Wegens tekort aan tijd hadden de leerlingen geen amulet kunnen ineen knutselen. En bovendien moesten de vrijgeleides nog uitgedeeld worden Daarom werd na de les in een kort onderling overleg beslist om op vrijwillige basis tijdens de speeltijd weer samen te komen in ons klaslokaal om dan het persoonlijke amulet te maken. Leerlingen die in de onmogelijkheid waren, zouden hun vrijgeleides en het gerief dat zij dachten nodig te hebben om hun amulet te vervaardigen, tijdens de namiddagpauze mogen afhalen en meekrijgen naar huis ( en de amulet als huistaak maken ).
Toen ik, na een hapje eten in het schoolrestaurant, tijdens de middagpauze weer het klaslokaal opende, stonden er al 11 leerlingen ongeduldig te wachten. Het licht werd ontstoken... Nadat zij een aantal afbeeldingen van amuletten bekeken en allerlei benodigdheden verzameld hadden, werd er met de nodige animo van start gegaan. Zij hadden er duidelijk zin in
Een goed kwartier later werd er op de deur geklopt en kwamen nog 3 thuisetertjes vol enthousiasme de groep vervoegen. Zij hadden hun middagmaal in record tempo genuttigd en hun ma / pa ervan overtuigd dat ze absoluut direct naar school terugwilden. Eén leerling kon niet aanwezig zijn, maar kwam zijn gerief nadien afhalen.
De sfeer in de groep was prima, er werd met plezier gewerkt en iedereen was bereid om een ander een handje toe te steken als bvb. bleek dat pluimpjes tussen kralen vastknopen met elastiekdraad niet zo vlot lukte
Terwijl zij druk bezig waren, deelde ik al de persoonlijke vrijgeleides uit en legde uit wat de bedoeling ervan was. Iedere leerling moest tijdens de zoektochtactiviteiten op het schooldomein ten allen tijde die documenten bij zich dragen en ze op verzoek aan alle onderwijzend personeel kunnen tonen. [ Indien zij de vrijgeleides niet kunnen tonen, wordt hun aanwezigheid beschouwd als onwettig en illegaal. Zij mogen dan niet langer deelnemen aan de zoekactiviteit van dat moment en worden onmiddellijk teruggestuurd naar hun thuisbasis, zijnde ons klaslokaal. ] Ook hun zelfgemaakte amulet moest tijdens de uitstappen ( als extra bescherming ) gedragen worden. Na wat heen en weer gevraag en antwoord scheen iedereen het duidelijk begrepen te hebben.
De amuletten zagen er fantastisch uit En morgen moesten zij er voor t eerst alleen op uit. Eenieder was geweldig nieuwsgierig. Wat zou het worden?
Op zoektocht in t heden, terug naar het verleden of op weg naar de toekomst ?
Zodra alle leerlingen verzameld waren in ons klaslokaal kregen zij de keuze tussen 3 opdrachten. Dat hield natuurlijk in dat de groep zich moest opsplitsen in 3 aparte groepjes. Nadat zij de opdrachten gelezen hadden, werden er spontaan keuzes gemaakt, want sommige leerlingen hadden immers reeds vooraf wat informatie verzameld ( vnl. over de werking van het diafragma ) en wilden daarover graag bijkomende uitleg krijgen.
De samenstelling stond vast, iedereen wist goed waaruit de opdracht bestond en in hun handen hadden zij schrijfgerief en papier, alsook hun amulet en vrijgeleides klaar. Zij mochten vertrekken... het onbekende tegemoet.
Dit stond op hun opdrachtenblad:
Om deze opdracht uit te voeren, moeten jullie zelfstandig op pad... de toekomst tegemoet!
Jullie gaan vandaag op klasbezoek in de secundaire afdeling van het Kon. Atheneum.
Vooraleer te vertrekken kiest iedere groep in onderling overleg één opdracht.
Vergeet jullie vrijgeleide én de gemaakte afspraken niet.
En maak van de gelegenheid gebruik om tegelijkertijd uit te kijken naar de ontbrekende delen van het document. Denk echter aan de tijd
Vrede zij met U.
1// Morgaine zegt:
"...de tijdspoort wordt in stand gehouden als een ectoplasma..."
Opdracht SA.A:
Wat is een ectoplasma? Hoe werkt het?
2// Morgaine zegt:
"...en de veiligheidspoort opent en sluit als een diafragma..."
Opdracht SA.B:
Wat is een diafragma? Hoe functioneert het?
3// Morgaine zegt:
dat de schepping zowel in grootte als in kleinheid oneindig is. Iedere atoomkern zou een compleet heelal bevatten, waarvan de atoomkernen op hun beurt weer universums zijn, enz
En het heelal zoals wij het kennen, zou dus ook gewoon een atoomkern zijn van weer een ander universum waarvan wij ons de grootte onmogelijk kunnen voorstellen.
