|
|
|
25-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.123 |
volk hebben aangedaan.God was daar aanwezig, keek
vertwijfeld toe, maar was niet in staat iets te doen.De
wil (Der Wille zur Macht-Nietzsche) van de SS-man-
nen was zo groot , dat God gewoon er niet aan te pas
kwam .Het enige dat Hij kon doen was mee-te-lijden.
Hij kon iets doen als anderen iets ondernamen, maar
alles was zo georganiseerd dat een menselijke ingreep
op voorhand uitgesloten was.
Waren de aanslagen op Hitler geen buitenkans voor God
om deze tiran uitteschakelen?Daar werden kansen ge-
creërd om zonder gezichtsverlies Hitler een halt toe te
roepen .Hier sta ik voor een raadsel.God had de aktentas
van Von Stauffenberg op de goede plaats kunnen laten
neerkomen zodat de explosiekracht niet gebroken werd
door de massieve tafelpoot.Hoeveel aanslagen zijn er
niet gebeurd?Historici zeggen dat het er een twintigtal
zijn.Was er daar geen enkel toeval mogelijk?
Ik moet zeggen dat ik het niet weet, ik kijk toe met open
mond, niet begrijpend.Is er dan toch een Godsplan dat
wij niet begrijpen?Is er dan toch een Mysterie?
God en het einde
Op het einde volgt er een afrekening,er is geen data-
bank van onze slechte daden wel is er een van onze
intenties.
De manier waarop wij nu leven is bepalend voor ons ein-
de.Wanneer wij God tijdens ons leven niet (willen) zien,
zal Hij ook niet aan ons verschijnen op het einde.Wij
maken Zijn verschijning onmogelijk door onze houding.
Tijdens ons leven kunnen wij reeds inzicht krijgen in on-
ze slechte daden, daaruit leren en ons gedrag aanpassen.
God geeft ons, bij het sterven, nog een laatste kans.Dit
25-10-2014 om 17:22
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
24-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.122 |
De atheïst en het einde
Velen atheïsten beweren dat er na de dood geen verder-
zetting van het leven is, onder één of andere vorm.Zij
steunen zich daarbij op de volgende bewering.Iedere
zijns-vorm steunt altijd op een materiële basis.Denken
steunt op neurale netwerken,emotie steunen op hormo-
nen, liefde steunt op een derivaat van fenantreen, enz.
Neem de materie weg en het psychisch verschijnsel valt
stil. De dood legt alle psychische uitingen stil.
Wij kunnen echter het volgende bekijken.Wanneer ie-
mand een boodschap wil overbrengen in de ruimte kan
hij zich bedienenvan een eenvoudige zaklantaarn.De
lichtgolven, bevatten een draaggolf waarop de boodschap
gemoduleerd wordt.De lichtgolf vertrekt met de snelheid
van het licht en plant zich onbeperkt voort in plaats en tijd,
hopelijk zal iemand de boodschap onderscheppen en ont-
cijferen.Het interessante is hier dat de zaklantaarn reeds
lang verdwenen kan zijn, terwijl de boodschap blijft be-
staan.
Wij kunnen dus een analogie opstellen die ons doet ver-
moeden dat wanneer de materiële vorm verdwenen is, de
kern van de zaak blijft bestaan. Met het lichaam is dit
ook zo. Wij emaneren iets na onze dood, dit immateriële
blijft bestaan en vormt onze Ziel.
Een valse noot?
Wij zijn bijna op het einde gekomen.Moeten wij toch
niet enkele netelige vragen stellen?
Waar was God tijdens Auschwitz? Ik kan het eenvoudig
houden ondanks het vreselijke lijden dat Duitsers daar een
24-10-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
23-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.121 |
losofen en theologen, waar de westerse wereld terecht
fier mag zijn.Zij leveren genoeg denkstof op om een
mensenleven te vullen.
Zelfdoding en euthanasie
Iedereen heeft recht op een minimum aan geluk.
Als het leven onder dit minimum gaat, heeft men het recht
niet om uit dit leven te stappen.Men zou de toelating moe-
ten vragen aan iedere betrokkene en ook de toelating krij-
gen. Een plaag van deze tijd is een depressie.Wanneer de
gedachten aan zelfdoding u overvallen doet men best het
volgende:
-inschrijving in een PAAZ (Psychiatrische Afdeling van een
Algemeen Ziekenhuis) door uw huisarts.Dit is een open af-
deling waar men verblijft onder toezicht van een psychiater
en een therapeut gespcialiseerd in zelfdoding, depressies en
verslavingen.
