarom ik vraag om me privé ook de originele foto toe te sturen.
    We zien dat de horizon hier ongeveer in het midden staat. Je hebt de regels dus goed begrepen en dit aangepast in de nabewerking. Eens deze principes een routine worden moet je proberen om dit ook te zien op het moment dat je de foto gaat nemen. Het komt altijd de kwaliteit ten goede als je weinig moet wegknippen.

    We gaan het nu nog even hebben over de nabewerking. Hoewel we dit niet echt tot de "fotografie" kunnen rekenen is het wel een essentieel deel om de kwaliteit van de foto te verbeteren.

    Als we naar de algemene inhoud van de foto bekijken kunnen we naast de groene achtergrond nog 2 kleuren ontdekken die de foto beheersen : het gele van de bloem en het paarse van wat ik vermoed Lavendel te zijn. Dit zijn nu ook precies complementaire kleuren zoals je kan zien op bijgevoegde schema.

    Dit komt in de foto niet echt tot zijn recht door een paar elementen die kunnen aangepast worden.

    De weide is wat overbelicht en daar gaan we wat meer contrast aan geven. Ik deed het hier in Photoshop

    Hooglicht -75
    Schaduw +24
    Witte tinten -26
    Zwarte tinten -12


    In de witbalans heb ik bij de temperatuur -13 toegepast en bij de kleur +21. Hierdoor gaat het paarse meer opvallen. Hier zou men bij de kleur ook eventueel het paars en magenta wat kunnen verhogen maar men moet wel opletten dat het paarse de gele bloem niet gaat overheersen.

    Dit was dus zeker een prima inzending.

    Nieuwe opdracht

    Probeer bij deze nieuwe opdracht dus reeds van bij de opname na te denken over de compositie.

    Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een dorps- of stadsgezicht: een standbeeld, fonteintje, lantaarnpaal, zitbank, ... waarom geen verkeersbord, flitspaal,... keuze genoeg wees creatief.

    Hou dus opnieuw rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond.

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    zonnetje2 - 2-0.jpg (409.9 KB)   
    zonnetje2---2-1.jpg (299.2 KB)   
    zonnetje2---2-2.jpg (242.8 KB)   
    zonnetje2---2-3.jpg (284.4 KB)   
    zonnetje2---comp.jpg (17 KB)   

    28-09-2020 om 21:03 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    27-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Etienne52 - Vrije inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Etienne52 - inschrijving : vrij onderwerp
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Etienne52,


    Welkom in de cursus Compositie.

    Je stuurde een foto in van een landschap. Waarschijnlijk een stuk landbouwgrond dat onlangs geoogst werd. Rechts staat de maïs ook klaar hiervoor.

    Camera: Canon EOS 700D
    Lens: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
    Shot at: 19 mm
    Exposure: Auto exposure, Not Defined, 1/1000 sec, f/4, ISO 100

    Als we de foto technisch bekijken zien we dat de horizon ongeveer op de onderste sterke lijn ligt. Een goed begin om een boeiende foto te bekomen volgens de regel van derden (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html). De bovenste of onderste sterke lijn hangt af van de plaats waar we het accent willen op leggen, de lucht of de grond.

    En hier zit een beetje het probleem met deze foto. Een doorsnee landschap zonder echte eyecatcher is een zeer ondankbaar onderwerp dat je zeer moeilijk boeiend kan maken.

    Ook maak je minimaal gebruik van de mogelijkheden van je toestel. Dit toestel kan foto's nemen van 18 MP (5184 x 3456). Deze foto werd genomen op de laagst mogelijke resolutie van 720 x 480 px. Dit maakt dat je, als je wat gaat vergroten om meer details te zien, je direct een onscherp beeld krijgt.

    Voor zover een nabewerking in dit kleine formaat mogelijk is kunnen we wat meer contrast steken en proberen de schaduwen (van de maïs) wat helderder maken.Ook kan je wat croppen om iets meer naar een panorameformaat te gaan.


