Vertrek: 7.50 Aankomst: 15.00 Afstand: 86,68 km Gemiddelde: 15,35 km/u Tijd: 5u 38' Totaal: 321,25 km
Doordat ik in de jeugdherberg in Uden geen warm eten kon bekomen, ben ik 's avonds het stadje ingetrokken en op aanraden van de herbergbeheerder ging ik naar een Mexicaans restaurant "San Juan". Ik bestelde er een steak met groenten. Ja man, buiten de côte à l'os van "Ter Doest" in Lissewege heb ik nog nooit zo'n boterzacht vlees gegeten. Er waren ook dikke frieten met paprikapoeder op. Jeroen Meus zou zeggen: "Da's af !"
Terug in de herberg keek ik nog eens naar de landkaart en besloot dan om maar niet een omweg langs de Veluwe te doen, maar rechtstreeks over Nijmegen (trouwens de oudste stad van Nederland) en rechts van Arnhem naar Doetinchem te fietsen. Deze beslissing kwam er omdat ik ook eens door Nijmegen wou gaan, waar ik met de militaire marsploeg van het 18de Bataljon Logistiek, toen nog in Werl (D) gekazerneerd,een 4-tal keer in de jaren '70 de vierdaagse heb gemarcheerd. Een unieke mars in de 2de helft van juli waarvan de aankomst nu nog steeds door de NOS word uitgezonden. Ik kreeg er kippenvel toen ik over de wegen en bruggen fietste waar ik toen marcheerde .
Ik fietste over de Waal, de Maas (liedje van Boudewijn de Groot ) en de Nederrijn, maar bij Zevenaar moest ik over deze rivier per veer en dit kost hier 0,90 , in Vlaanderen is dit gratis.
Onderweg kwam ik nogal macabere plaatsborden tegen: "Lijkweg", dan een wegwijzer met "Universitair Ziekenhuis" en direct daarboven "Crematorium". Misschien om de verplaatsingsonkosten ?
Nu ben ik op camping "De Wrange" en morgen fiets ik via Vreden Duitsland binnen. Zoals je aan het gemiddelde kan afleiden had ik een hevige oostenwind tegen, maar liever dit als regen.
Vertrek: 08.10 Aankomst: 16.40 Afstand: 117,25 km Gemiddelde: 16,85 km/u Tijd: 6u 57' Totaal: 234,57 km
Gisteravond hadden Freddy en Greta, de vrijwilligers van de jeugdherberg, lekker eten klaargemaakt: groentensoep, goulash met pasta en chocolademousse . En na zo'n fietstocht kon mijn maag dat wel verdragen.
Aan tafel zaten nog een koppel uit Kontich met hun zoon. Zij fietsten Kontich - Zoersel en de dag erna terug, maar hebben reeds de Donauroute vanaf Pasau door Oostenrijk afgefietst en 2 maal vanuit Zuid-Frankrijk naar België. We hebben veel verhalen kunnen uitwisselen, ook met Freddy. Zijn zoon woont in Schotland en is er ranger.
Vanuit Zoersel ben ik een prachtig stuk natuur doorgefietst . Bos in, bos uit, veel veldwegen, het deed me denken aan de Landes in Frankrijk verleden jaar. De naaldbomen die er zo lekker ruiken .
Aan de luchthaven van Eindhoven was er een kartingwedstrijd en die bakskes kunnen nogal vliegen, hoor.
Eens Eindhoven voorbij was de tocht steeds naast water, hetzij kanalen, hetzij beken.
Wat Garmin over zijn GPS vertelt is wat té optimistisch. In hun beschrijving staat dat het toestel een autonomie van 30u heeft. Mijn batterijen waren op 13u leeg , en dit op spaarstand, dus met halve kracht van de LCD-verlichting. Dus mijn advies is vanaf nu: élke dag opladen.
Intussen ben ik hier in Uden in een prachtige jeugdherberg "Kersenhof" aangekomen. Het is een gerenoveerde oude boerderij met prachtige kamer. Spijtig kan je er geen warm eten bekomen, dus straks de stad in voor een spaghetti.
