Exif uit deze foto zijn 1/60 sec f/16 ISO-100 Focal Length = 50 mm / Date Time Original = 2009-05-23 18:55:19.
Terug een redelijk goede trektechniek (panning) de scherpte kon wat beter .
Probeer bij u volgend panning eens de wagen of de motorrijder recht voor u te fotograferen dit zal de scherpte ten goede komen
Nu was het voertuig nog rechts van u en speelt de dieptescherpte ook een rol.
Probeer ook eens handmatig schepzetten uit op een punt (plaats) waar je het onderwerp zal fotograferen dan ben je zeker dat de focus goed zit.
De foto heb ik ook iets recht gezet en zie dat er redelijk wat spatjes op de sensor van u camera zitten.
Eens de sensor kuisen of uitblazen met een blaasbalgje lost dit op
Als tweede foto stuurde je een motorrijder gefotografeerd met een sluitertijd van 1/125 sec waardoor je al onmiddellijk kan zien dat de motorrijder niet goed los komt van de achtergrond
en er te weinig bewegingstrepen in de achtergrond zijn .
zijn snelheid was te laag om een 1/125 sec te gebruiken, de compo kon ook beter.
Zie voorbeeld .
Geeft vooral de moed niet op en probeer nog maar eens de panning na jullie verlof.
Exif uit deze foto zijn 1/10sec f/20 ISO-200 40mm lens Focal Length In 35mm Film = 60mm Date Time Original = 2009-05-12 13:40:56
Voor jou tweede panning foto is het resultaat behoorlijk. Met 1/10 sec zijn de bewegingstrepen heel mooi maar zoals ik in de vorige bespreking al eens schreef is het moeilijk een haar scherp onderwerp neer te zetten met een te lage sluitertijd . probeer het misschien nog eens op de zelfde manier maar met een wat hogere snelheid .probeer het met verschillende sluitertijden, bijvoorbeeld tussen 1/10 tot 1/60 sec
Ik ben er bijna zeker van dat je het onderwerp haar scherp zult krijgen.
Exif uit deze foto zijn 1/6sec f/22 ISO-100 Date Time Original = 2009-05-08 10:30:55
Voor u eerste foto voor beweging kan dit tellen , onderwerp in beweging met scherpe omgeving,
De sluitertijd van 1/6 sec voor de beweging , een diafragma van F 22 en een 18 mm lens om heel veel dieptescherpte te krijgen ,en met een ISO van 100. Een statief word niet in de exif vermeld maar die zal ook wel van de partij zijn geweest .
Laat ons zeggen perfecte instellingen met een heel goede foto waar bovendien diepte en ritme niet ontbreken.
Probeer voor je volgende foto de panning ( trektechniek) maar eens uit.
Exif uit deze foto zijn 1/8 sec f/29 ISO-100 35mm lens Date Time Original = 2009-04-16 16:41:59
De foto getuigt van creativiteit en zeker door het proberen van een verticale beweging , laat ons zeggen een val beweging .
Alleen spijtig dat de kabouter niet voldoende scherp is en centraal in de foto staat. Ook opletten dat geen storende voorwerpen in de weg staan .Waar je naam staat stond iets in de weg. (afwerking is belangrijk in fotografie)
Bijkomend had je nog de veer kunnen wegwerken om wel degelijk een val te simuleren. En de kabouter minder centraal zetten Zie voorbeeld foto.
Maar het voornaamste is hier de kabouter scherp krijgen.
Met de sluitertijd van 1/8 die je voor de opdracht hebt gebruikt zal het mijn inziens niet lukken om het onderwerp scherp te krijgen
Ik zou u eerder aanraden met 1/60 te starten en stelselmatig te vertragen om te zien hoe ver je kunt gaan om de scherpte te bewaren en beweging strepen te bekomen.
Je kan ook voor dergelijke opname jou toestel op statief zetten , manueel scherp stellen op de kabouter terwijl hij stil hangt
Nadien het mechanisme van de statief los draaien de kabouter laten op en neer schommelen en fotos nemen terwijl je de kabouter volgt .
Probeer het nog maar eens bug je bent goed bezig en heel creatief.
Exif uit deze foto zijn 1/60 sec f/6,3 ISO-200 Date Time Original = 2009-04-01 16:27:56
Je bent duidelijk goed actief bezig geweest met panning fotos te maken en naar de groep te sturen
Jouw keuze voor de les is dan ook goed .Persoonlijke zou ik het stukje wit in de lucht weg werken , het is er voor niets nodig , het neemt enkel de aandacht weg verbetering bijgevoegd .
Voor jou volgende foto mag je een panning met de flits op de tweede gordijn doorsturen (als jou flitslicht de tweede gordijn functie niet zou hebben mag je dit ook proberen met de gewone flits) in het doc die je van mij toegestuurd kreeg zijn van beide flits methodes een voorbeeld voorgesteld.
