duivel
Inhoud blog
  • Verhaaltje: benadeling
  • Recept: guacamole
  • Schuld en boete
  • Mirakel
  • Vereniging geen bende
  • Vlaamse Leeuw
  • Politieker gekruist
  • Goed Nieuws
  • Stralende toekomst
  • Krakers
    Zoeken in blog

    Archief per week
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
    Jef Vergif
    Kritische kijk op het nieuws
    Politieke satire, kritisch en vol humor, met teksten, beeld en geluid
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister Van Brempt reageert positief op brief Jef Vergif!

    Minister Van Brempt reageert positief
    op brief Jef Vergif!

    6 juni 2006

    Aan mevrouw Van Brempt, minister van Mobiliteit en van Gelijke Kansen

    Als actieve senior met veel contact met tal van reizigers die, net als ikzelf, aangewezen zijn op het openbaar vervoer, durf ik u vragen of het niet mogelijk is om de reclame definitief te verwijderen van de trams en autobussen van ‘De Lijn’.

    Reclame maakt vooral van de trams, rijtuigen die soms voor meer dan de helft in tweede klasse degraderen, afhankelijk van de reclame die al dan niet op de ruiten plakt en het uitzicht sterk belemmert. Als men door die bibberramen kijkt – en daarvoor dienen de vensters toch – dan doen de ogen na een tijdje pijn, hoofdpijn en last van migraine (voor vele mensen die daar gevoelig voor zijn) is ook een gekend gevolg.
    Eigenlijk geeft ‘De Lijn’ in zijn rijtuigen dus geen gelijke kansen meer aan de reizigers.
    En ook deze materie is uw bevoegdheid, nietwaar?

    Daar komt nog bij dat de reclame afschuwelijk lelijk is, en de trams en ook al de bussen, meestal totaal vermommen tot sandwichboxen. Zelfs de mooie ‘Hermelijntrammen’ worden al met schreeuwlelijke reclame beklad.
    ‘De Lijn’, maakt – neem me niet kwalijk dat ik nu eens schrijf wat luidop gezegd wordt – van zijn voertuigen rijdende vloeken, een schande voor Vlaanderen.

    Geachte minister, ik weet het men doet het voor geld. Maar ten koste van het comfort van de reizigers, en voor de mensen, toeristen en andere, is dit toch een duidelijk gebrek aan, nu ja, cultuur.
    God ja, heeft Bert Anciaux nog nooit in een tram gezeten? Hij moet er dan toch al zien rijden hebben. En is hij niet verantwoordelijk voor cultuur? Het wordt in elk geval hoog tijd dat deze miserie ophoudt!

    Met vriendelijke groeten,

    Jef


    Van: VAN BREMPT, kabinet [kabinet.vanbrempt@vlaanderen.be]
    Verzonden: vrijdag 9 juni 2006 12:03

    Onderwerp: RE: Reclametrams- en bussen

    Geachte heer,

    Ik heb uw mail over de reclame op de trams en bussen van De Lijn aandachtig gelezen.

    Vanaf september 2006 zal De Lijn haar reclameregie onderbrengen bij een dochtermaatschappij. Op dat ogenblik loopt het contract met de huidige reclameregisseur - NV Streep- af.
    Als voogdijminister van De Lijn heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om te garanderen dat De Lijn een voorbeeldrol zal spelen op het vlak van reclamevoering.

    De Lijn zal daarom overheidsreclame opnemen over duurzame mobiliteit en moet ook elk jaar reclame maken voor een initiatief voor maatschappelijk nut (bv: derdewereldbeweging, sensibilisering rond minder mobielen,...).