BTW: mijn rit van vandaag is even lang als die van gisteren. Puur toevallig.
Tot Antwerpen was het haast bekende wegen die ik vorig jaar nog affietste als voorbereiding voor Santiago.
Eens Antwerpen voorbij was het allemaal nieuw voor mij. Langs de Antwerpse Ring loopt ook een prachtig breed fietspad, vanuit het Middelheim door het Rivierenhof naar Sterckxhof. Dit jaar hebben ze dit fietspad nieuw geasfalteerd . Prachtig ! Het was eerder of ik op een snelweg reed want op de Ring was het file, dus veel "snel"-weg was er voor de auto's en vrachtwagens niet aan.
Ongeveer op 10 km van mijn bestemming had ik een leuke verrassing: in het midden van de Antwerpse Kempen kwam ik aan een oude boerderij, nu is dit een bistro. En ik herinner mij dat ik ongeveer 47 jaar (!) geleden, tesamen met de misdienaars uit Drogenbos, mijn toenmalige woonplaats, met onze onderpastoor en kapelaan van de Chiro, waar ik ook lid van was, naar hier ben geweest.
In deze boerderij heeft "De Loteling" zijn verhaal aan Hendrik Concience verteld. 't Is een prachtige Vlaamse film waarmee Jan Decleir zijn debuut als acteur deed.
Intussen ben ik hier goed geinstalleerd in de jeugdherberg, te midden van het groen . Straks wat eten en dan dodo.
Gisteravond begonnen de zenuwen parten te spelen. Was het omdat ik met mijn vorige reis naar Santiago veel betere externe communicatie had, zowel het het Venootschap en de andere fietsers die Santiago al hadden afgefietst ? Ik weet het niet. Maar alleszins moest ik een Immodium nemen of het ging vandaag niet goed komem .
Ann, een van onze beste vriendinnen, kwam mij deze morgen nog uitwuiven ;-). En vermits ik vanuit Gent richting Antwerpen moest, ben ik ook nog eens bij Jill haar werk in Destelbergen binnen gesprongen. Ik kreeg er van haar een mooi hartje van mijn kleinzoon Aerjen (4 j.) met een mooie en zelfgeschreven tekst erop. Het hartje zal steeds in mijn stuurtas meereizen . Dank je wel, lieve kapoen.
Gisternamiddag verliet ik de camping in Wenduine om langs de polders richting Brugge te fietsen. In mijn spiegeltje zag ik dat er een MTB-er mij ging inhalen. Deze fietser bleef echter naast mij en het kwam tot een babbel. Bleek nu dat het de directeur van een school in Blankenberge is waar John Boone, een ex-collega van mij, in het oudercomité is. Wat is de wereld klein. Aan de Sint-Pietersplas in Brugge gingen onze wegen uiteen.
In Maria-Aalter ging ik eindelijk eens stoppen in café "De reisduif". Ik heb dit traject ettelijke keren afgefietst, ook toen ik nog in Sijsele werkte, maar nooit eens een tussenstop ingelast. Een staminee aan het kanaal Gent-Brugge, met nog de uitstraling van een écht volkscafé.
Door de strakke wind, meestal zijdelings maar in mijn voordeel, ging het zeer vlot naar Gent.
Hier haal ik straks mijn allerlaatste inkoopjes voor onderweg en doe ik nog eens een dubbel-check van mijn paklijst en dan wachten, zoals de duiven.
Dit WE doe ik mijn laatste oefenritten. Deze keer waren de fietstassen, op enkele kleinigheden na, volledig gepakt. Dus de flessen Spa Reine vlogen er uit .
Gisteren vond ik iets nieuw van Isostar in 't Kruidvat: ik gebruik steeds het poeder om mijn sportdrank in mijn fietsbidons te maken. Maar nu verkopen ze Isostar in tabletten, zodat je niet met het poeder kunt morsen ;-). 1 tablet is goed voor 1/2 liter water.
