De kippen eten geven is iets wat ik graag doe, want anders leggen de kippen geen eieren.
Van den haan ben ik toch een beetje bang!
Frieda Van Wuytswinkel
Magda Van Wuytswinkel
De geschiedenis van de familie Van Wuytswinkel
14-04-2006
Hygiëne op jeugdkampen
Hygiëne op jeugdkampen voldoet niet?
De overheid meent dat de jeugdkampen niet dat zijn in verband met de netheid en gezondheid.
Voor een keer ben ik het daar volledig mee eens maar vroeger was dat zeker het geval en we hebben het allemaal overleefd.
We hadden op kamp geen douche en geen wasgelegenheid een waskommeke met koud water stond voor ons in de vroege morgend klaar en we verrichten daar in ons kattewasje, dat wil zeggen enkel de voorkant van ons gezicht.
Het zwemmen gebeurde in een beek en dat friste ons even op. De beken waren toen nog bezwembaar, nu houdt je er gegarandeerd een ziekte aan over als je in ons oppervlaktewater een voetje baadt.
Het eten was eenvoudig en voedzaam daar zorgend twee kokmoeders voor die deze taak al jaren opzich namen.
Mit Dockx en Liza Geus (Geudens) zijn nu nog voor ons begrippen van degelijkheid voedsel.
Legendarisch waren de grote pannekoeken waar we er maar een van naar binnen kregen en we waren veelvraten in die tijd.
De frietjes met koudeschotel, jongens dat was smullen.
Van de avondpap konden we liters verzetten en het gebeurde meermaals dat er een wedstrijd werd gehouden om het meeste pap naar binnen te werken.
Als we na een weekje kamp thuis kwamen waren we als grond zoals ze dat in Turnhout zeggen en we hadden een goed bad nodig om ons velletje terug te voorschijn te toveren.
Maar we waren allemaal gezond en tevreden.
Dus overheid houdt toezicht en niet overdrijven met dat bemoeziek gedoe.
1 Joannes Franciscus Borghs is geboren op 26-04-1801 in Turnhout, zoon van Petrus Beurghs en Maria Eilsabeth Bastiaensen. Joannes Franciscus is overleden op 25-11-1858 in Lichtaart ( Lage Rielen), 57 jaar oud. Joannes Franciscus trouwde, 37 jaar oud, op 09-09-1838 in Lichtaart met Anna Maria Adriaensen, 22 jaar oud. Anna Maria is geboren op 09-11-1815 in Lichtaart, dochter van Petrus Adriaensen en Elisabeth Haest. Anna Maria is overleden op 04-01-1894 in Lichtaart ( Lage Rielen), 78 jaar oud.
Kinderen van Joannes Franciscus en Anna Maria:
1 Petrus Borghs is geboren op 26-12-1838 om 20:00 in Lichtaart, zoon van Joannes Franciscus Borghs en Anna Maria Adriaensen. Van de geboorte is aangifte gedaan op 27-12-1838. Petrus is overleden op 20-02-1912 om 05:00 in Kasterlee (Terloo), 73 jaar oud. Petrus trouwde, 35 jaar oud, op 06-02-1874 in Kasterlee met Maria Anna Vanden Brande, 26 jaar oud. Maria Anna is geboren op 03-10-1847 in Kasterlee, dochter van Petrus Franciscus Van Den Brande en Elisabeth Lijsen. Maria Anna is overleden op 25-04-1915 in Kasterlee, 67 jaar oud.
2 Martinus Borghs, geboren op 27-03-1841 in Lichtaart.
3 Joannes Borghs is geboren op 03-08-1843 in Lichtaart, zoon van Joannes Franciscus Borghs en Anna Maria Adriaensen. Joannes is overleden op 10-01-1916 in Kasterlee, 72 jaar oud. Joannes trouwde, 33 jaar oud, op 18-01-1877 in Kasterlee met Maria Theresia Gebruers, 28 jaar oud. Maria Theresia is geboren op 13-06-1848 in Lichtaart, dochter van Joannes Franciscus Gebruers en Anna Catharina Verboven. Maria Theresia is overleden op 07-04-1886 in Lichtaart ( Hoge Rielen 38 ), 37 jaar oud.
