Inhoud blog
  • 18de FIETSHAPPENING
  • Deelgemeentehuis Sint-Eloois-Vijve
  • VANDALISME IN DE KERK VAN ST-ELOOIS-VIJVE
  • Stijlvolle heropening GIKS
  • Speciaal transport
  • STAD WAREGEM
  • Yachthaven St-Eloois-Vijve
  • Is heraangelegde parking Basisschool Vijve nog onveilig ?
  • Tentoonstelling Emile Claus in Deinze en Gent
  • Tentoonstelling Emile Claus in Deinze
  • Winterlanschap
  • Vandalen vernielen Lourdesgrot in Vijve
  • BOOTTOCHTEN OP DE LEIE 2009
  • Nieuwe pastoor voor St-Eloois-Vijve en Federatie Waregem-Leiekant
  • Davisfonds Vijve
  • JOZEF LAMBRECHT
  • TONEEL TE VIJVE
  • Koninklijke Fanfare \\\\
  • Peter Benoit en St-Eloois-Vijve
  • Wapenschild
  • Bekende Vijvenaars
  • Onderpastoor Reimond van den Poel
  • Onderpastoor Reimond van den Poel
  • Medepastoor E.H. Reimond van den Poel
  • Vader van Emile Claus
  • Emile Claus en Generaal Biebuyck
  • Mevrouw Claus
  • Kunstschilder Emile Claus
  • Emile Claus
  • De Moeder van Emile Claus
  • Het Gildhuis
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • Emile Claus
  • ERNEST BREGIER
  • REMI BAERT: DE EERSTE VLAAMSE AMBASSADEUR
  • LUITENANT - GENERAAL ALOISE BIEBUYCK
  • HERFST
  • STERREN IN SEPTEMBER
  • HERFSTGROET
  • Radio
  • Bioritme
  • Vrede
  • Weekend
  • Onweer
  • Reis naar Egypte, Jordanië en Syrië
  • Cairo
  • Cairo
  • Cairo
  • Cairo
  • Cairo
  • Cairo
  • Cairo
  • Cairo
  • De Sinäi
  • De Sinäi
  • De Sinäi
  • De Sinäi
  • De Sinäi
  • De Sinäi
  • hotel Piramids
  • Ons eerste hotel in Egypte
  • TRIESTIG? TROOSTELOOS.
  • HOVENIERSLIEDJE
  • Voor alle moeders.
  • Gedicht
  • Vroeger werk
  • Lourdesgrot
  • Grot
  • De Lourdesgrot van St-Eloois-vijve 1895 - 2006
  • GESCHIEDENIS VAN DE DE ST. ELIGIUS KERK
  • PLAATSELIJKE GEBRUIKEN EN DEVOTIES
  • St-Eloois-Vijve
  • Kapelletje+ Link
  • St-Eloois-Vijve
  • St-Eloois-Vijve
  • In de Os
  • De Leie in St-Eloois-Vijve
  • De Leie in St-Eloois-Vijve
  • Het oud sas in St-Eloois-Vijve
  • De oude Leie in St-Eloois-Vijve
  • Oude Leiearm
  • De nieuwe sluis in St-Baafs-Vijve
  • De Leie in St-Eloois-Vijve
  • De Leie in Vijve
  • De Leiebrug in St- Eloois-vijve
  • TER INLEIDING
  • Voorwoord van Maryflor in zijn dichtbundeltje
  • Het oude Vijve of de Leiestreek vroeger en nu.
  • De Leiebrug in St- Eloois-vijve
  • De Leiebrug in St- Eloois-vijve
  • Recenter werk
  • Recenter werk
  • Recenter werk
  • ballonvaart
  • ballonvaart
  • ballonvaart
  • ballonvaart
  • ballonvaart
  • ballonvaart
  • ballonvaart
  • ballonvaart
  • Ballonvaart
  • Onze ballonvaart
  • Shadow
  • Mijn vroegere hobby
  • één van mijn vroegere werken
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    hartelijk dank voor U bezoek
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    !!!!!!!! Levensvreugde is het elixir van de gezondheid !!!!!!!!
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Speel gratis mee elke dag zowel voor NL als B
  • Waregem
  • Gezondheid
  • Mijn Buurman
  • Startpagina
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    martinfotografie
    blog.seniorennet.be/martinf

    SEXUAL SUSPENSE

                                                      Filmslotsekwentie

    Ik hou van u, prevelde de dame.
    Voorzichtig sloot hij de twee vensterramen.

    de wereld zal me morgen eenzaam schijnen !
    nauwkeurig sloot hij ook de vier gordijnen.

