hop met de camper
  • 18 augustus
  • foto's

16-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 mei

16 mei van Boltaña naar Sieste (wandeling) en naar Ainsa (fiets)

Een wolkeloze hemel vanmorgen, zo mooi…

We zijn er meteen goed ingevlogen: rechts van de ingang van de camping ligt een steil weggetje dat naar Sieste leidt… Wauw, wat een mooi dorp!!!

Op elk huis, elk gebouw, staan schouwen met heel aparte torentjes erbovenop.

We namen foto's van fauna en flora; prachtige kleuren, overal.

Omdat we al na een uurtje boven waren zijn we verder gewandeld op een pad door de Valle de San Martin; we ontmoetten daar een Nepalees, die de vlaggetjes op mijn rugzak herkende. Leuk was dat, ook voor hem, denk ik.

Toen zagen we een afslag naar Boltaña, dus zijn we maar de hele berg rond gelopen; het was ondertussen middag en warm, maar wij liepen door het bos en hadden geen last van de zon, alleen lust door de speling van de schaduwen.

We hebben onze picknick dan maar op de camping opgegeten en zijn daarna vertrokken naar Ainsa;

Langs de Ria Ara!

Geen echt fietspad, omdat het eigenlijk gemaakt is met keien die door de rivier zijn meegenomen, maar we hadden het nooit willen missen.

Op meerdere plaatsen stond uitleg over de dieren, het landschap, de bomen en planten…

Wat hebben we genoten!

En de rivier zelf is onbeschrijflijk mooi. De gletsjerkleur die ze in het begin heeft, wordt in Ainsa omgevormd tot appel-blauw-zee-groen… we waanden ons aan de Middellandse zee!

Ainsa is de middeleeuwse hoofdstad van het koninkrijk Sobrarbe; de Plaza Mayor is een weids, met keien geplaveid plein. Aan één kant staan arcaden van bruin zandsteen; aan de andere kant staat de toren van de Iglesia de Santa Maria (12e eeuw) en het kasteel.

We zijn even op de wal gelopen en het overzicht van de omgeving was weer betoverend.

De andere mensen op de camping vonden de weg langs de rivier bijna onberijdbaar, maar wij kunnen blijkbaar tegen een stootje meer; alleen het fruit in onze zak had de hobbels niet verdragen, dus namen we de grote baan om terug te komen. We waren op een kwartiertje thuis…

We besloten om deze mooie streek morgen toch vaarwel te zeggen; we horen dat Alquezar zo mooi is, maar we weten niet of de weg ernaartoe voor onze camper geschikt is… we zien morgen wel waar we belanden;

Vanavond trakteert Edgard met een etentje… (met 1 glas vino de la casa!); dus tot de volgende keer…