    Nieuwe opdracht

    Voor je aan de nieuwe opdracht begint dien je eens te kijken naar de instellingen van je toestel. Zorg er voor dat je de foto's neemt op het grootst mogelijke formaat. Zo kan je betere resultaten halen in de nabewerking en kan je ook wat bijsnijden indien nodig, en toch nog voldoende foto over houden om toonbaar te zijn. Plaats de foto in de groep ook in het grootst toegelaten formaat (1200 x 900 px). Vergeet niet je naam op de foto te plaatsen. Breng in je bericht zeker ook de code in %%FOTOBIJLAGE1%% zodat de foto direct zichtbaar is in het bericht.

    Voor de eerste opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, een bank langs een wandelpad, een boer met tractor,… keuze genoeg.

    Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond.

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    00.jpg (95.2 KB)   
    01.jpg (78.5 KB)   
    02.jpg (69.3 KB)   

    27-09-2020 om 18:00 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    14-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnetje2 - 1e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Zonnetje2 - inzending 1 : vrij onderwerp
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Zonnetje2,


    Welkom in de cursus Compositie.

    Je stuurde een foto in van de afbraakwerken van het St-Pietersziekenhuis in Leuven, een enorm groot gebouw dat eigenlijk nooit in gebruik geweest is.
    Het hoofdonderwerp is de grijpkraan in volle actie, af te leiden uit het stof dat opgewekt wordt. We kunnen het beschouwen als een opvallend onderwerp in het stadsgezicht wat één van de onderwerpen is van deze cursus.

    Camera: Panasonic DMC-G80
    Lens: LUMIX G VARIO 12-60/F3.5-5.6
    Shot at: 18 mm
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/100 sec, f/14, ISO 200

    Als we de foto technisch bekijken zien we dat het hoofdonderwerp tamelijk ver in de rechter bovenhoek staat waardoor het ijzeren hek op de voorgrond de eerste aandacht gaat opeisen. Ook het gebouw op de achtergrond links neemt een wat te prominente plaats in.

    Een van de belangrijkste regels om een boeiende foto te bekomen is de regel van derden (zie https://fotografiegroep.seniorennet.be/compositie/intro.html).
    Als je foto begint te bekijken in de leesrichting (van links naar rechts) moeten de eerste elementen die je tegenkomt dienen om de aandacht af te leiden naar het hoofdonderwerp. Hier ging mijn eerste blik over en weer tussen het ijzeren hek en het achterliggende gebouw om dan uitendelijk via de kleine kraan (die dan wel weer op een sterk punt staat) bij het hoofdonderwerp te belanden. Die weg is eigenlijk te lang om het echt boeiend te houden.

    Hier kunnen we beter een deel van de overbodige elementen weglaten. Zo komt het hoofdonderwerp dichter bij de sterke verticale lijn rechts te staan. Onze blik komt ook sneller bij het onderwerp terecht.

    Het standpunt, in kikvorsperspectief, is goed gekozen. Alleen zou ik dus hier meer inzoomen zodat de kraan precies op de sterke lijn komt te staan.

    Ik mis ook wat scherpte op het hoofdonderwerp. Ik denk dat er scherpgesteld geweest is op het ijzeren hek. Logisch gezien de prominente plaats. Probeer, afhankelijk van de mogelijkheden van je toestel, scherp te stellen op één punt of enkel het centrale gedeelte van het beeld. Stel scherp en hou de sluiterknop half ingedrukt. Maak dan de gewenste compositie (zonder nog te gaan zoomen). En druk dan af.
    Misschien ook de lensopening wat groter maken. Je nam de foto met opening F14. Een grotere lensopening bv f8 of groter gaat de sluitersnelheid vergroten wat bewegingsonscherpte kan voorkomen. Deze grotere lensopening gaat ook de scherpte/diepte verminderen zodat, in combinate met een sterker inzoomen, de achtergrond wat meer flou wordt en het onderwerp meer gaat afsteken.


    In de nabewerking misschien dan ook wat de schaduwen wat oplichten en wat meer contrast geven.


