 |
|
 |
15-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.114 |
nog anderen hebben een totaal verschillende weg inge-
slagen, zoals wij nu zien in de opkomst van het boed-
dhisme.
De uitwendige.
Evenzoveel mensen,evenzoveel uitingsvormen.De ene
wil zijn Godheid uitbeelden, de andere wil er kaarsen
voor branden.Een derde wil een riant onderkomen bou-
wen voor zijn God.
Dit alles heeft niet veel met geloven te maken.De riten
zijn daar om het groepsgevoel te ondersteunen.De ge-
bouwen zijn er om de macht van de groep te laten zien.
Een hiërarchie kan bestaan uit mensen die het voorbeeld
geven en laten zien hoe een gelovige kan leven.
Bidden
Door onze katholieke opvoeding zijn wij wel vertrouwd
met de notie 'bidden'.Het wordt teveel gezien als een
formulegebed, een vaste tekst die dan wordt afgerammeld
zonder echt op de betekenis van de woorden te letten.
Met het Weesgegroet en het Onze Vader gaat het nog,
een ramp zijn de Twaalf Artikelen van Het Geloof. Ik
heb dit gebed dan maar naar de vergetelheid verwe-
zen.
Onder bidden versta ik een gewoon gesprek met God,
een denken aan God.Zo simpel is het!
Bidden vraagt geen speciale plaatsen of voorzieningen.In
de vele kerken, die ik in mijn leven gezien heb, vroeg ik
mij af of God daar wel aanwezig was.Spaanse en Itali-
aanse barokkerken zijn verschrikkelijk, Franse kerken
15-10-2014 om 10:28
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
16-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz 115 |
zijn meestal elegant en menselijk.Mij treft de eenvoud
van Romaanse kerken, daar voel ik Iets, een Aanwezig-
heid.
Ik moet hier iets zeggen over de 'smeekbeden'.Eigenlijk
behoren wij geen verzoeken aan God te vragen, zij zijn
een teken van zwakte.Ik behoor niet tot de topklasse van
de 'geroepenen' of 'zieners', ik heb die geesteskracht
niet , dus is het voor mij geoorloofd.
Ik maak gebruik van één formulegebed.
God, bescherm mij en diegene die ik liefheb.
Het is niet veel tekst en ik zeg het op iedere maal dat wij
op reis gaan.Het is een soort van spirituele amulet.
Het inwilligen van een gunst laten wij aan God over,
doch ik denk niet dat wij moeten bidden om zaken te be-
komen die wij door onze eigen inspanning kunnen be-
werkstelligen.Bidden is God opmerkzaam maken op
uw aanwezigheid.
De theorie van de snijdende lijnen
Leeflijnen van personen kunnen heel erg verschillen.
Sommige lijnen lopen van in het begin verkeerd.Sommi-
ge personen vertonen van bij het begin zo een ontstellend
gebrek aan geweten, dat hun pad bezaaid is met brok-
stukken van andere levens.Zij leren geen levenslessen,
zij zien niet wat zij aanrichten en aanvaarden geen hulp
van anderen.Bij een eventuele 'clash' met zo een per-
soon komen zij er, inde regel,nog goed vanaf.
Wanneer uw levenslijn zo een 'slechte' lijn ontmoet ligt
op het snijpunt slechts kommer en kwel of, in het ergste
geval,doden.
Wij kunnen God vragen zo een lijn te verleggen.Dit kan
men vragen, dit is waardevol en God zal uw vraag inwil-
16-10-2014 om 12:27
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
17-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blr.116 |
ligen indien mogelijk, doch onder drie voorwaarden.
God moet het willen, de mens moet het willen en de na-
tuur moet het toelaten.Toelaten, in de zin van, het moet
geen mirakel zijn dat er dient te gebeuren, maar een
doodnormale gebeurtenis zodat zij onopgemerkt kan ge-
beuren.
God is een zwakke kracht.Hij is te vergelijken met de
zwaartekracht, overal aanwezig maar o zo zwak.
De zin van het leven
De gelovige stelt de vraag anders.Wat is de zin van mijn
leven?Mijn zin is, de natuurwet te volgen, een goede
wisselwerking te hebben met mijn omgeving en God in
zijn Scheppingsplan te ondersteunen.Wij kunnen een
goede analogie opstellen omdat te verduidelijken.
Veronderstel, wij zitten in de auto met God aan het stuur,
het regent en het is donker.Hij let niet op en mist de afrit.