    O, als ge wist hoe gaarne ik u zie !
    Hij sloot zorgvuldig elke draperie.

    Oooouw dear ! sprak ze met een verliefde reutel.
    En met een droge klik droei hij de sleutel.

    Gij hoort bij mij als water bij de zee !
    Hij dobberde nat naar de canapé.

    Van ver reeds reikte zij haar rode lippen.
    En hij begon zijn das al ties te strippen.

    De warme liefde op zijn stoer gelaat gegrift
    mompelde hij twee fouten in het onderschrift.

    Toen kusten zij lang met gesloten ogen,
    zo lang dat het voorzeker niet zal mogen.

    Haar boezem ging stielvaardig op en neer.
    Ze had talent, dat zag men elke keer.

    Toen eindelijk het kussen was gedaan
    stond er 'The End' en ging het licht weer aan.

    Er stommelden wat hielen en wat hakken
    en iemand zuchte dun: 'Het is gebakken'

                                Louis Verbeeck


    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Voor alle jarigen die mijn blog bezoeken.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Geen Super De Luxe

    Geen roze
    in een doze,
    geen lelie,
    geen orchidee
    om in het leven
    te leven daarmee.
    Geen pronkstuk
    met veel tierlantijn,
    maar tintelende frisheid
    als heldere dauw
    die 't bloemeke laat botten
    tot blomme
    tot vrouw.

    Foto
    Foto

    MORGENZON

    Mooi die morgenzon, die groot en rond en rood,
    en klimmend in 't geluchte van het zomerblauw,
    die rijzend uit de nacht der stille stiltedood
    en schaduwvegendlang, nu ruimt het mistig grauw.

    Mooi die zomerzon, juist boven de aardeschoot,
    die glinsterglans op 't groen en frisse morgendauw,
    het zoemend luisterspel der bij, niet eens zo groot
    die bloemen kust en nektar drinkt, om godentrouw.

    Laat ons de bij, bloem, blad en bladerranken,
    schenk ons nog lang, uw milde vadergunst,
    het minnenspel van zon en wolkenbanken.

    Laat ons de sonate van vele vogelklanken,
    dit dichterboek van schone schilderkunst
    in ruisakkoord,...zijn grote schepper danken.

    Maryflor

    Foto
    Foto

    MATIGING

    'k En kan 't niet meer verdragen
    want 'k zie het keer op keer,
    't en is niet met te vragen
    dat ik bekom, maar omgekeerd veeleer.

    Men vraagt niet meer, men eist,
    de vuist gaat naar omhoge
    wat op een teken wijst
    van tand om tand en oog om oge.

    En ik de arme domme dwaas,
    gelovend nog in plicht en rechten
    die eerlijkheid zie in een waas,
    die niet op straat wil vechten.

    Geef ons maar Heer,
    die vroeg're kalme ruste
    de oude naastenliefde weer,
    die 't vuur der hebzucht bluste.

    Maryflor

    Foto
    Foto
    Foto
    HUWELIJKSLENTE

    Zojong
    en mooi en fris,
    met ogen die behagen.
    't is alsof het lente is
    iets nieuws,
    wat mijn blikken zagen.

    Ik laat het niet gauw blijken
    wat in 't gemoed geschied,
    maar 'k wil voor eens afwijken,
    om al het schoon
    dat men hier ziet.

    Een schat
    mijn vrouw, hun moeder zei,
    drie kinderen had ik, maar...
    er kwam een dochter bij !
    We hebben er nu van elk
    een paar.

    Het weze
    hen gegeven,
    ten alle tijden en heel lang,
    geluk en voorspoed in het leven
    door liefd' en trouw,
    één samenzang.

    Maryflor
    Foto

    DEBET

    Ik hoop
    dat de jeugd,
    de zon ziet die
    de mist laat verdwijnen,
    de dwazen in hun hemd zet.
    Dat zij het nest
    dat wij hebben bevuild,
    weer proper wassen met
    de schulden van onze eigenwaan.

    Maryflor

    Foto

    KLAARHEID

    Ogen zijn
    om 't geluk te zien,
    ogen, die in de zomer
    de herfst bezien,
    soms stom en stille staren,
    die weemoedig dromen
    bij het vallen van de blaren
    der ranke slanke bomen.

    Ogen zijn
    om je vrouw te zien,
    in vol ornaat
    of heel intiem,
    haar zachtjes te aanschouwen.
    Heerlijk is het om te zien,
    hoe kinderen van ons
    nu aan hun toekomst bouwen.

