MGDrivers
Inhoud blog
  • PreWar Days te Kortrijk op 1 december foto's Wim
  • 6 uren rally te Korytrijk op 18 en 19 november
  • Bijeenkomst te Bondues France ( Fotos van Wim)
  • Bijeenkomst te Ieper op de Esplanade op 1 oktober
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    www.thesportscoupe.com en/of www.oldtimertips.be, www.oldtimertips.nl

    wim
    10-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog wat vragen over het gebruik van oldtimers / encore des questions sur l'emploi des voitures anêtres

    Ik stelde nog enkele vragen aan Peeter van de BFOV over de O plaatrijders !!!

    1) Ik denk dat dus studerenden niet met hun oldtimer naar school mogen rijden maar dat bv ouders wel hun kinderen aan school mogen ophalen. Juist ? KLOPT

    2) Mag je met je O plaat gaan winkelen ? JA

    Groeten

    Peeter BFOV vzw - FBVA asbl

    Chers MG Drivers,

    Je posais encore 2 questions à Peeter du FBVA

    1)Les étudiants ne peuvent pas utiliser un oldtimer pour aller à l’école. Les gens peuvent aller chercher les étudiants à l’école.

    2) On peut faire des courses avec l’oldtimer.

    10-07-2013, 19:40 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New Oldtimer stuut

    Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles uiteraard bij het oude.

    Wat verandert er allemaal?

    a) Leeftijd van de oldtimer

    Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn. Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.

    B) Gebruik Oldtimer

    Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven. onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.

    Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties.

    Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe politiecontroles.

    Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.

    Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:

    •           commercieel en professioneel gebruik;

    •           woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;

    •           bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;

    •           gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.

     

    Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :

    •           ‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;

    •           professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;

    •           woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;

    •           woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.

    Het begrip 'gelijkgesteld gratis vervoer' refereert naar de bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het personeel naar een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet over mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.

    Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.Kort samengevat kunnen oldtimers dus dag en nacht rijden, behalve als ze worden gebruikt voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.

    De eerder aangekondigde 3-jaarlijkse periodieke keuring voor voertuigen vanaf 15.06.1968 werd uit het project geschrapt.

    De BFOV raadt iedereen aan om zijn oldtimer te gebruiken als een goede huisvader. Dat is de beste manier om nog lang van onze hobby te blijven genieten.

    De BFOV bedankt graag alle gesprekspartners voor de constructieve medewerking die tot dit mooie resultaat heeft geleid, en alle liefhebbers die zoveel vertrouwen hebben geschonken in onze federatie en zoveel geduld hebben gehad.

    Om extra complicaties te vermijden voegen we in bijlage een foldertje dat u best in uw voertuig bewaart. De kans bestaat immers dat niet alle politiediensten meteen van de nieuwe regeling op de hoogte zijn.

    Voor alle info : 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be

    Peeter Henning

    CEO BFOV

    Belangrijk document om in uw voertuig te bewaren   bij eventuele politiecontrole

    Het nieuwe oldtimerstatuut Wijziging KB 15.03.1968 - Belgisch Staatsblad dd 26/06/2013 - In voege sinds 01/07/2013

    Dit oldtimerstatuut geldt enkel voor voertuigen ingeschreven onder een O-plaat.

    a) leeftijd van de oldtimer Minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen werd vastgelegd  op 25 jaar.

    B) Gebruik oldtimer

    Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven. Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn. Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.

    Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:

    • commercieel en professioneel gebruik;

    • woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;

    • bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;

    • gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten

    Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :

    • ‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;

    • professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;

    • woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;

    • woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.

    Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.

    c) keurings Bewijs

    De oldtimers ingeschreven onder een “O”-plaat hebben geen keuringsbewijs met vermelding van een geldigheidsdatum maar enkel een groen keuringsbewijs met vermelding ‘Staat van het voertuig’’

    Voor alle info :

    BFOV vzw - 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be - www.bfov.be

    Peeter Henning

    CEO BFOV! !! !

    Het nieuwe oldtimerstatuut

    De meest gestelde vragen

     

    Beste WIM

     

    Het nieuwe oldtimerstatuut is in voege sinds 1 juli maar het blijkt dat er nog een paar onduidelijkheden zijn die we willen ophelderen. 

     

    Op donderdag 04.07.2013 hadden we een nieuwe overlegvergadering met de FOD Mobiliteit en Vervoer en de GOCA waar een aantal punten verduidelijkt werden.

     

    We hernemen hieronder de meest gestelde vragen die ons gesteld werden tijdens deze eerste week.  We verzoeken u de vragen en de antwoorden aandachtig te lezen.

     

    Peeter Henning

    CEO BFOV

     

    1. Wat met de straal van 25 km?

    Gelet op het feit dat de oude wettekst vervangen werd door de nieuwe is er geen sprake meer van de straal van 25 km en valt deze beperking dus weg..

     

    2. Mag ik met de O-plaat in het buitenland rijden?

    Ja want de O-plaat is een gewone nummerplaat die geldig is in het buitenland.

     

    3. Mag ik een aanhangwagen of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat?

    Ja dit is toegelaten.

     

    4. Wat is het sleepgewicht van mijn oldtimer?

    Tot op heden werd er geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.  De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te vermijden.  Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen hetzij via :

    - een bestaand PVG nummer

    - de eventuele vermelding ervan op een identificatieplaatje

    - het onderhouds- of handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde documentatie

    - een formule die toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968

     

    Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen.  Van zodra deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren.

     

    5. Is mijn trekhaak onderworpen aan een periodieke keuring zoals dit voorzien is voor moderne voertuigen?

    Neen, de periodieke keuring is niet van toepassing, noch voor de oldtimer zelf, noch voor de trekhaak. 

     

    6. Erratum BFOV : Document 'Staat van het voertuig'

    Tijdens onze communicatie van 26.06.2013, hebben we een flyer opgesteld die u kon afprinten om toe te voegen aan uw boorddocumenten. 

     

    Het puntje C op dit document maakte melding van het feit dat de oldtimers met een O-plaat een keuringsbewijs 'Staat van het voertuig genaamd' moesten bezitten.  De meeste voertuigen ingeschreven met een O-plaat zijn sowieso in het bezit van dit document en dit wordt nu rechtstreeks afgeleverd bij elke nieuwe inschrijving.

     

    Maar, tijdens de overschakeling naar de Europese nummerplaat hebben vele liefhebbers hun oude traditionele nummerplaat omgewisseld voor een Europese O-plaat en dit door middel van een administratieve procedure ZONDER dat de oldtimer een technische keuring moest ondergaan.