Van water gsproken, dat heb ik tijdens mijn rit met liters gekregen . Het was sinds mijn terugreis uit Santiago verleden jaar dat ik nog zeikend nat zat te fietsen. Maar eens in Brugge verbeterde het weer en kwam de zon zelfs eens door het wolkendek piepen. In Brugge reed ik ook voor het eerst over de splinternieuwe Scheepsdalebrug (voor foto's: zie vorige berichten). Nu is de brug eindelijk veilig genoeg voor het fietsverkeer .
Eens in Wenduine een warme douche in de caravan genomen en nu maar tokkelen om mijn klein ding van 163g .
Deze morgen
heb ik de GPS voor het eerst uitgetest. Ik moest sowieso onze kleinzoon Aerjen
deze middag van de school in Kalken afhalen en had deze route via Map Source
van Garmin ingeladen in het geheugen.
Wat een
prachtige ervaring qua precisie en helderheid . Zelfs in de spaarstand was het LCD-scherm nog helder genoeg om in het volle zonlicht af te lezen. Bij rotondes en/of afslag meld de GPS dit via een biep op 300 m afstand, daarna 2 keer biep als men de afslag nadert . Zowel de afstand als het aantal seconden komen dan op het scherm, écht prachtig .
Nu reeds kan
ik met een gerust gemoed naar Berlijn .
Gisteren bracht TNT de Garmin-GPS aan huis . Oef, en dan maar eerst de DVDs op de laptop geïnstalleerd, mij bij Garmin geregistreerd en de handleiding eens doorgenomen om vandaag de hele route op het geheugenkaartje te plaatsen .
De eerste etappe was een kleine flop : dikwijls een verkeerde knop op de software ingedrukt, zodat ik dikwijls een langere route kreeg als voorzien . Maar na een 5-tal minuten was ik er toch goed mee weg.
Ondertussen zit de hele route Gent-Berlijn en terug in de GPS. En om hem te testen ga ik donderdag een uitgestippelde route rond Gent eens volgen, hopelijk stuurt hij mij de E40 of E17 niet op , maar vermits hij nu standaard als fiets GPS staat ingesteld is dit haast onmogelijk.
Gisteren heeft mijn schoonzus Brigitta mijn haar gekortwiekt. Dan is het ook leuker fietsen met een helm op van s morgens tot s namiddags.
De kogel is door de kerk: de fietsGPS is besteld . Zoals in mijn vorig bericht vermeld wordt het de Garmin eTrex Legend HCx. Dit merk is ook het betere, zo niet het béste, voor outdoorsporten (100% waterdicht ) en het gekozen model bied, voor zover ik de forums lees, de meeste mogelijkheden voor deze prijsklasse.
Een extra voordeel, wat ik in mijn vorig bericht vergat te vermelden, is het leesgemak bij regenweer . Mijn kaartenmap op de stuurtas heeft dan regendruppels (logisch) maar tevens mijn bril en dit is echt lastig lezen dan , vooral bij twijfel in agglomeraties waar je dan snel de juiste afslag mist .
Dag na dag ben ik de voor- en nadelen aan het wikken en wegen om al dan niet toch nog een fiets-GPS aan te schaffen voor mijn vertrek.
Voordeel: - Je "stippelt" je hele reis thuis via PC/laptop uit voor je vertrek, de waypoints en tracks plaats je dan via de geheugenkaart in de GPS. De landkaarten neem je toch maar mee als back-up, mocht de GPS het onderweg laten afweten .
- Je kan onderweg eender wanneer een ommetje maken: bezienswaardigheid die niet op kaart stond e.d. en je komt op de snelste manier weer op de originele route.
- Het hebbedingetje dient ook voor al je volgende reizen zodat je niet telkens weer dure detailkaarten hoeft aan te schaffen. Een gewone autolandkaart is dan voldoende als back-up.
- Je kan gratis waypoints en volledige trips van andere fietsers via internet downloaden en installeren.
Nadeel: - Steeds van de fiets afnemen bij aankopen (eten, drank) onderweg, want de dieven zijn vliegensvlug.
Verdere nadelen zie ik niet direct. Het laden van de oplaadbare AA-batterijtjes kan op mijn E-Werk via de naafdynamo. De GPS heeft een autonomie van 25 u.
