De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
10-04-2019
NEF - Detail van een modern geouw.
Hallo NEF.
Deze foto mag in het boek “De perfecte compositie”. Scheidingen op de sterke lijnen en kruising op een sterk punt. Mooie vlakverdeling met prima structuren. De schuine lijn geeft extra dynamiek. Knappe afsluiter van deze lessenreeks. Op naar de volgende “Ritme en structuur”. Succes.
Een bruggetje is altijd een gewillig onderwerp om te fotograferen. Het riviertje vertrekt mooi uit een hoek maar door de brug pal in het midden zowel horizontaal als verticaal te plaatsen bekom je een centrale compo wat de foto heel statisch en wat saai maakt. Om te beginnen had je lager kunnen kadreren. Het beekje krijgt dan voorrang op de toch wat eentonige achtergrond met meer diepte in de foto en de brug op een sterke lijn . Meer naar rechts had de brug niet zo centraal geplaatst en laten eindigen dicht bij een sterk punt. Het grote groen vlak geeft hier geen meerwaarde. Ik heb iets blauw verminderd en een beetje rood toegevoegd wat de kleuren wat warmer en realistischer maakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes.
Welkom bij de lessen. Mooie binnenkomer. Het gebouw met graffiti in de natuur contrasterend tegen het bos met een verscheidenheid aan tinten en boomvormen. Goed gezien. Je hebt niet teveel van de toch wat eentonig voorgrond erop gezet. Waardoor de horizon, hier de lijn van het bos onderaan, niet exact op een sterke 2/3de lijn valt. Hier geef ik daar de voorkeur aan. Het gebouw dicht bij het kader links van het sterke punt om zoveel mogelijk van de bomen erop te hebben. Die prachtige boom rechts had ik er liever helemaal op gehad, los van het kader. Hiervoor had je meer naar links moeten gaan, zelfs dichter bij het gebouw om zo ook een mooie diepte te bekomen met het gebouw op de voorgrond en de bomen erachter eindigend met de grote in de diepte. Het zou het beeld minder statisch maken. Door iets meer naar links te kadreren was het gebouw exact op een sterk punt gekomen. Door boven wat bij te snijden de horizon dichter bij de sterke lijn. De lucht is niet zo spectaculair dat er echt veel van moet op staan. Iets meer in detail gaan geeft soms een veel rustiger en evenwichtig geheel met hier nog steeds de prachtige achtergrond. Voor de kleur heb ik wat blauw verminderd. Deze foto zou heel geschikt zijn voor de volgende opdracht, onderwerp in een landschap. Het zal voor jou dan zeker lukken om er iets moois van te maken. Succes
Tof dat je ook de originele foto meegestuurd hebt. Je toont hier perfect wat bijsnijden en bewerken met een foto doet. Schitterend werk. Daarom plaats ik ze er als eerste bij. Ook de uitleg die je erbij gaf. Heel leerrijk. De selectieve verscherping is echt een pluspunt. Perfecte foto van een stadszicht met een onderwerp dat toch een verhaal verteld nl. de van de stad genietende toeristen. Verder heb ik hier niets aan toe te voegen. Je maakt het me heel gemakkelijk. Bedankt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes.
Groeten Sloeber
“Ik heb een meeuw weggemoffeld die zich niet aan de aanwijzingen van de regisseur hield. Ik heb een selectieve verscherping gebruikt om de diagonale as te verbeteren. En een andere Spanjaard buiten het beeld gesneden omdat hij de verkeerde kant op liep. De hoogte is de volledige hoogte van de originele opname. Ik denk dat ik een leuke diagonaal of 2 heb en een interessante diepte met rustige (?) fond en voldoende lucht. Die lucht is een beetje donkerder gemaakt.”