     

    Tijdens onze overlegvergadering op donderdag 04.07.2013, werd de beslissing genomen dat deze liefhebbers zich niet naar de technische keuring moeten begeven, noch in het bezit hoeven te zijn van het document 'Staat van het voertuig'.  Het feit dat de oldtimer een O-plaat bezit is voldoende om aan de ordediensten aan te tonen dat het voertuig vrijgesteld werd van een periodieke keuring.

     

    We hebben intussen onze folder aangepast die u opnieuw kan afprinten via de volgende link: klik hier.

     

    Opgelet: in het magazine dat onderweg is werd de oude folder nog toegevoegd.  We zullen een nieuwe drukken en meesturen met ons magazine van de maand augustus.

     

    7. Wat mag de technische keuring controleren met het oog op het bekomen van een O-plaat?

    De verschillende keuringsstations moeten de instructie toepassen van de FOD Mobiliteit en Vervoer.  Er is een nieuwe instructie in de maak teneinde deze gelijk te schakelen met de nieuwe wetgeving en van zodra deze van toepassing is zullen we u hierover informeren.

     

    Intussen blijft de volgende instructie van toepassing: klik hier.

     

    8. Attest 'Oldtimerverklaring'

    We melden u dat de Oldtimerverklaring geen enkele waarde meer heeft gezien deze nog de oude wettekst weergeeft.  U hoef deze verklaring dus niet meer mee te sturen met het roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig gezien deze voorzien wordt van de stempel 'Enkel Oldtimer'.

     

    9. Hoe overschakelen van het gewone statuut naar het oldtimerstatuut?

    Veranderen van statuut kan enkel door het voertuig aan te bieden aan de technische keuring en om alzo een herinschrijving aan te vragen als oldtimer.  U ontvangt op de keuring een roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig dat u moet overhandigen aan de verzekeringsmakelaar.  De verzekeringsmakelaar vraagt de nieuwe O-plaat aan die u door Bpost thuis of op een plaats naar keuze geleverd zal worden.  U dient wel 30 EUR te betalen aan de postbode. 

     

    Het is raadzaam om deze wijziging aan te vragen tijdens de maand waarin u het voertuig op uw naam destijds heeft ingeschreven, dit om te vermijden dat u twee maal een forfaitaire verkeersbelasting zou moeten betalen.  Bijvoorbeeld: het voertuig werd op uw naam ingeschreven op 15/09/2009, ga over tot de wijziging tijdens de maand september. 

     

    Er wordt geen bijzondere inverkeersbelasting (BIV) geheven gelet op het feit dat het om een herinschrijving gaat op naam van dezelfde titularis.

     

    10. Mijn oldtimer is nog steeds voorzien van een traditionele nummerplaat (dus geen O-plaat). Ik heb nooit stappen ondernomen om deze om te wisselen naar een Europese O-plaat.  Ik bezit al dan niet de toenmalige oldtimerverklaring.  Ik ben niet meer naar de keuring geweest sinds x-aantal jaren.  Ben ik in regel met de huidige wetgeving?

    Neen, u bent helemaal niet meer in regel met de huidige wetgeving.  Uw voertuig wordt trouwens aanzien als een gewone personenauto en niet als oldtimer!  Hierdoor is de geldigheidsdatum van de technische keuring vervallen zelfs indien u destijds kon genieten van een vrijstelling door middel van de oldtimerverklaring. 

     

    Wat nu?

    - u kan opnieuw naar de keuring gaan met het oog op een jaarlijkse keuring waar u dan een geldig keuringsbewijs zal ontvangen.

    - u kan naar de technische keuring gaan met het oog om een O-plaat aan te vragen - zie procedure hernomen in vraag nr 9

     

    11. Bestaan er O-platen voor gemotoriseerde twee- of driewielers?

    Neen nog niet maar we werken momenteel aan een oldtimerstatuut voor de gemotoriseerde twee- of driewielers en waar er een O-plaat zal ontstaan voor deze voertuigen (motorfietsen en bromfietsen). 

     

    Dit vergt een aanpassing van het Koninklijk besluit van 10.10.1974 die verschillend is van het onlangs aangepaste KB in verband met het nieuwe oldtimerstatuut.  We houden u op de hoogte van de vooruitgang van dit dossier.

     

    12. Mag ik occasioneel een huwelijk rijden met een O-plaat?

    Voor zover het vervoer occasioneel gebeurt (+/- 2 keer per jaar) en waarvoor geen vergoeding betaald wordt, en dat het om een vriendendienst gaat voor een lid van uw club of een lid van de familie, is dit uiteraard toegelaten. 

     

    Vanaf het ogenblik dat u de oldtimer geregeld gaat gebruiken voor het rijden van huwelijken en dit tegen vergoeding, dan is dit verboden met een O-plaat en dient de oldtimer aanzien te worden als ceremoniewagen.

     

    13. Ik heb mij aangeboden aan de technische keuring met een bedrijfsvoertuig van minder dan 30 jaar oud maar men heeft geweigerd mijn oldtimer te keuren.

    Inderdaad er zijn een aantal liefhebbers die huiswaarts mochten keren zonder keuring.  De BFOV heeft inlichtingen ingewonnen bij de GOCA en het blijkt dat de informatica nog niet aangepast werd aan de nieuwe wetgeving.  Ze vragen nog een aantal weken geduld voor dit type van voertuigen.

     

    14. Quid met de landbouwvoertuigen van meer dan 25 jaar onder een normale nummerplaat?

    Na het in voege stellen van de nieuwe G-nummerplaat van rode kleur, zijn er nog een aantal nieuwigheden op komst voor de landbouwvoertuigen, zoals bijvoorbeeld een verplichte periodieke keuring. 

     

    Dankzij de tussenkomst van de BFOV is het momenteel voorzien dat de liefhebbers van deze oldtimertraktoren vrijgesteld zullen worden van de periodieke keuring  en dat ze nog steeds zullen kunnen gebruik maken van de verminderde belastbare rode diesel voor zover de minder dan 3,5 ton wegen en meer dan 25 jaar zijn en  ingeschreven onder een O-plaat.   

     

    Van zodra we de wetteksten bezitten zullen we hierop uitgebreid terug komen.

     

    NIEUW VANAF 1 SEPTEMBER

     

    Misschien heeft u het gelezen of gehoord via de media maar vanaf 1 september zal er een nieuw inschrijvingsbewijs ingevoerd worden en dit bij elke nieuwe inschrijving. Het nieuwe inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen waarvan het eerste deel zich aan boord van het voertuig zal bevinden en het tweede deel op een beveiligde plaats.  Bij verkoop van het voertuig dienen de twee delen aanwezig te zijn. 