-na ontslag kiezen voor ambulante therapie of verdere opvol-
ging door de huisarts.
Euthanasie, actieve en passieve, is ook een recht , geen doel op
zich met dezelfde restricties als hierboven (toelatingen).
Een ezel die belast wordt zet zich schrap en draagt de last
die hij krijgt, bij een teveel aan last bezwijkt het dier en
gaat door zijn poten. Zo ook met de mens. Soms wordt de
last verlicht door anderen, en wordt het net draaglijk,
soms zijn wij alleen en bezwijken wij.
Wij moeten de mens niet verstoten en zijn keuze respecteren.
Wij weten niet wat er in de laatste momenten is gebeurd.
23-10-2014 om 11:19
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
22-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.120 |
alleen daar moet men voor vechten, moeite voor doen.En
dat doet hij, zelden zo iemand gedreven gezien.Zijn lessen
zijn zalig om naar te luisteren.
-U heeft slecht onderwijs gekregen.Zijn reactie op mijn
vroegere opleiding.Veel te eng, veel te veel gericht op de
positieve wetenschappen.Gebrek aan inzicht in het men-
selijke, emotionele aspect van een gebeuren.
Een persoonlijke openbaring
Vele kunnen zo vervuld zijn van God dat zij visioenen
krijgen waarin sommige zaken worden geopenbaard.
Dit kan tweeledig zijn.
Goddelijk geïnspireerd of puur uitvindsel van uw inner-
lijk.Visioenen zijn moeilijk om dragen voor gewone
schepsels.Zij hebben meestal een dwingend karakter,
wees daarom voorzichtig met meditatie en uitdieping van
uw innerlijk. U moet de nieuwe inzichten aankunnen,
men ontdekt steeds meer plichten, niet rechten.
Als je een overtuiging bezit, heb respect voor de mening
van anderen.Je menig is niet gebaseerd op iets on-
feilbaars.
Vergelijkende godsdienstleer
Het spreekt vanzelf dat ik andere godsdiensten en religies
in beschouwing heb genomen.Dit is eerder oppervlakkig
gebeurd via vulgariserende werken.
Ik denk dat in bij mijn 'roots' blijf in plaats van de 'tren-
dy' tour op te gaan en bijvoorbeeld boeddhist te worden.
Ik beperk mij tot wat de Joden, de Grieken, en de Romei-
nen hebben gedacht.Daarna komt nog een schare aan fi-
22-10-2014 om 10:18
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
21-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.119 |
van gedood te worden?
Het antwoord zal ik nooit weten en het kan zijn dat er op
die moeilijke momenten een genade komt die mij de no-
dige moed geeft.
Wij leven een leven bestaande uit dommigheid.
De kritiek van Richard Dawkins en volgelingen.Wij zien
niet wat zij zien en zij begrijpen niet dat wij de evidentie
niet willen inzien van voor hen, objectieve feiten.
De gedachte dat een groot intellect moet leiden tot een
atheïstische levenswijze, wordt ontkracht door een figuur
als Einstein.Zijn spitsbroeder, Newton, was ook een ge-
lovig man.
Geloof heeft niks met intellect te maken en het is maar
goed zo.Geloof moet voor iedereen bereikbaar zijn.
Wetenschap, de rede, gaat naar het geraamte der din-
gen en het geloof naar het vlees.Beide zijn nodig, het één
kan niet zonder het andere willen ze een aantrekkelijke een-
heid vormen.Wij kijken met andere ogen naar de Schepping.
Die van de morbide causaliteit wensen wij niet te aanvaarden.
Wij zien meer dan een verandering op zich, wij zien een ver-
andering die een weg wijst. Een zinvolle finaliteit. Eerst
voorbij de dood,dan een samenzijn met de Ander.
Een vijfde ontmoeting met een jezuïet
In het kader van het Davidsfonds en andere vormingsac-
tiviteiten heb ik professor Abicht verschillende keren
ontmoet.In het gesprek achteraf bleven mij twee uitspra-
ken bij.
-Een publiek, dat moet men verdienen.Succes komt niet
21-10-2014 om 14:16
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
20-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.118 |
omstandigheden voorafgaand aan de dood, maar de dood
zelf boezemt mij geen schrik meer in.
