Inhoud blog
  • Lode Echelpoels
  • Patrick Lievens
  • Legend Spa
  • Beurs Maastricht
  • rallyfilmpjes
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    edison
    blog.seniorennet.be/edison
    Mijn favorieten
  • etiennewillems
  • wrcke rallyfilmpjes
  • oudecrossmotoren
  • historicmotorraces
  • crossertje
  • rally kris cools
  • RALLY IS NOT A CRIME
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    jan1937
    blog.seniorennet.be/jan1937
    Mijn favorieten
  • historicrally's

    22-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copiloten deel 5
    Zoals je merkt komt er heel wat bij kijken om de taak als Copiloot aan te pakken. In het voorlopig laatste deel over het voorbereidingswerk voor het rallyseizoen 2007 is nog de rallywagen zelf.De piloot zelf zorgt dat de wagen tiptop in orde staat waar ik dan mee naar de prekeuring ga.Die prekeuringen worden georganiseerd door de Vas en de Racb.Iedere compititiewagen is verplicht dit te ondergaan.Die prekeuringen gaan door op verschillende datums en in iedere provincie.Tijdens die keuringen wordt de wagen volledig gekeurd op veiligheid en op alles wat er mee te maken heeft.In een soort logboek wordt alles genoteerd en afgestempeld.Als dit allemaal achter de rug is kan men naar de gewone autokeuring.Een rallywagen wordt gekeurd en dan krijgt men een rode keuringskaart waarop staat! VERBODEN TOT HET VERKEER(Wedstrijdwagen) Verder moet die wagen om de 6 maanden naar de keuring.Voor iedere wedstrijd wordt een administratieve en een technische keuring gedaan van het voertuig.Dit alles hoort tot de taak van de Co toch in mijn geval. zo ben ik altijd bezig met vanalles en nog wat in dienst van de autosport. Toch wil iemand speciaal bedanken en dat!!!! Mijn vrouwtje Nelly die altijd klaar staat dag en nacht om mij te helpen zodat ik in de beste omstandigheden kan verder werken BEDANKT SCHAT

    Later komt er nog een verslag over de het werk van de copiloot juist voor en tijdens de rally zelf.

    22-11-2006 om 13:17 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de oude doos Luik-Rome-Luik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals ik reeds vermeld heb in mijn voorgaand bericht is men al heel lang bezig met autorally te rijden. Het waren lange wedstrijden meestal van de ene stad naar een andere stad en terug. Ik heb hier een foto van Engels Team gevonden en dan nog met een vrouw aan het stuur. Miss Labouchére-Everett. Ze hadden het startnummer 11 in de wedstrijd Luik-Rome-Luik van 1934 en het automerk was een Singer. Ze eindigden 12de algemeen

    20-11-2006 om 23:43 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rally bestaat al langer dan van deze eeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rally bestaat al heel lang mischien wel van het begin dat er auto' werden gemaakt. Eerst de baronnen en edelen om elkaar uit te dagen en iets later de autoconstructeurs om hun merken te promoten.De rally's waren vroeger wel veel zwaarder zowel voor mens als machine. Zoals op de foto van het reglement dat werd toegezonden aan de deelnemers in 1938. men had 5 dagen  om het snelst deze proef te rijden over 4550 km

    20-11-2006 om 19:33 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copiloten deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de Copiloten is er eigenlijk heel veel werk toch voor deze die het willen goed doen tot in de puntjes. Nadat ik voorlopige nota's heb gemaakt schrijf ik het een beetje netter over thuis om later eens met mijn vriendin of de piloot (als hij tijd heeft) het nog eens te verkennen en de nota's aan te passen en eventueel te veranderen. Als dan alles perfect op papier staat en alle gevaarlijke punten , valstikken ,afstanden,bochten,jumps wegveranderingen en soorten weg bedekkingen wordt alles heel net en groot over geschreven thuis. Dit gebeurd over het algemeen s'nachts of als ik alleen thuis ben. Je moet echt heel goed geconcentreerd zijn en je mag zeker niet afgeleid worden! Het is veel te belangrijk dat alles heel juist is één fout kan fataal zijn. Mijn nota systeem is wel redelijk eenvoudig de gradatie van de bochten wordt gelezen volgens het uurwerk Dat wil zeggen 1,2,3 tot 6 en met halve bijvoorbeeld een bocht naar links van 90 graden is L3 is hij nog iets korter is dat L 3,5. een R6 is een bocht van 180 graden naar rechts en die met afstanden en verschillende bochten met andere gradatie's en toestand van de baan. Zoals asfalt.beton,kaseien glad of grof wegdek couperen of niet.Dit alles wordt heel groot over geschreven met letters en cijfers van ongeveer 1,5 centimeter groot en maximum 6 lijnen per bladzijde. eigenlijk veel te veel om uit te leggen. Er komt zoveel bij kijken dat erveel copiloten na een tijdje afhaken omdat er teveel tijd in kruipt.Na al die voorbereidinden is ondertussen nog altijd geen meter rally gereden.