     

    Het nieuwe inschrijvingsbewijs zal gratis afgeleverd worden bij elke nieuwe inschrijving maar zal betalend zijn indien de eigenaar een duplicaat zal aanvragen. 

     

    We komen hier uitgebreid op terug in ons magazine Retro Classic News van de maand augustus.

     

    We hopen dat we de meeste vragen overlopen hebben maar blijven uiteraard ter beschikking voor bijkomende info.

    BFOV

    Utiliser l'ancêtre en bon père de famille!

    Ne changez pas votre comportement actuel et songez à ce que votre ancêtre soit utilisé dans le cadre de votre passion. Pensez également à l'environnement et à l'image positive du collectionneur

    Le NOUVEAU STATUT ANCÊTRE est arrivé!

    BRUXELLES – Après sept ans de négociations, la FBVA a enfin pu finaliser le nouveau statut ancêtre. Suite à la publication au Moniteur Belge dd 26/06/2013, le nouveau statut entre en vigueur le 01/07/2013 et offre aux collectionneurs un usage plus libéralisé de leur ancêtre.

    Ce nouveau statut ancêtre est d'application pour tous les véhicules immatriculés en plaque "O", et ne s'applique pas aux véhicules de plus de 25 ans sous une immatriculation normale pour lesquels les règles ne changent bien entendu pas.

    Qu'est ce qui change?

    a) L'âge de L'ancêtre Jusqu'à présent, les voitures, voitures mixtes et minibus étaient considérés comme ancêtre à partir de 25 ans, tandis que les véhicules militaires et utilitaires devaient avoir atteint l'âge minimal de 30 ans. Avec le nouveau statut ancêtre, il n'y a plus de différence puisque l'âge minimal requis devient 25 ans pour toutes lescatégories de véhicules.

    B) L'Usage du véhicule ancien

    Jusqu'à présent, l'usage de l'ancêtre en plaque "O" était limité à faire des essais dans un rayon de 25 kms, entre le lever et le coucher du soleil, en vue d'une manifestation dûment autorisée, ou pour se rendre à une manifestation dûment autorisée. avec le nouveau statut, les ancêtres pourront être utilisés jour et nuit sur les routes et il n'est plus nécessaire que cela doive se faire dans le cadre d'une manifestation dûment autorisée.

    Les nouvelles règles sont claires et ne prêtent pas à interprétation. Finies les discussions parfois très difficiles lors d'un contrôle routier des services de police. Mais il y a bien entendu encore quelques restrictions bien définies.

    Ces véhicules ne peuvent pas être utilisés aux fins suivantes :

    • usage commercial et professionnel ;

    • déplacements domicile-travail et domicile-école ;

    • transports rémunérés et transports gratuits assimilés à des transports rémunérés de personnes ;

    • usage comme machine ou outil ainsi que pour des missions d’intervention.

    Pour éviter les malentendus, plusieurs définitions ont été ajoutées à l'AR 15.03.1968 :

    • « usage commercial » : toute utilisation visant un profit financier commercial ou personnel ;

    • « usage professionnel » : toute utilisation en vue de l’exercice d’une activité professionnelle ou de l’exploitation d’une entreprise ;

    • « déplacements domicile-travail » : les déplacements depuis et vers le lieu de travail ;

    • « déplacements domicile-école » : les déplacements des étudiants depuis et vers un établissement scolaire.»

    La mention 'transports gratuits assimilés à des transports rémunérés de personnes ' se réfère aux employeurs qui conduisent leur personnel vers un lieu de travail ou chantier. Cela ne veut donc pas dire qu'il est interdit de transporter des passagers à bord de votre ancêtre.Pour les véhicules à chenilles, l’usage est limité aux manifestations d’ancêtres et à faire des essais réalisés dans un rayon de 3 kms autour du lieu d’entreposage du véhicule.

    Pour conclure, les ancêtres pourront dorénavant être utilisés jour et nuit, mais pas à des fins commerciales ouprofessionnelles, ni sur le trajet domicile - chemin du travail ou domicile - école.

    Le contrôle technique périodique pour les véhicules immatriculés à partir du 15.06.1968, annoncé auparavant, est supprimé du projet. La FBVA conseille à tous les collectionneurs d'utiliser l'ancêtre en bon père de famille, ce qui nous permettra de pouvoir vivre longuement notre passion. La FBVA remercie tous les services qui ont collaboré de façon constructive à obtenir ce résultat et également les collectionneurs pour leur patience et soutien à notre fédération.Nous joignons un dépliant à garder à bord du véhicule en vue d'éviter toutes discussions lors d'un contrôle routier, étant donné qu'il est possible que tous les policiers ne sont pas au courant de cette nouvelle règlementation.

    Pour toutes les infos : 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva.be

    Peeter Henning

    CEO FBVA

     

    Le nouveau statut ancêtre

    Les questions souvent posées

     

    Cher WIM,

     

    Le nouveau statut est d'application depuis le 1er juillet mais il nous semble que vous avez encore besoin d'éclaircissements sur certains points. 

     

    Ce jeudi 04.07.2013 une nouvelle réunion avec l'SPF mobilité et transports et le GOCA a eu lieu où nous avons pu éclaircir certains sujets.

     

    Nous reprenons ci-après les questions souvent posées lors de cette première semaine. 

     

    Nous vous prions de lire attentivement les questions et réponses.

     

    09-07-2013, 00:00 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    01-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    90 jaar 24u van Le Mans (deel 1)  (http://mgcontact.free.fr/)

    22 jun 2013 door JORIS

     

    De Automobile Club de l'Ouest was er in 1906 als eerste bij om races te organiseren in de buurt van Le Mans. Toch zou het nog vijftien jaar duren alvorens de bijna 17,24km lange omloop van Pontlieue naar Mulsanne en Arnage in gebruik zou worden genomen: de basis van het huidige Circuit de la Sarthe.

    Het verhaal begint in 9 oktober 1921, de dag waarop OCA-baas Georges Durand een brief van de Franse afdeling van het Britse Rudge-Whitworth Wheels uit de brievenbus vist. De afzender, Emile Coquille, is bereid 100.000 francs te investeren in een niet nader omschreven race die Durand uit z'n mouw kan schudden. Samen met journalist en technieker Charles Faroux wordt vervolgens een ware uitputtingsslag voor productiewagens op poten gezet, met het oog op onder meer nieuwe inzichten om de technologische vooruitgang een duwtje in de rug te geven.