    Nieuwe opdracht

    Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een landschap: een opvallende boom in de wei, een watertoren in het veld, een paard of koe in de wei, een bank langs een wandelpad, een boer met tractor,… keuze genoeg.

    Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond.

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto (as shot - mag ook in RAW) privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    zonnetje2 - 1-0.jpg (452 KB)   
    zonnetje2---1-1.jpg (288 KB)   
    zonnetje2---1-2.jpg (257.6 KB)   

    14-09-2020 om 16:07 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    18-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ild - 1e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Ild - inzending 1 : vrij onderwerp
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Ild,


    Welkom in de cursus Compositie.

    Je stuurde een foto in van een meerpaal op de kade langs de rivier. Dit is meteen een foto die je voor de eerste opdracht zou gekregen hebben nl "Opvallend voorwerp in het landschap"

    En ik zou zeggen, het is meteen een goeie.

    De meerpaal is inderdaad zeer opvallend mede door de achtergrond die door de grote afstand zeer neutraal overkomt. Hij bevindt zich ook precies op een sterk punt waardoor hij ook alle aandacht krijgt.

    Er valt dus weinig op af te keuren. Wat me een beetje stoort is het stukje boot aan de kade uiterst rechts. Door de witte kleur gaat hij toch nog een deel van de aandacht opeisen zodat onze blik niet blijft hangen op de meerpaal maar verder wordt doorgetrokken.
    Ook een tikje meer helderheid en contrast laten de structuur van de golven wat beter uitkomen.


    Nieuwe opdracht

    Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in het stads- of dorpgezicht. Een fonteintje op een plein, een standbeeld, een bloemstuk,... keuze te over.

    Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…

    De foto die je instuurt mag best ook wat groter zijn (max 1200 px in de breedte en 900 px in de hoogte.

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen van je foto in de groep, me ook de originele onbewerkte foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    inzending01-0.jpg (105.1 KB)   
    inzending01-1.jpg (77.5 KB)   
    inzending01-2.jpg (128.8 KB)   

    18-08-2020 om 12:18 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    11-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Judith13 - 2e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Judith13 - inzending 2 : opvallend voorwerp in het landschap
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Judith13,


    Je stuurde een foto in van een mooi glooiend landschap met een veldweg. Aan de linker kant een graanveld en rechts een grasveld met achteraan een heuvelrug begroeid met bomen. De prachtige wolken maken het plaatje compleet.

    De veldweg begint mooi in de benedenhoeken en leidt ons verder in de foto. Op zich zeker een mooie compositie met een sterk dieptegevoel. Fijn dat je bij het inzenden van de foto ook vermeld hebt wat het opvallend voorwerp was want eigenlijk had ik door het bos de boom niet echt gezien. Verder zal je zien dat door de nabewerking en het beetje spelen met kleuren en contrasten hier wel aan te verhelpen valt. De ingezonden foto werd al wat bewerkt maar voor de bespreking vertrek ik van de RAW die je me toestuurde.

    Als we de foto meer technisch bekijken zien we dat de boom ongeveer op een sterke lijn staat. De horizon loopt schuin af naar links en vertrekt rechts ongeveer op de sterke lijn om links ergens in het midden van de foto te belanden.

    Bij het bekijken van de foto met die aflopende horizon en de wolken die de horizon mooi naar beneden volgen geven me sterk de indruk dat alles hier toch wat scheef staat. Als we er dan ook nog vanuit gaan dat de boom recht omhoog groeit kan dit enkel maar de idee bevestigen. Opgelet, het kan best zijn dat die boom iets scheef groeide en dat de foto inderdaad recht genomen is. Maar dat heeft even geen belang. Het komt er op neer van hoe we de foto ervaren en hoe we de werkelijkheid iets kunnen 'verbeteren'.

    Hier zou ik dus zeker alles even recht trekken.