    Ogen zijn
    om 't gemoed te peilen,
    in de donkerte
    der duisternis,
    waar de mist niet optrekt
    maar nog dikker wordt bijwijlen,
    waar het zoeken naar het licht
    moeilijk valt, onmogelijk wellicht.

    Jonge ogen zullen later spreken,
    de bekrompenheid verbreken
    met een hart dat openstaat
    en het licht weer binnenlaat.
    Dan zal men klaarheid zien,
    misschien !

    Maryflor

    DE MELKKOE
    Foto

    de morgenfluister, kil en stil,
    een natte boerenweg en oostenwind,
    de parelmoeren heg, ik ril
    in de rust die ik vind.

    Euhhh !... een goedendag ?
    Lomp en stom kijkt ze me aan,
    ze is niet kwaad van slag
    maar traag,... niet erg verlaan.

    Loom en lui stapt ze voort
    die blanke, bruine of bonte koe,
    kwispelstaartend als het hoort
    tjokt ze naar de weide toe.

    Voor haar zijn 't al gelijke dagen.
    Ze is niet veel gewent,
    ze eist niet,... komt niet af met vragen,
    wie is nu nog zo vlug kontent.

    Niet overal is 't morgenstil
    in streek, land of kontinent.
    De weelde, onze welvaartsgril
    heeft ons de koe ontwend.

    Maryflor

    WERELDGEWELD
    Foto

    Lichtend verstand
    broze geest of,
    broos verstand en
    lichtende geest !
    Wie zal het zeggen,
    of kan het zijn
    dat een broze, lichtende,
    verstandige geest over
    deze huidige tijden heerst
    op zoek naar zinneloos geweld,
    of wordt men helder van geest
    met gezond verstand
    zodat deze broze vrede
    blijven moge.

    Maryflor

     

    DE MERLAEN
    Foto
    Gij schetterende, kwetterende, zwarte vogel
    gij schiet boven 't gras uit een heg.
    Gij lijkt een roeste, maar toch snelle kogel
    uit Godes gewere, zo heel verre weg.

    Gij kwieke maar sierlijke Merel
    gij schalt uw geluk honderduit.
    Gij draagt als een donkere, wondere perel
    uit Godes natuur, zijn zegen steeds uit.

    Gij brengt ons steeds lente
    gij wijst ons 't geluk
    zo onbezonnen, maar zonder een juk.

    Gij doet aan ons kond
    gij fluit immer were
    geloof in de mens, geloof in de Here

    Maryflor
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    ONZE PRUTS
    Foto
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • bijbelseplaatsen
  • Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    marielouise
    blog.seniorennet.be/marielo
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ida
    blog.seniorennet.be/ida
    Foto
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • wareber2
  • Gedichten van Luc Verbeke
  • Foto

    De Vlaamse Leeuw

    Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw.
    Al dreigen zij zijn vrijheid, met kluisters en geschreeuw.
    Ze zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

    Ze zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

    De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan.
    De legerbenden sneven, een volk zal nooit vergaan.
    De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
    Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar.

    Ze zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

    Hij strijdt nu duizend jaren, voor vrijheid, land en God.
    En nog zijn zijner krachten, in al haar jeugdgenot.
    Als zij hem macht'loos denken, en tergen met een schop.
    Dan richt hij zich bedreigend, en vrees'lijk voor hen op.

    Ze zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

    Wee hem, de onbezonnen', die vals en vol verraad,
    de Vlaamse Leeuw komt strelen, en trouweloos hem slaat.
    Geen enkle handbeweging, die hij uit 't oog verliest:
    en voelt hij zich getroffen, hij stelt zijn maan en briest.

    Ze zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

    Het wraaksein is gegeven, Hij is hun tergen moe;
    met vuur in 't oog, met woede, springt hij den vijand toe.
    Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk,
    en zegepralend grijnst hij, op 's vijands trillend lijk.