    Daarnaast moet De Lijn ook een Raad van Wijzen aanstellen die een ethische én esthetische reclamecode moet uitwerken.
    Reclame die te zien is op goederen van De Lijn mag bijvoorbeeld niet in strijd zijn met duurzame mobiliteit (bv. geen reclame voor auto's). De reclame zal ook geen discriminerende boodschappen mogen verspreiden. Bussen en trams bepalen mee het straatbeeld van de steden en gemeenten. De aanwezige reclame mag dan ook geen vervuiling van het straatbeeld betekenen. En uiteraard mag reclame op de bussen en trams ook niet hinderlijk zijn voor de reizigers. De Lijn zal in dat verband ook rekening moeten houden met de eerder gemaakte opmerkingen door de Bond van Trein-Tram-Busgebruikers, onder andere over de reclame op de ruiten.
    Om deze reclamecode uit te werken zal er beroep worden gedaan op een raad van experten, met adviseurs van De Lijn, de reclamewereld, de universitaire wereld en het kantoor van de Vlaamse bouwmeester.

    De opbrengsten van de reclamegelden zullen gebruikt worden om het comfort van de reizigers te verbeteren. De middelen zullen geïnvesteerd worden in nieuwe technologieën die mogelijk maken dat men in de toekomst slechts één ticket nodig zal hebben op alle openbaar vervoermaatschappijen in ons land (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC). Met dit systeem zullen de maatschappijen ook betere reizigersinformatie kunnen krijgen (aantal reizigers, trajecten,...). Deze informatie kan gebruikt worden voor een dynamisch openbaar vervoerbeleid, dat dankzij de goede registratie snel specifieke noden kan detecteren bij overbezetting bijvoorbeeld.

    Tot slot zal De Lijn de reclameopbrengsten ook moeten besteden aan de verbetering en de uitbouw van de halteaccommodatie, de verhoging van de real-time informatie aan de haltes en in de voertuigen en de verbetering van de properheid en de sociale veiligheid van het openbaar vervoer.

    Ik hoop u hiermee een beter inzicht te hebben gegeven in de nieuwe reclameregeling bij De Lijn.

    Met vriendelijke groeten

    Kathleen Van Brempt

    10-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezondheid met mate

    Gezondheid met mate

    Het is onbetwistbaar een voordeel van het openbaar vervoer zoals dat bij ons georganiseerd is (al betwisten sommigen dan het organiseren), dat er menselijk contact ontstaat bij het wachten op deze verplaatsingsmogelijkheid, die soms begint te lijken op de winstkans van een klein lot in een grote loterij. Het is daarbij niet zeker dat er, zij het zelfs maar geestelijk, winst wordt gemaakt bij zo'n contact, verrijkend weet u wel, bredere horizonten openend en zo.

    Maar verrassend is zo'n ontmoeting met de medemens in een stationscafé af en toe wel. Toen ik de man wou herkennen - ik bestelde hem een glas bier van het soort dat hij voor zich had - als een zeer verouderd schoolvriendje, die eerst mijn persoon zelfs totaal niet meer kon thuisbrengen, was ik er al vrij zeker van dat de door mij beoogde trein gewoon van tussen de uurregeling gehaald was. Zodat ik dus een vol uur gedwongen vrije tijd had om, met die uitgezette en grijze versie van een vroeger fijn klasgenootje, te praten.

    -"Nee, zeg", zei de door mij met: 'Héla heu..., oude schoolkameraad', aangesprokene, "ik zou u nooit herkend hebben, god ja, hoe is uw naam ook weer ?" Ik zei: "Jef". -"Jef ?, ja amaai, wie kon dat denken toen ... maar met die rimpels en zonder die bos haar en nu buik en bril en...".
    - "Ja, 't is al goed", onderbrak ik hem, toch teleurgesteld over mijn eigen beslissing om te willen babbelen in plaats van rustig de krant te gaan lezen. - "Ho maar", zei de man waarvan ik mij tevergeefs afvroeg hoe die nu weer heette, "ik spreek niet meer zo graag over vroeger, zo is de Rik niet, school is goed voor schoolgasten, nu is de tijd waar wij het over moeten hebben. Nu! Ik weet het."