Wij kunnen nu drie houdingen aannemen.
Luidkeels roepen en verwijten maken,de bestuurder het
knap lastig maken want Hij heeft Zijn energie nodig
om naar de wegwijzers te zoeken.Ofwel zitten mokken
en niets zeggen of doen, ofwel stil zijn en aandachtsvol
naar de borden speuren en de bestuurder er opmerkzaam
maken.Samen, in stille verbondenheid de nacht doorma-
ken, hopend om er samen uittegeraken.
Wij zijn die nacht, op die plek, gelijkwaardig.God
kwetsbaar in zijn fout zijn, onderhevig aan onze kritiek,
dankbaar voor hulp van onze kant en wij, afhankelijk van
Hem (Hij bezit,daar, letterlijk de aandrijving) om ons
einddoel te bereiken.
Die samenwerking zie ik wel zitten en geen haar op mijn
17-10-2014 om 11:10
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
18-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem Blz.117 |
hoofd zou er aan denken Hem te krenken.
Als God Liefde is en dat is Hij, dan is Hij zeer kwetsbaar.
Wij, mensen, dekken ons in, zelfs als wij verliefd zijn.
Wij willen onze basisschil niet prijsgeven, angstvallig
bewaken wij ze.
God kan dit niet, er is geen basisschil.De Liefde is totaal
en onherroepelijk maar daarom is Hij zo kwetsbaar.
Darom noemen wij Hem, de Ondergedokene, de God in
Mineur.
God heeft zich ondergedoken in Zijn Schepping, in
Mineur omdat Hij langs alle kanten vastzit aan Zijn
Schepping.Dit is Zijn engagement.
Toen ik jaren geleden die theorie ontwikkelde van de
God in Mineur, was ik er niet zo gelukkig mee.Ik voelde
het aan dat ik mij op een hoger vlak plaatste dan God.Ik
kon Hem pijnigen, schofferen en dat lag niet in mijn
aard.Zo ben ik niet.Ik wens, persoonlijk, geen confron-
tatie met God.Ik leefde in een toestand van vreesachtig-
heid en nu kunnen wij de tweede 'mystieke' openbaring
op zijn juiste waarde schatten.
I denk dat in onbewust de ganse zaak in scène heb ge-
zet,visueel en audidief.Ik zat in een negatieve gemoeds-
toestand.De ervaring zelf was niet echt aangenaam.Zij
bracht mij in een verwijdering, het was als het ware, de
God van het Oud-Testament die sprak.Het was een erva-
ring van uit elkaar gaan.
Wat heeft u die mystieke ervaringen opgebracht?
Het feit dat men God gezien heeft (eerste ervaring),stra-
lend en uitnodigend, neemt de schrik voor de dood weg.
Er is nog de schrik dat ik kan terechtkomen in slechte
18-10-2014 om 17:45
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
20-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.118 |
omstandigheden voorafgaand aan de dood, maar de dood
zelf boezemt mij geen schrik meer in.
Daarom een tweede smeekgebed:
God,als ik moet gaan maak het kort.
Uit het bovenstaande, blijkt mystiek met u iets te doen en
dit is onmiddelijk en blijvend.Daarom die natuurlijke en
persoonlijke reactie om mystiek op afstand te houden.
Eén keer is genoeg.
Kritiek op de levenswijze van de gelovige
De kritiek is dubbel en genoegzaam bekend.Ofwel lezen
wij ze in een boek, ofwel horen wij ze gedurende een dis-
cussie.
Wij kunnen het leven niet aan.
Tijdens een discussie met een vrijdenker, die deze mate-
rie omzwachteld behandelde, vroeg ik hem op de man af:
"U beschouwt mij als een lafaard?".De man schrok en
krabbelde terug via een reeks verontschuldigingen.Wij
zijn in hun ogen laf, wij kunnen het leven niet aan en
hebben daarom een God gecrëerd.
Ik kan die stelling niet beantwoorden.Het huidige leven
dat ik leid stelt mij niet in staat mij op de proef te stellen
in uitzonderlijke omstandigheden.
Wat zou ik doen tijdens de oorlog zoals WOII?Wat zou
ik doen als een joods gezin met drie kinderen aanklopt
en vraagt om hulp? Zak ik die geven wetende dat het de
dood van mezelf en van gans mijn gezin kan betekenen?
