1. De meeste IC verbindingen bij de NSB worden verzorgd door deze kantelbaktreinen. Ik vindt ze eigenlijk niet erg mooi, maar ze zijn wel efficiënt in het afwisselende Noorse landschap. 2. Rustig kabbelt een riviertje onder de spoorbrug door 3. Wijdse landschappen ontplooien zich voor ons 4. Bergtoppen in de sneeuw 5. Van tijd tot tijd stromen ze wat minder rustig, de riviertjes 6. Watervallen 7. Van tijd niet makkelijk fotrograferen door die treinramen, reflecties en soms vuile ramen 8. Op het einde van de Rauma-lijn opent de vallei zich en vergezichten te over. 9. Van het zien van al dat water kreeg ondergetekende dorst en zette ik mij op een terras met een welverdiende (waanzinnig dure) pint bier.
1. Na de rit van Roosendaal naar Arnhem, die voorspoedig verliep, loopt 1613 met de City Night Liner naar Kopenhagen binnen met een vertraging van 20 minuten. Na het nachtelijk ritje door Duitsland was dit aan de Deense grens opgelopen tot ruin 1 uur. Geen nood we begonnen met goeie moed aan het ontbijt. 2. Helaas, de Deense Eloc 3010 had die dag zijn kuren en ging zowat vijf keer onderweg in dwangremming en we konden overmatig genieten van het landschap. Resultaat : in Odense moesten we overstappen in een dieselstelletje, dat ons naar Kopenhagen bracht met als eindvertraging 1u30min. Daar konden we tijdens het wachten op onze verbinding, gadeslaan hoe onze defecte trein werd binnengesleept. Stilletjes druipt 3010 af naar het depot. 3. Mooie stationshal hebben ze daar in Kopenhagen, de draagstructuur is grotendeels in hout en mooi onderhouden. 4. Alsof het noodlot ons achtervolgde komt er i.p.v. de X2000 een vervangend SJ-stelletje ons oppikken. Wegens technische problemen moeten we in Malmö overstappen in onze definitieve trein naar Göteborg. 5. Dit 'em dan de Zweedse X2000 met kantelbaktechnologie ...... 6. En interieurdesign hoogstwaarschijnlijk van Ikea. 7. Gaat lekker door de bochten en in de rechte lijn ver boven de 200 km/u 8. Het is de 21e juni dus hoe noordelijker, hoe meer de middernachtzon gaat te zien zijn. 9. Na het overstappen in Göteborg is het nog effe naar Oslo waar we zullen genieten van een lekker bedje.
Toch de laatste dagen bezig geweest bij een schuchter zomerbegin. Alle van rookgenerator voorziene locs opgesteld aan het depot met de rook uit de schoorsteen, de goeie ouwe Lenzcentrale doet het nog prima. Twee platte wagons grijs gespoten en voorzien van een houtlading, extra gezekerd met kettingen ( in de Brico-Planit gekocht voor 2.5 euro voor2.5 meter).
1 Stainz gaat eerst de baan op voor poetsbeurt 3 tot 5 Het oude grind is uit de baan gehaald en wordt stelselmatig vervangen door nieuw. Opgehaald bij de bouwmaterialenboer (13 euri voor 350 kg) Het depot wordt stillekesaan terug bezet. Nieuwe decordetails moeten aangeschaft, de oude zijn na vele jaren ten offer gevallen aan poezen- en klimaatterreur. 6 en 7 één bocht had nog 1 R1 stuk. Deze ging eruit en vervangen door R2, daarvoor moest de spoorberm verwijd worden met hamer en beitel en terug aangesmeerd met mortel. Als testtrein : alle varianten van lange rijtuigen moesten door de nieuwe bocht : Unesco-loc met A1275, GEX, salon en stahlwagen + schiebewandwagen. 8 Drukte in het station tijdens de dienstregeling za 22/5 9 Krok met kleurig stammetje.