    Ik keek hem aan en zag dat hij een beetje aarzelde, of dacht ik dat maar?, toen hij zijn glas met een getrainde beweging ledigde, 'gezondheid Pol', zei en in een vloeiende boog het andere, volle glas omhoogstak.
    - "Bier is goed" verkondigde mijn leeftijdgenoot, "maar niet teveel, ge moet maat kunnen houden. Maat houden is het moeilijkste dat er bestaat, weet ge dat Frans ?" vroeg hij, mij zeer ernstig boven zijn glas aankijkend. - "Jef is de naam", probeerde ik hem te herinneren. - "Ja, in namen ben ik niet sterk, maar nu ken ik u toch weer, w ogen zijn nog dezelfde vind ik", meende Rik. Het ging mij echt vervelen, zo erg was ik nu ook niet veranderd, of toch ... ?

    - "Ouwe jongen", zei de dikke wat rood aangelopen man voor mij, ik schatte zijn omvang giftig op twee vroegere klasmaatjes, "ik weet niet hoe het met u gesteld is, maar ik ben alleen gevallen. Nu ja gevallen, enfin, maar toch alleen. En zo heb ik zelf moeten leren maathouden." Hij keek naar de toog en deed met twee hoog gestoken vingers een schuimende bestelling arriveren.
    - "Gezondheid, wens ik u en mij, maar met wensen mag dat niet ophouden", besloot hij een beetje raadselachtig. Hij dronk, ik ook, maar wat twijfelend. Een uur wachten is lang en aan dit tempo zou ik binnen het uur geen trein meer zien.

    -"Ik ken er een paar van onze klas die er al onder liggen," zei de meer dan struise Rik, "'t zal mij niet gebeuren."
    Ik moet heel verrast gekeken hebben want hij voegde er snel aan toe: "Niet onverwacht, wil ik zeggen. Ik neem mijn voorzorgen en mij zullen ze zo niet hebben." Hij nam nauwelijks de tijd om, zonder slikken, zijn glas halfleeg te drinken.

    - "Ik ben op pensioen en ik heb geen auto, daardoor kan ik me verzorgen ziet ge. Eten en drinken, bedoel ik, met mate." Hij deed teken naar mijn bier. - "Smaakt het niet kameraad ? Toch niet ziek ?" Ik bewees profijtig drinkend mijn conditie, terwijl hij vertelde: "Vroeger ja, dan stond er geen maat op bij mij. Maar dat is gedaan man. Vandaag de dag kom ik vóór de avond thuis en dan kijk ik mij na. Ten eerste pak ik mijn thermometer, en dat is geen zo'n gewoon ding, dat is een superfeeling in 't Engels. Dat plak ik efkens op mijn oorlel en pats!, het staat er op in van dat groenachtig schrift. Honderd procent zekerheid jongen. Dan neem ik mijn bloeddruk. Nee, niet dat gedoe met armband of stoppen in d’oren, da's dokterswerk. Ik kan dat zelf meten met het beste toestel dat er bestaat, kostelijk hoor. En bovendien weet ik dan nog dat mijn hart klopt, hoeveel keer bedoel ik. Dat lijkt op een computer, maar ik kan daar mee omgaan. Jawel, ik steek mijn geld in mijn gezondheid. De Rik kent nu zijn hoogten en laagten."

    Hij dronk zijn glas uit keek, wat vragend, dacht ik, naar mij, maar toen ik wou bestellen schudde hij zijn zwaar hoofd toch pijnlijk vastbesloten van links naar rechts.
    - "Mijn maat is vol" zei hij, zich moeizaam rechtzettend en hij voegde er ietwat bezorgd aan toe: "Fonske, houdt u goed en verzorg toch maar beter uw gezondheid."

    Geloof het of niet, maar toen kwam alsnog mijn trein.

    09-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duel

    Duel Filip De Winter - Patrick Janssens

    09-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)


    duivel
    Blog als favoriet !

    Uw mening

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!