Inhoud blog
  • Washing
  • Weisswurst
  • De reeks 150 van de DB
  • Wintersport
  • Zoeken in blog

    Categorieën
  • Baan (15)
  • Digitaal/analoog (3)
  • Elektronica (8)
  • Landschap (37)
  • Rollend materiaal (72)
  • Voorbeeld (1)
  • Weetjes (10)
  • Archief per maand
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Miniatuurspoorweg

    19-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reedcontacten en bloksystemen

    Een bloksysteem heeft als taak (net zoals in werkelijkheid) te beletten dat er meerdere treinen tegelijk op één spoorsectie rijden. Indien zoiets gebeurt loopt het meestal slecht af. In miniatuur kan dit voor ontbrekende buffers of luchtslangen zorgen. We zorgen dus dat we de baan in secties onder verdelen. Hoe meer secties, hoe meer treinen mogelijk. De minimum lengte van een sectie is de lengte van de langste trein. In de praktijk krijg je dan een zeer druk treinbedrijf met om de 2 seconden de volgende trein. Beter is bvb 5 keer de lengte van een trein te nemen, de baan wordt dan rustiger. Ook hier kan je weer kiezen tussen een analoog of een digitaal systeem. Tesamen met het bloksysteem worden ook de seinen bediend door de trein zelf. Als de trein een signaal voorbij rijdt schakelt hij dit sein op rood voor de volgende trein. Ook de spoorsectie voor het sein komt spanningsloos en de volgende trein stopt automatisch. Als je bvb 5 blokken hebt kan je met max. 4 treinen rijden. Ze staan dan wel meer stil dan ze rijden. 3 treinen op 5 blokken is beter. Ik rij met max. 3-4 treinen op 8 (lange) blokken wat voor een zeer rustig realistisch treinverkeer zorgt.

    Om de blokken en seinen te schakelen zijn er veel methodes, ik werk met "reedcontacten". Dit zijn schakelaars die eventjes contact maken als er een magneet in de buurt komt. Op secties die niet te zien zijn werk ik met reedcontacten uit de elektronica zaak die tussen de rails gelegd worden. De spanning voor zo'n contact is niet echt belangrijk, wel belangrijk is de schakelstroom. Werk je bvb met Roco of Fleischmann relais die zo'n 0.5A schakelstroom vragen neem je best reedcontacten die het dubbele aankunnen, dus 1A. Op die manier gaan deze een mensenleven mee. De reedcontacten op mijn baan zijn nog steeds dezelfde van 10 jaar geleden. Stel dat deze op een dag dat we rijden 100 keer moeten schakelen en dat we 100 dagen op een jaar rijden gedurende 10 jaar geeft dit 100.000 keer schakelen! En dit zonder problemen!

    Op plaatsen waar we de contacten niet willen zien kunnen we gebruik maken van reedcontacten die in een dwarsligger ingebouwd zijn. Roco bvb. heeft deze in het assortiment. Als ik de 2 draadjes van de foto nog weg werk zie je het verschil niet meer met de andere dwarsliggers.

    Elke loc heeft een magneetje nodig dat zo laag mogelijk moet bevestigd worden (maar wel hoger dan de sporen anders loopt het mis op de wissels). 

    Tegenwoordig zijn er zeer compacte sterke neodymiummagneetjes te vinden. Niet goedkoop maar je hebt ze voor het leven. Kleef ze ergens onder een draaistel of zet ze op een metalen schroef, dan moet je ze zelfs niet kleven.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)





    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!