Daarom een tweede smeekgebed:
God,als ik moet gaan maak het kort.
Uit het bovenstaande, blijkt mystiek met u iets te doen en
dit is onmiddelijk en blijvend.Daarom die natuurlijke en
persoonlijke reactie om mystiek op afstand te houden.
Eén keer is genoeg.
Kritiek op de levenswijze van de gelovige
De kritiek is dubbel en genoegzaam bekend.Ofwel lezen
wij ze in een boek, ofwel horen wij ze gedurende een dis-
cussie.
Wij kunnen het leven niet aan.
Tijdens een discussie met een vrijdenker, die deze mate-
rie omzwachteld behandelde, vroeg ik hem op de man af:
"U beschouwt mij als een lafaard?".De man schrok en
krabbelde terug via een reeks verontschuldigingen.Wij
zijn in hun ogen laf, wij kunnen het leven niet aan en
hebben daarom een God gecrëerd.
Ik kan die stelling niet beantwoorden.Het huidige leven
dat ik leid stelt mij niet in staat mij op de proef te stellen
in uitzonderlijke omstandigheden.
Wat zou ik doen tijdens de oorlog zoals WOII?Wat zou
ik doen als een joods gezin met drie kinderen aanklopt
en vraagt om hulp? Zak ik die geven wetende dat het de
dood van mezelf en van gans mijn gezin kan betekenen?
Wat als ik Duitser ben en gevraagd word om mee te wer-
ken aan een uitroeiingsprogramma?Zal ik de moed heb-
ben om te reageren volgens mijn geweten, die zegt geen
burgers te doden?Tegen mijn oversten ingaan, op gevaar
20-10-2014 om 09:16
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
18-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem Blz.117 |
hoofd zou er aan denken Hem te krenken.
Als God Liefde is en dat is Hij, dan is Hij zeer kwetsbaar.
Wij, mensen, dekken ons in, zelfs als wij verliefd zijn.
Wij willen onze basisschil niet prijsgeven, angstvallig
bewaken wij ze.
God kan dit niet, er is geen basisschil.De Liefde is totaal
en onherroepelijk maar daarom is Hij zo kwetsbaar.
Darom noemen wij Hem, de Ondergedokene, de God in
Mineur.
God heeft zich ondergedoken in Zijn Schepping, in
Mineur omdat Hij langs alle kanten vastzit aan Zijn
Schepping.Dit is Zijn engagement.
Toen ik jaren geleden die theorie ontwikkelde van de
God in Mineur, was ik er niet zo gelukkig mee.Ik voelde
het aan dat ik mij op een hoger vlak plaatste dan God.Ik
kon Hem pijnigen, schofferen en dat lag niet in mijn
aard.Zo ben ik niet.Ik wens, persoonlijk, geen confron-
tatie met God.Ik leefde in een toestand van vreesachtig-
heid en nu kunnen wij de tweede 'mystieke' openbaring
op zijn juiste waarde schatten.
I denk dat in onbewust de ganse zaak in scène heb ge-
zet,visueel en audidief.Ik zat in een negatieve gemoeds-
toestand.De ervaring zelf was niet echt aangenaam.Zij
bracht mij in een verwijdering, het was als het ware, de
God van het Oud-Testament die sprak.Het was een erva-
ring van uit elkaar gaan.
Wat heeft u die mystieke ervaringen opgebracht?
Het feit dat men God gezien heeft (eerste ervaring),stra-
lend en uitnodigend, neemt de schrik voor de dood weg.
Er is nog de schrik dat ik kan terechtkomen in slechte
18-10-2014 om 17:45
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
17-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blr.116 |
ligen indien mogelijk, doch onder drie voorwaarden.
God moet het willen, de mens moet het willen en de na-
tuur moet het toelaten.Toelaten, in de zin van, het moet
geen mirakel zijn dat er dient te gebeuren, maar een
doodnormale gebeurtenis zodat zij onopgemerkt kan ge-
beuren.
God is een zwakke kracht.Hij is te vergelijken met de
zwaartekracht, overal aanwezig maar o zo zwak.