Eerst toch even opmerken dat jouw foto veel te groot werd ingezonden. 6000x4000 en 6.52 Mb. terwijl 1200x900 en 500Kb. het maximum mag zijn. Ik heb ze voor de eerste keer zelf verkleind. Wel op letten, in de toekomst moet ik ze weigeren. Een foto verkleinen gaat heel eenvoudig met het gratis te downloaden programma BDSizer.
Prachtig die besneeuwde bomen. Je hebt de horizon volgens de compositieregelregels perfect op een 2/3de sterke lijn geplaatst. Zoals ik hier al beschreven heb is die 2/3de regel geen Wet van Meden en Perzen die nooit mag overtreden worden. Die lijn wat hoger of lager kan soms een heel andere en betere foto geven. Hier zou ik zeker hoger gekadreerd hebben voor meer van de bomen en minder van de toch tamelijk eentonige voorgrond. Grote eentonige voorgronden hebben soms hun verdienste om extra diepte te creëren in bvb strandfoto’s. Hier zie ik er het nut niet van in. Je stond toch al tamelijk dicht bij het einde zodat het ruimte-effect weg valt en dus weinig kan benadrukt worden. Door onderaan te croppen gaat de aandacht meer naar de mooie structuren van de bomen. De boom en het object rechts tegen het kader zie ik eerder als storende elementen, ze trekken de blik uit het beeld zodat het geheel wat onrustig wordt voor de kijker. Toch een prima binnenkomer die getuigd dat je oog hebt voor mooie dingen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een opvallend onderwerp dat de aandacht vasthoud in een landschap. Succes.
Een droomlocatie voor wie details van moderne gebouwen wilt fotograferen. Je hebt er een prima deel uitgekozen. De foto komt wel nogal druk over. De kijker zal even proberen het geheel te ontcijferen maar zal dat niet lang volhouden. En dat is nu juist het doel van een detail. De blik vastpinnen op iets dat onmiddellijk alle aandacht vasthoudt. Een rustige meer eenvoudige (less is more!!) foto zal meer inslaan en zeker langer bekeken worden. Je hebt gekozen voor een centrale compo, prima. Hiermee bekom je mooie resultaten voornamelijk bij symmetrische foto’s. Dat wordt hier deels teniet gedaan door de asymmetrie van de objecten rondom. De digitale fotografie heeft ons de mogelijkheid gegeven om composities te maken die met één shot bijna niet te bekomen zijn. Eén van die mogelijkheden is kroppen of bijsnijden. Zelf maak ik er veelvuldig gebruik van. De eerste krop geeft een foto met centrale positionering, de V als blikvanger met tamelijk symmetrisch effect. Een eyecatcher waar men zeker wat langer zal naar kijken. Het is nog actueel ook in deze tijd van herdenkingen en vredeswensen. De tweede krop plaatst de aanzet van de V samen met de verticale lijn exact op een sterke lijn met diepte naar rechts. Iets drukker maar het zet de kijker er toe aan wat te fantaseren over de rest van de constructie.
Je hebt deze reeks met vrucht doorlopen. Je hebt een goed gevoel voor compositie. Blijven oefenen en foto’s kritisch bekijken. Je mag over naar de volgende les. Bekijk hier rechts even dat blog en meld je aan bij de lesgever. Nog veel succes met de volgende lessen.
Carmen2 - onderwerp in een stadszicht 2de inzending.
Hallo Carmen.
Bij deze foto zie je duidelijk dat ze genomen is in een stad waar veel volk rondhangd, ontdanks de mooie dof nog duidelijk zichtbaar. Prima compo met het standbeeld op een sterke lijn. Opdracht volbracht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail van een modern gebouw. Succes.