Haar verklaring is een stuk ingewikkelder dan dat, maar komt in essentie(= in geestelijk denken) daar op neer.
Volgens Morgan is dit de enige mogelijke uitleg waarom de formule E=MC² klopt en er ontzettend veel energie vrijkomt bij splitsing van een atoomkern.
Opdracht SA.C:
Noteer in eenvoudige woorden wat een atoom, een atoomkern en atoomsplitsing is.
( vergeet niet nuttige informatie uit de les te noteren! )
Nadat de leraar jullie met raad en daad heeft bijgestaan, danken jullie haar/hem en bieden jullie aan om in ruil iets te doen, b.v. het schoolbord vegen, de papierbak leeg maken of
Breng dan onopvallend, maar snel alle wetenschappelijke informatie veilig naar de kluis.
De 3 groepen waren op pad... En één van de leerlingen had, naast een boekentas, zijn / haar vrijgeleides vergeten...
Eens de leerlingen op pad waren, begon ik het kastje, dat ook reeds als schrijn gediend had in te richten als kluis. Daar zou alle gevonden informatie veilig verzameld worden.
Terwijl ik daaraan bezig was, dacht ik terug aan de werkzaamheden van de voorbije dagen. Het opstellen van het document had wel enige moeite gekost. Want wat moest er allemaal gebeuren: alle opdrachten op punt stellen, een voorontwerp maken, het document schrijven en tekenen, het papier strategisch scheuren. Na enig denkwerk werden de opdrachten definitief bepaald en wist ik wat op het document al dan niet vermeld moest worden. In de winkel van het tekenatelier vond ik een vreemdsoortig dik papier waarop ik woorden, zinnen, symbolen, e.d.m tekende. Dat deed ik zodanig dat na het scheuren de 3 delen enigszins in volgorde van mijn tijdschema konden ingevuld worden. Om dat zware papier te scheuren moest er wel wat kracht gebruikt worden en dat kwam het uitzicht van de stroken zeker niet ten goede. Maar dat was net wat ik nodig had
Donderdag na het laatste lesuur gaf ik het 1ste deel van het document af in het leerlingensecretariaat van de secundaire afdeling. Daar zou het zichtbaar verstopt worden en misschien gevonden door mijn leerlingen
Intussentijd was er reeds een half lesuur voorbij: de leerlingen zouden stilaan terugkomen Een timide klopje op de deur en even later stonden er 2 leerlingen bij mij. Eén van beiden was erg ontdaan. Nadat zij hun klasbezoek beëindigd hadden, waren ze in de gangen op zoek gegaan om het document te vinden. Zijn groep was staande gehouden door een leerkracht en toen was hij tot de ontstellende ontdekking gekomen dat hij geen vrijgeleides bij zich had. Hij had opdracht gekregen de gangen te verlaten en zich onmiddellijk naar ons klaslokaal te begeven. Gelukkiglijk had zijn vriend hem willen vergezellen
Weer werd er op de deur geklopt, maar nu klonk het levendig, zelfs uitbundig. Een voltallig groepje, allemaal met een brede glimlach op het gezicht, kwam binnen. Eén van hen hield angstvallig de handen achter de rug, maar hun lichaamstaal had het al verklapt: zij hadden een deel van het gezochte document. Iedereen wou het graag vertellen. Dus gaf ik de spreekstok aan een van hen, zodanig dat het dadelijk veel rustiger werd. Dit was hun relaas.
Zij waren goed ontvangen en hadden allerlei uitleg van de leraar gekregen. Zij hadden niet vergeten te bedanken en gevraagd of ze met iets konden helpen, maar dat hoefde niet. Zij waren dan maar direct op zoek gegaan, hadden overal gekeken en niks gevonden. Tot een van hen op het idee kwam dat het misschien al gevonden was én naar het leerlingensecretariaat gebracht. Dus hadden zij hun stoute schoenen aangetrokken, waren binnengestapt en hun vraag gesteld. Maar er was geen speciaal stuk papier afgegeven. De leerlingen vertrokken, maar hadden ook gemerkt dat er bovenop een van de kasten een verfrommelde strook papier lag. Weer terug op hun stappen, opnieuw uitleg gegeven en aan een van de dames gevraagd of ze toch eens wou kijken wat er boven op de kast lag. En ja, daar was het
De andere leerlingen waren ook teruggekeerd, enigszins ontgoocheld, tot ze hoorden dat we het 1ste stuk in ons bezit hadden. Nog net tijd om de tekst even te bekijken Vreemde symbolen in een rooster, Brailleschrift, halfafgewerkte tekeningen, enz.
Nieuwsgierig als zij waren, werd snel afgesproken dat zij weer tijdens de middagpauze zouden bijeenkomen om te puzzelen, want volgende week waren zij op G.W.P. en dan kon er niet verder gezocht worden