Exif uit deze foto zijn 1/15 sec f/29 ISO-100 35mm lens Date Time Original = 2009-03-30 13:30:50
De foto is heel wat beter dan jouw eerste inzending proficiat .hoewel volgens mij het rode fietspad niet echt nodig was , de gele kleur van de wagen krijgt dan de volle aandacht. veel meer is daar niet op aan te merken. Je heb het blijkbaar goed door om jouw fototoestel voor beweging in te stellen.
Voor jouw volgende foto mag je het iets moeilijkere panning uitproberen. Probeer eerst met 1/60 sec , als dit lukt , probeer dan met een langzamere sluitertijd het komt de bewegingstrepen rond het onderwerp ten goede.
Exif uit deze foto zijn 1/5 sec- f/5,6 - ISO-250 18 mm lens, Date Time Original = 2009-04-01 21:15:48
Het is aangenaam werken met Dushi bovendien is de uitleg die je zelf bij de foto meestuurt heel interessant en boeiend voor de liefhebbers die beweging willen volgen.
Daarom plaats ik die erbij.
De locatie was weinig ideaal, maar het beste wat ik kon bedenken. Het straatbeeld is slecht verlicht. Daarom ben ik op een plek gaan staan, waar er wat extra licht was vanuit een benzinestation. Vanwege de flits in de open lucht moest ik de auto's van dichtbij fotograferen, iets wat ik liever niet wilde (zie uitleg vorige keer). Het brandpunt is daarom 18mm en vanwege het aan je voet voorbijracen een langzame sluitertijd van 1/5 sec.. Testjes gedaan met diverse sluitertijden en diafragma's en standpunten. Het beste bleek toch de auto van achteren te fotograferen. Daarom ook dit keer geflitst op het tweede gordijn Om zoveel mogelijk ruis te vermijden werd ISO 250 gebruikt. Diafragma behoorlijk open (5.6) De flits stond op automatisch invulflitsen.
Nu rest u als afsluiter nog juist eens de zoom techniek te proberen , en met jouw creativiteit zou dat geen probleem mogen zijn.
Exif uit deze foto zijn 1/4 sec- f/8 - ISO-800 28 mm lens, Date Time Original = 2009-03-16 21:10:20
Lichtspoor creëren geflitst op het tweede gordijn . Bij flitsen in openlucht draagt het licht minder ver dan in een gesloten ruimte, en toch is het u goed gelukt ,waardoor er maar weinig op de foto is aan te merken .
De compo blijft natuurlijk ten alle tijden belangrijk in de fotografie.
Persoonlijk zou ik wat voorgrond en een deel aan de linker zijde van de foto wegknippen , meerwaarde is er niet in deze delen en het schaad zeker het lichtspoor niet. zie voorbeeld.
Bij mijn voorbeeld in het word doc was dit onderdeel van beweging indoor karting en een combinatie van panning met flitslicht.
Probeer voor jouw volgende foto eens lichtspoor panning met flitslicht indoor moet natuurlijk niet tenzij er een dergelijke accommodatie in u buurt zou zijn.
Jou flits is sterk genoeg om dit zonder probleem aan te kunnen.
Exif uit deze foto zijn 1/8sec f/22 ISO-100 55mm lens Date Time Original = 2009-03-27 10:44:48.
Aan de foto op zich is niets aan te merken de tuin compo is goed opgebouwd.
Maar in deze les leggen wij de nadruk op beweging .
En zeg nu zelf bug het tuintje loopt hier met de aandacht ( pluimen ) weg je zou bijna vergeten dat hier een bal in beweging is..
Het is dan ook heel belangrijk dat je bij jou volgende foto alle aandacht van de kijker op de beweging laat vallen en waarvan het in beweging zijnde onderwerp ook nog herkenbaar is
Piet zou zeggen wat hebben we vandaag geleerd .
Punt 1 aandacht van de kijker op de beweging lokken
Punt 2 het bewegend onderwerp moet nog herkenbaar zijn.
Punt 3 aandacht voor de compo diepte en beweging (snelheid ) gaan goed samen
Exif uit deze foto zijn 1/15sec f/22 ISO-100 Date Time Original = 2009-03-22 14:10:16
Je gaf mij de keuze om tussen enkele inzendingen te kiezen.
Ik koos voor de wit zwart die volgens mij heel goed is ,sommigen zullen denken de wieken van de molen staat er niet op.Maar juist daardoor is de volle aandacht voor de wagen.
Spijtig dat de neus van de wagen ontbreekt.
Niettegenstaande dit is de foto goed. Een pittig detail de wegwijzers door het raam is zelfs goed leesbaar.
Exif uit deze foto zijn 1/60 sec- f/14 - ISO-100 - 38mm lens, Date Time Original = 2009-03-03 17:38:24
Trektechniek (panning) Met 1/60 sec is de wagen hier redelijk scherp en goed . Een nadeel bij 1/60 sec en een lage snelheid van de wagen , zijn weinig bewegingsstrepen . Ook zorgen voor een opvallend wagenkleur , doet de foto opfleuren.