    Naar mijn persoonlijke smaak ziet het er nu al heel wat beter uit. En, zonder verder iets te wijzigen, komt de horizon (die nu meer horizontaal ligt) op de sterke lijn te liggen en staat ook de boom precies op de goeie plaats. De lijnen die gevormd worden door de veldweg vertrekken uit de hoeken en lopen daarbij nog door de snijpunten. Waar ze samenkomen kan je gewoon recht door naar het dorpje in de achtergrond.

    In de laatste versie heb ik dus nog wat bijgewerkt in Photoshop. Even de kleuren wat aangepast (iets minder geel wat de aandacht van het graanveld iets vermindert), de schaduwen wat opgehelderd en wat meer contrast. Normaal zouden we hier ook wat kunnen croppen zodat de boom iets groter in het geheel komt. Maar dit zou wat minder diepte geven en dat zou jammer zijn want dit is precies een sterke troef van de foto.

    Zeker al een zeer goede foto om te beginnen.


    Nieuwe opdracht

    Voor de volgende opdracht ga je op zoek naar een opvallend onderwerp in een dorps- of stadsomgeving: een standbeeld, een reclamebord, een zitbank,... keuze genoeg.

    Hou rekening met de regel van derden en zorg dat dit onderwerp op een sterke lijn of punt komt te staan. Zorg er voor dat het onderwerp ook echt naar voor komt en niet verloren geraakt in de achtergrond. Dat kan je bepalen door je standpunt wat aan te passen of te gaan spelen met de scherpte/diepte zodat de achtergrond wat minder scherp wordt. Geef ook wat aandacht aan de nabewerking: belichting, contrast, kleur…

    Veel succes. Om de verbeteringen en simulaties beter te kunnen uitvoeren zou het leuk zijn mocht je, naast het plaatsen in de groep, me de originele foto privé doorsturen naar henri.lombaerts@hotmail.com

    HenLo

    Bijlagen:
    Judith13-2-00.jpg (377 KB)   
    Judith13-2-01.jpg (206.6 KB)   
    Judith13-2-02.jpg (207 KB)   
    Judith13-2-03.jpg (207.3 KB)   
    Judith13-2-04.jpg (239.5 KB)   
    Judith13-2-05.jpg (237.6 KB)   

    11-08-2020 om 15:03 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    05-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flora68 - 4e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Flora68 - inzending 4 : Opvallend onderwerp in het stadsbeeld
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Flora68,


    Je stuurde een nieuwe foto voor je 2e opdracht: “opvallend onderwerp in en stadsgezicht”.

    Camera: Panasonic DMC-G7
    Lens: G Vario 14 - 140 mm (f/3.5-5.6)
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,000 sec, f/4.9, ISO 200


    Je hebt gekozen voor een opvallend onderwerp op dezelfde locatie als vorige maal. Je hebt dus wel oog om elementen op te merken in een geheel. Dat is een belangrijk pluspunt.

    De gekozen reuze bloempot met boom heb je op de perfecte plaats gezet, op de sterke verticale lijn links. Het terras dat kunnen we aanzien als de horizon, staat ook op de onderste sterke lijn.

    De foto werd genomen met een brandpuntafstand van 46 mm (equivalent van 92 mm in FF). Ik ken natuurlijk de situatie niet ter plaatse en weet dus niet in welke mate je nog verder achteruit kon om dan nog meer in te inzoomen. Volgens de exifs gaat je lens tot 140 mm (equivalent van 280 mm in FF). Misschien daar zo mogelijk toch proberen gebruik van de maken.

    Dit gaat de scherpte diepte nog verkleinen. Maar het is wel dat toestellen met een "kleine" sensor in vergelijking meer kunnen inzoomen dan met een Full Frame. Dit biedt een zeker voordeel omdat je er op uit kan trekken met een beperkt materiaal (in gewicht en volume) en toch heel wat mogelijkheden hebt op het terrein. Daartegenover staat dat je minder mogelijkheden hebt om te gaan spelen met bv die scherpte/diepte. Hier moeten we dus ook zeker rekening mee houden bij de beoordeling van de foto en het geven van adviezen. Daarom dan ook dat dit resultaat, zonder enige bewerking achteraf, zeker lovenswaardig is.