    Hierbij een foto van één blad nota's

    wordt vervolgd

    20-11-2006 om 16:40 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.V WW kever Acropolis rally Griekenland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een spektakulaire jump van een vw kever in de beruchte Acropolis rally van Griekenland ergens in de jaren 70

    19-11-2006 om 18:18 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (21 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda deed in jaren 70 al mee Europees
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie denkt dat nu maar de laatste jaren is dat Skoda deelneemt aan de rally's is eraan voor de moeite. In de jaren 70 waren er toen heuse fabrieksteam aan de slag.Natuurlijk waren het Tjechen die deze bestuurden ooit is er eens een team geweest die de rallywagen verkocht en in het westen bleven. Die wagens hadden toen ongeveer 135 pk en waren wel vinnig.

    18-11-2006 om 19:26 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copiloten deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In deel 2 kon je hier lezen welke rompslom het is om aan de nodige vergunningen te geraken. De eerste rally dat wij gaan rijden is in Februarie 2007  de Routes du Nord in Frankrijk. Voor mij als Copiloot komt het er nu op aan om zo vlug mogelijk het parkoer in handen te krijgen.Van zodra ik dit in mijn bezit heb! kan ik al verkenningen te gaan doen en voorlopige nota's op papier te zetten. Om aan het parkoer te geraken moet je heel goeie relaties hebben met de organisatoren van de rally's.Daarom doe ik ook een duit in het zakje om hun rall's te promoten bij mijn collégas rallyteams en hen proberen te overtuigen om ook aan die wedstijd deel te nemen.En ook het rondbrengen van affiches behoort tot een wederdienst.Verder wordt ook geprobeerd om zoveel mogelijk op goede voet te staan met de sport en techische komisarissen van de Vas&Racb.

    Wordt vervolgd

    18-11-2006 om 15:29 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    17-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even een verzetje deze avond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze avond eens er tussenuit! maar toch in het teken van de rallysport.Een etentje ten voordele van de Juniorclub van Targa-florio uit Ieper. En mischien wie weet !!!!

    17-11-2006 om 17:50 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copiloten Deel 2

    Zoals je merkt in deel 1 is een Copiloot onmisbaar in een Rallyteam. Eigenlijk is de Co de Secretaris van het Team.Voor mij begint het seizoen met het administratieve werk reeds op het einde van 2006.De Co's houden zich dan bezig met een afspraak te maken met de Arts die aangesteld is door de VAS en KACB (vas=vlaamse autosport kacb=koninklijke automobiel club belgie) het Doktersattest is ieder jaar nodig. Vanaf 45 jaar om de 2 jaar een hart onderzoek bij een erkend Cardioloog en vanaf 50 jaar een oog onderzoek bij een oogarts.De Copiloot regeld al die afspraken.Zonder die doktersattesten kan men niet aan een vergunning geraken. Als  die onderzoeken achter de rug zijn mag men met alle nodige papieren +passfoto's en de nodige Centen Naar de Autoclub gaan waarbij men aangesloten is. In mijn geval is dit Autostal Atlantic uit Koekelare. Een vergunning om nationaal te rijden is 265 euro +70 Euro om provinciaal aan de start te komen 40 euro om lid te zijn van de renstal en ongeveer 120 euro dokters kosten samen een kleine 500 euro per persoon wel te verstaan.Dit is nog maar één van de taken van de Copiloten en dit nog maar om het nieuwe seizoen te beginnen.