Voor de uitsnede van de foto opteer ik ook voor wat minder voorgrond .
Neem voor u volgende foto een zo egaal mogelijke achtergrond , alle aandacht is dan voor de wagen .
Een plaats zoeken met struikgewas achter de wagen en de lucht vermijden . neem desnoods een hoger standpunt is .
Exif uit deze foto zijn 1/80 sec f/4,5 ISO-50 Date Time Original = 2009-03-02 12:06:32
Meetrekken ( panning) ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit op het idee kwam de trektechniek toe te passen met struikgewas tussen onderwerp en camera.
Heel origineel . en voor herhaling vatbaar.
Alleen spijtig dat je de conpo regels niet wat beter hebt toegepast .De wagen zit wat krap .Anders gezegd , weinig bewegingsruimte en zeker in de rijrichting en de weg mocht ook recht zijn.
Voor jouw volgende foto mag het abstract "eens experimenteren "
Over experimenteren zijn in de literatuur de meningen verdeeld .Bij sommigen mag het onderwerp niet meer herkenbaar zijn , bij weer anderen juist wel en liefst een deeltje scherp. Maar wees heel kritische en stuur enkel in als je het zelf mooi vind en er volledig achter staat .
Exif uit deze foto zijn 1/50sec f/5 ISO-50 Date Time Original = 2009-02-18 13:05:49
deze foto was eigenlijk nog gemaakt voor jou vorige inzending, "maar goed".
Panning van een trein op 1/50 sec , de scherpte is beter dan jou vorige inzending (bromfiets was met 1/40 sec) De compo wat voor mij heel belangrijk is voor beweging in de fotografie kon beter. Den k aan de vorige lessen!!
Naar gelang de snelheid van het onderwerp en de sluitertijd krijg je natuurlijk betere bewegingstrepen in de achtergrond. Dat kon hier ook nog wat beter.
Met andere woorden hoe sneller het onderwerp voorbij rijd hoe hogere sluitertijd je kunt nemen om het onderwerp scherp te krijgen en nog voldoende bewegingstrepen in de achtergrond te krijgen .
Eddy neem voor de volgende panning eens wat meer tijd maak ook werk van de compo (heel belangrijk) dan kunnen wij misschien het meetrekken (panning) afsluiten .
En aan het experimenterende werk beginnen. Meer daarover zet ik op de groep.
Exif uit deze fotozijn 1/40sec f/8ISO-50Date Time Original = 2009-02-18 13:18:35
Een redelijk goede trektechniek( panning)je bent op de goede weg .
Ik zie in de exif 1/40 sec.met mooie beweging strepen,de man kon iets scherper.
Ikweet natuurlijk niet of je ook probeerdeop 1/50 sec of zelf1/60 secbij vlug voorbij rijdende onderwerpen is dit best mogelijk nog bewegingstrepente hebbenen je maakt meer kans op een scherp onderwerp.
Je moet ook niet bang zijn een experimenteleuitsnede te maken van de foto , dit kan best leuk zijn , probeer nog eens de panning.
Exif uit deze foto zijn 1/30sec f/20 ISO-400 Date Time Digitized = 2009-02-16 10:22:31
De fietser in beweging met een scherpe omgeving .
Je hebt wel letterlijk gedaan wat ik u vroeg een stadslandschap met wat diepte en een onderwerp in beweging.
Ik had wel liever de fietser zien naar u toe fietsen uit de diepte maar goed het is zoals ik vroeg.
Voor u volgende foto graag eens wat creativiteit in de foto steken
Bijvoorbeeld avond fotografie op een drukke weg ,of in de stad , op de kermis , karnaval kan misschien ook inspireren .Dit zijn allemaal onderwerp waar je beweging plus mooie licht effecten kan bekomen .
Exif uit deze foto zijn 1/30sec f/4,5 ISO-50 Date Time Original = 2009-02-07 15:23:33
Voertuig in (panning ) de Exposure Bias Value = +0.3EV overbelichting ingesteld met als gevolg uitbranding ,goed te zien op de motorkap van de auto , dit is bovendien ook te nadele van de scherpte die toch wel heel belangrijk is bij panning.
De belichting in de foto iets bijwerken iets verscherpen en de foto is al stukken beter.
Verbetering bijgevoegd
Probeer nog een keer met een reeks fotos te maken.
Let goed op je instellingen.
Een tip: trektechniek( panning) kan je ook uit de hoogte doen, plus bij regen heeft dit extra mooie fotos . voordeel van uit de hoogte , geen storende omgevingen en weerspiegeling bij regen die goed meegenomen is.
Ik heb er zo een bijgevoegd als voorbeeld ! wat denk je