Voor het bedienen van wissels en seinen werd een zgn. synoptisch bord gebouwd waar het verloop van de sporen te volgen is. Voordeel van zo'n systeem is de gunstige prijs. De gebruikte schakelaartjes uit de elektronica winkel zijn merkelijk goedkoper dan de varianten die verschillende modelspoorfirma's uitbrengen. Het is wel heel belangrijk om voor jezelf een kleurcode te bedenken en je daar dan ook aan te houden. Groen voor groen licht, rood voor rood, blauw voor wisselstand rechtdoor en bvb. oranje voor afbuigen. Elke wissel of sein krijgt een nummer dat terug te vinden is op een plattegrond en dat tevens terug te vinden is op kabelklemmen en bijhorende lijsten. Als er na 5 jaar ergens een draad losraakt en je hebt het systeem niet meer vers in je geheugen zitten en je dit niet gedaan hebt garandeer ik je een minstens een avondje zoekwerk om de fout op te sporen en te herstellen.
Digitaal werken betekent beduidend minder draad omdat alle bevelen over één kabel gaan maar de investering ligt wel vele malen hoger. Ik heb indertijd gekozen voor digitaal rijden en analoog schakelen en tot nu toe heb ik daar nog geen spijt van gekregen. Moest ik volledig digitaal werken heb ik minstens 4 beeldschermen nodig om het overzicht te behouden. Een computer die gelijktijdig 4 onafhankelijke (interactieve) beeldschermen aanstuurt heb je ook niet voor een habbekrats. Van dat geld koop ik liever iets anders.
De hoofdbaan zelf is onderverdeeld met een klassiek bloksysteem, meer daarover later.
De achterzijde van het synoptisch bord
Kabelklemmen nummeren en kleurcodes aanhouden zijn geen overbodige luxe.
|