    Wordt vervolgd

    17-11-2006 om 17:40 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een tussendoortje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Even een tussendoortje mij doorgemaild door mijn blogmaatje Etienne Willems een foto van de originele Ford Lotus Cortina 1600 Twin-Cam uit1964


    Bedankt Etienne

    16-11-2006 om 19:10 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copiloten deel 1
    Iedere rallypiloot heeft een copiloot nodig zonder kan hij niet deelnememen aan wedstrijden.Maar de Copiloot wordt maar weinig gezegd en geschreven.Nochthans is hij de onmisbare schakel in de rallysport.Belgie heeft een rijke geschiedenis op gebied van Co's en ze worden nog altijd gegeerd in fabrieks en top teams.De meesten ben ik natuurlijk al vergeten om dat men in de sprekende en schrijvende pers de gemotoriseerde sporten dood zwijgt.Maar ik heb in mijn hoofd wel nog enkele namen zoals Fred Fransen,Aerts,Jimmy.Ronny Joosten,Rossi,Willy Lux,Danny Colebunders.Georges Biar die nu presentator is van het programma Champions op de Rtbf.En dan de Copiloten die nu op heden nog in dienst zijn bij één of ander team! Sven Smeets.Stefaan Prevot,Philip Codde, Eddy Chevalier enz..... Om Copiloot te zijn moet men een groot hart hebben en van vele markten thuis zijn.Heel vroeger werden de Rally's gereden op ongekende parkoers en moest de Copiloot zijn Piloot navigeren met de middelen die kreeg van de organisatie,zoals stafkaart,bolletje pijl,visgraat,blinde kaart,kaart op schaal,pijlenkaart.In feite is de Copiloot de secretaris van de Piloot.

    Deel 2 volgt later op deze blog

    16-11-2006 om 09:56 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemotoriseerde sporters gekken denkt men !!
    Velen onder ons denken de de gemotoriseerde sporters enkel gekken zijn die over baantjes en circuits scheuren! Maar niets is minder waar. Het is dank zij die sporters dat men nu met veilige en confortabele auto's en moto's rondrijdt. Zoals bijvoorbeeld de banden, de grote bandenmerken Michelin,Goodyear, Pirelli,Bf Goodrich,Avon,Yokohama,Hankook. Die ingenieurs doen voordurend onderzoek om de allernieuwste modellen uit te rusten met de beste banden. Dit alles wordt uitgetest door piloten op het terrein. Ook remblokken en remschijven waar nu al carbon in verwerkt is zodat niet alles meer zo warm wordt. De wegligging dus de vering van u auto een heel belangrijk onderdeel van de wagen en moto. De marktleiders van veringen Ohlins.Proflex,Billstein.en Sachs.De Sinqensiele en triptronic versnellingsbakken en tractioncontrol . De motors die maanden testwerk vereisen om zo weinig slijtage temaken door nieuwe componenten te verwerken in de onderdelen tot zelfs de lichten op u auto en moto.Dit alles en nog zoveel meer wordt uitgestest in allerhande wedstrtijden zoals Rally's, snelheidswedstrijden  uithoudingswedstrijden zoals Paris Dakar 24 uren van Le Mans De Bol 'dor voor motoren en taloze wedstrijden zelfs met truck's. Ik hoop dat de kritikasters eens goed nadenken over wat de gemotoriseerde sporten bijdragen tot de confortabele auto's en moto's waar we nu mee rondrijden . Bekijk het van uit een ander ooghoek

    15-11-2006 om 15:59 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even informatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op zondag 12 november 2006 werd de laatste rally van het seizoen gereden.Dus voorlopig geen nieuws of uitslagen van rallywedstrijden,maar via mijn blog ga ik jullie iets meer vertellen over  onder andere het werk en de voorbereidingen van een co-piloot voor elke rally-wedstrijd.Over de nostalgie en de auto's van vroeger,Bmw's,Porsches,Fiat enz.....Over teams en hun plannen voor 2007 en nog zoveel meer.Hierbij een voorsmaakje : een foto van een Alfa-Romeo 2000 gtv genomen in 1974 tijdens de rally van Monte-Carlo.