De zin van het leven
De gelovige stelt de vraag anders.Wat is de zin van mijn
leven?Mijn zin is, de natuurwet te volgen, een goede
wisselwerking te hebben met mijn omgeving en God in
zijn Scheppingsplan te ondersteunen.Wij kunnen een
goede analogie opstellen omdat te verduidelijken.
Veronderstel, wij zitten in de auto met God aan het stuur,
het regent en het is donker.Hij let niet op en mist de afrit.
Wij kunnen nu drie houdingen aannemen.
Luidkeels roepen en verwijten maken,de bestuurder het
knap lastig maken want Hij heeft Zijn energie nodig
om naar de wegwijzers te zoeken.Ofwel zitten mokken
en niets zeggen of doen, ofwel stil zijn en aandachtsvol
naar de borden speuren en de bestuurder er opmerkzaam
maken.Samen, in stille verbondenheid de nacht doorma-
ken, hopend om er samen uittegeraken.
Wij zijn die nacht, op die plek, gelijkwaardig.God
kwetsbaar in zijn fout zijn, onderhevig aan onze kritiek,
dankbaar voor hulp van onze kant en wij, afhankelijk van
Hem (Hij bezit,daar, letterlijk de aandrijving) om ons
einddoel te bereiken.
Die samenwerking zie ik wel zitten en geen haar op mijn
17-10-2014 om 11:10
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
16-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz 115 |
zijn meestal elegant en menselijk.Mij treft de eenvoud
van Romaanse kerken, daar voel ik Iets, een Aanwezig-
heid.
Ik moet hier iets zeggen over de 'smeekbeden'.Eigenlijk
behoren wij geen verzoeken aan God te vragen, zij zijn
een teken van zwakte.Ik behoor niet tot de topklasse van
de 'geroepenen' of 'zieners', ik heb die geesteskracht
niet , dus is het voor mij geoorloofd.
Ik maak gebruik van één formulegebed.
God, bescherm mij en diegene die ik liefheb.
Het is niet veel tekst en ik zeg het op iedere maal dat wij
op reis gaan.Het is een soort van spirituele amulet.
Het inwilligen van een gunst laten wij aan God over,
doch ik denk niet dat wij moeten bidden om zaken te be-
komen die wij door onze eigen inspanning kunnen be-
werkstelligen.Bidden is God opmerkzaam maken op
uw aanwezigheid.
De theorie van de snijdende lijnen
Leeflijnen van personen kunnen heel erg verschillen.
Sommige lijnen lopen van in het begin verkeerd.Sommi-
ge personen vertonen van bij het begin zo een ontstellend
gebrek aan geweten, dat hun pad bezaaid is met brok-
stukken van andere levens.Zij leren geen levenslessen,
zij zien niet wat zij aanrichten en aanvaarden geen hulp
van anderen.Bij een eventuele 'clash' met zo een per-
soon komen zij er, inde regel,nog goed vanaf.
Wanneer uw levenslijn zo een 'slechte' lijn ontmoet ligt
op het snijpunt slechts kommer en kwel of, in het ergste
geval,doden.
Wij kunnen God vragen zo een lijn te verleggen.Dit kan
men vragen, dit is waardevol en God zal uw vraag inwil-
16-10-2014 om 12:27
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
15-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.114 |
nog anderen hebben een totaal verschillende weg inge-
slagen, zoals wij nu zien in de opkomst van het boed-
dhisme.
De uitwendige.
Evenzoveel mensen,evenzoveel uitingsvormen.De ene
wil zijn Godheid uitbeelden, de andere wil er kaarsen
voor branden.Een derde wil een riant onderkomen bou-
wen voor zijn God.
Dit alles heeft niet veel met geloven te maken.De riten
zijn daar om het groepsgevoel te ondersteunen.De ge-
bouwen zijn er om de macht van de groep te laten zien.
Een hiërarchie kan bestaan uit mensen die het voorbeeld
geven en laten zien hoe een gelovige kan leven.
Bidden
Door onze katholieke opvoeding zijn wij wel vertrouwd
met de notie 'bidden'.Het wordt teveel gezien als een
formulegebed, een vaste tekst die dan wordt afgerammeld
zonder echt op de betekenis van de woorden te letten.
Met het Weesgegroet en het Onze Vader gaat het nog,
een ramp zijn de Twaalf Artikelen van Het Geloof. Ik
heb dit gebed dan maar naar de vergetelheid verwe-
zen.
