Mijn dichtenrijk voor niet zomaar een woord maar een dat tegen alle woorden resistent is eencellig fijndraadswoord dat door alle oren getrokken kan worden graag! een supersnel vet onverslijtbaar titaniumwoord! waar ik zelf bang van word waarvan men stil is gedwongen om te denken de duivel gaat er van janken en op de zevende dag zelfs vraagt god zich af verdom! wie heeft dat bedacht!?! mijn dichtenrijk voor zo een woord! alles voor zo een geen woord
Een spotprent is een grappige tekening waarin bepaalde eigenschappen van een persoon of situatie worden uitvergroot, waardoor een herkenbaar beeld ontstaat. In feite is een spotprent een manier om commentaar te geven op een situatie of persoon, niet met woorden maar met een sterk beeld.
Spotprenten verschijnen vooral in kranten, en zijn dan vaak een reactie op de politiek. De meeste kranten en tijdschriften hebben een vaste tekenaar hiervoor. Deze tekenaar heeft een overtuiging die bij de krant past, waardoor lezers van de krant de identiteit van hun krant kunnen terugvinden in de spotprent. Want lezers lachen graag om een spotprent, maar dan moeten ze het wel eens zijn met de onderliggende boodschap.
Het ontstaan van de spotprent Waarschijnlijk bestaan er al spotprenten sinds mensen hun omgeving tekenen. Er bestaan vazen uit de Griekse oudheid waarop mensen karikaturaal (met overdrijving van bepaalde kenmerken) zijn afgebeeld. In de loop van de geschiedenis werd de spotprent gebruikt als verzet tegen de gevestigde orde of overheerser. Ten tijde van de tachtigjarige oorlog werden spotprenten gemaakt waarin de spot werd gedreven met de Spaanse machthebbers. En in de jaren zestig van de vorige eeuw waren spotprenten een veelgebruikt middel om taboes bespreekbaar te maken of aan te vallen.
Hoe ver mag een tekenaar gaan? Een spotprent kan grote opschudding veroorzaken, en gevolgen hebben voor de tekenaar. De Deense spotprenttekenaar Kurt Westergaard tekende in 2005 een serie spotprenten over de profeet Mohammed. Deze cartoons leidden na enige tijd tot grote opschudding in sommige Arabische landen, en Westergaard werd met de dood bedreigd. De situatie van Westergaard is niet uniek. In 1966 veroorzaakte tekenaar Bernard Willem Holtrop zo’n groot schandaal met een tekening van koningin Juliana dat hij werd vervolgd wegens majesteitsschennis. En vorig jaar werd de alleen onder pseudoniem bekende Gregorius Nekschot gearresteerd wegens een cartoon die hij in 2005 had gepubliceerd.
De waarheid stinkt: parfum moet je zelf kiezen (en dit is waarom)
De waarheid stinkt: parfum moet je zelf kiezen (en dit is waarom)
Krijg jij van je partner steevast parfums die je verschrikkelijk vindt? Volgens recent onderzoek is dat volkstrekt normaal, want we worden enkel aangetrokken tot parfums die onze eigen, natuurlijke geur aanvullen. Daardoor is het bijna onmogelijk om het perfecte flesje voor iemand anders te kiezen.
Dat is de conclusie die geurenexpert dr. Jan Havlicek van de Charles University in Praag maakte na een experimenteel onderzoek. Daarvoor liet hij 12 vrijwilligers twee verschillende parfums aanbrengen. Eén daarvan hadden ze zelf gekozen, terwijl de andere hen willekeurig werd toegewezen. Vervolgens nam de onderzoeker staaltjes van beide geuren, die hij daarna voorlegde aan 21 vrouwen. Stuk voor stuk vonden ze de zelf gekozen parfums het aantrekkelijkst. "We gebruiken al duizenden jaren parfums en al even lang denken we dat die onze natuurlijke lichaamsgeur maskeren. Maar eigenlijk is er een sterke, individuele interactie tussen die geur en het parfum", zei dr. Havlicek in de Sunday Telegraph. "We kopen dan ook enkel parfums die onze eigen geur aanvullen. En daarom is het natuurlijk ontzettend moeilijk om een geurtje te kopen voor iemand anders." Natuurlijk is dat voor mannen geen reden om voortaan geen parfum meer cadeau te doen, want er is altijd wel een flesje bijna leeg. En als dat toch niet het geval is, zijn we natuurlijk ook blij met een nieuwe ring of oorbellen. Moeilijk zijn we niet, toch?