Wat als ik Duitser ben en gevraagd word om mee te wer-
ken aan een uitroeiingsprogramma?Zal ik de moed heb-
ben om te reageren volgens mijn geweten, die zegt geen
burgers te doden?Tegen mijn oversten ingaan, op gevaar
20-10-2014 om 09:16
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
21-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.119 |
van gedood te worden?
Het antwoord zal ik nooit weten en het kan zijn dat er op
die moeilijke momenten een genade komt die mij de no-
dige moed geeft.
Wij leven een leven bestaande uit dommigheid.
De kritiek van Richard Dawkins en volgelingen.Wij zien
niet wat zij zien en zij begrijpen niet dat wij de evidentie
niet willen inzien van voor hen, objectieve feiten.
De gedachte dat een groot intellect moet leiden tot een
atheïstische levenswijze, wordt ontkracht door een figuur
als Einstein.Zijn spitsbroeder, Newton, was ook een ge-
lovig man.
Geloof heeft niks met intellect te maken en het is maar
goed zo.Geloof moet voor iedereen bereikbaar zijn.
Wetenschap, de rede, gaat naar het geraamte der din-
gen en het geloof naar het vlees.Beide zijn nodig, het één
kan niet zonder het andere willen ze een aantrekkelijke een-
heid vormen.Wij kijken met andere ogen naar de Schepping.
Die van de morbide causaliteit wensen wij niet te aanvaarden.
Wij zien meer dan een verandering op zich, wij zien een ver-
andering die een weg wijst. Een zinvolle finaliteit. Eerst
voorbij de dood,dan een samenzijn met de Ander.
Een vijfde ontmoeting met een jezuïet
In het kader van het Davidsfonds en andere vormingsac-
tiviteiten heb ik professor Abicht verschillende keren
ontmoet.In het gesprek achteraf bleven mij twee uitspra-
ken bij.
-Een publiek, dat moet men verdienen.Succes komt niet
21-10-2014 om 14:16
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
22-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.120 |
alleen daar moet men voor vechten, moeite voor doen.En
dat doet hij, zelden zo iemand gedreven gezien.Zijn lessen
zijn zalig om naar te luisteren.
-U heeft slecht onderwijs gekregen.Zijn reactie op mijn
vroegere opleiding.Veel te eng, veel te veel gericht op de
positieve wetenschappen.Gebrek aan inzicht in het men-
selijke, emotionele aspect van een gebeuren.
Een persoonlijke openbaring
Vele kunnen zo vervuld zijn van God dat zij visioenen
krijgen waarin sommige zaken worden geopenbaard.
Dit kan tweeledig zijn.
Goddelijk geïnspireerd of puur uitvindsel van uw inner-
lijk.Visioenen zijn moeilijk om dragen voor gewone
schepsels.Zij hebben meestal een dwingend karakter,
wees daarom voorzichtig met meditatie en uitdieping van
uw innerlijk. U moet de nieuwe inzichten aankunnen,
men ontdekt steeds meer plichten, niet rechten.
Als je een overtuiging bezit, heb respect voor de mening
van anderen.Je menig is niet gebaseerd op iets on-
feilbaars.
Vergelijkende godsdienstleer
Het spreekt vanzelf dat ik andere godsdiensten en religies
in beschouwing heb genomen.Dit is eerder oppervlakkig
gebeurd via vulgariserende werken.
Ik denk dat in bij mijn 'roots' blijf in plaats van de 'tren-
dy' tour op te gaan en bijvoorbeeld boeddhist te worden.
Ik beperk mij tot wat de Joden, de Grieken, en de Romei-
nen hebben gedacht.Daarna komt nog een schare aan fi-
22-10-2014 om 10:18
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
23-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.121 |
losofen en theologen, waar de westerse wereld terecht
fier mag zijn.Zij leveren genoeg denkstof op om een
mensenleven te vullen.
Zelfdoding en euthanasie
Iedereen heeft recht op een minimum aan geluk.
Als het leven onder dit minimum gaat, heeft men het recht
niet om uit dit leven te stappen.Men zou de toelating moe-
ten vragen aan iedere betrokkene en ook de toelating krij-
gen. Een plaag van deze tijd is een depressie.Wanneer de
gedachten aan zelfdoding u overvallen doet men best het
volgende:
-inschrijving in een PAAZ (Psychiatrische Afdeling van een
Algemeen Ziekenhuis) door uw huisarts.Dit is een open af-
deling waar men verblijft onder toezicht van een psychiater
en een therapeut gespcialiseerd in zelfdoding, depressies en
verslavingen.