    Ze zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
    Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

     

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • PAJARO
  • 2e CDO Flawinnes
  • Het Vijvenaarke
    !!!! AAN DE LEIE !!!!
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tentoonstelling Emile Claus in Deinze en Gent
     

    Vandaag zaterdag 21 maart 2009 opent de tentoonstelling ‘Emile Claus en het landleven’ in het Museum voor Schone Kunsten te Gent. Tot zondag 21 juni 2009 staat de kunstenaar uit Sint-Eloois-Vijve (Claus 1849-1924) centraal zowel in Gent als in Deinze.  Voor het Museum van Deinze en de Leiestreek, waar heel wat werken van Claus in zijn collectie heeft, was dit de perfecte gelegenheid om de onlangs verworven tekeningen van Emile Claus gedurende dezelfde periode aan het publiek voor te stellen. Emile Claus had reeds zijn retrospectieve in Waregem, waar hij ondermeer actief was aan wat we de voorloper van de huidige tekenacademie kunnen noemen. Rond 1868 volgde de beroemde Vlaamse schilder Emile Claus avondles en gaf later zelf les in de schetsclub van de avondschool, voorloper van huidige Sint-Paulus volwassenenonderwijs aan het VTI
    Pronkstuk in het museum te Deinze  is 'De Bietenoogst'. Als er één kunstenaar is die Deinze wereldfaam bezorgde, dan is het wel Emile Claus. Op artistiek vlak rijst hij als een reus uit boven zijn tijdgenoten en leerlingen. Maar Claus is de meester. 'Drie maanden lang kan iedereen een unieke tentoonstelling bewonderen. Uniek omdat het de enige keer is dat we het volledige oeuvre van Claus dat Deinze in bezit hebben tezelfdertijd wordt getoond. Later zal dat fragmentarisch zijn. Uniek ook omdat het om een complementaire expositie gaat waarbij zowel het Museum voor Schone Kunsten in Gent als wij in Deinze Claus op een speciale manier belichten. In oktober vorig jaar verwierf het museum 102 tekeningen van de hand van Emile Claus, de kunstenaar die zich graag liet inspireren door de Leie, zijn omgeving en het werk op het platteland. Nu worden die voor het eerst voor het grote publiek tentoongesteld.

    Het wordt in Deinze geen wandelingetje langs 115 tekeningen, schetsen en voorstudies voor schilderijen uitgevoerd op papier, met potlood, houtskool of sanguine. Nee, ze creëerden daar een gang waarin iedere tekening tot haar recht komt. De tentoonstelling laat Claus volop herleven aan de hand van citaten uit het boek 'Mijn broeder in Vlaanderen' van Cyriel Buysse. Die worden voorgedragen door Gilbert Van Vlaenderen en op de wanden geprojecteerd. In verschillende zalen werden aan het plafond reuzefoto's met beelden van Claus opgehangen.


    “We maken verder van de gelegenheid gebruik om zijn meesterwerk: de Bietenoogst (3,2 x 4,8 meter) speciaal te belichten. De expositie biedt de mogelijkheid om de 102 tekeningen die we in 2002 konden aankopen uit privé-bezit, samen met de 13 die we reeds in ons bezit hadden, te tonen”, zegt museumverantwoordelijke Veerle Van Doorne.


    De aanleiding tot het exposeren van de verzameling in Deinze is de tentoonstelling “Emile Claus en het landleven” in Gent en ook wel het doctoraat over Claus dat curator Johan De Smet onlangs beëindigde. Omdat het meer dan 10 jaar geleden was dat wij in Deinze nog iets rond Claus hadden gedaan, zijn ze mee in de dans gesprongen. Hoeveel werken Claus maakte, is niet direct geweten. Uit bronnen weten we wel dat hij veel werkte en zelfs in de kerk schetste. De Clausroute toont een aantal van die pleisterplaatsen.

     

    In het Museum voor Schone Kunsten te Gent sluit het project Claus aan bij het tentoonstellingsbeleid van het museum. Dat is onder meer gericht op aspecten van de Belgische kunst in de negentiende en twintigste eeuw. Met deze tentoonstelling wordt Claus’ werk in de ontwikkeling van de Belgische beeldende kunst in de periode 1880-1914 gekaderd. In de complexe historische context van zijn tijd speelde hij weliswaar geen voortrekkersrol, maar was hij al evenmin een meeloper. Claus onderscheidde zich internationaal, en juist dit internationale succes reflecteerde zich in het werk van een uitgebreide groep jonge kunstenaars die in het begin van de twintigste eeuw debuteerden met luministisch werk.

    Emile Claus was de belangrijkste vertegenwoordiger van het impressionisme in België. Hij

    bewonderde het Franse impressionisme en paste deze stijl toe in de uitbeelding van zijn vertrouwde plattelandsomgeving. Claus werd in zijn tijd op de handen gedragen. Ook vandaag geniet zijn optimistische en zonnige kunst nog steeds een grote populariteit. De tentoonstelling brengt de beste werken van Emile Claus bijeen en belicht de centrale thema’s in zijn werk: de landarbeider, het werk op het land, het dorpsleven, het leven met de rivier en het zuivere landschap. Zijn werk wordt geconfronteerd met dat van Belgische tijdgenoten zoals Alfred William Finch, Léon Frédéric, Constant Permeke, Constantin Meunier en Théo Van Rysselberghe.