Onder bidden versta ik een gewoon gesprek met God,
een denken aan God.Zo simpel is het!
Bidden vraagt geen speciale plaatsen of voorzieningen.In
de vele kerken, die ik in mijn leven gezien heb, vroeg ik
mij af of God daar wel aanwezig was.Spaanse en Itali-
aanse barokkerken zijn verschrikkelijk, Franse kerken
15-10-2014 om 10:28
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
14-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.113 |
voel.Dit maskeren wij dan met drank of drugs, zo wordt
de werkelijkheid draaglijk.
Het geweten
De natuurmoraal is alles omvattend, doch moet nog ge-
implementeerd worden.Dit is wat anderen ons aange-
leerd hebben en door ons als juist wordt ervaren.
Ouders, grootouders, de school, vrienden werken norme-
rend.Zij praten ons een schuldbewustzijn aan.Hun op-
vattingen worden later door ons als juist of onjuist erva-
ren.Het geweten heeft niks met God te maken.
Het is mogelijk met het geweten in de knoei te komen ten
opzichte van de reguliere wetgeving die eerder van een
algemene consensus uitgaat.Tijdens ons leven kunnen
wij een staat opmaken van wie en wat wij zijn in moeilij-
ke omstandigheden.Af en toe komen wij voor een com-
plete verrassing te staan, voornamelijk als wij niet preste-
ren volgens ons geweten.
De inwendige en uitwendige tekenen van een geloof
De inwendige.
Geloven is een persoonlijke relatie aangaan met God.Dit
is te vergelijken met een huwelijk.Ik ga een relatie aan
met iemand anders.Ik besta, ik heb rechten en plichten
en zo ook voor de ander.Ik kan die ander aanvaarden of
afwijzen.Het spreekt vanzelf dat een geloofsovertuiging
verschillende niveaus van kwaliteit kan bereiken.Som-
mige blijven staan in het kinderlijke aangeleerde, anderen
hebben de zaak uitgediept in hun godsdienst of religie en
14-10-2014 om 09:55
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
13-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssysteem blz.112 |
die ervaren worden als een mogelijke, persoonlijke
openbaring.
God spreekt tot de mens langs dit collectieve onbewuste
en de mens is niet bij machte het onderscheid te maken
tussen een boodschap van God of een boodschap met ar-
chetypische vorm.De informatie is 'gekleurd'.Niet iede-
reen is bij machte om in de 'gekleurde' mededeling zijn
eigen, specifieke Goddelijke boodschap te zien.
Meestal ziet men in wat men wil zien, 'opgekleurd' door
de bewuste inhouden van ons brein.Zo interpreteren wij
de, zogezegde neutrale waarneming.
Het goede leven leiden
"Il suffit d'essayer".Woorden uitgesproken door André
Malraux, die hoop geeft aan de minder vermogende.
Een daad, ter beschikking van iedereen die oprecht wil
zijn.Hij zij niet:"Il suffit d'aimer",want beminnen is
gedeeltelijk aangeboren.Wanneer men bij zichzelf een
verkeerde programmatie ontdekt (bv.men is pedofiel)
moet men het goede betrachten (extern hulp halen),zelfs
al faalt men keer op keer.Men kan moeilijk zijn innerlij-
ke struktuur wijzigen.Hierboven is er sprake van een in-
tentie.Dit is primair en dus belangrijk.
Volgt de daad zelf. Deze kan erg verschillen van wat
men beoogde.Dit hangt van onze talenten af en van de
uiterlijke omstandigheden.Dit is secundair en onder
geschikt.
De mens wordt beoordeeld op de intentie die hij heeft,
niet op het werkelijke doel dat hij bereikt.
In het beschouwen van onze omgeving moeten wij wel
een onderscheiding maken tussen hoe wij de zaken zien
en hoe zij in werkelijkheid zijn.
In vele gevallen kunnen wij de werkelijkheid niet dragen,
omdat deze te belastend is voor ons persoonlijkheidsge-
13-10-2014 om 11:12
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
12-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofdssymteem blz.111 |
Even zoveeel emoties, even zoveel inzichten.
Ik heb mijn kinderen net willen belasten met mijn zoe-
ken naar oplossingen en eventuele antwoorden die niet
uitgerijpt waren.Ik durfde het niet aan van mijn eigen
spirituele instabiliteit vroegtijdig over te dragen.Nu kan
het, zij bezitten de maturiteit om de uitgerijpte inzichten
aan te nemen of af te wijzen.