Ik heb geen vrede en ik kan niet strijden, ik hoop en vrees, ik gloei en ben van ijs, ik zweef naar boven en ik lig te lijden, ik heb de wereld lief, die ik misprijs! Ik ben verlost en kan me niet bevrijden, ik heb houvast en raak toch van de wijs, ik voel me levend en gestorven beide: ach, liefde is zowel de hel als paradijs! Ik zie verblind, ik schreeuw en kan niet praten, ik haat mezelf en houd van iedereen, ik roep om hulp en wil het leven laten, Ik huil van vreugde, ik lach terwijl ik ween, leven en dood kwelt mij in gelijke mate: en dit, o liefste, komt door jou alleen!
Hoe kun je een mode-product goed in de markt zetten?
Mode is overal om ons heen. Iedereen draagt kleding en iedereen heeft wel een idee wat mooi is en wat niet.
De meeste mensen laten zich onbewust beïnvloeden door wat in de winkels ligt en volgen de mode. Toch ontstaat mode niet toevallig. Trendwatchers ‘voorspellen’ elk jaar welke kleuren en vormen populair zullen worden. Veel modemerken nemen dit als richtlijn bij het ontwerpen van hun nieuwe kledinglijn. Consumenten volgen dus de massa. Modeontwerpers daarentegen zijn in staat om nieuwe dingen te bedenken, om te bedenken wat mensen mooi gaan vinden in de toekomst. Dit kan een innovatie van een bestaand kledingstuk zijn, maar ook een heel nieuw product. Bereik je markt Na het bedenken en uitwerken van een nieuw merk is het werk nog maar net begonnen. Het product moet de markt bereiken. Kleine opkomende bedrijfjes moeten het daarbij vaak hebben van mond-tot-mond reclame en het creëren van een hype. Wie zijn producten uitdeelt aan de juiste personen kan vraag creëren. Een andere manier om een nieuw merk op de kaart te zetten is om aansluiting te zoeken bij bestaande winkels. Daarbij is het belangrijk dat je een winkel kiest die bij het product past, maar waarin je merk wel opvalt. Het internet wordt door steeds meer nieuwe bedrijven gebruikt om de markt te bereiken. Een website is betaalbaar, 24 uur per dag open, en je kunt er veel mensen mee bereiken.
Gat in de markt Naast het creëren van een afzetmarkt is het belangrijk te bedenken welke doelgroep je wilt aanspreken met een merk of product. Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw is er een breed scala aan subculturen ontstaan. Niet alleen zijn er vele jeugdculturen, met eigen bijbehorende mode, maar ook volwassenen gebruiken kleding om uit te drukken wie zij (willen) zijn en bij welke groep ze zich prettig voelen. Een succesvolle modeontwerper weet dit te gebruiken. In de mode-industrie gaat heel veel geld om en veel bedrijven houden zich bezig met mode. Toch zijn er nog steeds hiaten in de markt. Zwangere vrouwen, hippe senioren en allochtone vrouwen. Zij kunnen in de reguliere winkels lang niet altijd vinden wat past bij hun stijl en behoefte. Het wachten is op de modeontwerper die voor hen met een mooi nieuw product komt.
Thuiskomen is een tuin. Met vogels. Auteur : Aleidis Dierick
Thuiskomen is een tuin. Met vogels.
Thuiskomen is een tuin. Met vogels. Met muntekruid tot de rand toe gevuld. Een duif vliegt porceleinblauw over in een klapwiegend ongeduld.
De bomen kalkwit langs de muren, verwilderd. Distels staan in zaad. Grasvinken in verborgen polken. Dit wist zij steeds: de tuin bestaat.
Het perk vol zijden pluimgewassen, kamille, wilde weegbree, merels op het grind, het onkruid hoog, blond stof op terrassen. Een enkele maal staat men van vreugde blind.
6 goede voornemens voor baasjes en hun huisdieren.
6 goede voornemens voor baasjes en hun huisdieren
Wie nog goede voornemens moet maken voor het nieuwe jaar mag daarbij zeker zijn huisdier niet vergeten. Wij geven je alvast zes slimme ideetjes om van 2014 een topjaar te maken voor jullie allebei.
1. Actiever zijn 'Meer sporten' hoort niet alleen thuis op jouw lijstje met goede voornemens, maar ook op dat van je huisdier. Want de kans is groot dat hij even lui is als jij. Neem je hond daarom regelmatig mee als je gaat joggen en laat hem meedoen aan spelletjes in de tuin. Geef je kat speeltjes die haar aanmoedigen om actiever te spelen én maak ook tijd vrij om dat samen te doen.
2. Gezonder eten Als je van plan bent om gezonder te eten in het nieuwe jaar, dan is het een goed idee om je huisdier op een gelijkaardig dieet te zetten. Gezonde voeding is essentieel voor zijn of haar gezondheid en dus van levensbelang. Als dat wil zeggen dat je wat meer geld moet uitgeven aan het eten voor je trouwe vriend, dan is dat zo.
3. Regelmatige check-ups Regelmatige check-ups bij de dokter houden je gezond en stellen je gerust, dus doe je best hetzelfde voor je huisdier. Doe dat zeker als je huisdier een jaartje ouder wordt, want dan is hij vatbaarder voor ziektes.
4. Minder internet, meer knuffelen Iedereen is tegenwoordig wel een beetje verslaafd aan het internet, maar dat mag niet ten koste gaan van de tijd die je doorbrengt met je huisdier. Het is dan ook geen toeval dat je kat of hond af en toe op je klavier komt lopen of je scherm blokkeert. Zet de volgende keer dus eens je computer af als dat gebeurt en ga lekker knuffelen met je trouwe vriend.
5. Tanden poetsen Maak van 2014 het jaar waarin je eindelijk aandacht besteedt aan de mondhygiëne van je huisdier. Want net als jouw tanden moeten die van hem ook gepoetst worden met een tandenborstel. Niet alleen kan een slechte mondhygiëne leiden tot een slechte adem, maar het kan ook ernstigere problemen zoals tandvleesaandoeningen uitlokken. Koop daarom een speciale tandenborstel en tandpasta (nooit menselijke producten) voor je huisdier en maak er een dagelijkse routine van.
6. Leer je hond nieuwe trucjes Als je hond al een tijdje bij jou woont, dan is de kans groot dat zijn dagelijkse routine hem verveelt. Leer hem dus een paar nieuwe trucjes of geef hem een opfriscursus van zijn oorspronkelijke training. Dat zal het brein van je hond stimuleren en hem scherper, welgemanierde en enthousiaster maken.
Als je een nieuwe hond hebt, dan is het hoog tijd om je in te schrijven in de hondenschool. Door samen een trainingscursus te volgen krijgt je hond en baasje niet alleen betere manieren, maar het brengt jullie ook dichter bij elkaar.
Liefhebben is in droefheid zich vermeren, en voller worder van een vreemd erbarmen, en langzaam tot de bodem weer te keren als men ‘t geluk drinkt in elkanders armen.
Want wie bemint neemt ook de droefheid over die zich in ‘t andre, zo geliefde leven genesteld heeft als schaduw in het lover nevens het zonlicht en daarmee verweven.
Liefhebben is opgroeien in verdriet en dan, in de berusting van het zwijgen, de toppen van het leven te bestijgen, tot waar men in het dal der tranen ziet, dat zacht en blauw is en schier onbewogen, als somtijds droefheid is in kinderogen.