     

    Emile Claus uit Sint-Eloois-Vijve

    Claus werd geboren in 1849 als zoon van een winkelier-herbergier in Sint-Eloois-Vijve. Aanvankelijk gaat hij naar de academie van Waregem. Emile Claus groeide op in een eenvoudig milieu en het kostte hem veel moeite om zijn omgeving te overtuigen van zijn artistieke kwaliteiten. Uiteindelijk effende de componist Peter Benoit (1834-1901) – Zijn vader was sluiswachter in Sint-Eloois-Vijve - voor hem de weg naar de Antwerpse Academie (1869-1874). Ondanks goede resultaten deed hij niet mee aan de Prijs van Rome, waarna een breuk kwam met directeur de Keyser en hij een zelfstandig artiestenleven begint, waarbij hij in zijn levensonderhoud voorziet door het geven van les, ondermeer in Waregem.

    Zijn eerste tentoonstelling vond plaats te Gent in 1874, onder het goedkeurend oog van Nicaise de Keyser (1813-1887), de directeur van de Antwerpse academie, in wiens atelier hij op dat moment werkzaam was. Claus verlengde zijn verblijf in Antwerpen en werd er beïnvloed door kunstenaars van de zgn. grijze Antwerpse school. In deze periode kreeg hij ook officiële opdrachten van de stad. Bij de Antwerpse bourgeoisie ontpopte de kunstenaar zich als een veelgevraagd portretschilder.

    Wellicht onder invloed van oriëntalistische doeken van Charles Verlat (1824-1890) ondernam Claus in 1879 een reis naar Spanje, Marokko en Algerije. Aan de Middellandse Zee werd Claus verrast door de heftige koloristische tonaliteiten en de intense lichteffecten op de omgeving. Het tot dan tamelijk sombere, Antwerpse palet verheldert en verlevendigt sterk in de studies en schilderijen uit deze periode. Men mag echter aan deze reis niet te veel belang hechten. Artistiek vervolgde Claus bij zijn terugkeer de weg die hij voorheen was ingeslagen.

    Nadat hij in de jaren zeventig en de vroege jaren tachtig vooral bekendheid had verworven in Antwerpse kringen, volgde nationaal en internationaal succes toen hij op het Parijse Salon en het Salon van Antwerpen in 1882 Het hanengevecht tentoonstelde. Het gezaghebbende Brusselse tijdschrift L'Art Moderne erkende in hem een groot portrettist, maar duwde hem toch in de conservatieve, Antwerpse hoek. Het doek, aanvankelijk bedoeld als een portrettengalerij van vooraanstaande Waregemse notabelen, werd niet voldoende realistisch bevonden, als had hij te weinig oog voor het barbaarse spel van het hanengevecht.

    In de drie jaar volgend op Het hanengevecht toonde Claus zich als een doordacht landschapschilder, een beschouwer van de ‘volle, frissche natuur’. De verwondering “dat hij die gedachten in het hoofd en die poëzie in het hart had, - dat hij over zoveel kracht van uitvoering beschikte en over zo'n rijk koloriet”, lokte bij de critici een bewondering in superlatieven uit. Claus' stukken werden doorgaans als ‘bezielde fotografie’ gewaardeerd: de schilder werd beschouwd als een zeer talentvol man en bovendien als ‘een natuurdichter van hoge waarde’. Van dan af nam hij jaarlijks deel aan de Parijse Salons waar Claus de invloed onderging van de panoramische, in plein-air geschilderde werken van de salonprotagonisten Jules Bastien-Lepage (1848-1884) en diens geestelijke opvolger Léon Lhermitte (1844-1925). Hij verwijderde zich van de afstandelijke portretstudies in de lijn van Alfred Stevens (1823-1906), Jan Verhas (1834-1896) en Edouard Agneessens (1842-1885)-door de kunstkritiek gemeenzaam ‘bevallige kabinetstukjes’ genoemd - en wierp zich op de natuur.