Vertrek richting Berlijn uitgesteld tot 01 juni 2011
Dag beste
blog-lezer(es),
Normaal
vertrek ik op zondag 29 mei richting Berlijn. Maar vermits de Jeugdherberg in
Zoersel, mijn eerste eindpunt, pas op woensdag 1 juni zijn deuren opent , blijf ik nog tot die datum in Gent .
En waarom geen ander alternatief, hoor ik reeds sommigen vragen? Omdat ik nog een waardebon van de Vlaamse Jeugherbergen heb en die vervalt anders.
Dit WE was
het precies zo ofhalf Vlaanderen aan
het sporten ging . Vrijdag begon het al aan het kanaal Gent-Oostende, ter hoogte van Bellem (Nevele). Daar was een wedstrijd voor botvinken, een van die volkssporten die aan het verdwijnen is . De vinkeniers moeten er op een grote houten lat streepjes in krijt schrijven per keer dat de mannetjesvink suskewiet zingt.
Zaterdag was
het druk op de camping, want de dochters en 5 kleinkinderen kwamen er moederdag
vieren bij de BBQ.
Zondag
vertrok ik tijdig omdat de weerman regen vanuit het Westen voorspelde . Anders bleef ik nog een dag of twee aan zee, maar deze week is het even regenen geblazen, en maar goed ook voor de tuin en de velden.
Onderweg
kwam ik de honderden wandelaars van de klassieke 2-daagse mars van Blankenberge
tegen. En in Brugge was er de jaarlijkse stadsloop. In Beernem kwam ik dan weer
wandelaars tegen. Iedereen was blijkbaar op de been bij dit mooie weer.
Deze week
begin ik mijn koffers (lees: fietszakken) te pakken .
Voor het eerst dit jaar was ik gaan fietsen in vol ornaat : de 2 voorste pakdragers, de 2 achterste, de grote reistas en de stuurtas. Omdat nog niet alle tassen met materiaal, kledij enz. volgestouwd waren heb ik dit gewichtsverlies gecompenseerd met 4 PET-flessen Spa bruis , kwestie van de 25 kg bagage toch aan te voelen. Enkel de grote reistas was compleet: de tent, de slaapzak, de tentharingen, het ligmatje en de houten hamer.
Het verliep vlekkeloos , ook in Zwalm op de kuitenbijters van de Vlaamse Ardennen had ik geen problemen, wel veel schakelen, tot de kleinste versnelling toe. Maar diegenen die de streek kennen weten dat het daar nergens vlak ligt. Morgenvroeg vertrek ik met de fiets naar Wenduine . Ze geven heerlijk weer en de kids komen er voor moederdag . Zondag of maandag volgt dan de terugreis.
Tegen 8.15u verliet ik de camping, gewapend met de fietsknooppuntenkaart "Brugge Ommeland Noord" van de provincie West-Vlaanderen, om een toer door de polders te doen en om het geleverde werk van de fietsenmaker te appreciëren. De zon stond weer heel goed 8-) en ik denk dat de kusthoreca deze paasvakantie als één van de beste kan klasseren.
Achter de kustlijn reed ik van hoeve naar hoeve, zalig ! Geen drukte, weinig of geen auto's, wat moet een fietser meer verlangen?
Aangekomen in Oostende bezocht ik er de scoutsgroep van Zwalm, waar mijn kleinkind Jolie mee op kamp is. De leidster ging haar uit de loods halen zonder haar te vertellen wat er gaande was. Jolie was zo erg onder de indruk van het bezoek dat ze enkel een paar woordjes kwijt kon : "ja" of "neen", meer kon er niet uit onze kleine muis. Ze was echt van de plank.
In het dok naast de scoutslokalen lag de "Nele" aangemeerd, voor de VTM-kijkers beter gekend als het zeilschip uit de serie "Dat zal ze leren".
Na Oostende ging ik naar Oudenburg, want ik en water, dat is twee handen op een buik. Vanaf Oudenburg heb je namelijk weer het jaagpad langs het kanaal naar Brugge. In Brugge weer terug naar Wenduine, maar eerst nog wat planten bij Aveve (de Boerenbond voor de oudere generatie) in Uitkerke gaan halen. Weer een prachtdag !
