Ik ben Moerman Gerard, en gebruik soms ook wel de schuilnaam igor.
Ik ben een man en woon in 9870 ZULTE (Belgie) en mijn beroep is Op Rust.
Ik ben geboren op 22/12/1942 en ben nu dus 81 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Vinkenieren en Vaderlands Lievende Verenigingen..
Het leger vervoegd op 03/07/1961 en op rust gesteld in 1999 als beroeps o/officier.Gehuwd,3 kinderen en 5 kleinkinderen.
Klik op de foto's in het midden voor vergroting.
.
.
Om de foto in het midden te vergroten. Klik op de foto.
.
.
.
.
.
.
Om de foto in het midden te vergroten. Klik op de foto.
In de opleiding was een gedeelte auto mechaniek voorzien , gegeven op de jeep “Landrover” dat gebeurde in Lombarzijde. Het was nuttig te weten hoe men een voertuig onderhoud en ook enkele kleine herstellingen kan uit voeren.
Een cursus eerste zorgen was ook voorzien en werd ook in Lombardzijde gegeven door mensen van de Medische Dienst . Deze lessen werden met veel aandacht gevolgd nu was het niet meer voor het lachen , indien men een kwetsuur op loopt moet men zich zelf of je partner kunnen verzorgen. De reanimatie kwam op de voorgrond en moest grondig gekend zijn.
Computerlessen en satelliet telefoonlessen werden in Peutie gegeven door mensen van de Transmissie troepen. De computer lessen waren voor mij niet gemakkelijk , ik had daar nog niets van gezien. De satelliet telefoon was voor iedereen nieuw. Dat apparaat zat opgeborgen in een grote metalen valies met een plooibaar scherm. De demonstratie was indrukwekkend.
Het toestel werd opgesteld en viaeen satelliet boven de Atlantische oceaan werd gebeld naar een bureel in onze omgeving , na een paar seconden zagen we daar iemand de telefoon afnemen en konden we een gesprek voeren. Het grond station voor de satelliet verbinding bevond zich in Nederland.
Ergens in de westhoek werden we voorbereid op de confrontatie met Mijnen. We kregen een demonstratie over de vernielingkracht van een antitank mijn , het was zeer overtuigend en we zouden dat nooit meer vergeten wat we gezien en gevoeld hadden bij de ontploffing van deze Mijn. Om de uitwerking van een ontsteker te demonstreren , plaatste men een ontsteker in een varkenspoot en bracht men die tot ontploffing het was ook niet mooi om zien wat er overbleef van die poot. Om af te sluiten werden we op een omloop gestuurd waar allerlei Mijnen verborgen waren , dit om te ervaren hoe veel men er niet gezien heeft en hoe gevaarlijk die zijn. Hier kwam men pas tot beseft hoe weinig men over het plaatsen van Mijnen afweet en dat ze ginder in Ex-Joegoslavië een groot probleem zouden vormen.
Na het ontvangen van de uitrusting , werden we samen geroepen in Middelkerke , aan de kust in de voormalige Mess officieren. Dit soort hotel , werd onze uitval basis voor de verdere cursus.
In de theorie zaal van het hotel kregen we onderricht van mensen , die reeds terug waren van een ECMM opdracht. Zij wisten ons de ervaring die zijn hadden op gedaan door te geven.
Er werd ons uitgelegd wat de opdracht was van ECMM , hoe we dat moesten uitvoeren en waar de knelpunten lagen.
Er werd ons geleerd hoe wij moesten omgaan met de verschillende culturen.
Voorbeeld:
Hoe gaat men te werk bij een gesprek met de Kroaten.
-Men moet de macho spelen , sigaretten roken , alcohol drinken en veel tamtam maken
We kregen daar een net om onze was in te doen , producten tegen de muggenbeten en een paar wanten. Een jonge Wachtmeester drukte me op het hart , dat ik dat paar wanten , zo snel mogelijk na de zending moest terug binnen brengen , omdat de stock zeer klein was. Ik vroeg hem als terug in België aankwam ik eerst naar huis mocht , of van het vliegtuig direct de wanten moest binnen brengen. Hij bekeek mij eensen gaf geen antwoord.
Dus de oplossing voor de kledij was zo als vroeger , trekt U plan en koopt wat ge nodig hebt.