    In 1886 trad Claus in het huwelijk met Charlotte Dufaux, afkomstig uit een vooraanstaande notaris-dynastie uit Waregem en betrok hij definitief een jachtpaviljoen te Astene (dichtbij Deinze), het atelier dat later als ‘Villa Zonneschijn’ bekend werd. Deze naam vat volgens diens vriend - de belangrijke kunstcriticus en romancier Camille Lemonnier (1844-1913) - het doel van de kunstenaar samen, nl. de intensieve studie van de veranderende impact van het licht op de natuur. De landelijke omgeving en het wijdse vergezicht op de Leie inspireren tot doeken als De Oude tuinman, De pick-nick (Brussel, Koninklijke Verzameling) en Vlaswieden in Vlaanderen (Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten). Zijn voorkeur gaat uit naar grootse composities, waarin op een natuurgetrouwe, wetenschappelijk-punctuele wijze en met een soms lichte maatschappijkritische ondertoon, landelijke figuren in helder licht verschijnen.

    In 1911 peilde Karel van de Woestijne (1878-1929) naar de mens achter de kunstenaar Claus en typeert hem als volgt: “Die vervoering, dat teeken van eeuwige jeugd, van eeuwige verkorenheid, en tevens de macht er steeds het juiste beeld voor te vinden in eene dichte nabijheid; - dat ontroerd-vermogente-zijn, en het voor zich en anderen en iedereen te mogen erkennen in de praktische werkelijkheid van een landschap, en het daarna in zulke waarheid te kunnen nabeelden dat ieder er 's kunstenaars vervoering in erkent als ware 't zijne eigene: het is heel Claus' kunst

    Men beschouwt Claus als de leider van het Belgisch luminisme. In 1904 stichtte hij de Kring Vie et Lumière. Volgens Ensor is Claus de geniale kerel die "de zon op flessen trok". Emile CLAUS reisde in maart 1907 aan boord van de “Oceanic” naar de U.S.A. In Pittsburgh was hij jurylid van de Carnegie-wedstrijd. Tijdens de 1ste wereldoorlog vertoeft hij in Londen in ballingschap. Tijdens deze periode brengt hij indrukwekkende riviergezichten van de Theems voort die bekend staan als de ‘weerspiegelingen op de Theems’.

    Tijdens zijn leven kende hij, in tegenstelling tot menig ander schilder, een zeer groot succes. Niet alleen zijn werk doch ook zijn zeer innemende levensstijl en voorkomen droegen daartoe bij. Emile Claus had ook zijn volgelingen: Joris Buysse in Gent, Jozef Adriaan Heymans in Dendermonde, Alfons Proost in Antwerpen, Georges Lemmen en Georges Morren in Brussel. Hun schilderen kenmerkt zich door het schilderen in openlucht en het aanbrengen van zeer lumineuze helder oranje partijen en purperen schaduwen. Rurale onderwerpen zijn uiteraard legio. In het Latemse zelf heeft hij ook wel een duidelijke invloed uitgeoefend vooral op sommige van de latere schilders. De invloed is vooral zichtbaar bij Jenny Montigny, ook andere vrouwen zoals Gabrielle della Faille en Anna De Weert volgden zijn sporen. Onder de mannen waren de meest overtuigde volgelingen o.m. Van Loo, Octaaf Malfait, Modest Huys, Sys en Dessenis.

    Met dank aan Bernard Delange
    http://blog.seniorennet.be/wareber2/










    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 29/04-05/05 2013
  • 01/02-07/02 2010
  • 14/09-20/09 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 24/09-30/09 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 12/09-18/09 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 04/04-10/04 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Succes met uw blog.
  • Lieve groetjes vanwege Nikki
  • sdfh
  • Groetjes
  • Bezoekje gebracht

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    !!!!!!!! VERWAANDHEID IS DE GROTERE BROER VAN IJDELHEID? BEIDEN ZIJN TE MIJDEN !!!!!!!!

    Een vergissing
    is geen nederlaag
    waneer ze
    uw horizon
    verijkt.



     

    Het sperma van de auto
    doodt de eicel
    van de natuur.





    De groene struiken
    langs de autostrade
    zijn als siernagels
    van een doodskist.





    Verdronken in het bier,
    is het verstand
    aan de zatte kant.





    Wanneer zal men eens ophouden
    met de eerlijke uit te zuigen
    en de uitzuigers te verheerlijken.