    De eerste episode van deze etmaalrace vond plaats op 26 en 27 mei 1923 en werd gewonnen door André Lagache en René Léonard in hun Chenard et Walcker Sport 3.0l viercilinder. Ons land was vier keer vertegenwoordigd, en dan nog in het hogere deel van de lijsten, door Raymond de Tornaco (3), Charles Montier (14) en André Dills/Nicolas Caerels (6e plaats, voor het Belgische Compagnie Nationale Excelsior met een Albert 1er). Het merendeel van het deelnemersveld bestond weliswaar uit Fransmannen, al tellen we nog een Brit, een Canadees en een verdwaalde Zwitser. Verrassend genoeg kwamen 30 van de 33 startende deelnemers in contact met de eindmeet van het vrij toegankelijke circuit.

    Na de race kreeg het ACO het met de plaatselijke landeigenaars aan de stok. Men besliste daarop om zowel de paddock als de hoofdtribune naar een nabijgelegen locatie te verplaatsen. De verhuis ging door, maar werd in 1927 alweer ongedaan gemaakt nadat beide partijen tot een financieel akkoord waren gekomen. Dat jaar werd er ook een grote parking (voor 3.000 auto's) en een asfaltlaag voor het traject Pontlieue-Mulsanne voorzien.

    Meer beeld van de vroege jaren is er in de bijhorende fotospecial; Deel 2 staat hier klaar.

     

     

     

    90 jaar 24u van Le Mans (deel 2)

    22 jun 2013 door JORIS

    Dat jaar werd een omleiding ingelast van 402m voor de huizenrijen van de woonwijken van Pontlieue, die via twee naar rechts neigende bochten uitmondde in de Route Nationale richting Tours. De ingreep bleek echter onvoldoende veilig en drie jaar later besliste men om de grond tussen de pits en de Tertre Rouge op te kopen om daar de lijn door te trekken. Zo zijn de fameuze bochten van Dunlop en Esses ontstaan.

    Enkele jaren later, in 1936, ging het evenement niet door vanwege de economische toestand, en ook van '40 tot '48 werd er niet gereden. Tijdens de oorlog hadden de Duitse troepen zichzelf het circuit en de naastgelegen startbaan toegeëigend en een deel ervan verwoest. Pas na de constructie van vijf grote tribunes, een nieuw pitgebouw, en enkele winkels, restaurants en cafés, mocht er vanaf '49 weer worden gekoerst.

    Nog eens zes jaar nadien volgde het donkerste hoofdstuk van de 24 Uren van Le Mans. Tijdens de editie van 1955 lieten één piloot en 83 toeschouwers het leven nadat Pierre Levegh met z'n Mercedes 300 SLR de lucht in vloog. Letterlijk en figuurlijk. Het dodelijke incident gebeurde amper twee uur na de start. Lance Macklins Austin-Healey had de stopkracht van zijn voorligger (een Jaguar D-Type met schijfremmen) slecht ingeschat, moest daarop naar links uitwijken en kwam zo in de vuurlijn van de Mercedes terecht. Levegh kon niet meer reageren, reed in op de Austin-Healy en werd recht de muur in gekatapulteerd. De man brak z'n schedel na de val die erop volgde.

    Brandende onderdelen vlogen pal het publiek in en de brandstoftank ontplofte vlak erna. Brandweerlieden probeerden de gevolgen ervan nog te blussen, maar het water op de magnesium koetswerkpanelen maakte de situatie er alleen nog maar erger op. De Duitse constructeur trok zich terug uit de race (en later uit de internationale motorsport), maar het spektakel ging gewoon door. Zogezegd om niet nog meer chaos te veroorzaken. Het betekende weliswaar het einde van de race voor topfavoriet Stirling Moss.

    In de nasleep van de ramp gingen niet verrassend stemmen op om motorsport volledig af te schaffen. Het ACO reageerde met een bredere en meer naar achter geschoven pitlane (met afsluiting) en meer veiligheid voor de fans, die eveneens een bank achteruit moesten en hekken voor de ogen kregen. Er kon verder geracet worden.

    Ga naar deel 3, of de bijhorende fotospecial.

     

    90 jaar 24u van Le Mans (deel 3)

    25 jun 2013 door JORIS

     

     

    Het jaar van de grootste ramp in de autosportgeschiedenis won Jaguar met de D-Type, net als de twee keer erop. Daarna was het de beurt aan Ferrari om - de stunt van Carroll Shelby en z'n Aston Martin DBR1 in '59 niet nagesproken - de reeks tot 1965 te domineren.

    Men is toen ook overgegaan tot de bouw van het veel kleinere, aangrenzende Bugatti-circuit, genoemd naar Ettori Bugatti, dat de laatste bocht (Ford Chicane - kwam er voor de race in '68 om de wagens af te remmen), het pitcomplex en de daaropvolgende Dunlop-bochten met het Circuit de la Sarthe deelt, en naar aanloop van de Esses rechts afslaat. De kleine omloop werd in '67 gebruikt voor de GP van Frankrijk, maar bleek verder niet erg populair. Er zou later wel nog DTM en Formula 3000 worden gereden. Momenteel vormt het de thuisbasis van Pescarolo Sport en de 24u van Le Mans voor moto's en wordt er een editie van de MotoGP georganiseerd.

    Na Ferrari ('60-'65) was Ford vier jaar lang de te kloppen constructeur. Hun GT 40 moest pas in '70 de fakkel overdragen aan Porsche's 917, die z'n titel het jaar nadien nog een keer kon vieren. Matra bereikte vervolgens drie maal het hoogste schavot met hun MS670(B) met onder meer Henri Pescarolo achter het stuur, maar daarna was het vooral terug Porsche die tot eind jaren '80 de grote plak mocht zwaaien.

    Van '65 tot '72 viel er zes maal een dode op Le Mans, onder wie John Woolfe die in '69 ter hoogte van Maison Blanche (tussen Arnage en de eindmeet) al in de eerste ronde uit z'n Porsche 917 werd geslingerd. De man had zijn gordel niet om. Het typische startprocédé, waarbij de piloten de baan eerst te voet moesten oversteken en het zich doorgaans niet konden veroorloven om tijd te verliezen door zich ook nog eens netjes in te gespen, werd als grote oorzaak aangeduid. Voortaan zou dus er normaal gestart worden. Dat jaar werd eveneens de vangrail geïntroduceerd.

    Op de plaats van het Woolfe-incident, de race nadien, reden nog eens drie Ferrari 512-modellen zich op een hoopje. Het circuit werd daarop nog grondiger aangepast in de twee jaar die erop volgden, met een aparte baan voor pitgangers en eindspurters en een grondige herziening van de plaats des onheils als blikvangers. Eén van de Porsche bochten zou vervolgens Maison Blanche worden gedoopt.