4 Maria Elisabeth Borghs is geboren op 17-03-1845 in Lichtaart, dochter van Joannes Franciscus Borghs en Anna Maria Adriaensen. Maria Elisabeth is overleden op 24-06-1926 in Lichtaart, 81 jaar oud. Maria Elisabeth trouwde met Van Laerhoven. is overleden op 02-11-1869 in Antwerpen.
5 Anna Maria Borghs, geboren op 04-05-1847 in Lichtaart. Anna Maria is overleden op 09-02-1850 in Lichtaart ( Lage Rielen), 2 jaar oud.
6.Jan Baptist Borghs is geboren op 02-02-1850 in Lichtaart, zoon van Joannes Franciscus Borghs en Anna Maria Adriaensen. Jan Baptist trouwde, 28 jaar oud, op 28-04-1878 in Kasterlee met Maria Theresia Dockx, 20 jaar oud. Maria Theresia is geboren op 29-06-1857 in Kasterlee, dochter van Jan Baptist Dockx en Anna Catharina Caers.
7 Maria Catharina Borghs is geboren op 03-01-1852 in Lichtaart, dochter van Joannes Franciscus Borghs en Anna Maria Adriaensen. Maria Catharina trouwde, 42 jaar oud, op 14-02-1894 in Lichtaart met Josephus Diels, 41 jaar oud. Josephus is geboren op 12-01-1853 in Gierle, zoon van Joannes Diels en Catharina Wils.
8 Borghs, levenloos geboren zoon, geboren op 28-11-1857 in Lichtaart.
1 Petrus Borghs is geboren op 26-12-1838 om 20:00 in Lichtaart, zoon van Joannes Franciscus Borghs en Anna Maria Adriaensen. Van de geboorte is aangifte gedaan op 27-12-1838. Petrus is overleden op 20-02-1912 om 05:00 in Kasterlee (Terloo), 73 jaar oud. Petrus trouwde, 35 jaar oud, op 06-02-1874 in Kasterlee met Maria Anna Vanden Brande, 26 jaar oud. Maria Anna is geboren op 03-10-1847 in Kasterlee, dochter van Petrus Franciscus Van Den Brande en Elisabeth Lijsen. Maria Anna is overleden op 25-04-1915 in Kasterlee, 67 jaar oud.
Kinderen van Petrus en Maria Anna:
1 Petrus Franciscus Borghs, geboren op 06-01-1875 in Kasterlee. Petrus Franciscus is overleden op 13-07-1878 in Kasterlee (Terlo), 3 jaar oud. 2 Joannes Borghs, geboren op 10-11-1876 in Kasterlee. 3 Petrus Josephus Borghs, geboren op 02-12-1878 in Kasterlee. Petrus Josephus is overleden op 11-04-1961 in Kasterlee, 82 jaar oud. 4 ludovicus Jan Baptist Borghs, geboren op 26-06-1880 in Kasterlee. ludovicus Jan Baptist is overleden op 10-10-1954 in Kasterlee, 74 jaar oud. 5 Borghs, levenloos geboren kind, geboren op 26-07-1884 in Kasterlee. 6 Augustinus Josephus Borghs, geboren op 01-04-1886 in Kasterlee. Augustinus Josephus is overleden ( gesneuveld )op 12-06-1917 in Woesten, 31 jaar oud. Soldaat 1 klas lichting 1906 regiment 4 artillerie/ 71 batterij begraven Westvleteren ( Militaire begraafplaats op 14/06/1917 ) 7 Carolus Josephus Borghs, geboren op 23-11-1888 in KasterleeVolgt 1.1. 8 Julius Joannes Borghs, geboren op 15-02-1891 in KasterleeVolgt 1.2.