                                       
       Maryflor


    DE VIJVEROEVER

    Roerloos, rimpeloos
    bij morgenrust
    zie ik tussenwaters,
    glibberig glimmend,
    staartsturend, zachtjes klimmend
    gaan naar boven.
    Hap... wat zuurstof !...
    of is't om god te loven !...
    Kwak,... een halve draai,
    en dan rustig
    zwemt de karper
    tussenwaters,
    achterlatend
    rimpelende cirkels
    uitdeinend op de vijveroever,
    tot weer alles wordt,
    roerloos, rimpeloos
    bij morgenrust

                        Maryflor


    DE DIENAAR

    O mocht ik maar
    u dienaar zijn
    o muze van de geest.
    'k Zou alles kunnen zien
    wat altijd zuiver is geweest
    wat niet is opgebruikt
    of weggeconsumeerd.
    De Zon, de Maan, de Sterren.
    De morgenstond
    met rode zon
    en 't mistig front
    dat lavend denkt
    het nijgend gouden graan,
    de malse grond.
    De noenstond
    met felle zon
    haar korte schaduw
    in het mulle zand,
    de kleine speelse liefdesvrucht
    aan vaders hand,
    de tederheid van vrouw en man
    hun vaste ondergrond.
    De avondstond
    met groet der koperen maan
    en aan bezinning toe
    want mens en de natuur zijn moe,
    de rust die wacht op 't slapen gaan
    in zachte sterrennacht en ik,...
    O mocht ik maar
    uw dienaar zijn.

                                    
    Maryflor


    GLITTERGLANS

    Zeg sterre
    daar zo verre,
    hebt gij een ziel vanbinnen
    zodat gij God kunt minnen.
    Of is u zijn
    maar schijn,
    uw blinken, opgeblonken faam
    en ijdelheid u naam ?


                                            Maryflor


    Avond

    Om mijn weemoed te genezen
    heb ik voor het slapengaan
    'de twee wezen' eens herlezen,
    helemaal, van voor af aan. 

    Droevig heb ik zitten huilen
    om hun beider droevig hert,
    alhoewel ik goed besefte
    dat the end toch happy werdt.

    Toen het uit was heb ik zachtjes
    mijn gebeden opgezegd,
    vlug een Vlaamse Leeuw verwekt en
    mij maar naast mijn vrouw gelegd.

                               Louis Verbeeck


    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Enkele foto's uit de oude doos.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Eerste Communie
    Foto

    Foto

    Plechtige Communie
    Foto

    Foto

    Foto

    Mijn vader zaliger in de stoet.
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    TANDMUZIEK

    Terwijl ik borstel
    mijn knabbelgarnituur
    en de resten
    van het maalwerk
    spuw en spoel
    met zacht gevoel,
    nog even
    mijn smaaklap laat glijden
    over de witte toetsen,
    luister ik
    de morgenmoeheid weg
    in een bolero.
    dag mooie dag...
    dag Ravel

    Maryflor


    Foto

    DE OUDE BOOM?...OF DE EENZAAMHEID
    Foto

    Hij droomt, de sterke, stoere boom
    zijn domme oude dwaze droom
    te praten ooit bij dag en dauw
    met 't oude, scheve schuurgebouw.
    Hij fluisterd, loom en lisp'lend stil
    dan fel en warm, of ijzig kil
    in weer en wind en wiegend nijgen,
    maar d'oude schure,... zij blijft zwijgen.
    hij waait en wiegt en wuift
    wijl boven 't wolkendek verschuift,
    al schudt hij stam en tak en loof
    de oude schure,... zij blijft doof.
    Hij hoopt, de stramme oude boom,
    dat op een dag en zonder schroom
    de schure hem kan antwoord geven,
    want hoop en droom doet eeuwig leven.

    Maryflor


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Vertaalprogramma

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    AVONDLIEDEKEN

    't Is goed in 't eigen hert te kijken
    Nog even voor het slapengaan
    Of ik van dageraad tot avond
    Geen enkel hert heb zeer gedaan;

    Of ik geen ogen heb doen schreien,
    Geen weemoed op een wezen lei;
    Of ik aan liefdeloze mensen
    Een woordeke van liefde zei.

    En vind ik, in het huis mijns herten,
    Dat ik één droefenis genas,
    Dat ik mijn armen heb gewonden
    Rondom één hoofd, dat eenzaam was...;

    Dan voel ik, op mijn jonge lippen,
    Die goedheid lijk een avond- zoen...
    ...
    't Is goed in 't eigen hert te kijken
    en zo z'n ogen toe te doen.

                               Alice Nahon

    Foto

    Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
    verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
    en eten voert,
    zal nooit haar naam vermeld zien.
    Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
    vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
    ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
    Toch goed dat er een God is.

    Gerard Reve


    De aarde bloedt Afdrukken E-mail
    De aarde bloedt
    een grote wond
    geslagen door
    haat en angst

    volken huilen
    worden gemarteld
    uitgemoord
    kinderen vertrapt

    Hoe lang nog
    en waarom
    al dat leed
    die zwarte tranen?