    Vervolgens belanden we in '79, toen de Terte Rouge plaats moest ruimen voor een nieuw stuk asfalt voor openbaar gebruik, en ook de tweede Dunlop-brug werd weggehaald. In '86 dan werd er gesneden voor de aanbouw van een nieuw rond punt ter hoogte van de Mulsanne-bocht, en in '87 werd een chicane aan de snelle Dunlop-bocht gevoegd om de bolides er meer dan 100km/u trager te laten rijden. Voortaan tot pakweg 180km/u.

    Meer beeld is er in de fotospecial. Meer tekst is op komst.

    01-07-2013, 10:50 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ladies Run organisé par le LCO




    22-06-2013, 21:41 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balade au Pays de Beaumont : 9 juni.

    Balade au Pays de Beaumont : 9 juni.

     

    Bij de controle de donderdag voor de rit kwamen we te Chimay 5 Nederlanders tegen op hun rit naar de Loire.

    Iemand wilde zelfs een sticker van onze vriendenkring. (zie foto's)

     

    Lors de l’élaboration du roadbook jeudi passé, nous avons rencontré 5 Hollandais à Chimay qui faisaient une balade vers La Loire. L’un d’eux nous a demandé le sticker de notre cercle d'amis, afin de le coller sur sa voiture. (voir photos)

     

    Halo Wim & Ilse,

    Ik wil u nog even een woordje van dank sturen voor de mooie rit die we afgelopen weekend hebben gemaakt.

    Het weer had uiteraard veel beter gekund en dat zou de rit nog veel aangenamer gemaakt hebben, maar -ja dat heeft niemand in de hand.

    Het restaurant château de la Motte heeft dan weer alles goed gemaakt ! Werkelijk een koninklijk diner en voor die prijs!

    proficiat met uw keuze.

    In elk geval, wij hebben ervan genoten en de afwezigen hadden weer eens ongelijk.

    groetjes Geert & Marianne.

     

    Hallo Ilse et Wim,

     

    Je voudrais encore vous remercier pour la belle balade que nous avons fait le weekend dernier.

    La météo aurait pu être meilleure, ce qui aurait apporté une petite touche plus agréable encore, mais personne n’y peut rien.

    Le restaurant «Château de la Motte» nous a redonné le moral !! Un véritable dîner royal a un prix démocratique !

    Félicitations pour votre choix.

    En tous cas, nous avons bien profité et les absents ont eu bien tort.

    Salutations Geert & Marianne.

     

    Hallo Wim,

    Bedankt voor de fijne organisatie vandaag.

    We hebben er echt van genoten.

    De locatie en het middageten waren SUPER;

    Het gezelschap was heel aangenaam.

    En de wegen waren heel goed uitgezocht.

    Een duim omhoog heb je zeker verdiend

    Groetjes van Firmin en Marie-Claire (van de witte DS)

     

     

    Hallo Wim,

    Un grand Merci pour la bonne organisation d'aujourd'hui.

    Nous avons vraiment profité.

    L’organisation et le dîner étaient SUPER.

    La compagnie était très agréable.

    L’itinéraire était très bien choisi.

    Tu as mérité les applaudissemnents.

    Salutations Firmin et Marie-Claire (DS blanche)

     

     

    Bedankt voor die prachtige rit.

    Mijn VW is nu terug in orde. Dat zijn oldtimers he !!

    Jimpie (VW)

     

    Merci pour la belle balade !

    Ma VW est à nouveau en état. Ce sont les oldtimers... !!!

    Jimpie (VW)

     

    Op de middag is Frans Pierard, de eerste redacteur van de Midget, mee komen eten met ons. Zo konden we gezellig babbelen over het verleden.

     

    Le midi Frans Pierard, ex-membre du comité et le premier rédacteur du Midget, venait nous saluer et manger avec nous pour parler du passé.

    Traduction Christian

    17-06-2013, 21:34 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balade au Pays de Beaumont
    Het was een zeer prachtige rit met mooie baantjes en zeeeer lekker eten; spijtig van de regen!!!
    C'était une balade formidable avec des belles routes très bon dîner. Dommage du temps !!!


















    10-06-2013, 22:55 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontmoeting groepje Nederlanders te Chimay
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de verkenning van de rit : Balade au Pays de Beaumont hebben we groepje Nederlanders op weg naar de Loire ontmoet te Chimay





    Bijlagen:
    DSCN9305kopie.jpg (181 KB)   

    10-06-2013, 00:00 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Esplanade Ieper in de zon !!!!!!


















    02-06-2013, 21:05 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging /Invitation Balade au Pays de Beaumont
     Marke, 20 april  2013

     

    Beste Vrienden van MG en andere merken,

     

    Het MG Drivers team heeft het genoegen u uit te nodigen voor hun

     

    Balade au Pays de Beaumont

    Op zondag 9 juni 2013.

    Bijeenkomst om 9 u 30 in de "Grand Pré"  Rue de Grand-Pré Hantes-Wihéries 6560 Erquelinnes 071/55 50 78    http://users.skynet.be/le.grand.pre/

    end_of_the_skype_highlighting

    Neem de N 40 van Mons naar Beaumont  en sla +- 8KM voor Beaumont links af ( Rue de Wihéries en direct rechts R. Du Grand Pré NBr : 50, 293329 en OL : 4,178216
    Zij die willen starten vanaf het bezinestation Shell te Marke richting France ; stel ik voor om om7u30 te starten.
    De rit van ongeveer 120 km, vertrekt dan volgens bolleke pijl met mooie zichten op de stad Thuin dan door de mooie bosrijke streek van Coulsolre in Frankrijk met veel prachtige vergezichten.
    ’s Middags eten we in het mooi gelegen Hotel restaurant l: “Château de la Motte” à Liessies (Dank voor de tip Jaques Picquart)    www.chateaudelamotte.fr

     

    ’s Namiddags rijden we langs Chimay terug naar Beaumont .

     

    Zijn in de prijs inbegrepen :

    - ritplaat

    - ontbijt : koffie met croissant en een chocolade broodje

    - middagmaal in het mooie Château De La Motte  :

     

    Pavé de saumon sauvage en écume de basilic et sa paysanne de légumes provençale

    &

    Filet mignon de porc mariné, sauce soja, échalotes confites, purée de carottes

    &

    L’assiette gourmande

     

    De dranken zijn niet inbegrepen !! Inschrijven kan enkel door storting van 34 € per persoon op BEO7  001 - 027 58 58 - 66 van Wim Salaets   Diagorasstraat, 47    8510 Marke vóór vrijdag   31 mei 2013.

