Eind 2002
Eerst was er Jaana.. Zij plantte het zaadje in mijn geest. Tijdens een kringgesprek vroeg zij het woord en vertelde vol enthousiasme dat ze een stukje tekst wou voorlezen. Tegelijkertijd toonde zij het boek: Tolkien "In de ban van de ring". Na het voorlezen werd er uitvoerig commentaar gegeven, want de meesten hadden via de filmversie in de bioscoop of huiskamer kennisgemaakt met het verhaal.
Wat mij bijzonder opviel, was dat iedereen vooral geboeid leek door de bijna onmogelijke taak de opdracht tot een goed einde te brengen. Maar ook het feit dat de hoofdrolspelers soms beroep konden doen op magie bleek erg tot de verbeelding te spreken.
Om in te spelen op wat leefde in hun denkwereld had ik de leerlingen van de 3de graad al een klassikaal kwartetspel rond magie en bijgeloof laten vervaardigen en hen er uiteraard ook mee laten spelen, maar ik had er tot dan niet aan gedacht magie en fantasie te gebruiken als mogelijk leermiddel ( cfr. "Bijgeloof en magie" -Flora Janssens - Samenspel nr.17 - sept.2000 - jaargang 5 / http://www.vrijzinnighumanisme.be ). En alhoewel ik er niet rechtstreeks mee bezig was, bleef het idee toch doorheen mijn hoofd spelen.
Enkele weken later las ik in Klasse ( www.klasse.be ) de aankondiging Fantasy in de klas die alles in een stroomversnelling bracht. Op een studiedag zou men aan leerlingenbegeleiders structuren aanbieden om de school en omgeving de locatie te laten worden van een fantastisch verhaal en de leerlingen en begeleider de helden ervan. Via meerdere workshops zouden begeleiders concrete ideeën met mogelijk resultaat aangeboden krijgen.
Na enige twijfel schreef ik me in
Het werd een zeer verrijkende ervaring, want de workshops hadden heel wat te bieden. Er waren o.a. Het ICT-Zweinsteinproject ( http://www.sip.be/bo/gvb-oekene/zweinstein/index.htm ) Fantasy Rollenspel Aboekadabra ( o.a. met een boekenweekproject ) Fantasy-project ( Magie en fantasie zelf beleven op locatie )
Reeds bij de terugkeer naar huis wist ik het zeker : als ik eraan begon, zou het een fantasy-project op locatie worden. De leerlingen zouden door een fantasy-personage aangesproken worden om deel te nemen aan het verhaal en zouden als groep functioneren en op zoektocht gaan.
Nu nog een kader opbouwen waardoor mijn leerlingengroep zich geroepen zou voelen om de uitdaging aan te gaan
|