De vrije wil
"De mogelijkheid om in alles duizend dingen te zien"
(Van Den Berg).De laatste tijd spraakmakend, de mens
als machine.De casaalredenerende ziet het graag dat al
wat gebeurt een onontkomelijke oorzaak bezit en dus is
de mens onschuldig of een heel klein beetje schuldig.
De absolute vrije wil is die wil die vrij kan acteren om-
dat hij alles kent en kan.Een soort Superman. Daar is
uiteraard geen sprake van.
De relatieve vrije wil, een beetje kennis en een beetje
kunnen, is variërend van persoon tot persoon.Uw keuze
is beperkt, het wordt dus een 'kleine' keuze, doch vrij.
Uw verantwoordelijkheid is navenant.
De relatieve vrije wil is verbonden met onze perceptie
van de wereld.Wij hebben al een onderscheid gemaakt
tussen bewust, onderbewust en onbewust.Er komt nog
een belangrijke vierde vorm bij.
Het collectieve onbewuste.Van groot belang voor de
studie van de verschillende godsdiensten en religies.
Refereren bijna allemaal naar dezelfde archetypen.Deze
theorie werd uitgewerkt door C.G.Jung.
Van het collectieve onbewuste vertrekken de impulsen
12-10-2014 om 13:24
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
11-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.110 |
Ook zienswijzen waarbij een groep gelovigen zich beter
acht dan een ander, namelijk "wij zijn de uitverkorenen",
is te verwerpen.
De schoonheid en eenvoud.
Schoonheid.Dit is de beste maatstaf om het ene systeem met een
ander te vergelijken.
Eenvoud.Er is slechts een spanningsveld tussen God en zijn
schepsels en ook tusen de schepsels onderling.De rest is ballast.
In het hier Verklarend Model,ben ik gecharmeerd door
de vrijheid waarmee de mens kan omgaan met zijn Schepper.
Het is ontdaan van alle dwang en angst.Wij,God en mens,
zijn elkaars gelijken wat de beleving betreft,wij staan allebei
in het leven voor het volle honderd percent.Ik kan afwijzen
of toetreden.Ik kan bijstaan of weigeren.
Deze God wil ik dienen, diegene die mij mijn vrijheid laat.
Mogen wij een geloofsovertuiging aan onze kinderen op-
dringen?In Metabletica wordt er het verhaal verteld hoe de vader
van Herbert Spencer omging met zijn kind.De vader
stelde voortdurend de vraag naar de causale oorzaak van
een verschijnsel.Het is niet wonderlijk dat de zoon,wijsgeer
werd met deterministische trekjes.Zo moeten wij niet om-
gaan met een kind, laat het in vrijheid zijn zaken bijeen garen.
Leer hem verwonderd kijken naar de dingen.Breng schoon-
heid aan in de vorm van muziek,schilderkunst, dans en beel-
dende kunst.Laat het landschappen zien die spreken van God.
Laat hen een oordeel vormen over de dingen en als zijn (haar)
inzicht afwijkt van het jouwe, leg je er dan bij neer.Er is uit-
eindelijk geen absolute scheidsrechter in dergelijke zaken.
11-10-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
10-10-2014 |
Hoofdstuk 5 Een verklarend geloofssysteem blz.109 |
Zijn alle inzichten evenwaardig?
Na al deze inzichten was ik op een punt gekomen om
zelfstandig iets uit te werken.Het was zonneklaar dat het
lezen van boeken geen kant en klare oplossingen kon
aanbieden.Ik zou een eigen oplossing moeten bedenken
voor de grote vragen.
Eigenaardig genoeg voelde ik mij niet aangetrokken tot
de studie van de filosofie, ik wilde een eigen verklaring.
Ik voelde de drang in mij om anders te zijn, de vrijheid
om 'verkeerd' te denken. Het zou tot mijn 56ste duren
voor ik een boek van filosofie kon openen en het waren
dan nog vulgariserende werken.
Een sluitend , verklarend geloofssysteem opstellen vereist
drie zaken.
-Een maximale verklaring der verschijnselen (volledigheid).
-Een sociale verklaring der verschijnselen (goedheid).
-Een intuïtieve verklaring de verschijnselen (schoonheid=
eenvoud).
De volledigheid.