     

    Noot: :als je met een “O” plaat  rijdt, vergeet dan  je uitnodiging niet mee te brengen !!!!  MG groeten en tot in Hantes.  GSM Wim : 0473 / 24 23 77   wsal@skynet.be

                      Het MG Drivers team    Ilse en Wim          


     

      Marke, 20 april  2013

     

    Chers amis d’M.G.et d’autres marques.

     

    Les amis du « MG Drivers » ont  le plaisir de vous inviter à notre :

     

    Balade au Pays de Beaumont

    Dimanche le  9 juin 2013.

     

    On se rassemble à 9 h 30 au « Grand Pré » Rue de Grand Pré Hantes-Wihéries à 6560 Erquelinnes où on prend le petit déjeuner.

    http://users.skynet.be/le.grand.pre/

    end_of_the_skype_highlighting

    Prenez le N 40 de Mons vers Beaumont  à +- 8KM avant Beaumont prenez à gauche la Rue de Wihéries et directe à droite la R. Du Grand Pré         NBr : 50, 293329 en OL : 4,178216 La Balade de +- 120 KM, départ suivant les points-flêches à travers les bois de Coulsolre en Frankrijk avec beuacoup de belles vues . Le Midi on mange dans le slendide Hôtel Restaurant “Château de la Motte” à Liessies (Merci pour l’info Jacques Picquart) www.chateaudelamotte.fr

     

    L’après Midi nous roulons par Chimay vers Beaumont pour y finir.

     

    Sont compris dans le prix : Vous recevrez une belle plaque de la balade Le Petit déjeuner :le café accompagné d'un croissant et 1 pain au chocolat Le midi dans le beau  Château De La Motte  :

     

    Pavé de saumon sauvage en écume de basilic et sa paysanne de légumes provençale

    &

    Filet mignon de porc mariné, sauce soja, échalotes confites, purée de carottes

    &

    L’assiette gourmande

     

    Veuillez verser la somme de 34 € par personne  au BIC GEBAREBB /  IBAN BE 07 001 027 58 58 66 de Wim Salaets Diagorasstr, 47 - 8510 Marke - Belgique.
    Merci de payer avant mardi le 31 mai 2013. Les autres boissons ne sont pas comprises.
    Salutations M.G. et à bientôt à Hantes: Tel : 0473/24 23 77                                

                                         

    Le MG Driversteam : Ilse en Wim Salaets           Blog :  http://blog.seniorennet.be/mgdrivers/ Note : si vous roulez en plaque « o » oldtimer, n’oubliez pas de vous munir de  votre invitation!!!

    18-05-2013, 22:43 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Balade du MG Club de FRance : Ralye du Pas de Calais


















    18-05-2013, 22:37 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van de rit Mahy en Kasteel van Beloeil / Rapport de la balade Mahy et Beloeil

     

    Mahy en Beloeilrit
    De juiste formule voor een mooie dag

     Zondag 5 mei hadden we afspraak in de buurt van Doornik voor een rit door het Henegauwse "Pays des Collines".

    Een rit zoals we het ons zouden wensen:  zon, mooie rustige verlaten wegen, waar we niet elke 500m moeten afdraaien (dus zonder te moeten afremmen), met prachtige landschappen in een open natuur, een klein vriendelijke Frans - Belgisch groepje, pittoreske stoppen, een eenvoudig menu, een goede Moinette en een foutloos road book. Dit waren alle ingrediënten voor een landelijke rustige en ontspannen rondrit.

    Juist voor de middag bezochten we het Automuseum Mahy te Leuze.

    Ik had het niet meer bezocht sinds enkele jaren en het is interessant om zijn voortdurende evolutie te zien. Een leerrijk museum met een concept van afwisseling en didactisch presenteren. Zijn ontwerper en conservator  Mr. Mahy zelf, die heel goed op de hoogte was, aarzelde niet om uitleg te geven aan de verschillende standen over zijn zeer uitzonderlijke collectie.

    Twijfel niet om het eens te bezoeken.  Het is een van de grootste verzamelingen van Europa.

    Voor hen die het wensten was er in de namiddag  een vrije halte om het Kasteel van Beloeil te bezoeken tijdens de laatste dag van de expositie van de amarillys bloemen. 

    We eindigden deze dag op een gezellig terras te Berchem bij Oudenaarde waar iedereen rustig zijn verhaal kon vertellen.

     Noteer terloops ook het prima  idee om ook wagens van een ander merk te laten meerijden. Dat is zeer positief !

     Bedankt aan de organisatoren, Ilse en Wim voor deze aangename dag.

    Alain en Michelle.  vertaling Wim

     

     

    Doe zo verder Ilse en Wim en tot de volgende keer. P. D.
     

    Museum Tour Mahy et Beloeil

     

    La bonne recette d’une belle journée 

    Dimanche 05 mai nous avions rendez-vous en banlieue de Tournai pour une balade hennuyère au pays des collines. 

    Une balade comme on les aime, du soleil, des belles routes tranquilles quasi désertes où l’on ne doit pas tourner tous les cinq-cents mètres, peu de casses vitesses, des beaux paysages dans une nature ouverte, une petite équipe belgo française sympathique, des haltes pittoresques, un menu simple, une bonne Moinette, un road book sans faille… tous les ingrédients pour une balade bucolique paisible et  relaxante.   

    Peu avant midi, nous visitâmes le Musée Automobile Mahy à Leuze. 

    Je ne l’avais plus vu depuis pas mal d’années et il est intéressant de voir son évolution constante. 

    Musée très intéressant dans le concept de sa présentation très diversifiée et didactique, son propriétaire créateur et  conservateur très averti Monsieur Mahy lui-même n’hésitant pas à commenter les divers stands de son extraordinaire collection. 

    N’hésitez pas à vous y rendre, c’est une des plus grandes collections d’Europe. 

    L’après-midi, lors d’une halte, pour ceux qui le désiraient, le Château de Beloeil ouvrait ses portes à l’occasion d’une exposition florale centrée sur les amaryllis. 

    La journée se termina sur une agréable terrasse à Berchem …près d’Oudenaarde où tout un chacun prit plaisir à raconter quelques suaves anecdotes.

     

    Notons au passage l’excellente idée d’ouvrir les inscriptions aux voitures d’autres marques ce qui n’est pas plus mal.

     

    Merci aux organisateurs, Ilse et Wim pour cette très agréable journée.