    Als het dus echt niet mogelijk om de nodige effecten rechtstreeks te bereiken via je toestel kan je hier eventueel een lichte vignet toepassen. Door de iets donkerder randen ga je de aandacht meer trekken op je onderwerp en de achtergrond wat minder laten opvallen.

    Zeker niet overdrijven hierin omdat het anders onnatuurlijk gaat overkomen wat ook niet mooi is. Zeker niet proberen een artificiële "Blur" aan te brengen met een of andere filter, tenzij je natuurlijk een crack bent in Photoshop of andere software. Je maakt snel onnatuurlijke randen die de foto om zeep helpen. Ook hier kan "less is more" zijn.




    Nieuwe opdracht

    Voor de nieuwe opdracht ga je op zoek naar een modern gebouw. Deze nieuwe moderne gebouwen hebben meestal een strakke look, met zichtbare lijnen die gevormd worden door de ramen, balkons of decoratieve elementen (dikwijls uit staal of aluminium). Als we hier een bepaald detail gaan uitlichten geeft dit mooie grafische effecten.

    Naast de regel van derden gaan we vooral aandacht besteden aan het verloop van het lijnenspel. Het heeft steeds de voorkeur om lijnen vanuit een hoekpunt te laten vertrekken met mooie diagonalen tot gevolg.

    Twijfel ook niet om je foto bij te snijden waar nodig om dit alles te laten slagen. Stap zonodig af van de standaardformaten.

    Stuur naast de foto in de groep ook het origineel privé naar henri.lombaerts@hotmail.com. Dit maakt het makkelijker om correcties en simulaties te maken. Het mag zeker ook de raw-versie zijn.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    inzending04-1.jpg (276.9 KB)   
    inzending04-2.jpg (284.1 KB)   
    inzending04-3.jpg (274.9 KB)   

    05-08-2020 om 00:00 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)
    24-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flora68 - 3e inzending

    Betere compositie voor spannende foto’s
    Flora68 - inzending 3 : Opvallend onderwerp in het stadsbeeld
    (klik op de voorbeelfoto's om een grotere versie te zien)
    Beste Flora68,


    Je stuurde een foto voor je nieuwe opdracht: “opvallend onderwerp in en stadsgezicht”.

    Camera: Panasonic DMC-G7
    Lens: 14 mm (Max opening f/3.5)
    Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/2,000 sec, f/4, ISO 200


    De brandweerwagen als speeltuig op een speelplein is inderdaad opvallend, niet alleen door zijn kleur maar ook door zijn imposant volume. Daar is de opdracht zeker al geslaagd.

    Je hebt ook aandacht gehad voor de opmerkingen betreffende de regel van derden. Het centrum van de wagen staat op een sterk punt. Maar toch zijn er een paar aandachtspuntjes waar we moeten aan werken.

    Wat er opvalt is dat de wagen rechts in het beeld geplaatst is, in zijn rijzichting. Hij “rijdt” dus bijna het beeld uit.
    Onderaan de foto is er ook een lange schaduwzone met ook een personage in donkere kledij. Op de invloed hiervan komen we later nog terug.
    Uitgaande van de plaats van het donkere personage, is er blijkbaar een dieper voetpad. Daar beneden een standpunt innemen zou je onderwerp “hoger” plaatsen waardoor het meer prominent in beeld komt. Eventueel, vanuit je huidig standpunt, even knielen, kan ook al helpen.

    Het is natuurlijk niet mogelijk om vanaf een bestaande foto een ander standpunt te gaan simuleren maar we gaan toch even proberen. De simulaties zijn zoals steeds gemaakt op basis van de bestaande foto en kunnen dus niet weergeven wat je zou krijgen door een ander standpunt ter plaatse. Bij de laatste voorbeelden komt de wagen bv te krap in het kader te staan waardoor je nog weinig van het stadszicht ziet.

