Dodelijk fijn stof
In een nota van de Europese Commissie stond dat fijn stof -
stofdeeltjes van minder dan 10 micrometer - verantwoordelijk is in
Europa voor 370.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar. In België zou
het gaan om 11.000 vroegtijdige overlijdens.
Dit zeer fijn stof wordt vooral uitgestoten door auto's, schepen en industrie.
De venijnige miniscule stofdeeltjes nestelen zich vooral in de longen van de mensen met dus
zeer kwalijke gevolgen.
Niet alleen de overlijdens dienen hierbij vernoemd, maar ook het onmeetbare lijden dat die
dood voorafgaat en het enorme verdriet voor het verlies. Daar komt nog bij dat de economische
schade niet te onderschatten is.
Daarom heeft Europa ook Richtlijnen uitgevaardigd die de grenswaarden voor dit fijn stof
vastleggen. Er is een jaargrenswaarde van 40 microgram fijn stof per kubieke meter en een
daggrenswaarde die niet meer dan 35 dagen per jaar mag overschreden worden. Vanaf 2010
worden die normen nog verstrengd tot een jaargrenswaarde van 20 microgram per kubieke meter
en mag de daggrenswaarde nog slechts zeven keer per jaar overschreden worden.
Vlaanderen, wat doet Vlaanderen?
In ons gewest haalt men die normen
helemaal niet. Uit metingen van de Vlaamse Milieumaatschappij
bleek dat in 2004 van de meetstations er 7 procent de jaargrens
overschrijdt. Voor de daggrens is dat zelfs in 83 procent het geval.
Vandaar dat de ministers Peeters en Tobback, bevoegd voor deze materie,
samen de strijd - of wat daar voor doorgaat - gaan aanbinden.
Bijkomende actie is nodig, zegt Peeters heel strijdvaardig, maar maar,
we moeten er ons wel van bewust zijn dat Vlaanderen in deze geen
geïsoleerd eiland is. 70 tot 80 procent van de fijnstofconcentraties
zouden afkomstig zijn van bronnen uit het buitenland. Hij stelt dan
conreet voor om milieuvriendelijke voertuigen fiscaal aantrekkelijk te
maken. Dat voorstel zal hij aanvullen met een bijkomende bonus voor een
roetfilter
Ik, zegt Tobback, ga geen subsidies toekennen om oudere wagens een
roetfilter te geven.
Ik ga pleiten voor het vervroegd - in 2007 inplaats van 2008 -
toepassen van de reeds sterk, door Europa, verstrengde emissienormen.
En zou er nu eens geen minister van onze
vele regeringen, of zeg maar een politieke partij zijn, die pleit voor
het afzetten van motoren van stilstaande auto's en bussen?
Ze stinken en ze verpesten niet enkel het milieu maar het heeft daarenboven ook geen
enkele zin, en het kost geld op de koop toe!
J. V.
|