Op 15 april vertrok ik vanuit Gent per fiets naar onze stacaravan in Wenduine. Ik neem steeds dezelfde weg, namelijk het mooie en rustige jaagpad langs het kanaal Gent-Oostende, dat ik pas in Brugge verlaat om dan langs het station richting Sint-Pieters-Brugge te fietsen.
Aan de Scheepsdalelaan komt een prachtige nieuwe ophaalbrug, die op 20 mei as. plechtig word geopend voor het publiek. Het vorige exemplaar was te oud (type Meulestedebrug in Gent) en véél te smal voor het drukke fietsverkeer .Het ophaalmechanisme is een voor de constructeur, Victor Buyck uit Eeklo, een Europese primeur. In plaats van dat de brug in de lengte over het kanaal word opgehaald, gebeurd dit hier in de breedte van de brug. Om het gewicht van de brug op te vangen, staan aan beide zijden van de brug een kontergewicht in vol staal van zeker 50 m lang in de vorm van een halve maan. Nu reeds is men met het proefdraaien bezig, echt prachtig om te zien ;-).
Vorige week had ik pech met mijn fiets : de voorste versnellingskabel naar de 3 pedaalkamwielen had het begeven. Maandag reed ik naar Fietsen Wanneyn, Koolkerksesteenweg 83A in Brugge ( www.wanneyn.be ), waar ik mijn fiets ook had gekocht, om hem te laten herstellen.
Vandaag was hij af. Nieuwe kabel, nieuwe staander (was reeds stuk in Spanje), nieuwe achtercassette en montage: 70,05 . Dit is echt waar voor je geld. Je fiets is zo fijn afgesteld als een naaimachine .
Vroeger had ik een Kettler en nu sinds 3 jaar, een Batavus Cayuca. Het is een juweeltje. Vooral een stijf kader om 25 kilo bagage en mezelf in alle omstandigheden te torsen. Nu ben ik terug op de camping. De volgende dagen gaan hier nog ettelijke kilometers in de polders volgen, in zomerse temperaturen 8-).
Een vrij strakke noord-westenwind stond tegen bij het vertrek rond 10 uur, maar geen nood, bij het terugkeren heb ik hem dan meestal in de rug .
Het Meetjesland en Krekengebied is een biotoop met een enorme diversiteit aan watervogels. Ik kwam zelfseen paar buizerds tegen .
Nu ken ik ook de reden waarom het Leopoldskanaal is gegraven: na de onafhankelijkheid van België hadden de Nederlanders alle sluizen, gemalen, beken die het overtollige water vanuit het krekengebied en het Meetjesland naar de Schelde bracht gewoon gedempt. Resultaat: steeds wateroverlast. Zo ontstond het Leopoldskanaal om zo dit water naar Heist aan Zee af te voeren.
De boeren zijn druk bezig op hun velden: ploegen, harken, zaaien.
In Assenede was er een serieuze politiecontrole op voertuigen. Elke auto kon opzij . Rond 17.40u was ik weer thuis met wat meer trainingskilometers in de benen.
Deze morgen lag "Op Weg", het tweemaandelijks magazine voor wandelaars en fietsers, in de brievenbus.
En of ze het weten of niet, er staat een lijvig dossier van 14 blz. in over Berlijn . 'k Heb dus nog heel wat leesvoeder en vooral nuttige tips, websites en adressen erbij.