Heel fraaie close-up met prima dof die het onderwerp er echt doet uitspringen. Voor de compo zou ik links en onder wat bijsnijden. Zo wordt het hoofd, waar het hier toch om gaat, nog meer benadrukt met het midden ervan exact op een scherp punt. Zo ook minder toch wat afleidend wit links. Prima foto maar… de opdracht was “Onderwerp in een dorps- of stadsZICHT”. Van dat dorps- of stadszicht vind ik hier weinig of niets terug. Deze foto zou ook genomen kunnen zijn op een industrieterrein voor een kantoorgebouw. De bedoeling van deze, voor de meeste de moeilijkste, opdracht is om na te gaan hoe je in een soms drukke plaats met eventueel wat volk erbij toch een foto kan maken waar een onderwerp meteen opvalt. Dat allemaal in een aantrekkelijke, volgens de regels, compositie. Daarom ga ik je deze opdracht laten overdoen. Succes.
Bezige dar waarop de stuifmeelkorrels prachtig scherp te zien zijn. Mooie macro in een heel goede compo met de dar op een sterk punt en zicht op de bloem. Prima werk. Mooie compo en kleuren. Wel opletten voor overbelichte uitgebrande delen. Ze verminderen details en leiden de aandacht af van het onderwerp. Hier vooral het helle licht vlak voor het kopje. Wat schaduw kan hier een oplossing bieden. Ik heb in Ligtroom geprobeerd het wat te verbeteren maar te felle overbelichting daar valt weinig aan te verhelpen. Voor de les toch een geslaagde foto. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Voor de meesten de moeilijkste opdracht. Lees zeker eens de vorige besprekingen omtrent deze opdracht. Succes.
Een rustig beeld met veel structuur van het strand bij laag water. Mooi lijnenspel van de blauwe zee en het zand in contrast met de verticale lijnen van het onderwerp. De rotsen op de achtergrond geven extra diepte. De persoon in de voorgrond geeft zeker een meerwaarde en rustpunt maar heeft wel wat concurrentie van de lichte rots die mij het eerste opviel en waar mijn blik wat lang bleef hangen. Pas nadien keek ik via de persoon naar het goed gekozen onderwerp. Als je een onderwerp in een landschap als blikvanger wilt zorg je er best voor dat er niet teveel afleidende zaken bijstaan. Door onder wat te croppen bekom je een veel rustiger beeld waarin het onderwerp onmiddellijk alle aandacht naar zich trekt. De persoon zal nadien bekeken worden als welkom rustpunt. Voor de compositie komt het onderwerp zo ook minder centraal, bekom je een perfecte 2/3de verdeling en krijgt de mooie lucht iets meer aandacht die hij zeker verdient. Je hebt oog voor het kadreren van mooie delen in een landschap. Een gave die je zeker nog veel prachtige foto’s zal bezorgen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up van eender welk onderwerp. Succes.
Welkom bij de les. Een mooie binnenkomer. Altijd een uitdaging door de duinen lopen en er een aantrekkelijk detail vastleggen. Daar ben je goed in geslaagd. De doorkijk naar de zee verhoogt de sfeer. Wat iedere landschapsfotograaf onmiddellijk zal opvallen is de horizon pal in het midden. Daarmee kan je soms mooie resultaten bekomen zoals een weerspiegeling van het onderwerp in rimpelloos water. Voor landschappen en vergezichten geeft dit meestal een minder fraai resultaat. De foto wordt vlak symmetrisch zonder spanning tussen voor- en achtergrond. Meestal wordt met de 2/3de regel de horizon boven of onder op de sterke lijn geplaatst. Met jouw foto kan je twee kanten uit.
1- Horizon boven. Hierdoor gaat meer aandacht naar de duinen waar je via de voorgrond naartoe geleidt wordt. Ook zo een mooie diepte in de foto.
2- De horizon onder. Alle aandacht gaat nu echt naar de duinen dankzij de egale prachtige blauwe lucht. Voor sommigen misschien iets te vakantiebrochure-achtig. Het blijft een kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat naar de eerste uitsneden met mooie diepte en structuur in de voorgrond. Met een uitgesproken (dramatische) wolkenlucht ga ik voor de tweede.
De structuren in het zand en de kleuren heb ik nog meer naar voor gebracht door de hoge lichten wat te verminderen en het contrast wat te verhogen.
Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto waarin de aandacht gaat naar een onderwerp in een landschap. Succes.
Een fraai beeld uit de natuur. Niets op aan te merken. Mooi uitgekozen onderwerp met prima kleuren en belichting. Het einde van de waterpartij (horizon) op een sterke 2/3de lijn. Mooi fotowerk dat menig natuurliefhebber zeker kan bekoren. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Grappig beeldje, heel toepasselijk voor de koude periode die we meegemaakt hebben. Heel mooi gefotografeerd met prima kleuren en scherpte tegen een neutrale achtergrond. Je hebt het nogal centraal in het beeld geplaatst met het oog bijna exact in het midden. Bij profielfoto’s zoals deze kan je dat best vermijden. Door rechts meer ruimte te laten komt het oog meer op een sterk punt. Toch heel fraaie close-up. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Twee prachtige ivoren beeldjes die je prima opgesteld hebt met de gezichten naar elkaar. Het geeft een zekere intimiteit aan de foto. Bij zulke foto is het soms de vraag waar laat ik de open ruimte voor een mooie compo volgens de regel van derden. Normaal gaat die naar de kant waar het gezicht naar kijkt. Hier heb je dus twee mogelijkheden. Je hebt het dominante mannelijke beeld dat wat neerkijkt op het onderdanig kijkende vrouwelijke op een sterke lijn geplaats en dat vind ik heel goed. Wat ik me wel afvraag is waarom dat wazige beeld in de achtergrond erbij moest. Het werkt heel afleidend. Wegklonen geeft een veel rustiger beeld met alle aandacht naar het onderwerp in een compo volgens de regels. Voor mij hoeft die open ruimte hier echter niet. Ik zou zelfs nog een stap verder gaan en er een vierkante uitsnede van maken met de beide beeldjes op een sterke 2/3de lijn. Ze verdienen het om volledig het beeld te vullen zonder meer. Wat de verdere afwerking betreft vind ik vooral het linkse beeld wat hel verlicht en koud overkomen. Hierdoor gaat de mooie zachte ivoorkleur verloren. Door de hoge lichten en witte tinten te verminderen plus iets minder blauw bekom je terug die warme kleur van ivoor. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Welkom bij de lessen. Meteen met een goede binnenkomer. Mooie diepte, wel opletten met lijnen die de blik uit de foto trekken. Hier kon het niet anders maar zulke lijnen laten eindigen op een sterk punt in de foto geeft doorgaans een beter resultaat. Wat onmiddellijk opvalt is het grote bord en de grote driehoek gras die samen met de vangrail teveel aandacht opeisen ten nadele van het onderwerp en het landschap erachter. Ze worden de hoofdrolspelers in de voorgrond. Ik denk niet dat dát hier de bedoeling was. Het bord klonen, vermijden door ander standpunt, is al beter maar dan blijven nog dat grote grasoppervlak en vangrail teveel aandacht opeisen. Bij landschapsfotografie telt soms ook de regel “Less is more” ofte een detail zegt soms meer dan een geheel. Hier zou ik het meer houden bij die boot (op een sterk punt) wat voorbeplating en de mooie natuur in de achtergrond. De horizon komt zo ook op een sterke 2/3de lijn. De hoogspanningsmast werkt hier zeker niet storend en zorgt voor wat extra diepte en evenwicht. Je hebt oog voor mooie dingen in het landschap, een prima begin. Deze foto voldoet perfect aan de volgende opdracht, een onderwerp in een landschap. Daarom had ik voor de volgende opdracht graag van jou een foto van een overzichtelijk landschap. Succes.
Een alleenstaande molen in een weids landschap zonder storende elementen is altijd een uitdaging voor landschapsfotografen. Waar plaats ik de molen en wat neem ik erbij van de omgeving? Hier werd je dan nog extra verwend door de kleurrijke haag en de weg die erlangs loopt. Dit alles in contrast met de groene weide. Je hebt gekozen om er veel van de weide op te hebben. Dit gaat wat ten koste van de diepte gevormd door de haag en weg. Bij landschapsfotografie geeft het laten eindigen van zo’n diepte elementen zo dicht mogelijk bij een sterk punt altijd die net iets mooiere evenwichtige compo. Niettegenstaande het grote vlak van de weide komt jouw foto nogal samengedrukt over. Ik weet niet of er links nog open ruimte was maar zo ja dan zou ik die benut hebben. Door meer naar links te kadreren creëer je meer diepte en ruimte. De kijker wordt langs de weg naar het onderwerp getrokken, zal er wat langer naar kijken zonder afleiding van de open ruimte rechts. De scheiding tussen het grote groene eentonige vlak en de fraaie herfstkleuren kleuren bevindt zich niet langer meer in het midden van de foto. Hier zou ik zelfs durven kiezen voor een 16:9 uitsnede wat het geheel nog eleganter maakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een Macro of close-up. Succes.
Welkom bij de lessen. Prima compo. Goed rekening gehouden met de 2/3de regel. De horizon en bomen op een sterke lijn. Niets op aan te merken. Voor de volgende opdracht graag een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes.
Welkom bij de les. Mooie binnenkomer. Een zuiders dorpje, mooie heuvels en een idyllische baai. Dit alles met heel mooie kleuren. Wat de compo betreft zondig je tegen de regel van drie al had je hier een alternatief. Het stukje voorgrond geeft een mooie diepte. Daarvoor heb je het dorp en de achterste waterlijn horizontaal in het midden geplaatst. Zulke landschappen laat je best niet in twee gelijke delen snijden door dat soort lijnen. Dit had je kunnen voorkomen door meer naar achter te gaan en hoger te kadreren. Van de mooie lucht mocht er zeker ook meer op. De foto mag ook wat kantelen. De oever loopt rechts opmhoog. Voor de vollende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes
Welkom bij de lessen. Je hebt hier met de weg een mooie diepte gecreëerd. Onmiddellijk vallen hier twee beginnersfouten op. Was bij mijn eerste foto's ook zo hoor. 1- De horizon staat pal in het midden. Soms kan dit een mooi effect geven zoals bij een weerspiegeling in water waar boven en onder de waterlijn identiek hetzelfde te zien is. Bij een landschap kan je dat best vermijden. 2- De weg eindigt ook pal in het midden. Een weg of omheining geven meestal een mooie diepte die nog beter wordt als ze vertrekken vanuit een hoek en eindigen op een sterk punt boven of onder. Hier had je daarvoor een ander standpunt kunnen kiezen. Meer naar links of rechts. Een beeld componeren vanuit verschillende standpunten geeft meestal een beter resultaat. Probeer 'eerste zicht en klikfoto's' te vermijden door vanop verschillenden plaatsen het beeld te bekijken en te kadreren. Ik heb er hier enkele mogelijkheden van aanpassingen bijgezet. Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk van de mooie lucht behouden, dus minder toch wat eentonige voorgrond. De eerste geeft nu een weidser panorama met meer aandacht voor de mooie lucht en herfstkleuren. De foto komt wel heel symmetrisch over. De bank en boom geven een mooi evenwicht er is minder van de weg te zien die de foto zo dominant in twee snijdt. Mijn voorkeur gaat naar de laatste met de bankt als rustgevend onderwerp, meer aandacht voor de mooie herfstkleuren en lucht plus het einde van de weg en de bank op sterke punten alsook de horizon op een sterke 2/3de lijn. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met aandacht voor een onderwerp in een landschap. Succes.
Je maakt het me heel gemakkelijk. Prima heel originele creatieve foto. Mooie compo en kleuren. Door de lange sluitertijd wat beweging in de hand waardoor de actie wordt benadrukt. Knap gemaakt. Voor de volgende opdracht graag een foto met aandacht voor een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.