Inhoud blog
  • Washing
  • Weisswurst
  • De reeks 150 van de DB
  • Wintersport
  • Zoeken in blog

    Categorieën
  • Baan (15)
  • Digitaal/analoog (3)
  • Elektronica (8)
  • Landschap (37)
  • Rollend materiaal (72)
  • Voorbeeld (1)
  • Weetjes (10)
  • Archief per maand
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Miniatuurspoorweg

    24-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De reeks 150 van de DB

    Na de tweede WO had de DB behoefte aan krachtige elektrolocs voor zwaar goederenvervoer. Tussen 1957 en 1973 kwamen er 194 stuks van deze serie op de sporen. Met een gewicht van 128 ton en een vermogen van 4500 kW waren het voor die tijd krachtpatsers. De maximum snelheid van 100 km/u was voor goederentreinen toen ruim voldoende. Oorspronkelijk E50 genoemd werden ze vanaf 1968 hernummerd in de reeks 150-001 tot 150-194. Deze locomotief heeft een stalen frame dat rust op twee drieassige draaistellen. In de draaistellen wordt elke as door een elektrische motor aangedreven. Om een te zware belasting van een enkel draaistel te voorkomen zijn de draaistellen met een speciale koppeling met elkaar verbonden. In 2003 ging de laatste 150 buiten dienst.

    Ook in model is deze loc een krachtpatser, in dit geval van de firma Roco. Op mijn baan trekt deze zonder problemen een goederentrein met 16, hoofdzakelijk 4-assige, tankwagens op een bergachtig traject met hellingen tot 3%. 

    Een tip als je met bovenleiding werkt. Zulke treinen rijden bij brandgevaarlijke producten met de voorste pantograaf tegen de draad i.v.m. explosiegevaar door vonkvorming.



    24-11-2019 om 08:34 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    22-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintersport

    We zijn begin jaren '70. Papa en de jongens vertrekken op skiverlof met de Alpenexpress. Mama en dochter komen ze uitwuiven op het perron net voor de trein gaat vertrekken. Alle bagage is reeds ingeladen, vlug nog een foto en dan de trein op.

    De tijd dat er nog nachttreinen naar de skigebieden vertrekken is nog niet helemaal voorbij. Er komen terug nieuwe verbindingen bij, vooral richting Oostenrijk.

    De rijtuigen op de foto zijn van Heris, een kleinfabrikant van hoofdzakelijk personenrijtuigen. Het voorbeeld van deze wagen is van Nederlandse origine.



    22-11-2019 om 19:09 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    18-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Neen, dit zijn niet de "White Cliffs of Dover" maar wel rots "onder constructie". De gips wordt later nog ingekleurd met poederpigmenten en water. De weg naar Oberwiesel is momenteel een beetje bouwwerf. Beurtelings verkeer d.m.v. verkeerslichten blijft mogelijk. Deze werken echt en de signalisatieborden zijn ook voorzien van oranje knipperlichten. Ik hoop dit stukje één van de volgende weken te kunnen afwerken en dan posten we ook enkele detailfoto's.

    18-11-2019 om 11:15 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    16-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De reeks 1020 van de ÖBB

    De reeks E94 werd vanaf 1940 in dienst genomen door de DRG. Oostenrijk maakte op dat moment deel uit van het "Derde Rijk" en dus reden deze locs ook daar rond. Het waren sterke 6 assige machines die hoofzakelijk in de goederendienst reden. Ze waren slechts 90 km/u snel maar met een voor die tijd gigantisch vermogen van 3000 kW waren ze uitermate geschikt voor het trekken van zware treinen op hellingrijke streken zoals de Arlberg, Berner of Tauernbahn. Na de oorlog bleven er 44 machines in Oostenrijk achter. In Oostenrijk werd de serie in 1954 omgenummerd in de serie 1020.

    Soms worden deze locs ook "krokodillen" genoemd maar dat is eigenlijk niet correct. Qua uitzicht lijken ze er wel op maar de 1020'rs zijn draaistel locomotieven (asindeling CoCo voor de specialisten) en hebben ook geen drijfstangen. 

    Deze locs kwamen ook buiten Oostenrijk op de baan, tot in Munchen (D), Tarvis (I) en Jesenice (Slovenië). Vanaf 1970 kregen ze een nieuw oranje kleurtje in de nieuwe huisstijl van de ÖBB in plaats van het oude "dennengroen". In 1995 werden ze aan de kant gezet maar een 7 tal locs bleven behouden.

    Ons model is een oude bekende van Roco. De loc kan net als zijn grote broer zware goederentreinen aan en heeft goede rij eigenschappen. Deze loc is zelfs nog beschilderd in de nieuwste rood-witte kleuren van de ÖBB. Op mijn baan rijdt bovendien ook nog een groene Duitse versie (reeks 194) rond, deze heeft zelfs geluid. Deze komt later nog wel eens in de schijnwerpers.