Gent Drongen Sint-Martens-Latem Deurle Nazareth Eke Zingem - Zwalm en terug : 81,8 km
Vandaag dag op dag nog 2 maanden en dan vertrek ik naar Berlijn . Dus hoog tijd om weer wat kilometers bijeen te haspelen. Deze morgen verschoot ik mij een bult : 9.40u en gewekt worden door het lawaai van de vuilniskar . Dit is ook mijn gewoonte niet
Snel wat corn-flakes met melk, fietskledij aan, tanden poetsen en naar de garage. Banden op spanning zetten en weg, gewoon weg. De Leie is mooier dan de Schelde, dus eerst naar Drongen. Een zonnend koppel wilde eenden in close-up kunnen nemen. Tegen de middag kwam ik voorbij l Auberge du Pêcheur, een vermaard restaurant maar waar ze liever geen fietsers zien komen
Na Eke nam ik het jaagpad langs de Schelde tot in Zingem om zo naar Nederzwalm af te draaien. Na Sint-Blasius-Boekel (Zwalm) begon de terugkeer maar eerst in Nederzwalm de interne mens sterken: een broodje américain en een lekkere Ename Tripel . De uitbater komt uit Halle, mijn geboortestreek, en we hebben dus heel wat over het Pajotteland zitten keuvelen: de gueuze, de kriek, het Hallerbos e.d. en dit in ons eigen dialect .
Langs de Schelde terug tot Zwijnaarde om zo Gent binnen te fietsen. t Was een toffe rit en de zon was van de partij .
Vandaag een heerlijk lentezonnetje , dus tijd om mijn intussen méér dan 15 jaar oude tentje nog eens te behandelen. In de Aldi en Lidl zijn de impregneerspuitbussen merkelijk goedkoper dan de merkproducten in de gekende outdoorsportwinkels en deze laatste zijn zeker niet beter. Vermits ze slechts 1 à 2 keer per jaar in het aanbod van de discounters staan, sla ik steeds een voorraad van 10 bussen in.
Per beurt gebruik ik een 4-tal bussen, beginnende met de gestikte naden, dan de gestikte driehoekjes waaraan de spanlijnen hangen om daarna het hele oppervlak te behandelen. Zelfs na het 10 dagen durende noodweer in Noord-Spanje vorig jaar kwamen er slechts enkele druppels door de naden.
Ik was juist op tijd begonnen met deze karwei, want onze kerselaar staat in bloesem en ik herinner mij dat ik enkele jaren geleden tientallen bloemblaadjes op de kleverige stof van de tent moest verwijderen, geen plezierig werk.
Met mijn toekomstige fietsreis zal ik de tent eigenlijk enkel in nood moeten gebruiken, vermits het netwerk van jeugdherbergen, B&B, Zimmer frei e.d. zo goed is uitgebouwd. Enkel halverwege, in het Harz-gebergte, is er meer groen en minder accommodatie.
Door andere zaken weerhouden ben ik wat achter met mijn blog en voorbereidingen op mijn reis.
Intussen heb ik wel alle nodige fietskaarten per post ontvangen en heb al enkele interessante dingen zoals jeugdherbergen, B&B, campings enz. op PC op een document, zodat alle info, eens afgeprint, gemakkelijk al fietsend terug te vinden is.
Gisteren was ik naar Joma-Sport, een grote fietszaak in de onmiddellijke omgeving van het Sint-Pietersstation. Heb 8 V-brakes blokjes, ketting, achterband en zadelvet gehaald.
Deze morgen heb ik de fiets met de hogedrukreiniger eerst ontvet, dan met zeep gewassen, nieuwe ketting, achterband en nieuwe remblokjes geplaatst en de assen met olie ingespoten. Daarna de versnellingen allemaal eens uitgetest terwijl ik in de straat toertjes deed en wonder boven worder, er diende niets bijgesteld te worden. De nieuwe ketting vond direct zijn schakelpatroon .
Eerst dacht ik alles bij de fietsenmaker binnen te brengen maar dat was weer een pak meer aan kosten en vermits ik veel zelf kon doen is dit mooi meegenomen .
Een van deze dagen doe ik dan enkele fietstoeren en begin ik mijn fietszakken volgens de paklijst te vullen.
Ik ben Luc Kluge
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is gepensioneerd militair.
Ik ben geboren op 22/07/1952 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Recreatief fietsen, wandelen, koken.
In mei 2010 vertrok ik per fiets vanuit Gent naar Santiago de Compostela (E) om terug te keren tot Bilbao, Portsmouth (GB), Dover, weer per ferry naar Calais (F) en terug per fiets naar Gent.
Mijn volgende fietsreizen komen ook op deze blog.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek