Deze brug wordt door de Bruggelingen ook de Roste Buze, (rosse buis) genoemd. Eén van de verzuchtingen van de wandelaars en fietsers werd eindelijk gerealiseerd, namelijk een verbinding tussen de Boninvest en de Kazemevest (realisatie Brugge 2002). De Zwitserse ingenieur Jürg Conzett (1956) werd aangesteld als ontwerper van een brugverbinding. Enkele technische aspecten: - De brug moest 4 à 5 meter boven de waterspiegel liggen om de toeristenboten doorgang te verlenen. - Aangezien het pad op een hoogte ligt van 1,25 meter moest de brug beweegbaar zijn. - Twee stalen buizen van 86,4 cm diameter steunen op 4 massieve muren die bezet zijn met natuursteen. - Aan deze buizen werd een brugdek met een lengte van 42,5 meter en een breedte van 2,5 meter met tweemaal 18 kabels opgehangen. -De buizen draaien om hun as waardoor de brug naar boven of naar beneden kan bewogen worden.
|