    16-11-2019 om 09:18 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    14-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berg en dal

    Op aanvraag een overzicht van het middengedeelte van het berglandschap van de modelbaan. Het is niet het echte hooggebergte want dat is in model bijna niet geloofwaardig uit te beelden tenzij je een sporthal ter beschikking hebt. Centrale blikvanger is de Bietschtalbrug (Faller). Om een beetje geloofwaardige hoogte te verkrijgen zijn aan beide zijden van de brug een spoorspiraal in de berg verscholen om de treinen over de brug te leiden. De brug is het hoogste punt van het modelspoortraject. De opstelstations liggen zo'n 60 cm lager! Een tijdje nadat een trein van rechts naar links over de brug rijdt verschijnt deze terug zo'n 30 cm lager en rijdt een stukje door het dal alvorens rechts in de berg te verdwijnen en verder achterom terug naar links te rijden. Daarna stijgt het spoor weer en rijdt onze trein ditmaal terug van links naar rechts over de brug. Aan het dalstation van de kabelbaan moet nog een waterval komen. Naast het lager gelegen spoor loopt ook nog een autoweg waarop enkele auto's van het Faller car System voor extra beweging zorgen. De watermolen linksonder wordt ook aangedreven. Aan de overzijde van het riviertje ligt een taverne met een terras en speeltuin. Het is er goed vertoeven maar er is bijna geen parkeerplaats voorhanden zodat je best met de bus komt, of te voet voor de sportievelingen. Links boven op de berg ligt de burcht van Oberwiesel en daarachter het dorp zelf. Je ziet nog net de spits van de kerktoren.  Tussen burcht en dorp liggen wijngaarden. De berg aan de rechterzijde is grotendeels bebost met sparren.



    De berg links kan geopend worden voor onderhoudswerken en om de achterkant van het schakelpaneel te kunnen bereiken. De houten paneel worden op hun plaats te maken met Velcro (klittenband). Op de foto is één paneel (links) verwijderd, het rechtse staat nog op zijn plaats. De spoorspiraal is ook centraal langs onder te bereiken. Er is in al die jaren nog nooit een trein ontspoord op die plek maar je weet maar nooit !

    14-11-2019 om 08:27 geschreven door Roger


    Categorie:Landschap
    >> Reageer (0)
    13-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parkeerplaats gezocht (2)

    Het is zover, de nieuwe stelplaats voor S-Bahn treinstellen is ingehuldigd. Vier treinstellen hebben een plaatsje gevonden tot grote opluchting van de stationchef van Wiesel. Nu zijn er terug vrije sporen in het station zodat er geen vertragingen meer optreden in de dienstregeling. Treinen konden soms het station niet inrijden omdat alle sporen bezet waren. Dat is nu gelukkig allemaal verleden tijd. 



    13-11-2019 om 09:07 geschreven door Roger


    Categorie:Baan
    >> Reageer (0)
    12-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ÖBB reeks1046

    Halverwege de jaren '50 had de ÖBB nood aan nieuwe lichte lokomotieven voor voorstadsneltreinen. Tussen 1956 en 1959 kwamen er 25 nieuwe 1600 kW sterke elektrische locomotieven die als serie 4061 dienst deden. Om geen extra bagagerijtuig te moeten meenemen was er daarvoor plaats voorzien in de loc zelf. In 1976 werd deze bagageafdeling afgevoerd en werden de locs hernummerd als serie 1046. In 1988 kregen 12 van de toen nog 19 beschikbare locs een nieuwe bovenbouw wegens corrosieproblemen. Een aantal locs kregen ook nog een ombouw tot 2 frequentieloc: 15 kV 16 2/3 Hz en 25 kV 50 Hz. De daarvoor benodigde omvormers vonden plek in de ex-bagageafdeling. Deze locs werden tot 2003 ingezet in lichte regionale treinverbindingen.

    Ons model is een recente Roco loc die reeds standaard uitgerust is met digitale functies waaronder ook geluid. Dit machientje rijdt zeer aangenaam en soepel. De geluidsfuncties zijn heel overtuigend, de hoorn doet denken aan de stoomlocomotieven van weleer !