Dit is, voornamelijk, een redelijke verklaring vinden voor
het lijden.Ik denk dat ik, in de voorgaande bladzijden , dit
voldoende heb doorgelicht.Ik heb een plaats gegeven aan
God en ook een plaats aan de mens.Ik heb laten zien hoe
de wisselwerking is en hoe de mens reageert op Gods
toenaderingen.
De goedheid.
De verklaringen moeten de mens sociaal verheffen.Geen
groep mag uitgesloten worden.Het kastensysteem is te
verwerpen alsook een vrouwonvriendelijke zienswijze.
10-10-2014 om 18:40
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
09-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.106 |
God voelen
Eén van de eerste voorwaarden om God te voelen is een
diep gevoel van verwondering bij het aanschouwen van
de Schepping.Wij worden geraakt door schoonheid, daar
stellen wij ons voor open en vormen aldus een mogelijk-
heid om in contact te komen met God.
De wetenschapper analyseert de natuur en bestudeert de
elementaire deeltjes, daarna voegt hij die samen om zo tot
een synthese te komen en te ontdekken dat iets niet klopt,
het beeld is niet volledig en niet bevredigend.Gevolg van
het reduktionisme (Descartes). Aristoteles wist dit al:
Het geheel is meer dan de som der delen.
Een tweede mogelijkheid is in vervoering te komen op in-
tellectueel vlak. Hoe moet Einstein zich gevoeld hebben
bij de ontdekking van zijn simpele basisformule E=mc2?
Hoe moet hij vervuld geweest zijn van de schoonheid en
elegantie der relativiteitstheorie?
Een derde mogelijkheid is geraakt te worden door de da-
den van een gelovig persoon die men tot voorbeeld kan
nemen voor zijn eigen levenswandel.
Men moet geen 'bewijzen' vragen om in God te geloven.
Geen gedwongen bekering, geen mirakels om een 'geloof'
op te dringen, enkel daadkracht. Een boek kan ook die
daadkracht bezitten zoals wij gezien hebben bij het boek
Metabletica (zie Google).
Geloven, is Gods aanwezigheid voelen in uw dagelijks
leven.
09-10-2014 om 00:00
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
08-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.105 |
Zichzelf de mogelijkheid te scheppen, te genieten van het
onbekende.Daar ligt Zijn zwakte!
Miskenning van onze basisrechten als mens.
Gods straf,want die er,is de afkeuring,door de mens,
van de toenadering die Hij zoekt.
God heeft de 'erfzonde', die aan iedere mens kleeft en
waar hij niet van los kan, inde Schepping gebracht.Dit
kan God maar oplossen door mee-te-lijden met de men-
sen die door deze 'erfzonde' belast worden.
Hij vraagt om vergeving aan de mensen die verschillend
reageren.Afwijzend, onverschillig of toegeeflijk, afhan-
kelijk van wat de mensen overkomen is en hoe hun psy-
chische opbouw is.
Uiteraard kan ook de mens zondigen ten opzichte van
Zijn Schepper.Zijn zonde bestaat uit een gebrek aan res-
pect voor de materie, voor de planten en dieren die aan
zijn zorg werden toevertrouwd of zijn medemens.
Als het Kwaad goede mensen treft?Wat dan.
Titel van het bekende boek van rabbi Harold Kushner.
Ging te rade bij de Bijbel ,voornamelijk 'het Boek Job',
maar die uitleg voldeed hem niet.
Voor mij is er geen probleem.De uitleg staat op de blad-
zijden 89-90.Ik krijg kanker en kan daar mee leven.Ik
sterf misschien op 75jarige leeftijd en moet plaats maken
voor nieuwe mensen.Anderen en beteren.
Doch iedereen kent iemand die recht in zijn schoenen
staat en toch een bepaald leed moet ondergaan, waar hij
geen schuld aan heeft.Hoe zit dat dan?
Ik ga er van uit dat God contact onderhoudt met de men-
sen die Hem zoeken (bidden),en dat Hij opereert binnen
de natuurwetten.
08-10-2014 om 15:39
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
07-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.104 |
Indeling van de soorten mensen ten opzichte van dit
appèl
-De Haters.
Voor deze mensen telt God niet.Hun keuze staat bij het
leven vast.
-De Onverschilligen.
Voor de meeste maakt het niks uit of men gelooft of niet.