    Vooreerst de donkere voorgrond met donker personage vermijden.
    Een stap verder is ook het voertuig plaatsen zodat hij “in” de foto rijdt en niet tegen de rand aan.
    Dit is wat de compositie betreft.

    Nu gaan we ook even kijken op de belichting en instellingen van het toestel.
    De foto bevat een aantal grote contrastverschillen. De donkere voorgrond waar we al op wezen, maar ook de heldere gevels in de achtergrond (vooral links). Dus een hele klus voor ons toestel om dat te gaan beheersen.

    Je hebt je toestel voor de lichtmeting ingesteld op matrix-meting (bij sommige merken noemt dat anders bv multi-segment). Hierbij gaat hij een analyse maken van het ganse beeld en proberen daar een patroon in te herkennen. Bij sommige merken maakt hij gebruik van een geïntegreerde database van honderden foto’s waarin hij een gelijkenis probeert te vinden.
    Maar dat lukt niet altijd en dus maakt hij een gemiddelde. Maar bij het grote contrastverschil (met een grote donkere oppervlakte) in de foto heeft dit als resultaat dat de donkere partijen iets opgelicht worden waardoor de lichtere partijen iets overbelicht.
    En we zien dit duidelijk, vooraan in het donkere gedeelte zijn toch nog details zichtbaar, de witte gevel dit wat overbelicht is en de zandvlakte die eerder lijkt op rijstpap met heel weinig details.
    Hier kunnen we aan verhelpen door bv de onnuttige donkere partij te vermijden. We kunnen ook de instelling van je toestel te veranderen van matrix meting naar zone-meting.
    Hierbij gaat hij slechts een centraal gedeelte van het beeld gebruiken om de belichting te regelen. (Dit kan afhangen van toestel tot toestel). In de nabewerking kan je wel steeds een en ander gedeeltelijk aanpassen zeker als je in RAW fotografeert. Maar het is altijd beter om reeds bij de opname het zo goed mogelijk te doen.

    De achtergrond is ook bijna even scherp als de voorgrond waardoor het nogal warrig lijkt. Om hieraan te verhelpen moeten we vooral uitkijken naar de mogelijkheden van het toestel en van de lens. Zoals al aangehaald geeft een grote lensopening (kleine F-waarde) minder scherptediepte en geeft de telestand ook minder scherpte-diepte.
    Je zette je toestel op A (vaste lensopening) en gebruikte een waarde van f 1/4.0 wat ongeveer het maximum is van je lens (f 1/3.5), dat is dus prima. Anderzijds heb je wel de foto genomen met een zoom-stand van 14 mm (overeenkomstig in 35 mm formaat met 28 mm volgens je sensor). Dit is dus een sterke groothoek wat dus de scherpte/diepte zeer groot maakt. Als we dus de achtergrond iets meer flou willen maken zou het dus beter zijn mocht je iets meer afstand nemen en dan gaan inzoomen. Mogelijk kan je niet de perfectie bereiken maar het resultaat kan er enkel wel bij varen.


    Nieuwe opdracht

    Misschien nog even op stap gaan in de stad op zoek naar een opvallend onderwerp. Het hoeft niet zo massaal groot te zijn.
    Een kleiner beeldje van dichter bij genomen waardoor de achtergrond “flou” wordt kan perfect zijn. Denk aan de regel van derden en zeker ook aan de kijk- /loop- /rijrichting.

    Stuur naast de foto in de groep ook het origineel privé naar henri.lombaerts@hotmail.com. Dit maakt het makkelijker om correcties en simulaties te maken. Het mag zeker ook de raw-versie zijn.

    Veel succes
    HenLo

    Bijlagen:
    Inzending03-0.jpg (824.2 KB)   
    Inzending03-03.jpg (3.2 MB)   
    Inzending03-1.jpg (185.4 KB)   
    Inzending03-2.jpg (199.2 KB)   
    Inzending03-4.jpg (65 KB)   

    24-07-2020 om 12:14 geschreven door Henlo


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!