    Ina Emmink


    Zinloos al dat geweld Afdrukken E-mail
    Overal liggen lichamen
    die wachten op een graf
    omgekomen voor de vrede.
    Straks ligt hij op een veld
    dat vol staat met graven
    allemaal hebben zij hun leven
    zoals velen voor hen dat deden

    Velden vol met littekens
    elk kruis heeft zijn eigen verdriet
    één schot maakt een eind
    aan zijn leven
    één schot, meer waren het niet.

    Velden vol met herinneringen
    waarvan al velen zijn vervaagd
    en anderen weer diep weggestopt
    maar onverwachts komt het weer naar boven.

    Velden vol met pijn
    woede, angst en agressie
    ongeloof, boosheid en haatgevoelens
    over zoveel verspilde levens.

    Velden vol met stilte
    omdat woorden tekort schieten
    daar worden minuten uren
    en maanden vergaan tot jaren.
    Velden vol met gedachten
    aan hen die daar liggen
    die in blind vertrouwen
    ons land wilde verdedigen.

    Een wereld vol met monumenten
    die ons herinneren aan al die oorlogen
    gevoerd om vrede te bereiken.
    Ik vouw mijn handen en bidt tot God
    maak alstublieft een einde aan al die
    momenten van zinloos geweld!

    Klaas van Eijbergen


    Een oud vrouwtje op haar knieën ziet vaak verder dan een theoloog op zijn tenen.
    Gebeden veranderen de wereld niet,
    maar ze veranderen mensen en
    mensen veranderen de wereld.

    Schweizer
    Alleen de woorden die we samen Afdrukken E-mail
    Alleen de woorden die we samen vinden,
    zijn verstaanbaar.
    Alleen de weg die we samen gaan,
    heeft een doel.
    Alleen het doel dat we samen delen,
    is bereikbaar.
    Alleen de vrede die we samen maken,
    wordt wereldwijd.

    auteur onbekend

    Een oud echtpaar ging naar bed,

    op 't nachtkastje twee bakjes met tanden

    Vol liefde keek de man haar aan,

    en streelde haar rimpelige handen.

     

    Hij sprak:"al meer dan veertig jaar

    zijn we gelukkig meid,

    geloof me als ik zeg,

    Ik wil je voor geen miljoen nog kwijt".

     

    "Dat weet ik jongen", zei de vrouw

    "Ook jij bent niet te koop,

    ook niet voor een miljoen,

    en dat is toch een hele hoop".

     

    Ze lagen daar te saam.

    Op de avond van hun leven.

    Twee mensen die elkaar,

    zoveel hebben gegeven.

     

    Ze zeiden:"wel te rusten hoor".

    En hij gaf haar een zoen,

    en fluisterde:"is de deur op slot,

    hier ligt voor twee miljoen!"

     

     


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Wareber2
  • Gedichten van Luc Verbeke

  • Foto

    De Blauwvoet

    Nu het lied der Vlaamse zonen,
    nu een dreunend kerelslied,
    dat in wilde noordertonen
    uit het diepste ons herten schiet.

    Keerzang:
    Ei! het lied der Vlaamse zonen,
    met zijn wilde noordertonen,
    met het oude Vlaams Hoezee.
    Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!

    't Wierd gezeid dat Vlaanderen groot was,
    groot scheen in der tijden wolk,
    maar dat Vlaanderland nu dood was,
    en het vrije kerelsvolk.

    Maar dan klonk een stemme krachtig
    over 't oude noordzeestrand
    en het stormde groots en machtig,
    in dat dode Vlaanderland.

    En hier staan wij, 't hoofd omhoge,
    vuisten siddrend, kokend bloed;
    vlam in 't herte, vlam in de oge,
    en ons naam ons trillen doet!

    Van de blonde noordse stranden,
    dwang en buigen ongewend,
    onze vaders herwaarts landden,
    leden, streden, ongetemd.

    Ja wij zijn der Vlamen zonen,
    sterk van lijve, sterk van ziel,
    en wij zou'n nog kunnen tonen,
    hoe de klauw der Klauwaerts viel.

    Op ons vane vliegt de Blauwvoet,
    die voorspelt het zeegedruis,
    en de Leeuw er met zijn klauw hoedt
    't lieve dierbaar Christi kruis.

    Weg de bastaards, weg de lauwaards.
    ons behoort het noordzeestrand,
    ons de kerels, ons de Klauwaards,
    leve God en Vlaanderland!


    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • PAJARO
  • 2e CDO Flawinnes


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!