-na ontslag kiezen voor ambulante therapie of verdere opvol-
ging door de huisarts.
Euthanasie, actieve en passieve, is ook een recht , geen doel op
zich met dezelfde restricties als hierboven (toelatingen).
Een ezel die belast wordt zet zich schrap en draagt de last
die hij krijgt, bij een teveel aan last bezwijkt het dier en
gaat door zijn poten. Zo ook met de mens. Soms wordt de
last verlicht door anderen, en wordt het net draaglijk,
soms zijn wij alleen en bezwijken wij.
Wij moeten de mens niet verstoten en zijn keuze respecteren.
Wij weten niet wat er in de laatste momenten is gebeurd.
23-10-2014 om 11:19
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
24-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.122 |
De atheïst en het einde
Velen atheïsten beweren dat er na de dood geen verder-
zetting van het leven is, onder één of andere vorm.Zij
steunen zich daarbij op de volgende bewering.Iedere
zijns-vorm steunt altijd op een materiële basis.Denken
steunt op neurale netwerken,emotie steunen op hormo-
nen, liefde steunt op een derivaat van fenantreen, enz.
Neem de materie weg en het psychisch verschijnsel valt
stil. De dood legt alle psychische uitingen stil.
Wij kunnen echter het volgende bekijken.Wanneer ie-
mand een boodschap wil overbrengen in de ruimte kan
hij zich bedienenvan een eenvoudige zaklantaarn.De
lichtgolven, bevatten een draaggolf waarop de boodschap
gemoduleerd wordt.De lichtgolf vertrekt met de snelheid
van het licht en plant zich onbeperkt voort in plaats en tijd,
hopelijk zal iemand de boodschap onderscheppen en ont-
cijferen.Het interessante is hier dat de zaklantaarn reeds
lang verdwenen kan zijn, terwijl de boodschap blijft be-
staan.
Wij kunnen dus een analogie opstellen die ons doet ver-
moeden dat wanneer de materiële vorm verdwenen is, de
kern van de zaak blijft bestaan. Met het lichaam is dit
ook zo. Wij emaneren iets na onze dood, dit immateriële
blijft bestaan en vormt onze Ziel.
Een valse noot?
Wij zijn bijna op het einde gekomen.Moeten wij toch
niet enkele netelige vragen stellen?
Waar was God tijdens Auschwitz? Ik kan het eenvoudig
houden ondanks het vreselijke lijden dat Duitsers daar een
24-10-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
25-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.123 |
volk hebben aangedaan.God was daar aanwezig, keek
vertwijfeld toe, maar was niet in staat iets te doen.De
wil (Der Wille zur Macht-Nietzsche) van de SS-man-
nen was zo groot , dat God gewoon er niet aan te pas
kwam .Het enige dat Hij kon doen was mee-te-lijden.
Hij kon iets doen als anderen iets ondernamen, maar
alles was zo georganiseerd dat een menselijke ingreep
op voorhand uitgesloten was.
Waren de aanslagen op Hitler geen buitenkans voor God
om deze tiran uitteschakelen?Daar werden kansen ge-
creërd om zonder gezichtsverlies Hitler een halt toe te
roepen .Hier sta ik voor een raadsel.God had de aktentas
van Von Stauffenberg op de goede plaats kunnen laten
neerkomen zodat de explosiekracht niet gebroken werd
door de massieve tafelpoot.Hoeveel aanslagen zijn er
niet gebeurd?Historici zeggen dat het er een twintigtal
zijn.Was er daar geen enkel toeval mogelijk?
Ik moet zeggen dat ik het niet weet, ik kijk toe met open
mond, niet begrijpend.Is er dan toch een Godsplan dat
wij niet begrijpen?Is er dan toch een Mysterie?
God en het einde
Op het einde volgt er een afrekening,er is geen data-
bank van onze slechte daden wel is er een van onze
intenties.
De manier waarop wij nu leven is bepalend voor ons ein-
de.Wanneer wij God tijdens ons leven niet (willen) zien,
zal Hij ook niet aan ons verschijnen op het einde.Wij
maken Zijn verschijning onmogelijk door onze houding.
Tijdens ons leven kunnen wij reeds inzicht krijgen in on-
ze slechte daden, daaruit leren en ons gedrag aanpassen.
