't Is altijd dansen op een slappe koord om vanachter een computerscherm over dit soort vragen een defintieve uitspraak te doen.
Maar goed, ik probeer. Dit werk is niet wat voor een "afgewerkt" schilderij kan doorgaan. Ik zou het liever een "voorstudie" noemen.
But, there is more...
Wat me bijvoorbeeld doet twijfelen, is het uitgebeelde thema: ik kan me met de beste wil geen doek van Raymond de la Haye in herinnering brengen waarop dieren een zo prominente plaats in het tafereel innemen. Ook het reliëf van het landschap (zie de rechterkant van het schilderij) lijkt niet meteen te doen denken aan het (vlakkere) Netelandschap dat hij altijd in beeld bracht, maar ik geef toe dat die bedenking misschien niet zo relevant is.
Wat ik eventueel ten gunste van het werk zou kunnen veronderstellen, is de bedenking dat Raymond het gemaakt zou kunnen hebben naar aanleiding van een opgelegde taak tijdens zijn verblijf in 1912 in Namen, waar hij een nascholing volgde voor leraren tekenen in Rijksmiddelbarescholen... Maar we weten dat hij daar toen vooral gefascineerd was door de Maas, de Samber en het licht dat boven die stromen door de lucht gleed. De sfeer van die grandioze doeken staat onwaarschijnlijk ver van wat op dit "slecht op karton gemaroufleerde" werkje te zien valt, tenminste wanneer een datering 1912 überhaupt te overwegen valt. Maar op het werk is geen datering te zien...
Ik heb ook de gezaghebbende lijst nagekeken die wijlen dr. M. Cordemans opmaakte van olieverfschilderijen (en olieverfstudies) die ofwel in privébezit zijn/waren of tijdens de oorlogsperikelen van 1914-1918 in Lier verloren gingen. Nergens is er in die opsomming sprake van een werk(je) van Raymond de la Haye dat met de "vondst" in verbinding kan worden gebracht.
En dan is er weer het probleem van de signering. Ik ben helaas geen grafoloog, toch valt het me heel moeilijk om in de vorming van de letters (o.a. het langgerekte been van de "y") de delicate hand van de enige echte delaHaye te onderkennen.
Ik spreek me liever niet uit over de (schoonheids)waarde van het doek in kwestie, maar ik ben vrijwel zeker dat de schrijver in het bezit is van een konterfeitsel waar ònze Raymond de la Haye niet de hand in heeft gehad.
(we hebben de naam van de E-mailschrijver uit discretie niet vermeld)
|