    Alain et Michelle


    07-05-2013, 00:00 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    06-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mahy Beloeil

    Hallo Wim,

    Ziehier onze foto's van deze mooie rit: http://www.dvsnaps.com/dvsnaps/017-photoshoots/2013-05-05-MG/index.html

    Nogmaals dank en groetjes,

    Dirk & Barbara

    06-05-2013, 11:10 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele foto's van de Mahytour Beloeil / Quelques photos de la balade Mahy Beloeil
















    06-05-2013, 10:24 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    04-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mahy Mobiles
    http://www.oldtimerweb.be/fotos-oldtimer-museum/mahymobiles_2087.aspx

    04-05-2013, 23:53 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit naar het Museum Mahy te Leuze en rond kasteel van Beloeil

     Marke, 20 april  2013

    Beste Vrienden van MG en andere merken,

     

    Het MG Drivers team heeft het genoegen u uit te nodigen voor hun

     

    Automuseum Mahy en Beloeilrit

    Op zondag 5 mei 2013.

     

    Bijeenkomst om 9 u 30 in de Euroshop, Chaussée de Tournai 94 te 7500 Ramegnies-Chin Tournai 

    069 23 47 17 end_of_the_skype_highlighting

    Euroshop ligt op de N 50 van  Doornik (uitrit Froyennes op A 8/E 42) richting Kortrijk.

    NBr: 50,641487 Ol: 3,347654.  Neem aan de rode lichten met  frietkraam de paralelle weg naar Euroshop

    De rit van ongeveer 100 km, vertrekt dan volgens bolleke pijl door de mooie streek van Le Pays des Collines in Henegauwen, langs kleine baantjes met veel prachtige vergezichten.

    In de voormiddag gaan we te Leuze het grootste oldtimersmuseum van Europa (800 auto’s) bezoeken nl : Mahymobyles. http://www.mahymobiles.be/

    ’s Middags eten we in „La Forge“ te Tourpes.

    ’s Namiddags rijden we langs het mooie Kasteel van Beloeil.

     

    Inschrijven kan enkel door storting van 30 € per persoon op

    BEO7  001 - 027 58 58 - 66 van Wim Salaets   Diagorasstraat, 47    8510 Marke vóór vrijdag   26 april  2013.

     

    Zijn in de prijs inbegrepen :

    - ritplaat

    - voormiddag bezoek automuseum Mahy.

    -’s middags :

    Kyrr

    &

    Dagsoep

    &

    Steak friet met  salade

    &

    Koffie

         

    Rondrit door het mooi Beloeil

    De andere dranken zijn niet inbegrepen.

    Noot: :als je met een “O” plaat  rijdt, vergeet dan  je uitnodiging niet mee te brengen !!!!

    MG groeten en tot in Ramegnies-Chin bij Doornik.  GSM Wim : 0473 / 24 23 77   wsal@skynet.be

    Het MG Drivers team    Ilse en Wim          


     Marke, 20 april  2013

     

    Chers amis d’M.G.et d’autres marques.

     

     

     

    Les amis du « MG Drivers » ont  le plaisir de vous inviter à notre

    Automuseum Mahy et Beloeiltour

    Dimanche le 5 mai 2013

     

    Rassemblement à 9 h 30 à L’Euroshop, Chaussée de Tournai 94 te 7500 Ramegnies-Chin Tournai 
    069 23 47 17 end_of_the_skype_highlightin
    Euroshop se trouve sur le N 50 de Tournai (sortie Froyennes sur  A 8/E 42) direction Kortrijk.

    NBr: 50,641487 Ol:3,347654. Au feu rouge près de la friterie, prenez la route parallèle vers Euroshop

    C’est une balade normale  de +-100 KM au travers de la belle région du « Le Pays des Collines » dans le Hainaut, région  bordée de  petites routes aux paysages  panoramiques.

    L’avant-midi nous visiterons à Leuze le plus grand musée oldtimers de l’Europe (+-800 voitures) Mahymobyles. http://www.mahymobiles.be/

    Le midi nous nous retaurerons  dans „La Forge“ à Tourpes.

    L’après-midi nous roulerons devant le beau château de Beloeil.

     

    Kyrr

    &

    Potage du jour

    &

    Steak frites avec salade

    &

    Café

         

    Vous recevrez une belle plaque de la balade.

    Veuillez verser la somme de 30 € par personne  au

    BIC GEBAREBB /  IBAN BE 07 001 027 58 58 66 de Wim Salaets Diagorasstr, 47 - 8510 Marke - Belgique.

    Merci de payer avant le vendredi 26 avril  2013.

    Les autres boissons ne sont pas comprises.

    Salutations M.G. et à bientôt à Ramegnies-Chin: Tel : 0473 / 24 23 77                                           

    Le MG Driversteam : Ilse en Wim Salaets    

    Blog :  http://blog.seniorennet.be/mgdrivers/

     

    Note : si vous roulez en plaque « o » oldtimer, n’oubliez pas de vous munir de  votre invitation!!!

    27-04-2013, 00:00 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog foto's / encore des images .
    Nog mooie foto's van de 17.° Kemmelrit door Dirk De Vos gemaakt. BedanktDirk ! 
    Encore des belles photos du 17° Kemmeltour fait par Dirk De Vos. Merci



    http://www.dvsnaps.com/dvsnaps/017-photoshoots/2013-04-14-MG/index.html

    17-04-2013, 22:06 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het ritverslag van de 17° Kemmelrit / Le rapport de la balade

     

    Kemmelrit 14/042013

    Om het in één woord uit te drukken : prachtig . Wim Salaets en zijn gedachte om een mg drivers clubje op te richten zijn zeker niet in het water gevallen , letterlijk en figuurlijk . Samen met zijn vrouwtje Ilse bood hij de 60 deelnemers een onvergetelijke dag . In de sfeer van vrienden te ontmoeten riep Wim een aantal mensen bij elkaar om een ritje te maken en het werd groots . Samenkomst met ontbijt verliep in een gemoedelijke sfeer , Wim zelf was aangedaan door de talrijke deelnemers , hij had een strijd gestreden en gewonnen . Wim wenste iedereen hartelijk welkom en wilde enkele mensen danken voor hun hulp bij het opstarten van de MG Drivers vriendenkring: Ivan voor het ontwerp van logo en ritplaten, Marc, Geert, Christian, Vincent voor de steun, Christian en Alain voor de vertalingen.Na een praatje en wat koffie verlieten de oldtimers Zillebeke, zij het ietwat mistig maar niet nat .  Langs krinkelende paadjes met heel wat kapelletjes en mooie hoeves lieten de talrijke mg’s zich van de beste kant zien na de winter die zolang duurde . Aanvankelijk werd gedacht aan de zoveelste trieste dag, maar Wim had iets anders voorzien nl. de zon , zodoende konden de aanwezige cabrio’s zich ontbloten van hun kapje , jammer voor de andere rijders die nog oefff dienden te zweten .