1.1 Carolus Josephus Borghs is geboren op 23-11-1888 in Kasterlee, zoon van Petrus Borghs en Maria Anna Vanden Brande. Carolus Josephus is overleden in Kasterlee, 46 jaar oud. Carolus Josephus trouwde, 28 jaar oud, in Kasterlee met Elisabeth Josephina Van Dael, 24 jaar oud. Elisabeth Josephina is geboren op 11-10-1892 in Lichtaart, dochter van Joannes Van Dael en Joanna Van Looy. Elisabeth Josephina is overleden op in Geel, 79 jaar oud.
1.2 Julius Joannes Borghs is geboren op 15-02-1891 in Kasterlee, zoon van Petrus Borghs en Maria Anna Vanden Brande. Julius Joannes is overleden in Westmalle (Rusthuis), 72 jaar oud. Julius Joannes trouwde, 27 jaar oud, in Kasterlee met Anna Maria Lucia Clementina Jansen, 23 jaar oud. Anna Maria Lucia Clementina is geboren op 01-05-1895 in Kasterlee, dochter van Dominicus Franciscus Janssen en Maria Elisabeth Van Doninck. Anna Maria Lucia Clementina is overleden op in St Pieters - Lille, 54 jaar oud.
De gegevens komen uit de Bevolkingsregisters van Lichtaart1931 1840 Boek I blz 186.
De kinderen worden enkel vernoemt met naam en dit om hun priveleven te beschermen, zijn er toch mensen die aanstoot nemen aan het vernoemen van deze namen, na een bericht aan mij worden ze verwijderd.
Het gezin woonden in Lichtaart op de Poederleerschesteenweg nr 1
Vader:
BORGHS Juul Jan
Geboren in Kasterlee op 15/02/1891
Zijn beroep was molenaar
Hij was de zoon van BORGHS Petrus en VAN DEN BRAND Maria Anna
Gehuwd op 21/05/1918 in Kasterlee met;
Moeder:
JANSEN Anna Maria Lucia Clementina
Geboren in Kasterlee op 01/05/1895
Zij was de dochter van JANSEN Domien Frans en VAN DONINCK Maria Elisabeth
Zij zijn verhuistvan Kasterlee Terloo nr 13 naar Lichtaart op 03/06/1919.
Kinderen:
BORGHS Jan
Geboren in Lichtaart
Zijn beroep was handelaar en autogeleider
BORGHS Jozef Domien
Geboren in Lichtaart
Zijn beroep was molenaarsgast, schrijnwerker en molenaar.
BORGHS August Jozef
Geboren in Lichtaart
Zijn beroep was schrijnwerker, meubelmaker en landbouwer
Wie waren de ouders van Maria van Mirt ? ( zijn moeder)
In het gezin van Petrus van Gorp en Maria van Mirt vinden we als peter van het eerste kind Wilhelmus van Miert en als meter bij het tweede kind Maria Caers.
In de Parochieregisters bij de dopen vinden we deze twee personen als gehuwd, één van de kinderen is Maria Catharina van Miert gedoopt in Oud Turnhout St Bavo op 28/01/1740. Deze datum hadden we voorop gezet als mogelijke geboortedatum van Maria Van Mirt. De naamverwarring komt meer voor.
De kinderen van Wilhelmus van Miert en Maria Caers waren;
1.Joannes Baptiste Van Miert
Gedoopt Oud Turnhout St Bavo op 12/08/1734
Peter is Constantinus van Heeswijck en meter Anna Gevers
2.Catharina Van Miert
Gedoopt Oud Turnhout St Bavo op 08/03/1738
Peter is Walterus van Miert en meter is Joanna Catharina Sallies
3.Maria Catharina Van Miert
Gedoopt Oud Turnhout St Bavo op 28/01/1740
Peter is Antonius Segers en meter is Maria van Opstal
4.Franciscus Van Miert
Gedoopt Oud Turnhout St Bavo op 17/08/1743
Peter is Joannes Franciscus Plasmans en meter Maria Claessen
5.Wilhelmus van Mirt
Gedoopt Oud Turnhout St Bavo op 25/06/1748
Peter is Franciscus van Mirt en meter Wilhelmus van Dijck ?
