Kleine grijze celletjes aan het werk zetten... deel 1
Alhoewel de leerlingen vorige vrijdag tijdens de middagpauze meerdere raadsels opgelost hadden, bleven er toch nog een heleboel lege vlekken op het opnieuw samengestelde document. Dat betekende dat zij zeker nog een aantal opdrachten tot een goed einde zouden moeten brengen om zo inzicht te krijgen in de bevrijdende oplossing van Morgaines probleem.
Donderdagmorgen stonden zij weer paraat om met goeie moed de nieuwe opdrachten aan te pakken.Het licht werd aangestoken en samen werden de opdrachten gelezen en kort besproken.
Dit stond er op hun opdrachtenblad:
Deze opdrachten vereisen dat jullie kleine grijze celletjes optimaal functioneren. Bij één ervan is het zelfs nodig dat jullie weer je stoute schoenen aantrekken en op pad gaan in onze tijd! Beslis snel wie wat gaat doen en begin eraan Vrede zij met U
Opdracht BS. VI.: trek alvast jullie stoute schoenen aan
Zoek tussen de gevonden oplossingen van de 6 raadsels die elementen die jullie zullen toelaten het enigma te ontcijferen. Misschien komt uit totaal onverwachte hoek een onbaatzuchtige geest jullie op het laatste moment op het goede spoor helpen -neem schrijfgerief en dit blad. -ga naar klaslokaal nr. 000 -denk aan de beleefdheidsregels! -ergens in het klaslokaal vinden jullie de opdrachtbladen. -zoek de oplossingen van de verschillende opdrachten; vergelijk de resultaten ga volledig op in de sfeer van jullie zoektocht en maak dan de enige juiste keuze.
Indien jullie toch onverwachts hulp aangeboden krijgen, wees dankbaar voor deze gift en bied iets aan in ruil
Het eindpunt van jullie zoektocht komt in zicht Hoe dichter bij het doel, hoe groter het gevaar. Zorg ervoor dat jullie alles wat gevonden werd veilig en wel in de kluis kunnen krijgen. Succes!
Kleine grijze celletjes aan het werk zetten... deel 2
Opdrachten voor de thuisblijvers
Opdracht NCM. A:
Morgan zegt: in onze tijd, in onze ruimte zijn er per kalenderjaar 13 maanden van 27 dagen en tussen het oude en het nieuwe jaar ontbreken er 12 dagen .
Onze tijd nu wordt berekend volgens het astronomisch jaar (dit is de tijd die onze aarde nodig heeft om één keer rond de zon te draaien, nl. 12 maanden van 1 januari tot en met 31 december) of een zonnejaar. Maar onze voorouders, de oude Germanen, rekenden in hun jaarkalender met maanmaanden. De omloop van de maan wordt gerekend op 27 dagen (+7uur en 43 minuten). In het zonnejaar vallen volgens hun berekeningen 13 maanmaanden van 27 dagen, zijnde 351 dagen tezamen. Aan het zonnejaar ontbreken dus een aantal dagen, juist het tijdsverloop tussen de 2 voornaamste maanstanden. Er was dus een periode tussen de jaren. Die ontbrekende dagen noemde men de Jul-tijd of de verloren nachten. Het nieuwe jaar startte met de eerste volle maan na de winterzonnewende. -bereken het totale aantal dagen van een kalenderjaar in de tijd en de ruimte van Morgaine. -situeer op onze huidige kalender aan de hand van de maanstanden de 13 maanmaanden en duid de ontbrekende dagen tussen de jaren aan. ( Start met tellen op de manier dat de oude Germanen het deden!)
Opdracht NCM. B:
Zoek de correcte invulling van de geheimzinnige cijferrechthoek, wetende dat het cijfer 2 op de 1ste rij en kolom zit, dat elk cijfer slechts 1 keer mag gebruikt worden, dat het cijfer 0 ontbreekt en dat de som van iedere zijde en van de diagonalen steeds 15 moet zijn. Gebruik jullie ingebouwde PC en kom te voorschijn met snelle, maar correcte resultaten. Succes!
Opdracht NCM. C
Morgaine zegt: Geloof begint waar kennis ophoudt.
Probeer deze verklaring uit te leggen. Geef argumenten pro en / of contra.
Opdracht NCM. D:
Ontcijfer de waarde van ieder symbool in dit mysterieuze vierkant als jullie weten dat de 1ste rij = W X X W =28 de 2de rij = W W W W =24 de 3de rij = Y Å X Y =42 de 4de rij = Å Y W X =36
de 1ste kolom = 34 de 2de kolom = 36 de 3de kolom = 28 de 4de kolom = ?
Zet jullie kleine grijze celletjes aan het werk en dit raadsel wordt in een mum van tijd opgelost. Succes!
Opdracht NCM. E:
Gebruik in het kleurvierkant 4 keer blauw, 4 keer geel, 4 keer groen en 4 keer rood, maar denk eraan dat iedere kleur in iedere rij en in iedere kolom slechts 1 X mag gebruikt worden. Uiteraard mag je deze opdracht in de praktijk uittesten, m.a.w. het spelenderwijs met de 4 X 4 kleuren proberen. Succes!
Diegenen die op stap wilden gaan, gaven snel hun voorkeur te kennen en vertrokken nadat zij gecontroleerd hadden of iedereen voorzien was van amulet, vrijgeleides en schrijfgerief. De grote groep, die 5 deelopdrachten moest uitvoeren, besliste steeds nieuwe groepen te vormen al naar gelang er opdrachten opgelost raakten. Later bleek dit een succesrijke idee
Zodra de "reizigers" vertrokken waren, gingen ook de "thuisblijvers" onmiddellijk aan de slag...
De eerste resultaten werden behaald bij het puzzelen met de 4 kleuren en het zoeken naar de juiste cijfers en de waarde van de vreemde symbolen. Zodra de groepsleden overtuigd waren van de juistheid van hun bevindingen, sloten ze zich dadelijk aan bij diegenen die nog zoekende waren. Al snel werden ook de verloren nachten correct vastgelegd op de ter beschikking gestelde kalenders Nu nog verder nadenken over de stelling Geloof begint waar kennis ophoudt en argumenten pro of / en contra zoeken. Dit bleek een zware dobber te worden. Al tijdens het kringgesprek werd overeengekomen dat zij pas tot besluitvorming zouden overgaan als ook de reizigers hun mening hadden kunnen kenbaar maken. Dit hield in dat zij ervan overtuigd waren dat ook die leerlingen bereid zouden zijn eens te meer hun speeltijd in te ruilen.
De teruggekeerde reizigers waren duidelijk in hun nopjes. Uit hun relaas bleek dat ze aanvankelijk geen idee hadden op welke manier zij de resultaten van de opdrachten met elkaar in verband moesten brengen. Hoe zij ook draaiden of keerden zij kregen er kop noch staart aan. Toen had juf D. hen enkele vingerwijzingen gegeven. En plots vielen de oplossingen als puzzelstukjes in elkaar en leidden hen zowel tot respect voor andere culturen als tot ontwikkelingssamenwerking
En ja, ook zij wilden graag hun filosofisch zegje doen en tijdens de middagpauze komen werken.