In 1840 aangelegd in het kader van de nieuwe wijk rond het station. Met de aanleg van de internationale treinverbinding Kortrijk-Rijsel werd hetzelfde jaar aan het station een tolkantoor gebouwd. In 1956 werd op de zuidkant van de straat het autobusstation in gebruik genomen. In 1975 kwam een overkapping voor zes bussen. Die laatste werd zwaar beschadigd tijdens de storm van 1983. Thans zijn er 22 standplaatsen. De Noordkant (niet in zicht) was de enige straat in Kortrijk met uitsluitend cafés en eethuisjes. Op de oude foto wachtende lijnbus Kortrijk-Ooigem-Wakken van de toenmalige NMVB. Rechts een geparkeerde Volkswagen Kever waarvan er een slordige 21.529.464 werden van geproduceerd. Het station bevat 13 perrons, een lokkettenhal, overdekte wachtplaatsen en elektronische informatieborden. De westelijke onderdoorgang van het NMBS-treinstation mondt via een grote trappenpartij uit in dit busstation. Binnenkort is dit allemaal verleden tijd, binnenkort beginnen de werken aan de nieuwe stationsomgeving en mogen de foto’s terug aangepast worden…
Bronnen : Archief Turbo - Duizend Kortrijkse straten - Beeldbank Kortrijk
|