6.Wilhelmus van Mirt
Gedoopt Oud Turnhout St Bavo op 08/05/1755
Peter is Joannes Baptista Dirickx en meter Maria Clasen.
Besluit: Wilhelmus van Gorp en Maria Caers zijn geboren rond 1710
Reeds voor de vijfde maal heeft er een genealogiedag plaats te Ravels Eel
Heeft u voorouders in uw stamboom die geleeft hebben tussen Tilburg en Turnhout of is u een absolute beginner in familiekunde en wil u het fijne er van weten dan is deze dag een must om te bezoeken
De dag heeft plaats op 26 maart, vanaf 10 u tot 17 u. Wegwijzers wijzen u de weg naar de gemeentezaal, Eelstraat te Ravels Eel.
Meerder heemkundige kringen zullen aanwezig zijn om u te helpen naar het zoeken naar u voorouders.
Ook is er gedacht aan de beginners, deze worden op gepaste wijze wegwijs gemaakt in de materie van de familiekunde.
Een tentoonstelling van bidprentjes en postkaarten is ook de moeite waard om die dag naar Ravels Eel aftezakken.
Houd die dag vrij en we zien elkaar in Ravels Eel.
In mijn jeugd werd niet alleen de vasten strikt toegepast maar gingen we ook dagelijks s morgens naar de mis. Dit trouw bezoeken van de kerkdienst deden we niet alleen voor de ogen van onze Lieve Heer maar op de eerste plaats voor de stempel die we op een bezoekerskaart gedrukt kregen en die op het eind van de rit ( lees vasten) recht gaf op een busreis en bezoek aan een speeltuin. Niet ver, de speeltuin was gelegen in Herentals De Kruisberg, dit was voor ons reeds ver genoeg. Dat we niet alleen waren in onze dagelijkse inspanning getuigde de volle bus die eindelijk op een stralende dag vertrok naar de speeltuin. We waren voorzien van spijs en drank en verheugde ons op een prachtige dag van spelen en ravotten. Om ons te amuseren hadden we niet veel nodig een schommel, schuifaf en een zandbak was voldoende om ons uren zoet te houden. Meestal kregen we van de inrichters ook nog een frisdrank aan geboden, zodat ons geluk niet op kon. De dag werd besloten met een voetbalmatch, niet dat we zo goed konden voetballen maar met zn alleen op het veld en achter de ongrijpbare bal te rennen was voor de meeste van ons reeds voldoende.
s Avonds voerden de bus een gelukkige jeugd terug naar de parochie en zo ik reeds in een vorige bijdrage zei, moe maar gelukkig.
Nota:
Dat dit stukje prachtige natuur op punt staat van te verdwijnen en plaats moet maken voor een verkaveling is onbegrijpelijk. Is geld dan belangrijker dan spelende kinderen .en dit voor een katholieke organisatie als eigenaar?
Mijn legerdienst starten op een winterdag 1 februari 1965. Maanden daarvoor had ik een vriendelijk briefje gekregen met daarop die datum en de kazerne waar ik het leger moest vervoegen als een soldaat inwording.
De weg kon ik tevoet afleggen want de legerplaats lag in Turnhout. Kazerne Blairon of het 3 opleidingscentrum van ABL.(Armee-Belgie-Leger).