Gelukkig is dat nu veel verbeterd.
Het probleem voor ons was , wij waren afgedeeld bij het Ministerie Van Buitenlandse Zaken .
Wij moesten de job doen , die normaal moest gedaan worden door diplomaten van het ministerie , maar dat was waarschijnlijk te gevaarlijk en niet naar hun zin. Daarom werd beslist om militairen met deze opdracht te gelasten.Voor mij niet gelaten. Wij hadden normaal ook geen graad meer , zo gezegd , we waren allemaal “Mister” geworden.
We hadden ook geen recht op een gevaren premie , omdat het voor de diplomaten die ergens in het buitenland zijn , niet voorzien was. Normaal zij lopen zelden gevaar en als er gevaar is gaan de Para Commando’s ze terug naar huis halen. Deze premie was 150 Belgische frank per dag “ Pakje sigaretten” , uiteindelijk heeft het leger ons de premie betaald..
Ik had dus mijn kandidatuur gesteld , voor een ECMM opdracht en werd op geroepen om een test van de Engelse taal af te leggen. Die test ging door in Evere H.K. in een bureel met een Majoor en twee Adjudanten als jury. Na de test mocht ik in de gang op het resultaat van de test wachten , na een vijf taal minuten werd ik weer in het bureel binnen geroepen. De uitslag van de test was positief en de Majoor gaaf me het goede nieuws “Je mag vertrekken”. Ik kwam dus op de lijst van een groep mensen diesamen aan de voor bereiding zouden beginnen. Na enige tijd werd de groep op geroepen om een opleiding van 6 weken te volgen als voor bereiding. Het was de bedoeling om met gans de groep , samen naar Ex-Joegoslavie te vertrekken na de opleiding.
De opleiding bevatte vele aspecten zoals : omgang met de mensen daar , die een verschillende cultuur hadden , eerste zorgen , waar men misschien voor het eerst zich zorgen om maakte , auto mechaniek , zou nog van pas komen , computer dat was voor mij een onbekende , satelliet telefoon een zeer nuttig apparaat en niet te vergeten onze grootste zorg , de omgang met allerlei soorten mijnen.
Na 8 jaar onderrichter in Doornik mocht ik dichter bij huis naar Gent; mijn job chef van de maintenance. Ik was onder tussen de leeftijd genaderd om op pensioen te gaan en plots kreeg ik de kans om op zending te vetrekken naar Ex-Joegoslavië. Ik mocht daar naar toe als ECMM “Europese Commissie Monitor Missie”.
Opdracht bestond uit : Oprichten van teams op het terrein.
Ik deed verder veel aan sport en besloot eens mee te doen aan het “Militair Kampioenschap” mars ; ik werd 5 deop de 20 km. Ik had de smaak te pakken. Er werd deelgenomen aan wedstrijden in Burger en de resultaten werden beter. De afstanden waren verschillend van 20-50 tot 100 km. Na menig 2de en 3 de plaatsen was het in 1976 de hoofdprijs “MilitaireKampioen” op de 50 km mars.
We hadden weinig problemen wat betreft een sprong op zee.
In de jaren zestig werden de vliegtuigen ( C119 ) bijgenaamd de “Fying Box Car “ gebruikt voor dropping. We gebruikten voor de sprong op zee de oude Engelse parachute “Type X”. Wat was nu het verschil tussen een normale sprong te land en een sprong op zee.
Te land :
a)hoogte 350 a 400 meter.
b)Parachute T.A.P. (frans).
c)Oefenkledij met helm.
d)Het naar de deur gaan van het vliegtuiggebeurde volgens een bepaalde procedure. Men roept (HUP , HUP , HUP) en stap voor stap nadert men de deur.
e)Bij het naderen van de grond blijft men in het harnas in Para houding.
Op zee :
a)hoogte idem
b)Parachute type X (Engels).
c)Duikerspak + uitrusting.
d)Idem , maar men roept (KWAK , KWAK , KWAK) grapje voor de Frogmen.
Bij het springen in de Noordzee en in de nabijheid van de kust moet men rekening houden met de zandbanken.. Wanneer je van op 2 meter hoogte in een geringe diepte terecht komt is dat niet ideaal.