    Op en neer kwamen wij op de markt van Cassel waar een welgekomen Picon onder de neus naar binnen ging . Onze buur met prachtige Traction had niet genoeg met eentje volgens hem , omdat het zo goed was . Na wat problemen met ons roadbook en de picon waren wij terug weg naar de Mont des Cats waar het middageten op ons wachtte . Wim  had aan alles gedacht : stoverij met frietjes ( naar de reclame voor overlijdensverzekering ) . Een sneetje pastei als voorgerecht en stoverij kon onze lege maag meer dan genoeg vullen maar dan kwam nog een overheerlijke appeltaart als toetje in L’Auberge du Catsberg .

    Tellers op nul en wij konden de namiddagrit beginnen met open cabrio’s . Op de Zwarteberg was het een drukte van jewelste en het werd aanschuiven tot boven . Wat mij betreft had ik problemen met de temperatuur die flirtte met de grens van het toelaatbare . Na oefff doorrijden naar beneden kwam de wijzer neerwaarts en kon de rit doorgaan zonder interventie , oefff . Dan maar richting Kemmelberg via kronkelende wegen tot op de kasseien, stoppen en aanzetten op de beklimming werd aartsmoeilijk voor mijn mgb , doch hij scharde in het grint tot boven . Een tweede oefff kwam er uit als de motor terug warm liep door het labeur dat hij diende te doen . Ik had vermoeden wat er gebeurde en aangekomen in Kemmel bekeek ik mijn oudje en zoals gedacht draaide maar één van de twee schroeven . Ik heb dan maar een paar goeie gedronken in café Eclips en met mij en de auto ging de temperatuur naar beneden , zonder eerst Wim en zijn Madame proficiat te wensen voor de mooie dag.

    Wim en Ilse doe zo verder en de drivers club zal blijven bestaan .

    Ghislain en

    Antonella

     

    17ème Ballade du Kemmelrit

    Un seul mot pour résumer cette sortie : UNE MERVEILLE.

    Wim Salaets avait en tête de créer un cercle d'amis, amateurs de MG et autres mécaniques, et il a tenu ses engagements à la lettre.

    Admirablement aidé par son épouse Ilse, il a proposé aux 60 participants une journée inoubliable. Dans une ambiance détendue au possible, propice aux rencontres entre amis, Wim a invité quelques connaissances pour participer à cette balade, et ce fut une belle réussite !

    Le rassemblement et le petit déjeuner se passaient dans une ambiance conviviale.

    Wim était relativement surpris par le nombre de participants, il avait déclaré une bataille, et c’était pour la gagner.

    Wim souhaitait le bienvenu aux participants  et remerciait ses amis qui l'avaient aidé: Ivan pour le développement du logo et les plaques des tours, Marc, Geert, Georges, Vincent pour leur appui et Christian et Alain pour les traductions. Après l’habituel brin de causette, le café et les couques, les participants quittaient Zillebeke.

    Côté météo : un peu de brume mais le ciel allait s’ouvrir, et il n’a pas plu.

    En empruntant des petites routes tourmentées avec bon nombre de chapelles et de belles fermes, les nombreux ancêtres se faufilaient dans ces beaux paysages, qui exhibaient leurs belles facettes, après cet hiver interminable.

    Initialement on pouvait penser: Tiens, encore une de ces tristes journées, mais Wim avait prévu quelque chose en plus : le soleil !  De ce fait, on a vu les propriétaires de cabriolets, enlever la capote de leur auto, tant pis pour les autres participants (notamment ceux d’une MG A coupé) qui ont du autant transpirer.

    Après quelques sérieuses montées et aussi quelques descentes, nous sommes arrivés sur la Place de Cassel, où le petit Picon nous a fait du bien. Notre voisin qui pilotait une Citroën Traction, en commandait de suite un second, car il le trouvait si bon.

    Après quelques problèmes avec le Picon et le roadbook, nous arrivions au Mont des Cats, à «l’Auberge du Catsberg» où le déjeuner nous attendait.

    Wim avait pensé à tout : la terrine maison comme entrée et ensuite le plat consistant, carbonnade de bœuf et frites, plus que suffisant pour remplir notre estomac. Ce n’était pas tout car pour terminer, nous avions encore droit à la tarte maison aux pommes.

    Compteurs à zéro et nous pouvions commencer la partie de l'après-midi en voiture décapotée cette fois. Au Mont Noir, il y avait beaucoup de trafic et on roulait au pas... Je dois dire que j’ai rencontré des problèmes avec la température du moteur, qui a flirté tout un moment avec la limite de l'admissible. Mais après une bonne descente, l'aiguille redescendait et je pouvais continuer ma balade sans dommage, quelle chance !!!

    Et puis direction Mont Kemmel, par des routes sinueuses, les pavés de la montée ont été difficiles pour mon MGB. Mais malgré tout, je parvenais au sommet. Une deuxième sueur froide lorsque le moteur s’est remis à chauffer suite aux efforts qu’on lui avait commandés. Je devinais ce qui passait et arrivé à Kemmel, je regardais mon bon vieux moteur et je remarquais que seul un ventilateur fonctionnait.  J'en ai ensuite pris quelques bonnes (boissons rafraichissantes) au café Eclips, et ainsi ma température et celle de la voiture sont subitement redescendues.

    Je voudrais adresser mes félicitations à Wim et à Ilse pour cette magnifique  journée.

    Continuez de cette manière et vous verrez que le club MG Drivers va survivre !!!

    Ghislain et Antonella (traduction Christian)

    17-04-2013, 00:00 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie foto's van de rallye de jonquilles van 14 04 13 / Des belles photos du rallye des jonquilles
    http://www.yvon59.fr/www_02/2013/yvon59/14_rallye_des_jonquilles_2013/page_01.htm

    16-04-2013, 21:00 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    14-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7° Kemmelrit in de zon /17° Balade Kemmel au plein soleil !!!!
    Het was een groot succes kwa deelnemers en zon ! Lekker eten was er ook. Verslag volgt later.
    Le 17° Balade fut un grand succès pour le nombre de participants et le soleil  !!!!!


















    14-04-2013, 00:00 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    07-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ijeenkomst op de Esplanade te Ieper












    07-04-2013, 22:20 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/02-11/02 2024
  • 27/11-03/12 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 05/12-11/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 06/12-12/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 19/10-25/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 20/11-26/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!