Inhoud blog
  • Washing
  • Weisswurst
  • De reeks 150 van de DB
  • Wintersport
  • Zoeken in blog

    Categorieën
  • Baan (15)
  • Digitaal/analoog (3)
  • Elektronica (8)
  • Landschap (37)
  • Rollend materiaal (72)
  • Voorbeeld (1)
  • Weetjes (10)
  • Archief per maand
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Miniatuurspoorweg

    14-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berg en dal

    Op aanvraag een overzicht van het middengedeelte van het berglandschap van de modelbaan. Het is niet het echte hooggebergte want dat is in model bijna niet geloofwaardig uit te beelden tenzij je een sporthal ter beschikking hebt. Centrale blikvanger is de Bietschtalbrug (Faller). Om een beetje geloofwaardige hoogte te verkrijgen zijn aan beide zijden van de brug een spoorspiraal in de berg verscholen om de treinen over de brug te leiden. De brug is het hoogste punt van het modelspoortraject. De opstelstations liggen zo'n 60 cm lager! Een tijdje nadat een trein van rechts naar links over de brug rijdt verschijnt deze terug zo'n 30 cm lager en rijdt een stukje door het dal alvorens rechts in de berg te verdwijnen en verder achterom terug naar links te rijden. Daarna stijgt het spoor weer en rijdt onze trein ditmaal terug van links naar rechts over de brug. Aan het dalstation van de kabelbaan moet nog een waterval komen. Naast het lager gelegen spoor loopt ook nog een autoweg waarop enkele auto's van het Faller car System voor extra beweging zorgen. De watermolen linksonder wordt ook aangedreven. Aan de overzijde van het riviertje ligt een taverne met een terras en speeltuin. Het is er goed vertoeven maar er is bijna geen parkeerplaats voorhanden zodat je best met de bus komt, of te voet voor de sportievelingen. Links boven op de berg ligt de burcht van Oberwiesel en daarachter het dorp zelf. Je ziet nog net de spits van de kerktoren.  Tussen burcht en dorp liggen wijngaarden. De berg aan de rechterzijde is grotendeels bebost met sparren.



    De berg links kan geopend worden voor onderhoudswerken en om de achterkant van het schakelpaneel te kunnen bereiken. De houten paneel worden op hun plaats te maken met Velcro (klittenband). Op de foto is één paneel (links) verwijderd, het rechtse staat nog op zijn plaats. De spoorspiraal is ook centraal langs onder te bereiken. Er is in al die jaren nog nooit een trein ontspoord op die plek maar je weet maar nooit !



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)





    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!