    12-11-2019 om 08:16 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    09-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parkeerplaats gezocht

    De modelbaanindustrie brengt regelmatig nieuwe modellen uit om ons tot aankopen te verleiden. Natuurlijk kan je niet alles aankopen wat je leuk vindt en moet je je beperken. Op een bepaald moment echter ontstaan er toch problemen om alle treinen ergens kwijt te raken. Ik heb ze nu eenmaal gekocht om er mee te rijden, niet om ze in de doos te bewaren. Daardoor ontstaat dus de noodzaak om aan spooruitbreiding te gaan denken. Het station Wiesel uitbreiden is geen optie zonder de halve stad op te offeren. Dan rest er maar één mogelijkheid en dat is eens kritisch rondkijken naar plaats voor extra opstelsporen bij de schaduwstations. Zo heb ik boven 3 bestaande opstelsporen ruimte gevonden om er nog eens 3 aan te leggen en één niveau hoger kunnen we er nog eentje kwijt. Dat zijn 4 treinen minder in het station van Wiesel waardoor daar terug ruimte ontstaat om eens te rangeren of een goederentrein te laten inhalen zoals in werkelijkheid ook gebeurt. Op de foto zie je de uitbreiding, het bovenste spoor is reeds klaar om in gebruik te nemen. De zijkanten zijn beveiligd zodat er geen treinen naar beneden kunnen donderen mocht er iets mislopen. De 3 nieuwe sporen daaronder zitten nog in de constructiefase en zijn bedoeld om S-Bahn treinstellen te "parkeren". Het probleem is "voorlopig ?" weer opgelost.

    Hieronder één van de S-Bahn treinstellen voor de nieuwe opstelsporen.

    09-11-2019 om 08:32 geschreven door Roger


    Categorie:Baan
    >> Reageer (0)
    07-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ÖBB comfort

    Op de "Railjet" verbindingen en een aantal IC treinen bieden de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) extra comfort aan voor de passagiers. Zo rijdt er een kinderkino wagen mee waar naast kinderfilms ook gezelschapsspelletjes beschikbaar zijn. Het kan er daar bijwijlen vrolijk aan toe gaan waardoor er wel eens wat meer lawaai kan zijn. Geen probleem, er rijden zowel in 1° als in 2° klasse ook zgn. stilterijtuigen mee waar je rustig op je laptop kan werken of een boek lezen zonder joelende peuters en kleuters om je heen. Grote stukken bagage kunnen in de bagageafdeling terecht zodat die niet overal rondslingeren. Een ideetje voor onze NMBS ?

    Ook in model wordt dit comfort aan de passagiers aangeboden. De rijtuigen zijn overigens van de Italiaanse firma ACME.



    07-11-2019 om 12:15 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    05-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tijd van toen

    Dat waren nog eens tijden! In de jaren '70 met de rugzak en een railpas heel Europa doorkruisen. TGV's en ICE's waren er nog niet toen dus ging het allemaal iets trager. Met 6 man in zo'n slaapcoupé kwam er van slapen ook niet veel terecht. Aan de grensstations kwam de douane toen nog aan boord voor paspoortcontrole. Overigens was Europa toen maar half zo groot want er bestond nog een "Ijzeren Gordijn" dat o.a. dwars door Duitsland liep. Tegenwoordig reis je van Finland tot Roemenië met enkel een identiteitskaart en een Visa of Mastercard. 

    Onze modelpassagiers staan net klaar om de trein te nemen naar hun volgende bestemming. Waar zou de reis naar toe gaan?



    05-11-2019 om 09:14 geschreven door Roger


    Categorie:Weetjes
    >> Reageer (0)
    03-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Railbus VT 98

    De railbussen VT98 waren de redding voor menige zijlijn in Duitsland in de jaren '50 en '60. Ze waren uitgerust met 2 dieselmotoren van 110 kW. Het comfort in deze 2 assers was eerder Spartaans maar daar lagen de pendelaars en schoolkinderen toen niet echt wakker van. De trein was een pak sneller dan de bus en reed (bijna) altijd stipt op tijd. Deze railbussen konden één of meerdere bijwagens trekken en hadden ook een normaal trek- en stootwerk zodat zelfs een enkele goederenwagen kon meegenomen worden. Vanaf 1968 werden ze ondergebracht in de reeks 798. Ze reden rond in een donkerrode beschildering maar op het einde van hun dienstjaren werden er een aantal verkocht aan regionale maatschappijen zoals o.a. de Chiemgau Bahn in Beieren.

    Het model is al een oudje van Roco dat we twintig jaar geleden zelf hebben aangepast voor digitaal bedrijf. Wegens plaatsgebrek was er enkel plaats voor een N-decoder maar vermits de stroom sowieso minder dan 500 mA bedraagt is dit geen probleem.



    03-11-2019 om 12:37 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)
    01-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Familietreffen

    Hier staat een Duitse Taurus (Baureihe 182) zij aan zij met zijn Oostenrijkse neefje (reeks 1216) in de speciale Leonardo da Vinci look. Onze Oostenrijkse gast heeft 4 i.p.v. de klassieke 2 pantografen zodat deze ook in Zwitserland en Italië en Slovenië op het spoor kan. Ook de NMBS heeft 120 Taurus locs (reeks 18), maar dan van de 4° generatie rondrijden en deze hebben een iets ander uitzicht gekregen. Deze laatste zijn ook gekend onder de naam Vectron maar komen niet voor in Wiesel.

    01-11-2019 om 08:19 geschreven door Roger


    Categorie:Rollend materiaal
    >> Reageer (0)




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!