Een vriendelijke man in uniform stond ons al optewachte en wees ons een plek van de binnenplaats aan, onwennig kropen de binnenkomende rekruten bijeen, stil wachten op wat komen zal. Toen verondersteld werd dat de nieuwe lichting binnen gekomen was brulden de geuniformde ons toe dat we per twee moesten gaan staan.en per grote. Na enkele minuten speelden we het gevraagde klaar en marcheerden we naar de op ons wachtende kamers. Hier konden we een uurtje bekomen van de eerste opgelopen emoties. Rond twaalf uur kwam een andere persoon ons roepen dat we konden gaan eten. Dat viel mee, frieten en kip en salade. We waren dus niet in de hel beland. Aan tafel kwamen de tongen iets losser en vertelden we mekaar waar van we kwamen en wie we waren. Ik knoopten een gesprek aan met de Ward van Retie , hij zou mijn ganse legerdienst mijn maat blijven. Na de middagrust leerden we ons bed opmaken. We hielpen mekaar omdat sommige jongens echt het verschil tussen laken en dekens niet wisten, het schepten een band van kameraden, mannen onder één.
In de namiddag leerden we nuttige dingen die een beginnende militair van doen heeft, zoals de graden, de leefregels in een kazerne enz.
Na het avondeten kropen we op onze overvolle kamer bijeen en vertelden we over onze verwachtingen, van dit voor ons alle nieuw leven.
We werden gewekt om 6 uur in de morgen door een bevel aan bed, bijna iedereen was al uren wakker en dat gebrul was voor de meeste niet nodig. Een enkele werd door de woesteling als voorbeeld met bed en al onderuit gekieperd. Wat me altijd bij gebleven is dat er sommige er zin in hadden en gelukkig waren dat het gebeuren niet hun deel was.
Nu kregen we ons uniform. Weer per grote gaan staan, het leger heeft er iets mee. Deze keer begrepen we het wel, de kleintjes! kregen kleine maten, zo zou het toch moeten zijn maar de verstrekkers van het leger, zelf miliciens hadden het zo niet begrepen en smeten er een grote maat tussen. Bij het passen heerste er dan algemene hilitairiteit. Een korporaal, beroeps moet er tussen komen of er gebeurde maluren. Na een tijdje had iedereen zijn militaire attributen vast en konden we naar onze kamer om soldaat te worden, toch in kledij.
Aangekleed voelden we allemaal belachelijke wezens.
Nu konden we de eerste lessen krijgen in het marcheren. Voor de meeste die niet in een jeugdbeweging of fanfare waren geweest was dit onmogelijk en echt een karwei. De combinatie tussen voeten en armen bleek niet te kloppen, en recht en links was voor sommige vragen voor moeilijkheden. Het geduld van de instructeur was bewonderenswaardig. Op het einde van de week marcheerde daar een peloton soldaten zo goed dat wij zelf een beetje trots waren.
In de les over de militaire wetten leerde een ernstige officier ons dat de dood met de kogel nog steeds kon toegepast worden. We geloofde er geen barst van. Maar allee als het een officier het heeft gezegd. Ik verdenk er de man van dat hij ons iets wilden opvijzen. De verhalen in de mess van de officieren zullen er wel gegaan zijn over die groene rekruten, die toch ook alles geloven.
De eerste week eindigde sneller dan verwacht en om klokslag twaalf uur op zaterdag werd de lichting 1965 gelost in de kazerne Blairon.
We moesten maandag wel terug komen vertelden de officier van wacht. Maar nu even een weekend terug de burgermaatschappij in.
Al is het vrouwtje nog zo arm met Lichtmis maakt ze haar pannetje warm
Op 2 februari vieren we of vierden we Lichtmis het feest van onze Lieve Vrouw reiniging en de wijding van haar kindje Jezus.
In onze contreien weten we dat nu de dagen lengen en dat we langzaam maar zeker naar het voorjaar gaan.
Maar om terug te komen op de pannenkoeken, automatisch denk ik dan aan een recept van mijn Moemoe, pannenkoeken met bosbessen.
Het was in de zomer en we trokken er met zn allen erop uit om de bessen te plukken in het noorden van Turnhout.
Het duurden wel even om ons kopje tevullen, vooral omdat we de sappige bessen meer opaten dan dat we deze in ons bakje deponeerden.
Lang mocht het bij ons ook niet duren want we verheugden ons al op de overheerlijke pannenkoeken die van de vruchten gebakken zouden worden.