God geeft ons, bij het sterven, nog een laatste kans.Dit
25-10-2014 om 17:22
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
26-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.124 |
noem ik de Intentionele Flits.In de laatste momenten
overloopt de mens zijn leven, daar kan een catharsis
plaatsvinden waarbij men de kans krijgt om God in uw
leven toetelaten.
Bij de dood van een kind of een zwakzinnige keert de
Geest terug naar de oervorm, de Ziel gaat naar God in
zijn primaire toestand.
Een laatste vraag die zich stelt is de volgende.Wij komen
op aarde door de wil van onze ouders.Wij komen soms
terecht in een omgeving waar wij volkomen onrechtvaar-
dig en ruw worden behandeld.Wie zegt dat wij recht-
vaardig en fair zullen behandeld worden na onze dood,
dat er echt een compensatie is?Dat dit zo moet zijn om
een moreel evenwicht te bewaren in de Schepping?
De beloning op het einde van het leven
Dit onderwerp is zuiver speculatief, niemand weet wat er
na de dood gebeurt.Laat u niks wijsmaken.Volgt er een
beloning?
De mens beslist wat het wordt in een verder leven.Père
Gilbert wist het al toen hij zei:"La fin? Je m'enfiche
éperdument".
Hij laat het aan de Andere over,hij verwacht niks.Enkel
het goede doen, louter voor zichzelf om 'gered' te wor-
den,is niet de beste manier om in de gratie van God te
komen.
De eindbeslissing of le transvasement
De eindbeslissing is een God die zich klein maakt en zo
de beslissing afwacht van de mens die in deze machts-
26-10-2014 om 10:02
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
27-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.125 |
verkleining zelf groter wordt.Het is als het overhevelen
van water uit het ene vat in het ander (le transvasement).
Zie ook het schilderij De Aanklacht (le soupèsement).
Levenservaringen zijn weining of niet mededeelzaam om-
dat God wenst dat zij uniek beleefd worden, in een leven
dat even uniek op u afkomt in de positieve of negatieve
zin.Zie het schilderij De Golven van Hokusai.
Ik denk dat op het einde het volgende kan gebeuren.
-Wij kiezen voor God en helpen mee om de aarde te be-
sturen .Dit impliceert, deelname in de last die Hij draagt.
Mee te lijden , bemiddelaar zijn tussen de mensen beneden
en de overledenen boven.De hemel wordt geen lachertje.
Dit lost de vraag op, of er een eventuele 'engelbewaarder'
kan bestaan tijdens ons leven.Het antwoord is ja.
Wanneer wij ons van de wereld en zijn problemen afke-
ren, dan is er contemplatie van God in een tijdloze zet-
ting.
De tijd is een opeenvolging van gebeurtenissen.
Een gebeurtenis is een waarneembaar feit.
Dit geeft ook een antwoord op de vraag:"Is er daar per-
ceptie van de tijd"?Ja,naar de wereld toe, een normale,
natuurlijke perceptie.Naar God toe valt de tijd weg.
-Zij die weigeren om God te zien op principiële redenen
(het aangedane fysieke of morele kwaad is te groot),ver-
zamelen zich om elkaar steun te geven en leven verder
met het oog op de aarde gericht.
-Zij die God afzweren.Gelijkgestemden kunnen zich niet
verenigen wegens hun Ik-drift,die hen uit elkaar drijft.
Zij leven apart,verward verder en doven uiteindelijk uit.
Men kan niet leven zonder God.Is dit de eindbestemming
van Hitler?
27-10-2014 om 16:48
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
28-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.126 |
Het laatste woord is aan Jean Rostand,de man waar alles
mee begon.
"Met onze armzalige menselijke middelen aan te tonen
dat bestaat, acht ik onmogekijk.Maar ik ben er niet
minder van overtuigd dat wij God nodig hebben en dat
zij, die in Hem geloven, niet alleen wellicht gelijk heb-
ben , maar dat hun bovendien een gunstbewijs is geschon-
ken dat alle anderen te boven gaat".
Wij eindigen met een vers uit het gedicht Liberté van
Paul Eluard van 1942, het jaar van mijn geboorte.
Et par le pouvoir d'un mot
Je recommence ma vie
Je suis né pour te connaitre
Pour te nommer
Liberté
28-10-2014 om 10:41
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
|
 |