Vrijdag het 2de lesuur...
Zodra alle leerlingen verzameld waren in ons klaslokaal kregen zij de keuze tussen 3 opdrachten. Dat hield natuurlijk in dat de groep zich moest opsplitsen in 3 aparte groepjes. Nadat zij de opdrachten gelezen hadden, werden er spontaan keuzes gemaakt, want sommige leerlingen hadden immers reeds vooraf wat informatie verzameld ( vnl. over de werking van het diafragma ) en wilden daarover graag bijkomende uitleg krijgen.
De samenstelling stond vast, iedereen wist goed waaruit de opdracht bestond en in hun handen hadden zij schrijfgerief en papier, alsook hun amulet en vrijgeleides klaar. Zij mochten vertrekken... het onbekende tegemoet.
Dit stond op hun opdrachtenblad:
Om deze opdracht uit te voeren, moeten jullie zelfstandig op pad... de toekomst tegemoet!
Jullie gaan vandaag op klasbezoek in de secundaire afdeling van het Kon. Atheneum.
Vooraleer te vertrekken kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht.
Vergeet jullie vrijgeleide én de gemaakte afspraken niet.
En maak van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar de ontbrekende delen van het document. Denk echter aan de tijd
Vrede zij met U.
1// Morgaine zegt:
"...de tijdspoort wordt in stand gehouden als een ectoplasma..."
Opdracht SA.A:
Wat is een ectoplasma? Hoe werkt het?
2// Morgaine zegt:
"...en de veiligheidspoort opent en sluit als een diafragma..."
Opdracht SA.B:
Wat is een diafragma? Hoe functioneert het?
3// Morgaine zegt:
dat de schepping zowel in grootte als in kleinheid oneindig is. Iedere atoomkern zou een compleet heelal bevatten, waarvan de atoomkernen op hun beurt weer universums zijn, enz
En het heelal zoals wij het kennen, zou dus ook gewoon een atoomkern zijn van weer een ander universum waarvan wij ons de grootte onmogelijk kunnen voorstellen.
Haar verklaring is een stuk ingewikkelder dan dat, maar komt in essentie(= in geestelijk denken) daar op neer.
Volgens Morgan is dit de enige mogelijke uitleg waarom de formule E=MC² klopt en er ontzettend veel energie vrijkomt bij splitsing van een atoomkern.
Opdracht SA.C:
Noteer in eenvoudige woorden wat een atoom, een atoomkern en atoomsplitsing is.
( vergeet niet nuttige informatie uit de les te noteren! )
Nadat de leraar jullie met raad en daad heeft bijgestaan, danken jullie haar/hem en bieden jullie aan om in ruil iets te doen, b.v. het schoolbord vegen, de papierbak leeg maken of
Breng dan onopvallend, maar snel alle wetenschappelijke informatie veilig naar de kluis.
De 3 groepen waren op pad... En één van de leerlingen had, naast een boekentas, zijn / haar vrijgeleides vergeten...
|