    14-11-2006 om 19:15 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor het oud ijzer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Citroén C2 verhuurd door Caen Rallysport, En bestuurd door Dewulf. Zo ziet de C2 eruit na een elektriciteitskabine uit de grond te hebben gereden

    14-11-2006 om 09:46 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto Winnaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Winnaar Hemicuda 2006 de Brit Dave Pattison met een Mitsubitsi Evo 6

    13-11-2006 om 19:33 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moeizame Hemicudarally
    Sommige rally's verlopen feilloos maar in Koekelare was dat even anders . Het begon al op de eerste Kp Gistel na de zware crasch van Wim De Reu .De interventieploegen moesten uitrukken werd de Kp geanuleerd. Even later terug prijs op Kp Hovaremolen toen Dewulf met Citroén C2 van Caen rallysport een elektriciteitskabine uit de grond reed en en gedeelte van de bewoners zonder stroom zat.Daar de elektriciteits maatschappij moest herstellingswerken dringend uitvoeren werd ook deze Kp voor een hele tijd afgelast.Het werd een hele dag van wachten en aanschuiven. De teams waren er een beetje lastig van. Ook De Kp Gistel werd in de namiddag nog eens geconfronteerd met een zware crasch met de gekende gevolgen. De organisatie heeft dat misschien wel een beetje aan hun zelf te danken.Wat op de Kp gistel betreft een recht stuk weg met aan beide kanten bomen en de wortels die de baan oplichten.Dat is om mizerie vragen! Hopelijk trekt men daar lessen uit voor hun volgende organisatie in 2007.

    13-11-2006 om 18:05 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.open beenbreuk
    De copiloot van Wim De Reu (Bmw) Bjorn Deforche heeft door de crasch op de kp Gistel een open beenbreuk opgelopen. Een geluk bij een ongeluk want de wagen is total loss . De omstaanders hadden erger gemeld maar best is het minder erg voor Bjorn.Langs deze weg een spoedig herstel toegewenst.

    12-11-2006 om 23:14 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (11 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitslag top 10 Hemicudarally
    Algemeene uitslag top 10

    1 Pattison Dave Mitsubitsi Evo 6  2 Morgan Dave Mitsubitsi Evo 7   3 Paul Lietaer Bmw M3  4 Vermeirsch Dirk Escort Cosworth  5 Leune Nicolas Bmw  6 Vanlaarhoven Marcel Escort Cosworth  7 Stouf Stefaan Escort 1800 Rs   8 Coulombier Gregoir Ford Puma  9Decloedt J-Marc Subaru Impreza  10 Deleersnijder Frank Opel Manta

    12-11-2006 om 21:56 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stefaan Stouf overtuigend bij de Historics
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de Hemicuda is bij de historics Stefaan Stouf de overtuigende winnaar. Stouf reed met zijn Ford Escort Rs 1800 van begin tot einde aan de leiding.In de algemeene uitslag (tussen de moderne) is hij trouwens 7de geworden.

    Uitslag Historics

    1 Stouf Stefaan Ford Escort Rs 1800 MKII

    2 Casteleyn Jacques Porsche 911 

     3 Casteleyn Charlotte Porsche 911

    4 Verscheure Karel Simca rally 2


    12-11-2006 om 21:44 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engelsen spellen thuisrijders de les in Hemicudarally
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Engelse rallyrijders zijn de Vlamingen komen de les spellen in de Hemicudarally.De 2 eerste podiumplaatsen zijn voor de mannen van over de plas. Paul Lietaer neemt de 3 de plaats voor zijn rekening.

    De voorlopige uitslag ziet er als volgt uit

    1 Pattison Dave Mitsubitsi Evo 6

    2 Morgan John Mitsubitsi Evo 7

    3 Lietaer Paul Bmw M3

    Bij de Historics wint Stefaan Stouf met een Ford Escort MKII Rs 1800 Bda later op de avond volgen nog meer uitslagen en verslagen . Hierbij een foto van type wagen die wint in Koekelare

    12-11-2006 om 18:56 geschreven door morris

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    BEZOEK OOK ETIENNEWILLEMS TOFFE NOSTALGIE OUDE MOTO'S

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!