-De Ietsisers.
Een grote groep mensen 'gelooft wel in iets', maar kan
het verder niet definiëren.
-De Aangeraakten.
Het zijn personen die van in de aanvang aangeraakt zijn
door God en hem voortdurend zoeken.Dit is zeker geen
gave,geen genade,eerder een beproeving.Ik beschouw
mij als een aangeraakte.
-De Geroepenen.
De 'priesters', zij die de last van hun roeping kunnen
dragen.Zij hebben 'zekerheid' en voelen zich geroepen
om Gods opdracht uit te voeren.
-De Zieners.
Personen met openbaringscapaciteiten.Mensen zoals
Gandhi,Martin Luther King, Nelson Mandela.
Mag een schepsel God ter verantwoording roepen
voor het aangedane lijden?
De mens krijgt het leven van zijn ouders.Die accepteer-
den het risico te lopen en de gevolgen te dragen.Zij von-
den de risico's aanvaarbaar en het aanstaande leven in-
teressant genoeg om het te beleven.
Met god is het anders.Hij aanvaarde het risico om voor
07-10-2014 om 11:35
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
06-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.103 |
dertje met de afbeelding van Gods oog), geldt ook voor ons
sexueel gedrag en lost de vraag op, wat is sexueel geoorloofd
en wat niet?
Gods Liefde
Er zijn twee grote takken te onderscheiden.
-de bezittelijke of vrouwelijke liefde.Vanwege de licha-
melijke band tussen moeder en kind kan deze liefde zeer
intens zijn en soms verstikkend.Ze is omarmend!
-de loslatende of mannelijke liefde .De band is veel los-
ser en het individu kan zichzelf zijn.Ze is afstotend!
Het individu kan beide liefdes meemaken (moeder/
vader).
Het individu kan eventueel niet is staat zijn, door zijn
gemoedstoestand, deze liefde adequaat te beantwoorden
(psychopaat).
Gods liefde is duidelijk van het mannelijke type, aange-
zien Hij geen lichamelijke binding met de mensen heeft.
Gods appèl
God engageert zich in iedere nieuwe mens door hem een
deel van Zichzelf te geven, dit noemen wij de Geest.Na
de dood keert de Geest terug naar God.
Door het menselijk bewustzijn ontstaat de Ziel, het ant-
woord van de mens op Gods roep.
De Ziel is het verzamelvat van onze intenties en is op het
einde van het leven behoorlijk aangedikt en gereed om
geplukt te worden door de dood.God wil naar de mensen
toe , wij kunnen echter de aandrang om in ons binnen te
treden vergrendelen of ons openstellen.
06-10-2014 om 15:07
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
04-10-2014 |
Hoofdstuk 4 Drie mystieke belevenissen blz.102 |
binnen zijn groep om het gestelde doel te bereiken.Zie-
daar,de stappen die wij nemen in onze psychische evolu-
tie.
Deze rechten zijn aan onszelf ontleend,staan op zich-
zelf en hangen niet af van een mogelijke Schepper.
Dit stelt God voor een probleem.Was vroeger een posi-
tief getal voldoende om de Schepping moreel te justifië-
ren,nu moet men rekening houden met de individuele
rechten van iedere mens. Daar moet ook een positief
overschot zijn.
God heeft zich noodgedwongen moeten aanpassen.
Gaande van een God, die in zijn mensenloze Tuin
wandelt en geniet, naar een God die medelijden (ver-
antwoordelijkheid) krijgt met dat klein mensenras.
De moraal
Dit zijn 'wetten' die ons leven vergemakkelijken. Zij
hebben niets met God te maken.Dit zijn de regels die
wij onderling afspreken om het 'verkeer' tussen de men-
sen te regelen.Deze regels zijn veranderlijk omdat de
maatschappij verandert.
Hier volgen wij de raad van Confusius.
Doe een ander niet aan wat u zelf niet zou willen.
In de veronderstelling dat wij hier met een 'normaal' ie-
mand te doen hebben.
Het komt er op neer dat wij respect hebben voor elkaar
en voor wat ons werd toevertrouwd.
Een tweede regel die wij kunnen volgen:
Bedenk bij alles wat u doet, de aanwezigheid van een
ander.Deze regel, die doet denken aan 'het oog van God' (ka-
04-10-2014 om 17:55
geschreven door Ernst Newman
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|