Thuis zetten de oudere meisjes de tafel klaar en het eetfestijn kon beginnen. Moemoe had haar hadden vol om te bakken en om alles in goede banen te leiden. Eens onze magen gevuld zaten we samen gezellig aan tafel na te genieten en moemoe zag met voldoening dat het goed was geweest.
De bosbessen zijn rond Turnhout verdwenen, nog op een zeldzame plek in de Noorderkempen groeien deze sappige bessen. De plaats ga ik niet verraden kwestie dat er geen massa volk op afkomen.
Maar op de 2 februari, koks onder ons je weet het nu pannenkoeken met of zonder tussen n
Met verbijstering hoorde ik het nieuws op de TV aan dat een rechter in West Vlaanderen een vonnis heeft uitgesproken tegen spelende kinderen.
Wie mijn blog gevolgd heeft weet dat ik uit een tijd stam dat de kinderen in de zomer of dat het enigszins weer was buiten op de straat ravotten en dat het niet stil gebeurden kunt u wel raden.
De ouders zaten gewoon mee buiten en terwijl zij het wereldnieuws bespraken speelden wij ons spel. Niemand die er aanstoot aan had en wij beleefden een (h)eerlijke jeugd.
Wat is er dan veranderd in de samenleving, dat de mensen stilte eisen?
Hebben ze zelf zo geen jeugd gehad of stammen ze allemaal af van wijken waar geen kinderen waren?
Wat mij het meest ontgoocheld heeft in deze zaak , is het feit dat er een rechter te vinden is die zo een vonnis uitspreekt in plaats van de eisers terecht te wijzen.
Laat de kinderen spelen en als de mensen iets aan hun oude dag willen hebben gaat er dan gezellig tussen zitten en vertel de kinderen verhaaltjes, misschien krijgt het leven dan een andere wending
De feestdag van Sint Antonius met zijn varken wordt gevierd op 17 januari .Deze dag is al eeuwen een dag waarop van de omliggende dorpen de landbouwer naar Oosthoven afzakten om hun geliefde patroon te eren en zijn bescherming aftesmeken.
Sint Antonius is de beschermer van het vee en de veldgewassen.
De oudste documenten over de verering in Oosthoven dateren van de zestiende eeuw. In 1757 verwierf de kapel relikwieën van Sint Antonius.
Die dag was het ook de gewoonte van varkenskoppen te offeren en deze werden na de mis verkocht, kwestie van de kerkkas ook wat te gunnen. Nu zondag 22 januari is het weer viering en er staat heel wat te gebeuren in het anders rustig gehuchtje van Oud Turnhout.
Op vrijdagavond trekken de kinderen van de plaatselijke lagere school er op uit om geld optehalen voor hun school. De Sint Antoniustocht is gestart in 1977 en had de bedoeling om de werkingsmiddelen van de school te verbeteren. Dit jaar hebben de kinderen van de school beslist om de helft van de opgehaalde gelden te schenken aan de daklozen van Pakistan.
Op zondag is er dan de eigenlijke viering, deze start met een H. Mis met zegening van de varkenskoppen, na de Mis is er een zegening van de paarden. De ruiters komen met hun paarden van de omliggende dorpen en zijn op hun paasbest of zegt men om hun Sint Antoniusbest.
Daarna worden tradioneel de varkenskoppen en andere offerandes verkocht per opbod.
s Middags kunnen de mensen die willen aanschuiven aan de tafel in de parochiezaal. Voor dit laatste staan er onderandere mosselen en frietjes op het menu. Het gebeuren is om het onderhoud van de parochiezaal te ondersteunen. In de namiddag is er koffie en lekkere pannenkoeken, dit alles aan schappelijke prijzen.
Weet u die dag niet wat te doen en ziet u graag een stukje folklore uit ons eigen Kempenland komt dan in de voormiddag naar Oosthoven en je zult niet de enigen zijn.