1-Eindelijk kan er rondjes gereden worden, op wat details en fijntuning na zijn de onderbouw en spoortracé klaar, als proef vier uur achter mekaar met het trek-duwstel getest, zonder ontsporingen dus opdracht gelukt.
2-Daarna mocht de krokodil met drie salonwagens de baan op, de blauwe kwamen voor het eerst in actie.
3-Tijdens het proefrijden wat wissels aangesloten, de draden gaan door gootjes naast het spoor om het wat netjes te houden.
4-De decoder gaat in in plastiek zakje om vocht buiten te houden, verluchting wordt voorzien om condensatie te vermijden.
5-Dan het baanwerkershuisje er overheen en de electronica kan de elementen weerstaan.
6-Nog effe blik in het station, nu de fase van het opbouwen voorbij is, kan er begonnen worden aan perrons, stationsgebouw en scenery daaromheen.
Vandaag werden de eerste test gereden van de verbindingsboog tussen Opstelsporen A en Hoofdstation. De helling heb ik tussen de 3,5 en 4% kunnen houden, helaas ging het niet met R3 maar moest ik R2 toepassen.De nieuwe Allegra en groene Ge4/4 II 619 met zijn groene rijtuigen gingen vlot omhoog zonder doorslippen.
De nieuwe voorraad rijtuigen en wagons kan uit de dozen beginnen komen en verhuizen naar de opstelsporen/tuinkast. Ook effe een luchtopname van de toestand van de opbouw
Weer kans gehad na de vele regendagen om verder te werken aan de baan. Fase 1 van het tweede schaduwstation, voorzien voor de tweeassers en kleine locs. Morgen wisselaandrijvingen en -decoders installeren dan het dak erop.
De sporen zijn gelegd in het schaduwstation, 3 ipv 4, kwestie van ruimte te houden voor de uitzwaai vd lange wagons, dan de overdekking erop, basis voor het station (tot opp. 0,90 x 7,50m), kunnen we daar ook de sporen beginnen leggen.
Ik ben begonnen aan de nieuwe tuinbaan, het eerste gedeelte is bijna af, hierop komt het eerste schaduwstation met 4 opstelsporen (niveau 90 cm hoog) daarboven komt het hoofdstation op niveau 120 cm.
Na langwachten is hij er eindelijk, de Allegra, helemaal toppie in orde getest en loknummer toegekend, middenwagen uitgerust met kogelgelagerde assen, kan ie terug de doos in, er moet plaats geruimd worden voor de komende feestdagen.
Eerste ontwerp is gemaakt, wat laten bezinken en ideeën opsparen. De drie binnenste gedeeltes horen thuis onder de boven-tafels en dienen voor het opstellen van het rollend materieel (dus niet meer op en af het spoorhalen)
Ik overweeg om de baan op grondniveau op te breken en te vervangen door een baan op een hoogte van minstens 1m20, dit om minder buktoestanden te hebben; dus wss laatste zicht op de oude installatie
Door rugproblemen, lange tijd niet meer kunnen volledig gaan voor de hobby. Maar nu is er misschien een oplossing na de operatie, de pijn is in elk geval minder. nog een revalidatie van 4 à 6 maand, kan ik misschien weer aan de slag.
Een paar fotokes uit de ct-scans getrokken. 1. Voor de operatie, onderkant van de wervelkolom, probleem is duidelijk te zien. 2. Na de operatie : achteraanzicht 3.Zijaanzicht, er is een cage geplaatst (tussenwervelprothese) en wervels vastgezet.
Vandaag na de grootste hitte de treinen buitengelaten. De meccano-film constructie ging vandaag ook weer eens de baan rond. Afsluitertje een opname by night.
Tijdens het Pinksterweekend ben ik met een collega-hobbyist naar de Harz geweest, ten eerste was er op zaterdag de rit met de "Traditionszug" op de Brocken. Op zondag hebben we dan een tochtje dwars door de Harz gemaakt. Met de reguliere spoorwegen van Wernigerode via Halberstadt naar Quedlinburg. In Quedlinburg met de Selketalbahn en stoomtrein naar Alexisbad, verder dan met de railbus naar Eisfelder Talmühle en terug met stoom terug tot in Wernigerode. Een mooie dag voor trein- en stoomliefhebbers.