Washing is iets wat in modeltreinland redelijk zelden gebeurt. In de "military"modelbouw is dit heel courante techniek. Met sterk verdunde verf of een echte kant en klaar wash wordt de wagen, in dit geval een oudere koelwagen van Roco met een roestbruine kleur ingesmeerd, vooral de uitspringende randen en naden moet goed volzitten. Direct daarna wordt de nog natte verf grotendeels opgezogen/weggewreven met een wattenstaafje. Als het resultaat je niet aanstaat kan je de wagen onder de kraan met lauw water en een oude tandenborstel terug van de verf ontdoen zolang deze nog niet is opgedroogd.
Vergeet niet ook de onderrand van de wagen en de remschoenen te behandelen zodat deze een verroest uiterlijk krijgen. Ook het dak krijgt een behandeling met een donkergrijze wash. Deze werd direct na het aanbrengen met een ouwe sok gedept zodat je geen strepen krijgt.
Oefen best eerst eens op een oude goedkope goederenwagen vooraleer je met je duurste locomotief begint. Als je een spuitpistooltje bezit kan je de zijwanden, vooral onderaan, nog even overspuiten met een vuilgrijze verf op acrylbasis. Let wel dat de beschrifting van de wagen leesbaar blijft, ga er met een wattenstaafje over, eventueel met wat alcohol. Alhoewel acrylverf verdun je deze verf best met isopropanol(alcohol) en niet met water. Tip: koop isopropanol bij de apotheker, veel goedkoper dan in de modelbouwwinkel. Met een oud flesje van bvb. neusdruppels kom je jaren toe. Wel goed afsluiten of de alcohol verdampt voor je het weet.
Ikzelf werk met matte verf van Tamiya en washes van Vallejo maar er zijn nog andere merken op de markt.
13-12-2019 om 00:00
geschreven door Roger
Categorie:Weetjes
|